جنگل لفور سوادکوه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از فوق العاده ترین گزینه ها برای طبیعت گردی و دوست داران طبیعت می توان به جنگل لفور سواد کوه اشاره نمود. اگر به دنبال مکانی بکر در دل طبیعت به دور از شلوغی های روزمره خود هستید، جنگل لفور می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.در این مقاله قصد داریم به معرفی این جنگل بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این جنگل زیبا کسب نمایید.

معرفی جنگل لفور سوادکوه

همان طور که در ابتدا اشاره نمودیم جنگل لفور به دلیل پوشش گیاهی متنوع، آبشار های معتدد و آب و هوای مناسبی که دارد، جزء محبوب ترین جنگل ها در بین گردشگران و دوست داران طبیعت محسوب می شود و به همین دلیل نیز سالیانه افراد بسیاری برای بازدید از این مکان بکر، به این جنگل سفر می کنند.

لازم است بدانید که جنگل لفور جزء جنگل های چندین ساله هیرکانی است و به همین دلیل این جنگل با نام جنگل 40 میلیون ساله نیز شناخته می شود. می توان گفت که این جنگل دارای قدمت بسیاری است.

در واقع جنگل لفور به دلیل پوشش گیاهی متنوع، چشمه های جاری و آبشار های متعدد جزء غنی ترین جنگل های استان مازندارن به شمار می رود. تنها تنوع پوشش گیاهی این جنگل محبوبیت این نیست و مواردی چون آبشار ها، چشمه ها و گونه های جانوری مختلف موجب خلق این مکان بکر و زیبا شده، به همین دلیل گفته می شود که این جنگل یکی از مناسب ترین مکان ها برای گذراندن اوقات فراغت برای دوست دارن طبیعت و گردشگران است.

 

جنگل لفور سوادکوه

 

جنگل لفور کجاست؟

ممکن است پس از خواندن مطالب بالا مشتاق باشید تا بدانید که این جنگل با این چشم انداز بکر کجاست؟

در واقع جنگل لفور در استان مازندران و شهرستان سواد کوه در دهستانی به نام لفور واقع شده است. لازم به ذکر است که دهستان لفور که این جنگل زیبا در آن واقع شده است، جز جاهای دیدنی سواد کوه به شمار می رود. در این دهستان علاوه بر جاذبه های طبیعی، جاذبه های تاریخی متعددی وجود دارد که این مسئله موجب شده تا این منطقه به یکی از مکان های گردشگری محبوب در استان مازندارن تبدیل شود.

هم چنین خوب است بدانید که جنگل لفور از جنوب به ارتفاعات البرز و از شمال به جنگل های شیرگاه و از سمت غرب به بابل منتهی می گردد.

آدرس جنگل لفور سواد کوه

برای رسیدن به جنگل لفور سواد کوه می بایست از جاده فیروزکوه و پس از گذر از شهر فیروزکوه، پل سفید و شیرگاه به این مکان برسید.

آدرس جنگل لفور سواد کوه : استان مازندران، سوادکوه شمالی، شیرگاه، روستای لفور

فاصله تهران تا جنگل لفور

یکی از دلایل محبوبیت این جنگل فاصله کوتاه آن با شهر تهران است که می تواند گزینه بسیار مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات آخر هفته باشد. در واقع فاصله زمانی تهران تا منطقه شیرگاه حدود 3 ساعت است و شما می توانید تنها با گذراندن این مسافت کوتاه از شلوغی های روزمره خود به این جنگل بکر پناه ببرید.

در واقع برای رسیدن به جنگل لفور لازم است تا از تهران به سمت جاده فیروزکوه و شیرگاه، حدود 234 کیلومتر مسافت را طی نمایید.

 

فاصله تهران تا جنگل لفور

 

پوشش گیاهی جنگل لفور

همان طور که در ابتدا اشاره نمودیم جنگل لفور سواد کوه به دلیل قدمت بسیاری که دارد، از تنوع گیاهی بسیاری برخوردار است و در آن انواع گیاهان پهن برگ بومی ایران و درختان انجیلی در این جنگل مشاهده می شوند. سختی و محکمی این درختان موجب شده است که این درختان تا ارتفاع 25 متری رشد کنند و جلوه ای زیبا به این جنگل ببخشند.

در واقع در این جنگل حدود 80 گونه گیاهی وجود دارد که از جمله می توان به درختان ممرز، ازگیل، راش و لیکی اشاره نمود که هر یک از آنها نشان دهنده تنوع گیاهی این جنگل زیبا است.

جاذبه های دیدنی جنگل لفور

از آنجایی که این جنگل مساحت و قدمت بسیاری دارد و جزء جنگل های هیرکانی است، شما می توانید در خود جنگل جاذبه های بکر و طبیعی متعددی را مشاهده نمایید.

از جمله جاهای دیدنی جنگل لفور سواد کوه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آبشار اسپی آر و جلسنگ
  • پارک جنگلی آذررود
  • هفت آبشار تیرکن
  • آبشار اسکلیم
  • آبشار گزو
  • پلنگ دره
  • سد لفور
  • آبشار ترز

 

لفور-سوادکوه

 

بهترین زمان سفر به جنگل لفور

می توان گفت که این جنگل خارق العاده در تمامی فصول سال از زیبایی خارق العاده ای برخورددار است اما به طور کلی بهترین زمان سفر به این جنگل فصل تابستان و بهار است.

زیرا که در این فصول از سال تمامی آبشار های این جنگل پر آب شده و طبیعت این منطقه منظره ای خارق العاده پیدا می کند. همچنین ترکیب این طبیعت خارق العاده با بارندگی های بهاری می تواند تجربه ای فوق العاده ای در این جنگل برای شما رقم بزند.

البته لازم به ذکر است که در فصل پاییز نیز شما می توانید چشم اندازی باشکوه و زیبایی را در این  جنگل مشاهده کنید. زیرا که با فرا رسیدن فصل پاییز تمامی درختان و پوشش گیاهی این منطقه به رنگ زرد و قرمز تغییر پیدا می کنند و در نتیجه جلوه ای با شکوه را به جنگل می بخشند. می توان گفت که در فصل زمستان نیز این جنگل از زیبایی های خاصی برخوردار است اما سردی هوا و بارش برف و باران می تواند مشکلاتی را برای گردشگران ایجاد کند، به همین دلیل سفر به این منطقه در این فصل توصیه نمی شود.

وسایل لازم برای سفر به جنگل لفور

لازم به ذکر است که قصد سفر به این جنگل را دارید، پیش از سفرتان حتما وسایل مورد نیاز و ضروری که در جنگل به آن نیاز دارید را تهیه نمایید تا در طی مسیر مشکلی برایتان به وجود نیاید و بتوانید این مسیر را با خیال آسوده طی کنید و از آن لذت ببرید.

به طور کلی از جمله وسایل ضروری برای سفر به جنگل لفور عبارتند از:

  • کفش مناسب برای پیاده روی
  • آب آشامیدنی به مقدار لازم
  • چادر یا وسایل مورد نیاز برای کمپینگ
  • کنسرو
  • لباس گرم و لباس اضافه
  • حعبه کمک های اولیه
  • وسایل آتش زا
  • کرم ضد آفتاب
  • کیسه زباله جهت جمع اوری زباله هایتان

نکات ضروری برای بازدید از جنگل لفور

از جمله موارد قابل اهمیتی که پیش از سفر به این مکان باید بدانید، رعایت برخی از نکات ضروری برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل در این سفر است.

در ابتدا بهتر است بدانید که برای جلوگیری از گم شدن در جنگل بهتر است تا همراه خود جی پی اس داشته باشید یا به همراه تور های طبیعت گردی به این مکان بروید.

هم چنین ممکن است به دلیل بارندگی مسیر این جنگل لغزنده باشد، به همین منظور توصیه می شود که از عصای پیاده روی استفاده نمایید.

از جمله دیگر مواردی که باید به آن بسیار توجه کنید، حفاظت از محیط زیست و وارد نکردن آسیب به موجودات داخل جنگل و طبیعت است.

رزرو اقامتگاه در سوادکوه

بسیاری از شما ممکن است به قصد اقامت در این منطقه به سوادکوه و جنگل لفور سفر کنید و علاقمند باشید که مدت زمانی را به دور از شلوغی های روزمره تان در این مکان بکر بگذرانید.

اجاره روزانه ویلا در سوادکوه می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی باشد که قصد اقامت کوتاه مدت در این منطقه را دارند. اگر علاقمند به اقامت در سوادکوه هستید می توانید به سایت لوکس ویلا مراجعه نمایید و از این طریق مکان مورد نظر خود را انتخاب و رزرو کنید.

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، سوادکوه شمالی، شیرگاه، روستای لفور

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه