گنبد خشتی مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

مشهد یکی از مهم ترین شهر های ایران می باشد که به عنوان قطب مذهبی کشور شناخته می شود. در این شهر می توانید جاذبه های تاریخی متعددی را بیابید و در سفرتان به مشهد از تماشای آن ها غافل نشوید. در این مقاله به سراغ معرفی گنبد خشتی مشهد رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی در این باره به دست آورید پس بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

گنبد خشتی مشهد کجاست و مسیر دسترسی

اگر تمایل داشتید برای تماشای گنبد خشتی اقدام کنید باید ابتدا به سمت حرم حرکت کنید و از انجا از یکی از مسیر ها منتهی به گنبد خشتی خود را به آن برسانید. برای مثال می توانید ابتدا به فلکه آب بروید و بعد با طی کردن یک راه 1.7 کیلومتری به طرف گنبد خشتی حرکت نمایید. بدین منظور بعد از رسیدن به فلکه آب در زیرگذر حرم در جهت مستقیم به راهتان ادامه دهید و سپس به سوی بلوار طبرسی بروید.

کمی بعد وقتی به میدان رسیدید از خروجی اول به سمت کوچه آصفی بروید و بعد از رسیدن به مهمان پذیر بیات به سمت راست بپیچید. این مسیر با خودروی شخصی تنها 5 دقیقه طول می کشد و در نظر داشته باشید که این راه تنها یکی از مسیر هایی بود که می توانید استفاده کنید. برای شما یکی لوکیشن از مقصد قرار گرفته تا بتوانید بهترین و کوتاه ترین مسیر را برای وارد شدن به گنبد خشتی مشهد انتخاب نمایید.

آدرس گنبد خشتی: مشهد، میدان طبرسی

شماره تماس گنبد خشتی: 33687732-051

درباره گنبد خشتی مشهد

این گنبد به عنوان یک بنای تاریخی می باشد و در واقع مرقد و بارگاه یکی از نوادگان موسی بن جعفر است. گنبد خشتی واقع در مشهد توانسته در بین بنا های مهم ایران قرار گیرد و در لیست آثار ملی به ثبت برسد. در دی ماه سال 1345 گنبد خشتی مشهد در این لیست قرار گرفت تا برای همیشه نمادی از معماری دوره صفویه باشد. بسیاری از کسانی که به مشهد سفر می کنند اگر دوستدار تاریخ و بنا های تاریخی باشند حتما سری به این سازه نیز میزنند تا بتوانند از نزدیک شاهد این اثر تاریخی باشند. این آرامگاه مدفن سید محمد طاهر الموسی بوده که با هفده واسطه به عنوان یکی از نوادگان موسی بن جعفر می باشد.

علت نامگذاری این بنا به این دلیل است که گنبد گفته شده کاملا از خشت ساخته شده است. درباره معماری آن که مربوط به دوره صفویه می باشد باید عنوان کرد که شامل دو بخش به هم پیوسته بوده و فضای زیر گنبد به شکل هشتی ورودی و چهارشاه نشین می باشد. برخی از اسناد  و شواهد عنوان کرده اند که بنیان ابتدایی این سازه به دوران تیموریان بر می گردد و تکمیل شدن آن در زمان صفویه و قاجار می باشد. بهتر است اگر به مشهد مراجعه کردید برای تماشای این جاذبه تاریخی نیز اقدام کنید تا بتوانید سفر بهتری را داشته باشید.

گنبد خشتی مشهد

بهترین زمان سفر به مشهد

از نظر آب و هوایی بهتر است یک زمان خوب را برای رفتن به این کلان شهر انتخاب کنید تا در تماشای جاذبه های دیدنی مشهد یا جاذبه های تاریخی آن دچار مشکل نشوید. برای رفتن به مشهد بهتر است اواخر بهار و اوایل پاییز را انتخاب نمایید تا بتوانید از شرایط خوب آب و هوایی به نفع خود استفاده کنید. بهتر است زمستان را برای سفر به مشهد انتخاب نکنید چرا که هوای سرد و جانسوز حاکم بر شهر شما را اذیت خواهد کرد و قطعا نمی توانید برای تماشای برخی از جاذبه ها اقدامی کنید.

در تابستان نیز بهتر است اواخر این فصل را برای رفتن به مشهد برگزینید تا گرمای سوزان شما را اذیت نکند. بهار به عنوان بهترین فصل برای مراجعه به مشهد می باشد چرا که نه دمای هوا شما را آزار خواهد داد و نه شلوغی جمعیت مسافران. بنابراین بهتر است اگر قصد تماشای گنبد خشتی مشهد را دارید در یک زمان  خوب به مشهد سفر کنید تا بتوانید با آرامش و آسودگی برای دیدن آن اقدام کنید.

اطلاعات مربوط به گنبد خشتی

بارگاه امامزاده گنبد خشتی در نزدیکی میدان طبرسی قرار گرفته و از نظر موقعیت جغرافیایی به حرم امام رضا (ع) و مراکز خرید مشهد نزدیک به حرم می باشد. شما می توانید بعد از زیارت امام رضا برای دیدن این جاذبه تاریخی و یا خرید اقدام نمایید. شما بعد از وارد شدن به بارگاه در ابتدا یک دالان با سقف می بینید که ارتفاع آن به 4 متر می رسد و با ادامه دادن این دالان در نهایت به ضریح امامزاده محمد خواهید رسید.

فضای ضریح نیز 9.5 در 7 متر بوده که سقفی به ارتفاع 12 متر دارد. خود ضریح نیز 2 در 1.8 متر بوده و ارتفاعی 2.7 متری را شامل می شود. شما در این بخش می توانید دو کتیبه قرآنی با طرح های اسلیمی نیز ببینید. گنبد خشتی در سال 1378 مرمت شد که در این بازسازی تعدادی از آیات قرآن دیده شد. لازم به ذکر است که این مرمت چند سال طول کشید و در سال 1380 بالاخره تمام شد.

گنبد خشتی مشهد

جاذبه های نزدیک به گنبد خشتی مشهد

اگر به مشهد سفر کردید و تمایل داشتید برای تماشای این جاذبه اقدام نمایید بهتر است به دیدن موارد دیگر نیز که در نزدیکی گنبد خشتی قرار دارد بروید. از جمله جاذبه های نزدیک به این گنبد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آرامگاه نادرشاه افشار
  • سینما قدس
  • حرم امام رضا (ع)
  • خانه تاریخی داروغه
  • موزه مرکزی آستان قدس
  • موزه مردم شناسی

اجاره سوئیت در مشهد

مشهد به دلیل این که یک شهر مهم از نظر زیارتی و سیاحتی می باشد، در طول سال عده زیادی را به سمت خود جذب می کند. بنابراین زائران و گردشگران نیاز به اقامتگاه برای چند روز اقامت خود خواهند داشت که مشهد در این زمینه اقامتگاه های متفاوت با هزینه های مختلف دارد. شما می توانید هم در نزدیکی حرم و هم در نقاط دیگر شهر برای اجاره اقامتگاهتان اقدام نمایید. اگر تمایل به استفاده از هتل دارید انواع مختلفی از هتل ها در این شهر وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده نمایید.

اگر تمایل به اجاره ویلا در مشهد دارید نیز می توانید انواع مختلف آن را از بخش اجاره سوئیت و ویلای سایت لوکس ویلا تماشا کنید. اگر گزینه مورد نظرتان در بین اقامتگاه های سایت قرار داشت کافیست از طریق شماره های قرار داده شده با مشاورین لوکس ویلا تماس بگیرید تا گزینه مورد نظرتان را برایتان رزرو نمایند. با این کار می توانید حتی در زوزهای شلوغ سال قبل از سفر به مشهد از اقامتگاهتان اطمینان خاطر داشته باشید.

سوالات متداول

گنبد خشتی کجاست؟

این گنبد در نزدیکی حرم امام رضا (ع) و واقع در میدان طبرسی می باشد.

گنبد خشتی بارگاه کیست؟

این گنبد مدفن امامزاده محمد بوده که از نوادگان موسی بن جعفر می باشد.

قدمت گنبد خشتی به چه سالی بر می گردد؟

بنیان اولیه گنبد خشتی مربوط به زمان تیموریان است و مرمت آن در زمان صفویه و قاجاریه انجام شده است.

در سفر به مشهد کجا اقامت کنیم؟

شما می توانید به سایت لوکس ویلا مراجعه کنید و از بین اقامتگاه های مربوط به مشهد یک مورد را انتخاب و کنید و برای رزرو با مشاورین تماس بگیرید.

راهنما سایت

آدرس

مشهد، میدان طبرسی

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه