همه چیز درباره باغ ملی مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهر مشهد علاوه بر بارگاه مطهر رضوی، دارای جاذبه های گردشگری دیگری همچون باغ ملی مشهد می باشد که در تمام طول سال بسیاری از گردشگران را به سوی خود جذب می کند. به جرئت می توان گفت تقریبا تمام شهرهای ایران منطقه ای گردشگری با عنوان باغ ملی در خود دارند که مشهد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باغ ملی مشهد را در خود جای داده است. در ادامه به توضیح بیشتر این باغ ملی می پردازیم، با ما همراه باشید.

معرفی باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد به عنوان قدیمی ترین و نخستین پارک تفریحی شهر مشهد بوده که واقع در خیابان امام خمینی یا همان خیابان ارگ سابق می باشد. اگر به جای جای این پارک نگاهی بیاندازید سردیس بسیاری از مشاهیر علم و ادب کشور را مشاهده خواهید کرد. در ابتدا باغ ملی مشهد در زمینی با وسعت 40 هزار متر مربع قرار داشت که طی تصرفات برخی از سازمان ها که در این زمین انجام دادند، در حال حاضر تنها 26 هزار متر مربع از این باغ ملی باقی مانده است. همچنین قسمتی از این باغ را به اتاق بازرگانی و قسمت دیگری را نیز به صدا و سیمای خراسان رضوی اختصاص داده اند.

در زمان های گذشته این باغ که یکی از دیدنی های جذاب مشهد بود، توسط آب قنات رکن آبادی آبیاری می شده است. به دلیل قرار گیری موقعیت مکانی این باغ ملی که در نزدیکی های ارگ حکومتی مشهد بود و علاوه بر آن، در بخش مرکزی این شهر قرار داشت، محل برگزاری بسیاری از برنامه های فرهنگی و اجتماعی بود. اما با گذشت زمان و تاسیس پارک های بزرگ دیگر در این شهر، باغ ملی مشهد به یک پارک محلی تبدیل شده است. ولی به دلیل قدمت و پیشینه زیادی که دارد، چیزی از اهمیت آن کم نشده است.

یکی از مهمترین دلایل برای انتخاب این پارک برای اوقات فراغت خود این است که باغ ملی مشهد در مرکز شهر قرار دارد و گردشگران و زائران می توانند پس از زیارت و خرید، برای استراحت به این پارک بروند.

باغ ملی مشهد

تاریخچه باغ ملی مشهد

درمورد تاریخچه باغ ملی مشهد نقل قول های زیادی وجود دارد. برخی از افراد ادعا دارند که صاحب این باغ حاج حسین ملک بوده که در سال ها آخر زندگی خود، آن را وقف کرده است. در مقابل نیز افراد دیگری ادعا دارند شهرداری آن را به تصرف خود درآورده است.

اما در تاریخ آمده است که در سال 1280 هجری شمسی، مظفرالدین شاه این باغ را به حاج کاظم ملک التجار داده است. پس از آن نسل به نسل در میان افراد گشته تا در آخر و در سال 1345 به شهرداری استان خراسان رضوی واگذار شده است. همچنین نام گذاری این پارک به باغ ملی در سال 1300 هجری شمسی صورت پذیرفت. در سال 1350 بهای این باغ ملی حدود 20 میلیون تومان بود.

باغ ملی مشهد

پوشش گیاهی باغ ملی مشهد

اگر وارد این باغ ملی شوید می بینید که تمام بخش های مختلف آن، انواع چنارها با قدمت چندین ساله به همراه درختان دیگر و گیاهان متنوع و همچنین گل کاری های زیبا در فضای سبز و چمن کاری ها دیده می شود که زیبایی این پارک را دو چندان کرده اند و باعث می شود بسیاری از گردشگران برای استراحت و گشت و گذار در مکان طبیعی به این پارک روانه شوند.

باغ ملی مشهد

امکانات تفریحی و رفاهی در باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد که از بهترین پارک های مشهد محسوب می شود، علاوه بر اهمیت تاریخی که دارد، از امکانات تفریحی و رفاهی نظیر: زمین بازی و وسایل بازی برای کودکان، وسایل تجهیزات ورزشی برای افراد در تمام سنین و محوطه ای بی نظیر برای گذراندن اوقات فراغت برخوردار می باشد. همچنن بسیاری از سالمندان در زمان های عصر به این پارک می روند و از فضای نشاط بخش آن بهره مند می شوند. باغ ملی مشهد در سال 1382 مرمت سازی شده و استخر و آبنمای بسیار زیبایی برای آن قرار داده شده است.

