کلبه وحشت انزلی

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

کلبه وحشت انزلی همانطور که از نامش پیداست، از هیجان انگیزترین جاذبه های دیدنی انزلی است که با شنیدن نام آن، هر گردشی علاقه مند به بازدید از آن می شود. داستان ها و فیلم های ترسناک به نوبه خود از پرطرفدارترین و هیجان انگیزترین مواردی هستند که بسیاری از افراد به خواندن و تماشای آن ها علاقه دارند. جاذبه های ترسناک و وهم آلودی در برخی از شهرهای مختلف ایران وجود دارند که توجه بسیاری از افراد ماجراجو را به خود جلب کرده اند و آن ها را به سمت خود جذب می کنند. برخی از این جاذبه ها تنها به علت شایعه ها و روایت های مختلفی که درباره تاریخچه آن ها وجود دارند، جزء جاذبه های ترسناک در طبیعت شناخته می شوند. اما برخی دیگر نیز دلایل مختلفی پشت آن ها وجود داشته و بر اساس کاوش و جستجوهایی که در آن ها صورت پذیرفته اند، از ترسناک ترین جاذبه های موجود در طبیعت شناخته می شوند. کلبه وحشت انزلی نیز از آن دسته جاذبه های هیجان انگیزی است که تا کنون افراد ماجراجوی متعددی را به سمت خود جذب کرده و از آن دیدن کرده اند. بندرانزلی از زیباترین و پرطرفدارترین شهرهای شمالی ایران است که در استان گیلان قرار داشته و مملو از جاذبه های دیدنی و گردشگری مختلفی می باشد که هر کدام از آن ها به نوبه خود، جذاب می باشند. اگر اهل ماجراجویی و کاوش در میان جاذبه های هیجان انگیز هستید، در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با کلبه وحشت بندرانزلی که سرشار از رمز و رازهای مختلف می باشد، آشنا شویم.

کلبه وحشت انزلی کجاست

کلبه وحشت انزلی جزء ترسناک ترین جاذبه های انزلی می باشد که امروزه کسی اجازه نزدیک شدن به آن را ندارد و در میان جنگلی سرسبز و انبوه به نام جنگل هفت دغنان جای گرفته و از سالیانی پیش این کلبه راز آلود به صورت متروکه باقی مانده است. منطقه هفت دغنان در فاصله 25 کیلومتری از غرب صومعه سرا و در قسمت مرکزی دهستان ضیابر، روستای بهمبر و نزدیک به بندرانزلی قرار دارد. جنگل هفت دغنان که جنگلی انبوه و پر از درختان تنومند و بلند قامت می باشد، در محدوده نزدیکی از روستای هفت دغنان واقع شده و با توجه به طبیعت زیبایی که در آن وجود دارد، اما ترس و هیجان از آن جدا نمی شود و کمتر کسی پیدا می شود بتواند به این منطقه مراجعه کند.

آدرس کلبه وحشت انزلی: استان گیلان، بندر انزلی، روستای بهمبر، منطقه هفت دغنان

کلبه وحشت انزلی

آشنایی با کلبه وحشت انزلی

کلبه وحشت انزلی جزء جاذبه های دیدنی کمتر شناخته شده در خطه شمال ایران است که محلی رعب آور و وهم آلود در میان جنگلی انبوه می باشد. بر اساس روایات مختلفی، محلی ها این کلبه را نفرین شده می دانند و همین موضوع دلیل ترسناک بودن آن می باشد. این کلبه در نزدیکی انزلی و صومعه سرا قرار داشته و تنها آن دسته از گردشگرانی را به سمت خود دعوت می کند که به ماجراجویی علاقه مند هستند. از آنجایی که این کلبه در میان جنگلی انبوه قرار داشته، بر هیجان و رعب آن افزوده شده و شما را ترغیب می کند به بازدید از آن بپردازید.

جاذبه های ترسناک طرفداران خود را داشته و برای ماجراجویی به سمت آن می روند تا دریابند که داستان ها و روایت های ترسناک مختلفی که درباره آن ها شنیده شده، حقیقت دارند یا نه؟ به گفته بسیاری از محلی های اطراف منطقه کلبه وحشت انزلی، صداهای مختلفی از جنگلی که این کلبه در آن قرار دارد شنیده می شوند و این صداها به قدری ترسناک هستند که بهتر است کسی در ساعات شب در جنگل نماند و آن منطقه را ترک نماید.

اما در این میان افرادی هستند که بر ترس و دلهره خود غلبه کرده و می خواهند یک سفری هیجان انگیز و ماجراجویانه را تجربه کنند و به تمام شایعاتی که دامن زده شده، پایان دهند و مسیر خود را به سمت این کلبه ادامه می دهند و هیچ ترسی را به خود وارد نمی کنند. این کلبه هیجان انگیز در منطقه ای که قرار گرفته، با نزدیک شدن به آن محدوده، سنگینی هوا احساس خواهد شد. کلبه وحشت انزلی که 2 طبقه ای بوده و مدت زمان زیادی متروک مانده و در میان جنگلی قرار گرفته که شب ها از وحشتناک ترین و ترسناک ترین جاهایی است که در ایران وجود دارد.

برخی از روایات مختلفی که درباره این کلبه می شنویم، بسیار به فیلم های ترسناک خارجی شباهت داشته و همین موضوع از اصلی ترین دلایلی است که باعث شده کمی مشکوک به نظر برسد. این کلبه که در میان جنگلی اسرارآمیز قرار دارد، با نزدیک شدن به آن اضطراب و نگرانی تمام وجود شما را فرا خواهد گرفت. بسیاری از افرادی که بر اساس شنیده ها که قصد بازدید از این کلبه را داشتند، بر اثر گفته های محلی ها و یا جو حاکم در منطقه، از ادامه مسیر منصرف می شوند.

تاریخچه کلبه وحشت انزلی

کلبه وحشت انزلی از ابتدا جزء جاذبه های دیدنی بندرانزلی نبوده و در میان مردم چندان شناخته شده نبود و بر اثر داستان و روایات ترسناک و مختلفی که از آن منتشر شد، در میان مردم مشهور شد. از داستان هایی که درباره این کلبه وجود داشت، این است که می گویند اگر کسی بتواند یک شب را تا صبح در این کلبه سپری کند، ثروتمند و پولدار خواهد شد و به همین دلیل است که برخی از افراد را ترغیب می کند تا به سمت این کلبه بروند. جالب است کمی در این بخش درباره گذشته و تاریخچه این کلبه که از ترسناک ترین نقاط ایران می باشد، آشنا شویم. سالیانی پیش این کلبه به عنوان محلی زندگی بانویی تنها به نام عزت الملوک ساسانی بوده و از سال 1315 رئیس قبیله تالش بود و آن را با لقب ملکه جنگل می شناختند.

این بانو بسیار ثروتمند و قدرتمند بود که همین موضوع سبب شهرت و آوازه آن در شهر انزلی بود. کلبه ای که عزت الملوک در آن زندگی می کرد، در روستای رینه قرار داشت و امروزه به حالت متروکه در آمده است. بانو عزت الملوک ساسانی سالیان سال تنهایی در این کلبه زندگی کرد و پس از مرگ ایشان به صورت متروک باقی ماند. این کلبه تاریخی دارای قدمتی حدود 200 سال می باشد و در طول عمر خود وقایع زیادی در آن رخ داده که با برخی از هولناک ترین آن ها آشنا شدیم.

زمانی که این کلبه محل زندگی عزت الملوک بود، بسیار زیبا بود و در میان جنگلی سرسبز و دلنواز قرار داشت و هر کسی آن را مشاهده می کرد، برای لحظاتی به آن خیره می ماند. اما رفته رفته در طول زمان و با توجه به اتفاقات و وقایعی که در این کلبه صورت پذیرفتند، به حالت متروک در آمد و توسط پلیس پلمپ گردید و هیچکس اجازه نزدیک شدن و ورود به آن را ندارد. این کلبه در حال حاضر به صورت نیمه مخروبه باقی مانده و نمای آن شما را به یاد داستان ها و فیلم های ترسناک می اندازد.

کلبه وحشت انزلی

رمز و رازها و افسانه های کلبه وحشت انزلی

همانطور که می دانیم، روایات مختلفی درباره جاذبه ها و مکان های ترسناک وجود دارند و می خواهیم با تمام روایات و افسانه هایی که درباره کلبه وحشت انزلی شنیده می شوند، آشنا شویم. در سال 1365 ترسناک ترین و رعب آورترین روایت این کلبه اتفاق افتاده و مربوط به گروهی از گردشگران می شود که 4 پسر جوان به این شهر سفر کرده بودند و به سمت کلبه وحشت انزلی رفتند تا بتوانند شب را در آن سپری کنند. افرادی که جزء محلی های آنجا بودند، پس از آن که از تصمیم این 4 جوان مطلع شدند، سعی کردند آن گردشگران را از اقامت در این کلبه منصرف نموده و روایات ترسناکی که در رابطه با سرگذشت کلبه وجود داشتند را برای آن ها تعریف کردند.

اما این پسران پس از شنیدن داستان هایی که محلی ها تعریف می کردند، بر تصمیم خود پافشاری کردند و بر این عقیده بودند که تمام این داستان ها شایعه بوده و هیچکدام از آن ها واقعی نیستند. به همین دلیل بر تصمیم خود مصمم بودند تا به همه ثابت کنند که تمام داستان ها و روایاتی که درباره این کلبه مرموز وجود دارند، شایعه بوده و هیچ اتفاقی برای آن ها رخ نخواهد داد. 4 پسر جوان به داخل کلبه رفتند و قصد داشتند که شب خود را تا صبح در کلبه سپری کنند، اما به نیمه های صبح که نزدیک شدند، محلی ها دیدند که 2 نفر از آن ها از کلبه فرار کردند و دلیل فرار آن ها مشخص نبود. اما همچنان 2 جوان دیگر در کلبه ماندند و به سرنوشتی غم انگیز و باور نکردنی دچار شدند.

بر اساس گفته محلی هایی که در آن منطقه حضور داشتند، یکی از آن ها دچار جنون شد و زندگی عادی خود را از دست داد و دیگری نیز بر اثر سکته قلبی جانش را از دست داد. بعد از این این اتفاق برای گروهی از گردشگران رخ داد، درب این کلبه برای چندین ماه پلمپ شد و هیچکس اجازه ورود به آن را نداشت. جدا از این که ورود به آن ممنوع بود، با اتفاقی که در آن رخ داده بود نیز کسی جرأت ورود به داخل و یا حتی نزدیک شدن به آن را نداشت. اما باز هم پس از مدت زمانی کوتاه بعد از آن اتفاق، حادثه تلخ و ناگوار دیگری رخ داد که مربوط به گروهی متشکل از 3 دختر بود که برای گردش به شهر انزلی و روستای هفت دغنان سفر کرده بودند و همانند گروه دیگری که پیش از آن ها به داخل کلبه رفته بودند، آن ها نیز تصمیم گرفتند به کلبه وحشت انزلی بروند و شب خود را در آن سپری کنند.

این گروه نیز داستان آن 4 پسر را شنیده بودند و قصد داشتند که ثابت کنند تمام داستان ها شایعه بوده و هیچکدام از آن ها واقعیت ندارند. همانطور که گفته شد، این کلبه پلمپ بوده و کسی اجازه ورود به داخل کلبه را نداشت؛ اما این 3 دختر به صورت پنهانی از طریق دربی که در پشت کلبه وجود داشت، وارد شدند تا بتوانند شب خود را در کلبه به صبح برسانند و به همه اثبات کنند که تمام اتفاقاتی که در گذشته رخ داده، شایعه بوده اند و هیچکدام واقعیت ندارند. همانطور که اشاره شد هیچ کس از تصمیم آن ها خبر نداشت و به صورت پنهانی و به دور از چشم همه وارد کلبه شده بودند. متأسفانه سرنوشت تلخ و نحسی گریبان گیر این 3 دختر شد. آن ها به داخل کلبه رفته بودند و کسی از حضور آن ها در کلبه وحشت انزلی اطلاع نداشت و 2 روز بعد، یکی از دخترها که خود را در تنه درختی در محدوده کلبه پنهان کرده بود و از ترس قادر به صحبت کردن نبود، توسط چند نفر از محلی ها دیده شد.

او بسیار ترسیده بود و نمی توانست هیچ حرفی بزند و با وحشت بسیار زیاد، فقط به سمت کلبه اشاره می کرد. پس از دیدن صحنه ای که این دختر بسیار ترسیده و به خود می لرزید، افراد محلی با شکستن پلمپ درب کلبه، وارد کلبه شدند و با صحنه ای بسیار دلخراش و هولناک مواجه شدند. صحنه ای که اجساد دو دختر بیچاره و تنها در کلبه افتاده بودند. پس از دیدن این صحنه در کلبه، محلی ها با پلیس تماس گرفته و پلیس و پزشکی قانونی در محل حادثه حضور پیدا کرد و پس از معاینه های لازم، دریافتند که هر دو دختر بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داده اند.

افرادی که در این صحنه حضور داشتند می گویند که هر دو دختر زمانی که جان خود را از داده بودند، چشمشان باز و به نقطه ای مشخص خیره شده بود. اما در نهایت نیز همان دختری که جان سالم به در برده بود، گویا نتوانسته بود با آن ماجرای تلخ و ناگوار کنار بیاید و بعد از گذشت 4 روز از ماجرای تلخ، اقدام به خودکشی کرد و خود را به کام مرگ کشاند. بعد از گذشت این ماجرا، برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار دیگر، پلیس محلی تدبیری اندیشید و دستور تخلیه کلبه را صادر نمود و تدابیر امنیتی را در آن محل انجام داد و هیچکس به هیچ روشی دیگر اجازه نزدیک شدن یا وارد شدن به کلبه را ندارد. درست است که با شنیدن این روایات و داستان ترسناک، ترس و وحشتی در وجود ما رخنه می کند، اما کمی که دقت کنیم درمی یابیم که بسیاری از این گفته ها هیچ ارتباطی به واقعیت نداشته و نمی توانند در واقعیت اتفاق افتاده باشند. با توجه به آن که هیچ سند و مدرکی برای اثبات آن ها وجود ندارد. اما محلی ها همچنان بر واقعیت داشتن تمام این روایات اصرار دارند.

کلبه وحشت انزلی

کلبه ملکه جنگل

کلبه ملکه جنگل یا عمارت ساسانی همان کلبه ای است که بانو عزت الملوک ساسانی در آن زندگی می کرد و امروزه از آن به عنوان کلبه وحشت انزلی یاد می کنند و اتفاقات ناگواری در آن رخ داده است. این کلبه که در حال حاضر متروکه و به صورت نیمه مخروبه باقی مانده است، در زمان گذشته از شکوه و جلال چشمگیری برخوردار بود. با توجه به آن که این کلبه اسرارآمیز از بناهایی است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، اما هیچگونه توجهی به آن نشده و هیچ مرمت و بازسازی در آن صورت نگرفته و به حالت نیمه مخروبه باقی مانده است و هیچکس اجازه ورود به آن را ندارد.

کلبه وحشت انزلی در منطقه هفت دغنان

منطقه ای باستانی در میان شهر انزلی به نام روستای هفت دغنان وجود دارد که تا زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار مناطقی نظیر ماسال، شاندرمن، زمین های گسکر و تالش دولاب در آن قرار داشتند و شهر گوراب یا همان گسکر به عنوان مرکز حکومت آن به حساب می آمد. اما امروزه این منطقه با نام هفت دغنان شناخته می شود و بناها و آثار تاریخی مختلفی در دل آن پنهان شده اند که می توان به مواردی نظیر پل آجری، حمام خرابه، استخر قدیمی، خانه های ویرانه، پل خشتی و غیره اشاره نمود. همچنین زیارتگاهی در این منطقه قرار دارد که به عنوان آرامگاه عارف بزرگ گیلانی، سید شرفشاه، می باشد و مردم برای زیارت به آن مراجعه می کنند.

در واقع واژه هفت دغنان از سه کلکه هفت، دغن و ان تشکیل شده که در زبان گیلکی کلمه دغن به معنی رودخانه یا نهر غیر طبیعی بوده و کلمه ان که بعد از آن آمده، به عنوان پسوند مکان می باشد. بیشترین شهرت منطقه هفت دغنان مربوط به این است که از مهمترین مراکز پرورش دام محسوب می شد. اما به دلیل بهره مندی این منطقه از خاک حاصلخیز و آب و هوای مطلوب، کشاورزی، کشت گندم، برنج و بسیاری میوه های مختلف در آن رواج دارند. همچنین جزء مناطقی از شهرهای شمالی می باشد که در آن کرم ابریشم و بافته های ابریشمی را پرورش می دهند.

تا زمانی که حکومت صفویه روی کار بیاید، هفت دغنان منطقه ای مستقل محسوب می شد و با روی کار آمدن دولت صفوی، در پی اختلافات و درگیری هایی که میان پادشاهان و بزرگان وجود داشت، این منطقه استقلال خود را از دست داد و بر اثر زمان به یکی از مناطق متروک در میان استان گیلان تبدیل شد. در رابطه با متروک شدن هفت دغنان روایات مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن ها داستان های مختلفی را بازگو می کنند. از جمله معروف ترین این روایات مربوط به کودکی می باشد که در گهواره خود خواب بوده و ماری به سمت آن کودک می رود و او را نیش می زند. سپس والدین این کودک با تعقیب مار، او را می کشند و از بین می برند. از آن پس مارهای زیادی به این منطقه حمله می کنند و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شوند و این موضوع مردم ساکن در منطقه را می ترساند.

از همین رو اهالی هفت دغنان، این منطقه را ترک کرده و به مناطق دیگر پناه می برند و همین موضوع سبب تخلیه منطقه شده است. افسانه دیگری هم درباره تخلیه این منطقه وجود دارد که می گوید استخری در این منطقه وجود داشت و قورباغه ای بزرگ و سمی وارد آب استخر می شود و همین باعث مسمومیت آب استخر می شود. سپس گاو و گوسفندهایی که در طبیعت هفت دغنان وجود داشتند، برای نوشیدن آب به سراغ استخر می روند و از آب استخر می نوشند. نوشیدن آب مسموم سبب مسموم شدن شیر آن ها شده و مردم نیز مسوم می شوند.

همین موضوع سبب گردید مردم اهالی هفت دغنان این منطقه را ترک کنند و به محلی دیگر کوچ کنند. اهالی منطقه هفت دغنان بر اثر همه گیری بیماری کشنده ای به نام طاعون سیاه کشته شدند. امروزه جنگل سرسبزی که در این منطقه قرار دارد، به صورت کامل به شرکت شفارود تعلق دارد. بر اساس جستجو و کاوش هایی که در این منطقه صورت پذیرفته اند، آثار مختلفی کشف شده اند که شامل سکه های مسی و روی، کوزه های گلی و بزرگ، انواع مهره ها، چراغ های روغنی، انگشترهای مردانه و پیه سوزهای سفالی می شوند. در میان این جستجوها محل هایی نظیر کارگاه های شیشه گری، کوره های سفالگری، کارگاه های آهنگری و قبرستان های قدیمی را کشف نمودند.

از آنجایی که این منطقه بعد از مرگ تمامی سکنه آن به صورت متروک باقی ماند، درختان و گیاهان متعددی در آن روییدند و پس از سالیان سال به جنگلی انبوه تبدیل گردید. جاده ای در میان رضوانده و صومعه سرا در سال 1300 احداث گردید که توانسته بود روستاهای مختلفی از جمله روستاهای ضیابر، چنگیران، کسماء، طاهرگوراب، دارسرا و اباتر را به یکدیگر اتصال داده بود. بعد از این موضوع، منطقه هفت دغنان در میان هفت تن از بزرگان به نام های عزیزالله خان، سلیمان پاشاخان ساسانی، میرزا یوسف خان شبان، امان الله خان، پاشاخان دهزاء، فتح الله خان و عمید همایون تقسیم گردید. تمام افرادی که نام برده شدند از طایفه ساسانی بودند. اکنون که به قدمت و تاریخچه منطقه هفت دغنان که کلبه وحشت انزلی در آن قرار دارد، آشنا شدیم و دریافتیم که تمام اهالی این منطقه بر اثر ابتلا به بیماری طاعون سیاه جان خود را از دست داده بودند.

کلبه وحشت انزلی

اجاره روزانه آپارتمان مبله در بندرانزلی

بندرانزلی از زیباترین و بهترین شهرهای شمالی ایران است که در استان گیلان قرار داشته و به دلیل جاذبه های گردشگری متنوعی که در آن وجود دارند، هر ساله گردشگران زیادی آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده و به آن سفر می کنند و یک تا چند روزی را در آن سپری می کنند. از همین رو اقامتگاهی را برای اقامت خود در این شهر انتخاب می کنند تا بتوانند در مدت زمان سفر خود در آن اقامت داشته باشند. از آنجایی که شهر بندرانزلی اقامتگاه های مختلفی را در خود دارد، گزینه های مختلفی برای اقامت پیش روی شما قرار دارند که می توانید یکی از آن ها را برای اقامت خود انتخاب نمایید. اقامتگاه های اقتصادی مختلفی در این شهر وجود دارند که آپارتمان های مبله از پرطرفدارترین آن ها می باشند. با اجاره روزانه آپارتمان در بندرانزلی می توانید در بسیاری از هزینه های اقامتی خود صرفه جویی کرده و سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

سوالات متداول

کلبه وحشت انزلی کجاست؟

استان گیلان، بندر انزلی، روستای بهمبر، منطقه هفت دغنان

آیا امکان بازدید از کلبه وحشت انزلی وجود دارد؟

خیر، کلبه وحشت انزلی به دستور پلیس پلمپ شده است.

کلبه وحشت انزلی متعلق به کیست؟

بانو عزت الملوک ساسانی

رمز و رازهای کلبه وحشت انزلی چیست؟

داستان های مختلفی درباره کلبه وحشت انزلی وجود دارد که یکی از آن ها مربوط به گروهی از 4 پسر می باشد که می خواستند یک شب را تا صبح در این کلبه بمانند و شب هنگام 2 نفر از آن ها فرار کردند و 2 نفر دیگر یکی از آن ها دچار سکته قلبی و دیگری جنون گرفت.


[html_block id=”70176″]

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان، بندر انزلی، روستای بهمبر، منطقه هفت دغنان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه