در این مقاله سری به یکی از زیبا ترین و قدیمی ‌ترین پل‌ های ایران می زنیم که قطعا یکی از جا های دیدنی و زیبای استان مازندران است. پل ورسک از زیبا ترین و مشهور ترین پل‌ های تاریخی ایران و از شاهکار های مهندسی کشور محسوب می ‌شود که هدف از ساخت آن، تردد قطار به ‌سمت شمال کشور بوده است. شاید بار ها با قطار از روی آن عبور کرده باشید و قصه ‌ای که در خشت خشت این بنا وجود دارد را نشنیده باشید.

این پل در مدت ‌زمان دو سال ساخته شد و کار ساخت آن از آبان سال ۱۳۱۳ هجری شمسی تا اردیبهشت ۱۳۱۵ هجری شمسی به طول انجامید و سرانجام در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسید. این پل که در مسیر راه‌ آهن سراسری تهران به شمال قرار دارد، نقش مهمی در سرنوشت جنگ جهانی دوم داشته است و اگر وجود نداشت، نتیجه دیگری برای جنگ رقم می‌ خورد. استان سرسبز مازندران با داشتن جاذبه های مختلف توانسته همه ساله عده ی زیادی از گردشگران را به خود جذب کند.

مناطق مختلف و جاذبه های برتر گردشگری این استان بسیار زیاد و البته تماشایی بوده که برای بازدید از هر کدام باید وقت زیادی بگذارید. در این مقاله قصد داریم به معرفی این منطقه  بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این منطقه زیبا کسب نمایید.

پل ورسک

معرفی پل ورسک

پل وِرِسک از بزرگ‌ ترین پل ‌های راه‌ آهن سراسری در کشور عزیزمان ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در ۲۷ کیلومتری جنوب شهر پل سفید در شهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد. این پل که از شاهکار های مهندسی به حساب می‌ آید در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی توسط رضا شاه پهلوی به بهره‌ برداری و افتتاح رسید.

پل ورسک که راه ‌آهن سراسری تهران به سمت شمال را به هم متصل می‌ کند در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد.   پل ورسک جزو مهم‌ ترین آثار فنی مهندسی راه‌ آهن شمال ایران محسوب می ‌شود که در مهر ماه ۱۳۵۶ هجری شمسی با شماره ۱۵۳۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده ‌است.

ورسک از جمله پل‌ های استراتژیک ایران است که توسط شرکت دانمارکی کمپساکس و با تضمین ۷۰ ساله احداث شد. این پل در دوران جنگ جهانی دوم توسط چرچیل، نخست‌ وزیر وقت کشور انگلیس پل پیروزی لقب گرفت. همچنین در ۲۳ تیرماه ۱۳۲۴ هجری شمسی بنا بر پیشنهاد وزارت راه، پل ورسک به نام پل پیروزی نامیده شد.

این پل فقط مخصوص عبور وسیله نقلیه قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران به سمت ساری و تهران به سمت گرگان و قطار های سوختی و باری، پس از گذشت بیش از ۸۵ سال هر روز چندین مرتبه از روی آن می‌ گذرند. همچنین قطارهای باری و سوختی نیز از روی آن عبور می ‌کنند. امروزه پل ورسک علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه‌ های سیاحتی ایران نیز محسوب می ‌گردد.

نام پل ورسک در کتاب رکورد گینس، در بخش پل ‌های با ارتفاع بیش از ۶۱ متر نیز به ثبت رسیده ‌است. پل ورسک در کنار روستایی به همین نام در بالای دره ورسک و بین دو کوه عظیم و کوه عباس آباد جای گرفته است و در ارتفاع ۲,۱۴۰ متری بالا تر از سطح دریا ساخته شد، به‌ طوری که ارتفاعش از ته دره به ۱۱۰ متر می‌ رسد.

در هر صورت جلوه زیبای این پل که در طبیعت کوهستانی منطقه البرز قرار گرفته است، هر گردشگری را ترغیب و توجهش را جلب می‌ کند تا برای مدتی کوتاه هم که شده، توقفی در طول مسیر خود داشته باشد و از این پل دیدنی بازدید کند. اگر فرصت داشتید، حتما به کنار رودخانه ورسک بروید و از هوای مطبوع این منطقه و چشم‌ انداز زیبای اطراف آن نیز نهایت لذت را ببرید.

آبشار ورسک هم می ‌تواند در برنامه سفرتان قرار بگیرد. به ‌خصوص که در نزدیکی پل ورسک قرار دارد. این آبشار در شرق روستای ورسک واقع شده است و بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از آن به شمار می ‌رود.

معرفی پل ورسک

تاریخچه پل ورسک

در زمان حکومت رضا شاه پهلوی و در اول اردیبهشت سال ۱۳۱۲ هجری شمسی، یورگن ساکسیلد به عنوان مدیر عامل شرکت دانمارکی کمپساکس قرارداد احداث راه ‌آهن شمال به سمت جنوب ایران را امضاء کرد. تا قبل از آن برخی شرکت ‌های کشور آمریکا، کشور انگلیس، کشور فرانسه و کشور آلمان در ساخت راه ‌آهن از میان کوه‌ های البرز نا کام مانده بودند.

یورگن ساکسیلد در این قرارداد متعهد شد که تا احداث ۹۰۰ کیلومتر خط راه ‌آهن را در مدت شش سال به پایان برساند و برای ساخت هر متر راه‌ آهن، معادل پنج دلار طلا که حدود ۱٬۵ گرم طلای خالص می باشد، دریافت کند. پس از آن بهترین مهندسان کشور های اروپا به ایران آمده و پس از تهیه عکس هوایی از کوه ‌های البرز متوجه شدند که راه ‌آهن باید از روستای عباس‌ آباد که بعد ها به روستا ورسک تغییر نام داد، عبور می‌ کرد.

قطار پس از عبور از روستای ورسک باید با طی مسافت ده کیلومتر و نیز ۶۰۰ متر صعود، از کوهستان عبور و به سمت تونل گدوک حرکت می‌ کرد که حرکت در چنین شیب تندی برای قطار نا ممکن بود. پس آنان تصمیم گرفتند مسیر را به شکل سه پله بر روی دامنه کوه البرز اجرا کنند که به سه خط طلا معروف شد.

همچنین وجود دره ورسک از چالش ‌های دیگر این پروژه بود که مهندسان کمپساکس را مجبور کرد تا پلی با دهانه بزرگ را روی آن در نظر بگیرند. سرانجام کار ساخت این پل در اواسط آبان سال ۱۳۱۳ هجری شمسی در شهرستان سواد کوه استان مازندران، توسط شرکت مهندسی دانمارکی کمپساکس، به عنوان برنده مناقصه ساخت پل، و توسط مهندسان کشور آلمان و کشور اتریش آغاز شد و در ۵ اردیبهشت سال ۱۳۱۵ هجری شمسی گشوده شد. در زمان افتتاح پل ورسک رضا شاه شخصاً به منطقه سواد کوه آمد تا شخصا بازدید کند.

براساس گزارش روزنامه اطلاعات مورخ ۱۳۱۵/۲/۵ و آرشیو شرکت کامپساکس، لادیسلاوس فون رابسویچ ، مهندس سازنده پل ورسک می ‌باشد. رابسویچ که اهل اتریش است و مهندس ورسک نامیده می ‌شد در مصاحبه خود با خبرنگار روزنامه اطلاعات می‌ گوید: «روزی که این مدل را برای احداث پل ورسک تهیه کردم مهندسان دیگر با نظر حیرت به آن نگریسته و اجرای نقشه و احداث آن را در شمار یکی از فتوحات علم مهندسی به حساب آوردند.

امروز که این پل احداث گردیده همه من و کسانی که به من کمک کردند را تحسین می ‌کنند و آن را در شمار بهترین پل ‌های قشنگ و شاهکار مهندسی می ‌دانند.» مقام مهندس رابسویچ رئیس نظارت ساختمان پل بوده ‌است و او به همراه خانواده‌ اش در خانه ‌ای واقع در دره ورسک و نزدیک پل ورسک اقامت داشت. همچنین رابسویچ مسئولیت احداث تونل‌ های مسیر راه ‌آهن را نیز به عهده داشت و از بنیان‌ گذاران روش تونل ‌زنی جدید اتریشی (NATM) بود.

همچنین سرپرستی مهندسان محاسب و طراح پل برعهده هانس اتو ناتر ، مهندس سوئیسی بوده‌ است که در طراحی و احداث پل ورسک و ایستگاه راه‌ آهن برن سوئیس نقش داشت. هانس ناتر نابغه ریاضی و پل‌ سازی، که فارغ ‌التحصیل دانشگاه پلی تکنیک زوریخ کشور سوئیس بود، و طراحی و انجام محاسبات پل‌ های راه ‌آهن سراسری ایران و نیز پل ورسک توسط گروهی از مهندسان تحت نظارت او انجام شد.

۱۷ شهریور ۱۳۱۷ هجری شمسی مجلس شورای ملی تصویب کرد تا هانس ناتر با حقوق ماهانه ۱۷ هزار ریال به مدت یک ‌سال به استخدام وزارت راه  درآید. همچنین مقرر شد نصف حقوق وی به صورت ریال و نصف دیگر آن که معادل ۱۰۵ لیره کاغذ و ۱۱ شیلینگ انگلیسی بود از قرار هر لیره ۸۰٬۵۰ ریال در آخر هر ماه پرداخت شود. همچنین صد لیره کاغذ بابت هزینه مسافرت به کشور سوئیس و صد لیره کاغذ برای برگشت به وی پرداخت شود. در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی از خدمات وی رسماً تقدیر شد.

هانس ناتر بعد از جنگ دوم جهانی سه بار به کشور ایران مراجعت کرد، ولی بر اثر بیماری و شدت ضعف مجبور به بازگشت به کشور سوئیس شد. ساکسیلد در کتاب خاطرات خود که آن را در سال ۱۳۵۰ هجری شمسی با نام «خاطرات یک مهندس دانمارکی» چاپ کرد، برای طرح جلد کتابش از نمای پل ورسک استفاده کرد.

همچنین یکی دیگر از افراد دخیل در این این پروژه بزرگ، دنیل مستدیم بوده ‌است که در جریان آن پروژه فوت می ‌کند، جسد وی را به زادگاهش منتقل نمی‌ کنند و هم‌ اکنون در قبرستان ورسک با سنگ چینی ای که توسط اهالی ورسک ساخته شده، دفن می‌ باشد.

تاریخچه پل ورسک

جنگ جهانی دوم

نقش تاریخی پل ورسک فقط به اتصال جنوب به شمال کشور ایران خلاصه نمی ‌شود، بلکه سرنوشت دنیا در دوران جنگ جهانی دوم را دستخوش تغییر کرد و اگر این پل و خط ‌آهن آن ساخته نشده بود، شاید دنیای امروزی تحت حکمرانی نئونازی ‌ها و طرفداران هیتلر قرار داشت. با توجه به نقش تاثیرگذار پل ورسک در جنگ‌ جهانی دوم و کمک ‌رسانی به اتحاد جماهیر شوروی، لقب «پل پیروزی» را به خود گرفت. فرماندهان متفقین اذعان داشتند که در صورت نبود راه ‌آهن ایران، نقشه جهان تغییر می ‌کرد

در جریان جنگ جهانی دوم، قوای روس و انگلیس درصدد ضربه‌ زدن به آلمان هیتلری و نیرو های متحدش برآمدند و با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص ایران و وجود خط راه‌ آهن و چاه‌ های نفت،‌ این کشور را به‌عنوان محلی برای جابه‌جایی سریع اسلحه و مهمات بین نیرو های متفقین انتخاب کردند.

به این‌ ترتیب، ایران در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی به اشغال ارتش متفقین درآمد و به «دالان پارسی» معروف شد. وینستون چرچیل، نخست وزیر انگلیس و از فرماندهان قوای متفقین، بر اهمیت پل ورسک در پیروزی آن‌ ها تاکید کرده بود. جالب است بدانید که قبل از اشغال ایران به دست نیروی متفقین، آلمان به‌ طرف مرز های شوروی حرکت کرده و نیرو های روسی را به ‌شدت زیر فشار قرار داده بود. حاکمان ایران از ترس اینکه بعد از روسیه، نوبت آن ‌ها شود.

بر اساس برخی منابع با شروع جنگ دوم جهانی و با توجه به احتمال ورود متفقین به ایران و استفاده آنان از راه ‌آهن ایران، تصمیم گرفته شد که همه پل ‌ها مین ‌گذاری شوند. پل راه‌ آهن ورسک نیز شامل این دستور بود، اما پل ‌ها هیچ‌ گاه منفجر نشدند و متفقین پس از اطلاع از این موضوع اقدام به خنثی کردن مین‌ ها کردند.

این انفجار بین سال‌ های ۱۳۱۷ هجری شمسی تا ۱۳۲۰ هجری شمسی با اشاره به مین ‌گذاری پل ورسک گفته بود: «با شنیدن اخبار وحشتناک از جبهه ‌های جنگ شوروی، دستور مین ‌گذاری پل ورسک و پل‌ های مهم دیگر راه ‌آهن داده شد و این کار با دقت و به صورت محرمانه انجام پذیرفت. لیکن پس از اشغال ایران توسط متفقین، دستوری برای انفجار پل‌ ها صادر نشد و متفقین هم از مکان دقیق آن‌ ها باخبر شدند.»

در طول جنگ جهانی دوم متفقین برای جلوگیری از شکست اتحاد جماهیر شوروی از قوای آلمان روزانه با ۷۵ قطار ادوات نظامی و تسلیحات را از بندر شاهپورکه بندر امام خمینی فعلی است به بندر شاه که بندر ترکمن فعلی می باشد، می ‌رساندند و به‌ طور متوسط هر ۲۵ دقیقه یک قطار از روی پل ورسک عبور می ‌کرد در همان زمان ‌ها به دستور مقامات وقت پل ورسک به رنگ سفید و با نقاشی حسین علی شمشیری که به اوس علی شمشیری است، رنگ آمیزی گردید.

علت نامگذاری پل ورسک

تصور می شود که نام وِرِسک از روستای ورسک گرفته شده ‌است که در مجاورت محل ساخت پل قرار داشته و در آن زمان در حدود ۲۰ خانوار در آن ساکن بوده‌اند. پس از چند سال از احداث پل ساکنان این روستا به ورسک امروزی که آن زمان به عباس‌ آباد معروف بود، آمدند و امروز این روستا به نام ورسک عباس ‌آباد معروف شده ‌است.

ورسک به دلیل وجود درختچه ‌های ورس که در قسمت پشت پل به‌ طور انبوه وجود دارد، به این نام معروف شده‌ است.  اما ظاهرا این باور اشتباه است، زیرا در زمان احداث این پل، این روستا و کوه ‌های اطراف آن با نام عباس آباد شناخته می ‌شدند. بر اساس روایتی دیگر، این نام از روی اسم مهندس «شژا ووسک» گرفته شده که در ساخت پل مشارکت داشته است. هرچند سندی برای اثبات این قضیه وجود ندارد.

روایت معتبرتر از این قرار است همان طور که درختچه‌ ای به نام «ورس» در همان حوالی می ‌رویید و از همین رو پل مذکور و روستای نزدیک به آن در نهایت ورسک خوانده شدند. با این همه، نام پل در ۲۳ تیر سال ۱۳۲۴ هجری شمسی با پیشنهاد وزارت راه به پل پیروزی تغییر پیدا کرد.

مهندس سازنده پل ورسک

مجلس شورای ملی در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی طرح ساخت راه‌ آهن سراسری ایران را تصویب کرد که قدم مهمی در پیشرفت و آبادانی کشور محسوب می ‌شد. طبق این طرح یک خط راه‌ آهن، جنوب و شمال ایران را به هم متصل می ‌کرد، هرچند ساخت و ریل ‌گذاری آن مستلزم دانشی بود که در آن روزگار در کشور وجود نداشت. به همین منظور حکومت پهلوی تصمیم گرفت که کار ساخت این راه ‌آهن را به شرکتی خارجی بسپارد که در نهایت قرعه به نام شرکت دانمارکی «کامپساکس» Kampsax) ) می‌افتد.

پیش ‌تر این شرکت موفق به ساخت ۱۲۰۰ کیلومتر خط ‌آهن در ترکیه شده بود، از همین رو توانست مسئولیت این پروژه را به دست بگیرد. بر اساس این قرارداد، شرکت دانمارکی موظف به ساخت ۹۰۰ کیلومتر خط راه‌ آهن در مدت‌ زمان ۶ سال بود که در ازای ساخت هر متر راه ‌آهن، حدود ۱٫۵ گرم طلای خالص که پنج دلار طلا بود، دریافت می‌ کرد.

به ‌طور کلی ساخت این پل دو میلیون و ۶۰۰ هزار ریال هزینه برداشت. طرح این پل هوشمندانه و زیبا کار مهندسی اتریشی به نام «لادیسلاوس فون رابسویچ» (L. Von Robcevidc) بود و «هانس اتو نا‌تر» نابغه ریاضی و پل ‌سازی که انجام محاسبات پل ‌های راه ‌آهن سراسری ایران تحت نظارت او انجام شد، سرپرستی مهندسان محاسب و طراح پل ورسک را نیز برعهده داشت.

معماری پل ورسک

مصالح پل ورسک

پل ورسک که راه ارتباطی راه ‌آهن سراسری شمال جنوب می ‌باشد با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده‌ است. مصالح این سازه زیبا و ارزشمند شامل سیمان، ملات، آجر و شن شسته ‌شده است. از نکته ‌های جالب‌ در مصالح پل ورسک همین است که در ساخت آن از هیچ فولاد و سازه‌ فلزی و آرماتوری یا همان بتن آرمه استفاده نشده است. در واقع سازنده فقط از ملات غیرمسلح برای ساخت پل استفاده کرده بود تا هزینه‌ های ساخت پل کاهش یابد.

هنگام ساخت پل ورسک این تضمین داده شد که برای ۷۰ سال پا بر جا خواهد بود. هرچند با گذشت بیش از هشتاد سال از آن روزگار، هنوز هم مقتدرانه بر فراز دره‌ای عمیق ایستاده است و دانش و تعهد و نبوغ سازندگان خود را به رخ می‌ کشد. بعلت احتمال طغیان رودخانه ورسک مهندسان تصمیم گرفتند با احداث تونلی در زیر رودخانه ورسک، ترن را از طغیان محافظت کنند و سپس با چرخش در مسیر و صعود به میزان صد متر، ترن روی پل راه ‌آهن ورسک قرارگیرد.

حجم پل ورسک که دارای ۶۶ متر دهانه قوسی اصلی و ۱۱۰ متر ارتفاع از ته دره است، جمعاً ۴۵۰۰ متر مکعب می باشد. طول کلی پل ۸۶ متر است. هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال بود. برای ساخت این پل عظیم چند طرح مبتنی براستفاده از مصالح بنایی که بیشتر مقرون به صرفه بوده، به تصویب رسید.

موقعیت جغرافیایی پل ورسک

این پل در درّهٔ ورسک در روستای ورسک در شهرستان سواد کوه، واقع در ۸۵ کیلومتری قائمشهر و ۱۸۰ کیلومتری تهران، در محور فیروز کوه و در مسیر راه‌ آهن شمال قرار دارد. این پل دو کوه عظیم و سخت‌ گذر عباس‌ آباد را به یکدیگر اتصال می ‌دهد. روستای ورسک در محدوده کوهستانی استقرار یافته و از سطح دریا ۲۱۴۰ متر ارتفاع دارد.

مسیر های مختلفی برای رسیدن به پل ورسک وجود دارد که با توجه محل حرکت متفاوت خواهد بود. در مسیر تهران به مازندران، گردشگران با عبور مسافتی حدود ۱۷ کیلومتر از میدان شهرستان فیروز کوه وارد فرعی می‌ شوند که با ادامه دادن آن به یکی از جاذبه ‌های گردشگری طبیعی به نام «چشمه آب گدوک»، خواهند رسید. حدود ۳ کیلومتر پس از چشمه گدوک، به مسیری شیب ‌دار به نام «گردنه گدوک» رسیده و درست در جهت راست مسیر، می ‌توانند «آبشار شور آب» را مشاهده کنند.

دقیقاً در قسمت بالای این آبشار، ریل قطار و در آن طرف ریل، روستای «شورآب»، قابل دیدن است. پس از منطقهٔ شورآب و در مسیر گردنه گدوک، در بخش پایین مسیر و در سمت راست و چپ، کوه‌ هایی بزرگ و سنگی وجود دارد که بسیار زیبا و تماشایی است. در دل کوه‌ ها و در سمت راست آن ‌ها می‌ توان سه ریل که به صورت موازی از یکدیگر قرار دارند را مشاهده کرد که در فاصلهٔ ۱۰۰ متری قرار دارد.

این سه ریل موازی، همان سه خط طلای مشهور پل ورسک است که برای تماشای آن، این مسیر نسبتاً طولانی اما تماشایی را طی کرده‌اند. پس از سه خط طلا و عبور از تونل، به ورسک خواهند رسید. مسافران برای تماشای پل مجبور به پیاده شدن از خودرو خواهند بود.

پایداری پل ورسک سوادکوه

در سال ۱۳۹۵ هجری شمسی با توجه به ۸۰ ساله شدن عمر پل ورسک و با توجه به اعلام نگرانی ‌هایی در خصوص نحوه نگهداری و تقویت پل، یوسف گران پاشا مدیرعامل وقت راه‌ آهن شمال کشور گفت که براساس قراردادی که با دانشگاه صنعتی شریف برای سنجش مقاومت پل ورسک منعقد شده، سنسوری بر روی پل نصب شده که میزان ضربه ‌های ناشی از تردد قطار را بر روی پل بررسی می ‌کند و درصورت ایجاد مشکل، هشدارهای لازم به مرکز مانیتورینگ ارسال می‌ شود.

وی همچنین اظهار داشت که همه ساله با ماشین آلات مدرن بازدید هایی از زیر پل انجام و مصالح فرسوده حذف می‌ شود تا مصالح مقاوم جای آن‌ ها را بگیرد و تمام فعالیت ‌ها برای نگهداری پل ورسک که در زمره وظایف راه ‌آهن شمال بوده، انجام شد و مشکل خاصی در شرایط فعلی برای این سازه با عظمت تاریخی وجود ندارد.

پایداری پل ورسک

روستا های مجاور پل ورسک

در مجاورت و نزدیکی این پل روستای سرسبز و آرام عباس ‌آباد یا ورسک وجود دارد. از زیبایی ‌های دیگر این روستا رود های خروشان ورسک و گتو است که در منطقه‌ ای از زیر پل ورسک می ‌گذرد و منظره بدیعی را در مقابل دیدگان شما می ‌گسترد.

شغل اغلب اهالی روستای ورسک به کشاورزی و دامداری می باشد. در پهنه سرسبز دشت گاوها را خواهید و صدای زنگوله‌ های گله گوسفندان به گوش می ‌رسد. با قدم زدن در روستای ورسک با زندگی ساده مردم مواجه خواهید شد که صفا و سادگی مردم ورسک از لهجه مازنی آنان پیداست.

در نزدیکی روستا و پل ورسک، روستای زیبای دیگری به نام دراسرا قرار دارد. دراسرا در هفده کیلومتری پل ورسک واقع شده که پر از جاذبه ‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی است. در دراسرا حمام‌ های تاریخی متعددی وجود دارد که بسیار دیدنی و جالب هستند و نوع معماری آن ‌ها بیانگر قدمت حدود یک قرن است.

شوراب نیز یکی دیگر از روستاهای این حوالی است که آبشارهای زیادی در آن جریان دارد و مناظر بکری را به نمایش می‌ گذارد. در روستای د وگل نیز یکی از قدیمی ‌ترین ایستگاه‌ های راه‌ آهن ایران وجود دارد که ارزش معماری و تاریخی دارد و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

از دیگر روستا های زیبا و تماشایی سواد کوه، می‌ توان به روستای دو گل اشاره کرد. این روستا علاوه بر طبیعت سرسبز و دیدنی، دارای جاذبه دیگری نیز می ‌باشد که به سه خط طلا معروف است. سه خط طلا بخشی از راه‌ آهن سراسری است که به شکلی خاص و دیدنی، سه بار کوه را دور می‌زند و در مسیر خود از روی سه پل عبور می ‌کند. این سه پل در موازات یکدیگر واقع شده و به سه خط طلا معروف هستند.

از مناطق طبیعی و روستای حوالی ورسک چالمیش، مازبمرد، موزی چشمه گدوک است که هر کدام در نوع خود بی ‌نظیر است و همواره گردشگران و مسافران زیادی را در دل خود جای می ‌دهد. روستا های مجاور ورسک و سبک زندگی روستایی آنها بسیار دلنشین و بکر است. چشمه آب گرم گدوک، آبشارها و پوشش گیاهی بهشتی را بر روی زمین نشان می ‌دهد که روح انسان را می ‌نوازد.

جنگل‌ های انبوه توسکا و افرا که در کنار جنگل لفور هستند و سایر درختان جنگلی درهم تنیده و هنگام غروب صدای زنگوله گله ‌های گوسفند میان مه حسی ناب را در انسان بیدار می ‌کند.

مکان های دیدنی اطراف پل ورسک

در نزدیکی روستای ورسک و پل ورسک، جاذبه های بکر دیدنی و گردشگری بسیاری واقع شده اند که ضمن بازدید از این منطقه مرتفع و خوش آب و هوای سواد کوه، و پل ورسک می توانید ازآنها نیز بازدید کنید. در ادامه برایتان لیستی از دیدنی های شهر سواد کوه و جاذبه های دیدنی و گردشگری که در اطراف این پل با قدمت و دیدنی واقع شده اند را آورده ایم.

آبشار ورسک

آبشار ورسک که با نام آبشار چشمه علی نیز شناخته می ‌شود، به ارتفاع تقریبی ۲۰ متر از دره به سمت روستای ورسک جاری است. آب این آبشار از ارتفاعات قدمگاه سرچشمه می ‌گیرد و سالانه تعداد زیادی از مردم مشتاق را به سوی خود می ‌کشاند.

برای رسیدن به این آبشار زیبا کافی است در محور فیروزکوه بعد از گردنه گدوک کمی جلوتر به سمت راست وارد روستای ورسک شده و از آنجا تا آبشار حدود ۴ کیلومتر و تقریبا نیم ساعت راه است. مسیر رسیدن به آبشار ورسک دقیقا از زیر پل ورسک می گذرد و باید در امتداد رودخانه حرکت کرد تا به آبشار زیبای ورسک رسید.

ابشار ورسک

گردنه گدوک و سه خط طلا

گردنه گدوک از دیگر دیدنی‌ های ورسک است. گردنه گدوک در مسیر فیروز کوه به تهران قرار دارد. در اکثر اوقات سال برفی و سرد است اما در بهار از گل ‌های خودرو پوشیده می ‌شود. راه ‌آهنی که از پل ورسک و روستا های مجاور می‌ گذرد به تونل طولانی گدوک می ‌رسد. سه پل موازی در دو گل وجود دارد که با نام سه خط طلا مشهور است.

مکان های مقدس

اماکن مذهبی زیادی در منطقه سواد کوه و روستا ورسک وجود دارد که در طول سال مراسم متعدد مذهبی در آنها برگزار می‌ شود و مردم محلی دور هم جمع شده و هر خانواده به اندازه چند نفر غذا تهیه کرده و مردم شرکت کننده را اطعام می ‌کنند. بقاع متبرکه امامزاده‌ ها همواره میزبان میهمانان و گردشگران زیادی در این روستا بوده است.

پل شاه‌ عباسی آبدنگ سر

آبدنگ ‌سر یکی دیگر از روستا های تاریخی و بکر منطقه سواد کوه و ورسک است که پل شاه ‌عباسی یکی از جاذبه‌ ها و دیدینی ‌های سواد کوه به شما می ‌رود. در شهر شیر گاه سه پل وجود دارد که پل راه‌ آهن، پل قوسی و پل شاه‌ عباسی نام دارند که بر رودخانه کسیلیان ساخته شده است. کسیلیان در اکثر اوقات سال پر آب است. پل شاه‌ عباسی همان طور که از نامش پیداست یادگار دوران پادشاهی شاه عباس صفوی است که بر روی رودخانه کسیلیان بنا شده که به بهشهر مازندران متصل می‌ شود.

پل شاه ‌عباسی که یکی از جاذبه‌ های تاریخی استان مازندران محسوب می ‌شود دارای طول 57 متر و عرض 6 متر است. دهانه ‌های این پل هلالی و جناقی است و از این حیث دارای ارزش معماری است و جنس آن گچ و آجر و ساروج است.

قلعه‌ های دیرینه نزدیک به پل

در منطقه سوادرکوه که پل ورسک بیش از هر چیزی در آن منطقه شهرت دارد، آثار و بقایای قلعه‌ های بسیاری دیده می ‌شود که با توجه به آب و هوای مرطوب چیز زیادی از آن باقی نمانده است.

پژوهشگران از بقایای آجر و ساروج و نیز کشف زیربنا هایی قدیمی پی به وجود قلعه‌ هایی برده‌اند که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌ گردد. در اکثر موارد پوشش گیاهی بقایای این قلعه ‌ها را در خود فرو برده و آثار آن به خوبی قابل دیدن نیست. اما اگر از مردم محلی بخواهید شما را به بقایای قلعه‌ های کهن ساسانی راهنمایی خواهند کرد.

یکی از این قلعه ‌ها در منطق جنگلی قفلک و مجاور رودخانه کسلیان واقع شده که برای رسیدن به آن باید از شیرگاه و شاه‌ کوه عبور کنید. در نزدیکی این قلعه ویرانه غاری به نام اسپهد خورشید واقع شده است.

قلعه های سوادکوه

چشمه گتوسرون

چشمه گتوسرون یکی از ده‌ ها چشمه استان مازندران است که در منطقه ورسک واقع شده و در دل جنگل‌ های انبوه توسکا قرار دارد. آبشارهای کوچک و بزرگی را سر راه خود به نمایش گذاشته و منظره ‌ایی خیره‌ کننده و بدیع را جلوه می ‌دهد. برای پیدا کردن چشمه گتوسرون می‌ توانید از مردم بومی کمک بگیرید.

قلاع گردن و قلعه مازیار

قلاع گردن در یک و نیم کیلومتری ورسک در نقطه تلاقی رود عباس آباد و رود ماربمرد واقع شده. اسطوره ها می گویند این قلعه محل زیست دیو هایی بوده که در برابر دادن آب به مردم، از آنها باج و خراج می گرفتند. بر طبق اسناد تاریخی نیز، فردوسی در سفرش به مازندران مدتی را در قلاع گردن به سر برده.

قلعه مازیار، در بلندای 350 متری از جاده در سمت راست پل ورسک واقع شده و مسیر دسترسی آن سنگلاخ و پرشیب است. ورودی قلعه نیز کمانی شمشیری مانند با بلندای 20 متر داشته و بنای اصلی قلعه نیز در 50 متری آن قرار دارد. منطقه جنگلی عباس آباد نیز از مهمترین جاذبه های طبیعی اطراف روستای ورسک است.

سوغات منطقه ورسک

استان مازندران و به ویژه ورسک و روستا های اطرافش با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای رژیم غذایی ارزشمندی هستند. انواع تره و سبزیجات کوهی که در این مناطق می ‌رویند برنامه غذایی آنان را تشکیل می ‌دهند. لبنیات و گوشت نیز بخش ارزشمند غذا های این منطقه است. انواع ماست، ماست ‌بورانی و دوغ و همچنین آبگوشت از خوراکی ‌های محبوب این منطقه است که به روش خاص این منطقه طبخ می‌ شود.

همچنین برای سوغات می توانید از انواع میوه‌ ها که مرکبات و میوه ‌های جنگلی مانند خوج، ازگیل، انجیر کوهی و تمشک و یا برنج، گندم و حبوبات که از محصولات اصلی کشاورزان این منطقه است، استفاده کنید.

کمپینگ در اطراف پل ورسک

در جای جای شهر سواد کوه گردشگری و بسیار زیبا و بکر فضا برای کمپینگ وجود دارد ولی  برای کمپ کردن در محوطه پل ورسک بهتر است به صورت گروهی و با تجهیزات کامل و مناسب به کمپ کردن در این مکان بپردازید.

بهترین زمان کمپینگ اواخر بهار می باشد زیرا در فصل های دیگر هوا بسیار گرم است و یا بارش باران وجود دارد و تحمل آن برای هر کسی راحت نیست همچنین حتما سعی هنگام بر پا کردن چادر های مسافرتی از جاده ی اصلی زیاد دور نشوید. زیرا امکان گم شدن در جنگلی های اطراف این منطقه که دارای انواع حیوانات می باشد، زیاد است پس در کنار گروه خود بمانید تا موجب حراس و ترس خود و حیوانات منطقه نشوید.

وسایل مورد نیاز برای کمپینگ در پل ورسک

  • غذا به تعداد وعده هایی که در کمپ هستید تهیه کنید و باکس های آب معدنی همراه خود داشته باشید.
  • وسایل کمپ، بادگیر و لباس گرم در فصول سرد سال
  • کیف کمری و کوله یک ‌روزه برای پیاده‌ روی در منطقه برای طبیعت گردی
  • کیسه خواب، زیر انداز و چادر مسافرتی ضد آب
  • کیف کمک ‌های اولیه، کرم ضد آفتاب و کلاه آفتاب‌ گیر و عینک آفتابی
  • هیزم خشک برای بر پا کردن آتش
  • حتما قبل از سفر به این منطقه از اطلاعات هوا شناسی و وضعیت آب و هوایی استان با خبر شوید.
  • حتما باید تجهیزات روشنایی مثل چراغ قوه و باتری اضافه همراه خود داشته باشید.
  • مراقب حیوانات اهلی و وحشی که در منطقه جنگل های ورسک به صورت آزادانه پرسه می زنند  باشید. به ‌خصوص در زمستان احتمال  اینکه با حیوان هایی مثل خرس، شوکا، گرگ، خرگوش و گراز برخورد کنید زیاد است.
  • از انجام کار هایی مثل ریختن زباله، شکستن شاخه های درختان و شکار حیوانات به شدت بپرهیزید.
  • برای جنگل ‌نوردی، کوهنوردی و پیاده‌ روی در منطقه کفش راحت و مناسب را فراموش نکنید.
  • هنگام سفر به این منطقه و بازدید از طبیعت زیبای آن، مانند یک گردشگر حرفه‌ ای عمل کنید و حتما کیسه زباله برای جمع‌ آوری زباله‌ های تولیدی خود به همراه داشته باشید.

بهترین فصل سفر به پل ورسک

این پل در منطقه ای با آب و هوای کوهستانی مرطوب و معتدل واقع شده. بنابراین شاید فصل های زمستان و آب و هوای سرد خیلی زمان مناسبی برای بازدید از این پل نباشد. چرا که هم رفت و آمد به منطقه سخت تر خواهد بود و هم احتمال کم شدن جریان آب به خاطر یخ بستگی آب ها می تواند بالا باشد. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار از اواسط ردیبهشت که برف ها آب می شوند تا آخر تابستان است. برای دسترسی به این آبشار، شما باید از رودخانه رد شوید و در هوای گرم این کار آسان تر می باشد.

پل ورسک سوادکوه

پل ورسک در زمستان و پاییز

با فرارسیدن فصل زمستان و سفید پوش شدن منطقه، زیبایی پل ورسک دوچندان می‌ شود به‌ طوری که هر بیننده‌ا ی را مبهوت عظمت و شکوه خود می ‌کند. و به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از آن بازدید کنید و تین منطره شگفت انگیز را به هیچ عنوان از دست ندهید. البته لازم به ذکر است که در فصل پاییز نیز شما می توانید چشم اندازی باشکوه و زیبایی را در پل ورسک و جنگل های اطراف آن مشاهده کنید.

زیرا که با فرا رسیدن فصل پاییز تمامی درختان و پوشش گیاهی این منطقه به رنگ زرد و قرمز تغییر پیدا می کنند و در نتیجه جلوه ای با شکوه را به جنگل می بخشند. می توان گفت که در فصل زمستان نیز پل ورسک از زیبایی های خاصی برخوردار است اما سردی هوا و بارش برف و باران می تواند مشکلاتی را برای گردشگران ایجاد کند، به همین دلیل سفر به این منطقه در این فصل توصیه نمی شود.

ورسک در زمستان

پل ورسک کجاست و مسیر دسترسی به آن

پل ورسک از جاهای دیدنی سواد کوه  است و می توانیم هنگام بازدید از این پل مازندران را بشناسیم. در روستای ورسک در شهرستان سواد کوه قرار دارد. این پل در مسیر راه‌آهن شمال کشور روی دره‌ ورسک (عباس‌آباد) به زیبایی هرچه تمام ‌تر می ‌درخشد. فاصله پل ورسک تا بخش جنوبی شهرستان زیرآب حدود ۴۵ کیلومتر و تا شهرستان قائم ۸۵ کیلومتر است.

برای رسیدن به پل ورسک، باید محور فیروزکوه را انتخاب کنید. اگر از تهران راهی می ‌شوید، ابتدا به‌ سمت جاجرود و گیلاوند حرکت کنید تا در ادامه به شهر فیروز کوه برسید. پس از این شهر از روستا های گدوک و شورآب نیز گذر کنید تا با قدم گذاشتن به روستای ورسک چشم ‌انداز زیبایی از پل ورسک پیشکش شما شود.

آدرس پل ورسک: استان مازندران، شهرستان سواد کوه، روستای ورسک، پل ورسک

اجاره سوئیت در سوادکوه

سواد کوه آنقدر زیبا هست و آنقدر دیدنی هست که حیف است در سفر به آن اقامتگاهی اجاره نکرده و چند روزی را به بازید از جاذبه های آن اختصاص ندهید. نزدیکی این شهر به پایتخت نیز مزید بر علت است و کوتاهی سفر باعث می شود اگر از اهالی تهران هستید، راحت تر بتوانید به آن سفر کنید.

اگر دنبال بهترین اقامتگاه های سواد کوه هستید، وارد صفحه اجاره ویلا در سواد کوه در و بسایت ما شده و به دنبال انواع موارد از جمله اجاره سوئیت در سواد کوه بگردید. بی تردید گزینه دلخواه و مورد نظر خود را با قیمت مقرون به صرفه و اقتصادی، در این صفحه خواهید یافت. برای قطعی کردن رزرو خود و مشاوره و راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما هم می توانید تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.