یکی از حوض هایی که در این پارک قرار دارد دایره ای شکل و به رنگ آبی فیروزه ای بوده و حوضی کوچک تر داخل آن تعبیه شده و همچنین حوضی که برای طبقه سوم آن قرار داده اند یک فواره دارد که با روانه کردن آب به داخل حوض،صدای خوش و آرامش بخشی را تولید می کند. در ورودی باغ از خیابان امام خمینی نیز یک حوض و آبنمای دیگر که مستطیلی شکل و به صورت شکسته شکسته می باشد، تا بخش میانی باغ ادامه دارد و در میان آن فواره های به صورت خطی قرار داده شده است که در صورت روشن بودن جلوه ای بسیار زیبا به باغ می بخشند.

همچنین علاوه بر امکانات تفریحی و رفاهی در اغلب بخش های این پارک سردیس های مشاهیر بزرگ ایران قرار داده شده است. نیمکت ها و صندلی های متعددی نیز برای استراحت کردن قرار داده شده است.

باغ ملی مشهد

جاذبه های گردشگری اطراف باغ ملی مشهد

از آنجایی که این بوستان در یکی از مهمترین و شلوغ ترین خیابان های شهر مشهد واقع شده است، جاذبه های گردشگری متعددی از جمله بازار جنت، خانه ملک، بازار جنت و… در اطراف آن وجود دارد. در میان آن ها بازار جنت از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بهترین زمان بازدید از باغ ملی استان خراسان رضوی

به دلیل سردسیر بودن این استان، اغلب افراد فصل زمستان برای سفر به مشهد را انتخاب نمی کنند و مشافرت خود را به فصول دیگر سال موکول می کنند. این باغ در فصل های بهار و تابستان به دلیل وجود سرسبزی های فراوان، زیبایی خاصی به خود می گیرد. علاوه بر آن در فصل برگ ریزان پاییز نیز، طبیعتی رنگارنگ در آن قابل مشاهده می باشد.

باغ ملی مشهد

ساعت کاری و هزینه ورودی باغ ملی مشهد

برای بازدید از این باغ می توانید تمام ایام هفته و به صورت شبانه روز اقدام کنید. همچنین برای بازدید از این پارک نیازی به پرداخت هیچ مبلغی نبوده و کاملا رایگان است.

باغ ملی مشهد کجاست و مسیر دسترسی به آن

باغ ملی مشهد در یکی از خیابان های مهم و پر تردد شهر مشهد به نام خیابان امام خمینی (ارگ قدیم) و نرسیده به چهارراه دروازه طلایی واقع شده است. یکی از مراکز خرید مهم مشهد که بازار قدیمی جنت نام دارد در سمت راست این باغ ملی قرار دارد. بخش دیگر این پارک به خیابان دانشگاه منتهی می شود. اگر کمی پایین تر از این پارک بروید به خانه تاریخی ملک خواهید رسید که آن هم یکی از اماکن تاریخی و دیدنی استان خراسان رضوی به شمار می رود.

در مقابل این پارک نیز، ساختمان کنسولگری پاکستان و همچنین تعدادی صرافی و مغازه های طلافروشی دیده می شوند. اگر در مرکز شهر بودید و قصد استراحت کردن داشتید، باغ ملی مشهد می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. همچنین حدود 2 کیلومتر با حرم مطهر امام رضا (ع) فاصله دارد و اگر بخواهید با ماشین به آنجا بروید حدود 5 دقیقه زمان لازم دارید. همچنین فاصله حرم تا پارک به صورت پیاده نیز حدود 30 دقیقه می باشد. یکی از ویژگی های خوب این باغ ملی، دسترسی راحت آن می باشد.

آدرس باغ ملی مشهد: استان خراسان رضوی، خیابان امام خمینی (ارگ سابق)، باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد

اجاره اقامتگاه در مشهد

شهر مشهد به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا (ع) و اماکن تاریخی و گردشگری، یکی از توریستی ترین شهرهای ایران به شمار می رود که در تمام طول سال گردشگران و مسافران بسیاری به سمت این شهر راهی می شوند. تقریبا اغلب افراد برای اجاره اقامتگاه در مشهد آپارتمان های مبله و هتل آپارتمان ها را انتخاب می کنند. معمولا این افراد اقامتگاه خود را تنها برای استراحت و خواب انتخاب می کنند و به امکانات آن توجه چندانی ندارند.

اما در مقابل نیز افرادی هستند که برای اقامت خود ویلاهایی مجهز و با بهترین امکانات را در نظر می گیرند. بنابراین با اجاره ویلا در مشهد می توانید تجربه ای جدید و جالبی را به دست آورید. اغلب این ویلاها نیز دارای استخر هستند که به دو دسته ویلا استخردار سرپوشیده و روباز تقسیم می شوند و شما بر حسب سلیقه خود می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید.

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، خیابان امام خمینی (ارگ سابق)، باغ ملی مشهد

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه