آبشار ورسک در سوادکوه مازندران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از زیباترین و محبوب ترین جاذبه های توریستی طبیعت ایران، آبشارهای آن هستند. مجموع آبشارهای ایران 392 عدد بوده و تعداد آبشار های دائمی کشور ما، 287 عدد می باشد. این آبشارها در تمام نقاط و استان های کشور پراکنده شده اند. آبشارهای فصلی آبشارهایی هستند که فقط در فصل هایی از سال جریان دارند و در بقیه زمان ها خشک هستند. به جز آبشار ورسک که موضوع این یادداشت می باشد، باید به آبشارهای لاتون، کبودبال، نوژیان و مارگون اشاره نمود. آبشار لاتون گیلان با 105 متر ارتفاع، مرتفع ترین آبشار ایران است. آبشار کبودوال نیز تنها آبشار خزه ای ایران به شمار می آید و آبشار مارگون، بلندترین و بزرگ ترین آبشار چشمه ای دنیا می باشد.

آشنایی با آبشار ورسک

این آبشار در دره ای در شرق روستای ورسک سوادکوه و در پایین قله هایی به نام های تیزکوه و تابک قرار گرفته. این دره نیمه جنگلی و بسیار چشم نواز و تقریباً عمیق می باشد. این آبشار از چشمه پر آبی به نام چشمه علی که در این نواحی قرار گرفته، سرچشمه گرفته و از این رو برخی آن را به نام آبشار چشمه علی نیز می شناسند. آبشار چشمه علی 20 متر بلندا داشته و آبشاری فصلی می باشد. این آبشار از دو آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده و مسیر دسترسی به آن از از تنگه ای در بین دو کوه می گذرد.

به این بخش از مسیر که در آن آب از سطح شیبدار تنگه جاریست و حدود 1 متر ارتفاع دارد، آبشار کوچک و به بخش پایانی آبشار، آبشار بزرگ می گویند. برای رسیدن به این آبشار از روستای ورسک نیاز به حدود نیم ساعت پیاده روی می باشد که بخشی از مسیر از کنار رودخانه و نیز از روی آن رد می شود. این آبشار از دره به طرف روستای ورسک در جریان است. آبشار چشمه علی از بلندی های قدمگاه سرمنشأ دارد.

 

آبشار ورسک کجاست

علت نامگذاری آبشار چشمه علی

نام آبشار ورسک از روستای ورسک که این آبشار در آن قرار گرفته، برگرفته شده. تصور اغلب افراد آن است که نام پل ورسک نیز از نام این روستا گرفته شده. در حالی که موضوع عکس این می باشد. در واقع نام این روستا از ابتدا عباس آباد بوده. برخی می گویند که علت نامگذاری این پل، روستا و آبشار به ورسک، درختچه ای به نام ورس می باشد که در این منطقه و در اطراف پل رشد می کند. برخی دیگر نیز می گویند، نام این روستا، پل و آبشار از روی نام یکی از مهندسانی که در فرایند ساخت پل ورسک شرکت داشته به نام شژ ووسک برگرفته شده که البته مستنداتی در این ارتباط یافت نشده.

روستای ورسک

روستای ورسک یا همان روستای قدیمی عباس آباد، پوشش گیاهی بسیار فوق العاده و زیبایی دارد. درختانی چون راش، بلوط، اسپیدر، توسکا و اوجا در همه جای این منطقه دیده می شوند. درختان میوه روستای ورسک سوادکوه نیز بسیار مشهور بوده و از انواع آن می توان به گیلاس، گردو یا سیب اشاره نمود. از نظر پوشش گیاهی نیز این روستا بسیار غنی بوده و حیواناتی که در جنگل های عباس آباد در اطراف این روستا زیست می کنند شامل مواردی همچون خرس، گراز، شغال، جوجه تیغی و گرگ است. بافت محلی و سنتی این روستا نیز بسیار دیدنی بوده و در آن همچنان خانه هایی ساخته شده از سنگ و خشت و چوب، منظره ای چشم نواز دارند.

دیدنی های روستای ورسک

از مهمترین جاذبه های گردشگری این روستا علاوه بر آبشار چشمه علی، باید پل ورسک را نام برد که پلی صد ساله بوده و بدون استفاده از فلز و ملات و سیمان و شن ساخته شده. این پل که همچنان قطارها از روی آن گذر می کنند، در جنگ جهانی دوم نقشی بسیار مهم داشته و توسط مهندسان اروپایی در زمان رضاخان ساخته شده. در حین گذر از این پل، باید به اتاقک های سوزن بانی در حاشیه مسیر ریلی ونیز گورستان تاریخی روستا نیز سری بزنید. از دیگر جاذبه های این روستا، قلعه های موجود در آن به شمار می آیند که از میان آنها می توان به قلعه مازیار با عمر 12 قرن و قلاع گردن اشاره نمود.

قلاع گردن در یک و نیم کیلومتری ورسک در نقطه تلاقی رود عباس آباد و رود ماربمرد واقع شده. اسطوره ها می گویند این قلعه محل زیست دیوهایی بوده که در برابر دادن آب به مردم، از آنها باج و خراج می گرفتند. بر طق اسناد تاریخی نیز، فردوسی در سفرش به مازندران مدتی را در قلاع گردن به سر برده.  قلعه مازیار، در بلندای 350 متری از جاده در سمت راست پل ورسک واقع شده و مسیر دسترسی آن سنگلاخ و پرشیب است. ورودی قلعه نیز کمانی شمشیری مانند با بلندای 20 متر داشته و بنای اصلی قلعه نیز در 50 متری آن قرار دارد. منطقه جنگلی عباس آباد نیز از مهمترین جاذبه های طبیعی اطراف روستای ورسک است.

روستای ورسکدر این جا جنگل های انبوه، مرتع های پهناور و رودخانه ای پر آب، مناظری بدیع به وجود آورده و فضایی مناسب را برای کوه پیمایی، جنگل نوردی و کمپینگ شبانه ایجاد نموده اند. دو مسیر پیاده روی در این جنگل ها، یکی مسیر جنگلی ورسک به عباس آباد است و دیگری مسیر جنگلی ورسک به طرف ماربمرد در جنوب پل سفید است که رود خروشانی در کنارش قرار دارد. در سفر به روستای ورسک حتما از خوراکی های محلی آن نیز همچون کماج و تیرنگ پشتی خریداری کنید و سوغات ببرید. این محصولات ترکیبی از فرآورده دامی و کشاورزی منطقه است. علاوه بر اینها، پشته زیک، پیسه و ماکلمه نیز از تنقلات سنتی ورسک هستند.

روستای ورسک کجاست و مسیر دسترسی

روستای ورسک با تهران 170 کیلومتر و با فیروزکوه، 35 کیلومتر فاصله دارد. این روستا از شمال به روستای اوریم، از شرق و غرب به رشته کوه البرز و از جنوب به دوگل می رسد. برای سفر به روستای ورسک با اتوموبیل شخصی، باید از تهران حرکت نموده و وارد جاده فیروزکوه شوید. اگر هم از مازندران اقدام به این سفر می کنید، مسیر قائم شهر را در پیش بگیرید. این سفر از طرف سمنان و جاده خطیرکوه هم امکان دارد. جذاب ترین مسیر هم برای سفر به روستای ورسک مسیر راه آهن است که برای گذر از آن باید بلیط سوادکوه را خریداری کرده و در طی آن از پل تاریخی ورسک نیز بگذرید.

دیدنی های نزدیک آبشار چشمه علی سوادکوه

پس از دیدار از آبشار ورسک سوادکوه گزینه های زیاد دیگری برای بازدید دارید که حتما باید آنها را ببینید. قبل از همه دیدار از پل ورسک را به شما پیشنهاد می کنیم. این پل یک اثر تاریخی و معماری بسیار مهم است که در تاریخ جنگ جهانی نقش اثرگذاری ایفا کرده. این پل در سال 1315 ساخته شده. اگر هم علاقمند به جاذبه های طبیعی هستید، حتماً سری به جنگل راش سوادکوه بزنید. این جنگل که آن را با نام جنگل سنگده هم می شناسند، به دلیل پوشش غنی از درختان راش، به این نام معروف شده. دریاچه لفور نیز یکی از محبوب ترین دیدنی های منطقه بوده و از احداث بزرگ ترین سد خاکی ایران به وجود آمده.

بهترین فصل سفر به آبشار ورسک

این آبشار در منطقه ای با آب و هوای کوهستانی مرطوب و معتدل واقع شده. بنابراین شاید فصل های زمستان و آب و هوای سرد خیلی زمان مناسبی برای بازدید از این آبشار نباشد. چراکه هم رفت و آمد به منطقه سخت تر خواهد بود و هم احتمال کم شدن جریان آب به خاطر یخ بستگی آب ها می تواند بالا باشد. در مجموع آبشار چشمه علی، یک آبشار فصلیست که در فصول مختلف، آب آن حجم متفاوتی دارد. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار از اواسط ردیبهشت که برف ها آب می شوند تا آخر تابستان است. برای دسترسی به این آبشار، شما باید از رودخانه رد شوید و در هوای گرم این کار آسان تر می باشد.

آبشار ورسک کجاست

آبشار چشمه علی را باید از یکی مجموعه زیبایی های سوادکوه زیبا دانست. برای دانستن همه چیز درباره سوادکوه شما می توانید به یادداشت مرجع وبسایت ما درباره این شهر مراجعه نمایید. مسیر دسترسی به آبشار ورسک در سوادکوه از مسیر گردنه گدوک می گذرد. برای رسیدن به این آبشار باید در محور فیروزکوه، پس از گردنه گدوک در سمت راست جاده وارد ورودی روستای ورسک که پل راه آهن نشانه آن می باشد، شوید. بقیه مسیر از روستا به آبشار حدود 4 کیلومتر است که در نیم ساعت پیموده خواهد شد. برای رسیدن به آبشار باید از زیر پل ورسک گذشته و در مسیر از یک آبشار کوچک رد شوید. به دوراهی که رسیدید به طرف راست بپیچید.

آدرس آبشار ورسک: ایران، مازندران، سوادکوه، روستای ورسک

مسیر آبشار ورسک

بهترین اقامتگاه ها در سوادکوه

سوادکوه آنقدر زیبا هست و آنقدر دیدنی هست که حیف است در سفر به آن اقامتگاهی اجاره نکرده و چند روزی را به بازید از جاذبه های آن اختصاص ندهید. نزدیکی این شهر به پایتخت نیز مزید بر علت است و کوتاهی سفر باعث می شود اگر از اهالی تهران هستید، راحت تر بتوانید به آن سفر کنید. اگر دنبال بهترین اقامتگاه های سوادکوه هستید، وارد صفحه اجاره ویلا در سوادکوه در و بسایت ما شده و به دنبال انواع موارد از جمله اجاره ویلا جنگلی در سوادکوه بگردید. بی تردید گزینه دلخواه و مورد نظر خود را در این صفحه خواهید یافت. برای قطعی کردن رزرو خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

راهنما سایت

آدرس

ایران، مازندران، سوادکوه، روستای ورسک

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه