غار بورنیک فیروزکوه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از جاهای دیدنی استان تهران که در شهرستان فیروزکوه واقع شده، غار بورنیک می باشد. این غار در روستای هرانده قرار دارد و یکی از موارد ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است. این غار در فاصله کمی از تهران واثع شده و به عنوان اثری زیبا برای گردشگری یا یک سفر یک روزه برای تفریح به شمار می رود. غار بورنیک به عنوان چهارمین غار طولانی ایران و در تهران اولین غار طولانی به حساب می آید. در این مقاله به سراغ معرفی غار بورنیک فیروزکوه رفتیم تا هرچه بیشتر با این جاذبه آشنا شوید پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

معرفی غار بورنیک

اگر به فیروزکوه رفته باشید و مناطق دیدنی این شهرستان را از نزدیک دیده باشید احتمالا با غار بورنیک نیز آشناییی دارید. این غار به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری فیروزکوه شناخته می شود و در روستایی با طبیعت بکر قرار گرفته است. این روستا از تهران فاصله کمی دارد و شما می توانید با کمی پیاده روی و کوه نوردی به این غار زیبا برسید. این غار در دشتی به همین نام بورنیک قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا دو هزار متر می باشد و از دشت بورنیک نیز صد متر بالاتر است.

طول غار نیز با توجه به آن چه اندازه گیری شده 3474 متر می باشد که به همین دلیل به عنوان یکی از طولانی ترین غار های ایران شناخته می شود. بورنیک از نظر لغوی به مکانی امن و جان پناه گفته می شود و دلیل نامگذاری این غار به بورنیک پنهان بودن دهانه غار می باشد که به معنای بورنیک نزدیک است. قدمت غار به قبل از تاریخ برمی گردد و در آن زمان به عنوان محلی برای زندگی استفاده میشد و در گذر زمان به پناهگاه مبدل شد تا در زمان های خطرناک برای پناه گرفتن به این غار بروند.

احتمالا با رفتن به بورنیک صدای چکیدن قطرات آب از سقف را خواهید شنید که این موضوع می تواند شما را غرق در طبیعت نماید. یکی از نام هایی که مردم بر این غار گذاشته اند، پور نیک می باشد که در لغت به معنی گودال است و در کنار کلمه نیک به گودال تشبیه می شود. شاید دلیل نامگذاری بومیان منطقه، برای طولانی بودن و اعماق زیاد غار باشد. قسمت ورودی غار را باید از یک دهانه مثلثی به اندازه و ابعاد 15 * 10 متر بگذرانید تا به پله های موجود برای پایین رفتن برسید.

[widgetkit id=”322″ name=”غار بورنیک”]

ارتفاعی که از آن عبور خواهید کرد 6 متر بوده و تعداد پله هایی که از آن برای پایین رفتن استفاده خواهید کرد نیز 148 عدد می باشد. داخل این غار در طول سال سرد است و در زمستان ها سردتر نیز می شود و حتی با پیش روی به سمت جلو به شدت این سرما اضافه شده و از نور و گرما فاصله خواهید گرفت. معمولا درون همه غار ها شگفتی ها و عجایب زیادی وجود دارد که با دیدن هر کدام از آن ها می توانید تجربه ای به یادماندنی داشته باشید.

در این غار نیز هر چه جلوتر می روید می توانید سکونت گاه های انسان هایی را ببینید که در تاریخ در این مکان یا زندگی کرده اند یا از آن برای کاربری های مختلف استفاده نموده اند. غار بورنیک با داشتن ویژگی های مهم زمین شناسی و تفریحی که دارد در کنار ویژگی های تاریخی، در مهرماه سال 1381 در آثار ملی به ثبت رسید.

بخش های موجود در غار بورنیک

شاید باور اینکه یک غار دارای بخش های مختلف باشد کمی دشوار باشد ولی بورنیک به دلیل طولانی بودن و کاربری های مختلفی که در طول تاریخ داشته دارای قسمت های متفاوتی همانند تالارها می باشد که در این جا به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

تالار اولی

این تالار به عنوان تالار نخستین، ارتفاعی معادل 8 متر دارد و ااین تالار دقیقا همان جایی است که در تاریخ از آن به عنوان محل سکونت استفاده می کردند. تالار اول را تالار بیرونی نیز می نامند و اثار به دست آمده از آن همانند سفال هایی که باستان شناسان کشف کرده اند نشان می دهد که این نقطه از غار محل سکونت غارنشینان بوده و درواقع سکونتگاه اصلی آن افراد محسوب میشده است. شما در این تالار می توانید دو ایوان را نیز نظاره گر باشید که در پشت یکی از آن ها یک دهلیز وجود دارد و این نشان می دهد در آن زمان برای نگه داشتن چارپایان از آن استفاده می کردند.

تالار دومی

بعد از آن که تالار اول را مشاهده کردید می توانید از یک ورودی که دهانه ای به ارتفاع 10 متر دارد وارد تالار دوم شوید. وارد تالار دوم که شوید ارتفاع تالار به 15 الی 20 متر افزایش می یابد و باید مراقب باشید که در شیب زیاد پیش رویتان اتفاقی رخ ندهد. این تالار 30 در 60 می باشد و در انتهای تالار دوم می توانید شاهد یک دالان باشید که به یک چاه عمیق به عمق 5 متر و یک دهلیز به اندازه 6 متر ختم می شود. در این بخش استالاگتیت ها را که در ادامه مقاله به معرفی آن ها خواهیم پرداخت نیز خواهید دید.

غار بورنیک

تالار سومی

ابعاد داخلی این تالار نسبت به تالار دوم کمتر بوده و باید از تالار دوم عبور کنید تا به آن برسید. ارتفاع تالار سوم 12 متر بوده و اندازه آن 20 25 متر می باشد. از دهانه اصلی غار تا این قسمت شما به پایین ترین و عمیق ترین بخش غار خواهید رسید که در حدود 60 متر از دهانه پایین تر است. اگر تا به حال غار نوردی نداشته اید بهتر است تا این قسمت از غار بورنیک جلو نروید چرا که تالار سوم دارای شیب زیادی بوده و بسیار لغزنده می باشد. شما بعد از ورود به این بخش از تالار وارد عمیق ترین قسمت از طولانی ترین غار تهران شده اید.

تالار سراشیبی ها

اگر تا انتهای تالار سوم ادامه دادید می توانید از طریق یک دهلیز 8 متری خود را به تالار چهارم برسانید. پرتگاه ها و سراشیب های زیادی در این تالار وجود دارد که هر کدام ارتفاعی بیش از 20 متر دارند. یکی از بخش هایی که در گوشه ای از تالار وجود دارد دالانی است که طول آن به 20 متر می رسد و عرض این دالان نیز تقریبا 5 متر است و این بخش نشان دهنده مکانی است که گویا در گذشته های دور افراد برای مخفی شدن از آن استفاده می کرده اند. شاید این قسمت از تالار چهارم بسیار زیبا باشد چرا که سنگ ها ستونی و چکنده های مخروطی زیادی دارد ولی به هیچ عنوان افراد معمولی نباید برای تماشای آن ها تا این بخش از غار بورنیک را طی کنند.

دیدنی های غار بورنیک فیروزکوه

غار بورنیک دارای جاذبه های مختلفی است که با رفتن به درون غار می توانید تمامی آن ها را ببینید. در این جا به بعضی از مواردی که درون غار وجود دارد اشاره خواهیم کرد تا بهتر با آن ها آشنا شوید و در هنگام مراجعه به این غار بتوانید با دیدنشان و داشتن اطلاعات راجع به آن ها از این جاذبه طبیعی و تاریخی لذت ببرید.

  • تخته سنگ ها: در درون غار شاهد تخته سنگ های بزرگی خواهید بود که همگی آن ها با یک لایه از خاک رس احاطه شده اند و همین موضوع سبب شده تا تصاویر تماشایی را در درون غار شاهد باشید. این تخته سنگ ها تعدادشان در تالار های اول و سوم بیشتر است و وجود آن ها محیط درون را زیبا کرده است.
  • استالاگتیت ها: اگر در درون غار به رسوب هایی مخروطی شکل یا استوانه ای مواجه شدید که همانند قندیل از سقف آویزان بودند یا این قندیل ها را بر روی دیوار های آهکی بورنیک تماشا کردید، بهتر است بدانید که آن ها استاگتیت ها هستند که رنگ های مختلفی بر اساس نوع جنسشان دارند.
  • استالاگمیت ها: یکی از دلایل عدم شباهت غار بورنیک با دیگر غار ها وجود استالاگمیت هاست که به رنگ های مختلفی هم چون سفید، صورتی و نخودی دیده می شوند و به دلیل نوع شکل ظاهریشان باعث همان عدم شباهت شده اند.

غار بورنیک

جاذبه های اطراف غار بورنیک

در مسیر رسیدن به غار جاذبه های مختلفی را تماشا خواهید کرد و از میانشان عبور می کنید. در واقع غار بورنیک به دلیل ارتفاع خود و مسیر کوه نوردی که دارد، باعث شده تا بتوانید دیگر جاهای دیدنی در اطراف آن را نیز تماشا نمایید. ما در اینجا دو مورد از مهم ترین این جاذبه ها را برایتان شرح خواهیم داد که در مسیرتان به سمت غار پیش روی شما قرار دارند و شما می توانید بعد از تماشای دیگر نقاط جذاب و تماشایی همانند تنگه واشی به دیدن این جاذبه ها بروید.

روستای هرانده

یکی از روستا های زیبای نزدیک به تهران که غار بورنیک در درون آن قرار گرفته، روستای هرانده می باشد که در 15 کیلومتری شهرستان فیروزکوه قرار گرفته است. این دهکده زیبا به عنوان جاذبه ای در اطراف بورنیک شناخته می شود و از نظر جغرافیایی در یک دره با همین نام واقع شده و به دلیل بکر بودن این منطقه افراد زیادی خواستار تماشای آن هستند و به همین دلیل تعداد زیادی از مردم این قسمت را در کنار غار به عنوان مقصد سفر یک روزه یا چند ساعته خود انتخاب می کنند و این جا برای مردم پایتخت یک مکان سرسبز و دست نخورده می باشد.

یک برج دیدبانی که قدمت آن به قرن چهارم و پنجم قمری می رسد وجود دارد که در کنار دیگر موارد همانند زیارتگاه امامزاده یحیی با قدمت مربوط به قرن ششم و هفتم، به عنوان جاذبه های این ناحیه به شمار می روند. در روستای هرانده می توانید باغ های سیب، گلابی، آلبالو، گیلاس و گردو را شاهد باشید که زیبایی و سرسبزی اینجا را بیشتر کرده اند و در کنار باغ های پرورش گل بسیار دیدنی می باشند.

اگر تا به حال به این ناحیه نرفته اید پیشنهاد می کنیم که حتما در آینده ای نزدیک  به عنوان یک گزینه عالی برای طبیعت گردی، این روستا و غار بورنیک را مدنظر قرار دهید. در این روستا مردم بومی به کار کشاورزی، دامداری و باغداری مشغولند و عمده درآمد آن ها از همین طریق می باشد. هم چنین وجود کارهای دیگری مثل صنایع دستی، پرورش گل و پرورش غزل آلا نیز در درآمد روستایینپان این منطقه بسیار مفید بوده است.

روستای هرانده

در صورت مراجعه به این روستا حتما از محصولات مختلف موجود خریداری نمایید چرا که مواردی مثل کره، پنیر و ماست محلی و هم چنین میوه های زردآلو و سیب در کنار محصول زراعی اصلی روستا یعنی سیب زمینی تازه و اصل هستند و نمونه ی آن ها کمتر در شهر پیدا می شود. با خریدتان هم به کسب و کار مردم این منطقه کمک کرده اید و هم محصولات درجه یک تهیه کرده اید.

دشت بورنیک

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم این دشت که هم نام با غار می باشد، 100 متر از سطح غار بورنیک پایین تر بوده و و در کنار روستای هرانده قرار دارد. دره بورنیک کمی پیاده روی نیاز دارد تا بتوانید از روستا به آن برسید. در این دره شاهد رودخانه نمرود خواهید بود که در کنار درختان زیادی بوده و تماشای آن ها یک گردش خوب را برایتان خواهد ساخت. قدم زدن در این دشت و دره زیبا می تواند یک تجربه خوب از طبیعت گردی برایتان باشد که می توانید با دوستان یا خانواده این تجربه را لذت بخش تر نمایید.

بهترین زمان سفر به فیروزکوه و غار بورنیک

اگر قصد دارید به فیروزکوه رفته و از غار بورنیک دیدن نمایید بهتر است در زمان مناسب برای این کار اقدام نمایید. فیروزکوه زمستان هایی سرد و پر بارش دارد که قطعا تماشای جاذبه های را برایتان دشوار خواهد کرد و مسیر های پیاده روی و بازدید از غار را نیز دشوار می نماید. این شهرستان که 12 درصد مساحت تهران را به خود اختصاص داده، دارای تابستان هایی معتدل و خنک می باشد و این فصل یکی از بهترین زمان هایی است که می توانید برای رفتن به روستای هرانده و تماشای جاذبه های موجود در اطراف غار انتخاب کنید.

این قسمت معمولا در زمستان پذیرای مسابقات اسکی و ورزش های زمستانی می باشد و اگر مایل به استفاده از این گزینه ها باشید می توانید برای بازدید از این غار با لباس های مخصوص نیز اقدام نمایید. در پاییز و بهار نیز طبیعت روستای هرانده و اطراف غار بورنیک در بهترین حالت خود قرار دارند و در این فصول نیز می توانید برای سفر به این منطقه اقدام نمایید. پس از اواسط فروردین تا اواخر آبان وقت ماسب برای سفر به این نقطه جغرافیایی بوده و در زمستان نیز تنها کسانی می توانند به اینجا بروند که تجهیزات لازم را داشته باشند.

زمان سفر به فیروزکوه

نکته های مهم در بازدید از غار بورنیک

در رفتن به طبیعت باید به یک سری نکات توجه کنید تا هم شما لذت بیشتری از مقصد برید و هم نفرات بعدی. در اینجا ما چند مورد از نکات مهم که باید قبل از مراجعه به غار بورنیک بدانید را برایتان شرح خواهیم داد پس سعی کنید همه آن ها را به دقت مطالعه نمایید و در هنگام بازدید تمامی موارد را رعایت نمایید.

  • مهم ترین مورد که در ابتدا باید مد نظر قرار دهید آمادگی جسمانی می باشد که در صورت نداشتن این مورد بازدید از غار توصیه نمی شود.
  • در این منطقه امکانات ویژه ای برای گردشگران تدارک دیده نشده و تا یک کیلومتری غار رستوران و هم چنین استراحت گاه وجود ندارد.
  • امکانات روستای هرانده به وجود سوپر مارکت، قصابی، مسجد و سرویس بهداشتی خلاصه می شود و بهتر است هر چه نیاز دارید به همراه داشته باشید.
  • مراجعه به غار بورنیک را تنها در کنار افراد با تجربه بگذرانید.
  • بازدید شما از غار نیازمند حداقل تجهیزات مثل کفش مناسب و یک عصا برای تعادل می باشد که بهتر است اگر ان ها را ندارید اقدام برای بازدید غار نکنید.
  • بهتر است سالمندان یا افراد با محدودیت های حرکتی را به این غار دعوت نکنید.
  • هر چند که آب های درون غار آشامیدنی هستند ولی بهتر است آب کافی همراه داشته باشید و از آن ها استفاده نکنید.
  • در هنگام بازدید از غار سعی کنید به استالاگمیت ها و استالاگتیت ها دست نزنید تا رشدشان متوقف نشود. این موارد در طی زمان زیادی شکل گرفته اند و لمس آن ها می تواند ممکن است رشد آن ها را نابود کند.
  • در هنگام بازدید از غار به هیچ وجه سر و صدا نکنید.
  • سعی کنید در ماه های سرد سال لباس گرم بپوشید و چراغ قوه را نیز در هر زمان که به این غار مراجعه کردید به همراه داشته باشید.
  • اگر قصد دارید چیزی میل کنید بهتر است یک کیسه زباله نیز داشته باشید که طبیعت را کثیف نکنید.
  • درصورتی که قصد دارید در این منطقه غذا درست کنید بهتر است منقل و هیزم آماده نیز به همراه داشته باشید تا آسیبی به طبیعت وارد نکنید.

در صورتی که قصد دارید از طبیعت استفاده کنید به هر کجای ایران که رفتید نه چیزی به طبیعت اضافه کنید و نه چیزی کم کنید تا این میراث برای آیندگان نیز قابل استفاده باشد.

مسیر رسیدن به غار بورنیک فیروزکوه

اگر بخواهید برای دیدن این غار اقدام نمایید باید یک مسیر کوه نوردی و پیاده روی را طی کنید. ابتدا به طرف جاده تهران-فیروزکوه باید رهسپار  شوید و سپس بین 11 تا 12 کیلومتری شهرستان وارد یک فرعی شوید تا شما را بعد از پیمودن یک کیلومتر به روستای هرانده برساند. با وارد شدن به هرانده می توانید شاهد یک چهار راه باشید که از مسیر سمت راست جهت رفتن به غار بورنیک باید به آن وارد شوید. بعد از آن دیگر باید با پای پیاده ا بین باغ های هرانده بگذرید و با لذت بردن از طبیعت و نیزار های موجود، یک ساعت پیاده روی تا پای کوه دارید.

از کنار رودخانه نمرود باید به سمت بالای کوه حرکت نمایید تا بعد از یک کوه نوردی هیجان انگیز نیم ساعته به دهانه غار که از دید همگان مخفی شده است برسید. این مسیر دسترسی را بهتر است با کفشی مناسب طی کنید تا خستگی راه به دوشتان نماند. توجه داشته باشید اگر در ماه های گرم سال قصد طی کردن این راه به خصوص کوه نوردی را دارید بهتر است آب سرد کافی همراهتان داشته باشید تا در مسیر از تشنگی رنج نبرید. مسیر دسترسی گفته شده که نیازمند پیاده روی می باشد یک ساعت و نیم از شما زمان می گیرد تا با استفاده از آن به طولانی ترین غار تهران برسید.

غار بورنیک

کمپینگ در اطراف غار بورنیک

از آن جا که این منطقه دارای آب و هوایی مناسب و طبیعتی بی نظیر می باشد، اکثر افرادی را که به این ناحیه می روند را در خود نگه داشته و کمتر از یک روز کسی را راضی نمی کند. شما نیز می توانید برای اقامت در روستای هرانده و یا طبیعت دشت برونیک اقدام نمایید. اگر مایل به استفاده از هتل در فیروزکوه نبودید یا تمایلی به اقامت در خانه های روستای هرانده نداشتید می توانید با کمپ کردن در اطراف غار برای سفر یکی دو روزه خود اقدام نمایید. برای این منظور کافیست یک جای خوب را انتخاب کرده و چادر مسافراتی خود را برپا کنید. این اقامت نیازمند چادر مسافرتی، کیسه خواب و تجهیزاتی مثل لباس مناسب، کلاه و عینک آفتابی، مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه غذا و دیگر گزینه هایی که با توجه به نیازتان باید همراه داشته باشید.

غار بورنیک کجاست و مسیر دسترسی

از فیروزکوه تا روستای هرانده مسافتی معادل 19.7 کیلومتر باید طی کنید که بدون ترافیک 18 دقیقه در راه خواهید بود. یکی از راه هایی که برای این منظور پیش رویتان قرار دارد، مسیر جاده فیروزکوه می باشد. بدین منظور باید ابتدا به طرف شرق میدان سپاه رفته و به سوی جاده فیروزکوه بروید. این جاده را ادامه دهید و با رسیدن به امام رضا راهتان را مستقیم ادامه داده و از بلالی که در سمت راست قرار گرفته عبور نمایید.

بعد از آن به طرف راست پیچیده و تا روستای هرانده ادامه دهید. بعد از رسیدن به این روستا باید 6 کیلومتر به طرف جنوب روستا بروید و تا رسیدن به غار بورنیک در حدود یک ساعت و نیم زمان نیاز دارید تا مسیر پیاده روی را بپیمایید. یک لوکیشن برای راحت تر پیمودن مسیر نیز برایتان قرار داده شده تا بتوانید از طریق آن مسیر رسیدن به غار را بیابید. البته باید شرایط آنتن دهی را نیز مد نظر داشته باشید.

آدرس غار بورنیک: استان تهران، شهرستان فیروزکوه، 6 کیلومتری روستای هرانده، غار بورنیک

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، شهرستان فیروزکوه، 6 کیلومتری روستای هرانده، غار بورنیک

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه