روستای سله بن فیروزکوه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

فیروز کوه دارای مناطق دیدنی مختلفی است که بهتر است در مراجعه به این شهرستان از جاذبه های طبیعی آن نیز دیدن نمایید. یکی از مناطق دیدنی فیروزکوه روستای سله بن می باشد که به عنوان یک جاذبه بین مردم به شهرت رسیده است و همه ساله عده زیادی از افراد برای تماشای آن رهسپار می شوند. در این مقاله به سراغ معرفی روستای گفته شده رفتیم تا اطلاعات بیشتری از آن به دست آورید پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

معرفی روستای سله بن

این روستا یک منطقه زیبا با آب و هوای خنک می باشد که حتی درختان موجود در آن نیز به این سرما علاقه داشته و کاملا متناسب با سله بن روییده شده اند. طبیعت چشم نواز در کنار درختچه ها و دریاچه زیبای این ناحیه می تواند هر کسی را به وجد آورد. سله بن را می توانید از شرق تهران دنبال کرده و با بزرگراه پردیس به آن برسید. روستا بین دو رشته کوه محصور شده و خاک این منطقه حاصل خیز بوده و به دلیل قرار گیری در کنار رودخانه نمرود توانسته موقعیت مناسبی برای کشاورزان باشد به طوری که وسعت زمین های کشاورزی روستای سله بن به حدود 800 هکتار می رسد و بیشتر آن ها مربوط به پرورش میوه ها هستند.

لازم به ذکر است که دو بخش در این روستا به نام های بالا محله و پایین محله وجود دارد که با تمام خانه های درونشان در یک دشت قرار گرفته اند که وسعت این دشت نیز به بیش از 100 هکتار می رسد. شایان ذکر است که زیربنای ساختمان ها و خانه های این روستا حدود 20 هکتار می باشد. اگر به فیروز کوه سفر کردید بهتر است به روستای سله بن نیز سری بزنید و از طبیعت زیبای آن استفاده نمایید. نام روستای سله بن نیز سلهه بن تلفظ می شود ولی اکثر افراد همان سله بن را استفاده می کنند.

تاریخچه سله بن

تاریخچه روستا به بیش از 3000 سال پیش برمی گردد و اندازه گیری قدمت آن توسط باستان شناسان و از روی سفالین های قدیمی و رنگارنگی بوده که از این ناحیه کشف شده اند. این سفالینه ها در تپه ای یافت شده اند که در شمال شرقی روستای سله بن قرار دارد و وجود عواملی مثل آب، خاک حاصل خیز، پوشش های گیاهی فراوان، هوای خنک در کنار منطقه کوهستانی، موقعیت استراتژیک و دیگر موارد باعث شده اند تا از همان موقع به وجود آمدن تا به الان مورد پسند عده زیادی از افراد برای سکونت باشد.

افراد مختلف در ادوار متفاوت در این ناحیه مشغول به زندگی بودند و هم چنین می توانسند دربرابر دشمنان نیز به راحتی از خودشان دفاع کنند چرا که دسترسی افراد دیگر به این منطقه دشوار بود و امنیت برای مردم به ارمغان آورده بود. با مراجعه به روستای سله بن درخواهید یافت که کوهستانی بودن و دسترسی سخت به آن چگونه از افراد در تاریخ محافظت می کرده است.

روستای سله بن

جمعیت و زبان در روستای سله بن

تعداد کسانی که در این روستا زندگی می کنند زیاد نیست و خانوار های این منطقه در طی سال های اخیر کاهش داشته است چراکه شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی است و نسل جوان تمایلی برای این شغل نداشته و از روستا بیرون رفته اند تا بتوانند شغلی دیگر در شهر ها بیابند. بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام شد تعداد افراد ساکن در روستای سله بن 447 نفر بوده که سال 1385 این رقم 585 نفر بود. در طی سال با ورود مسافران مختلف جمعیت بیشتر شده و جمعیت فصلی این روستا نیز اگر در سرشماری به حساب آید تعداد 2100 نفر خواهد بود.

نژاد مردم بومی این ناحیه از شاخه های 16 گانه آریایی هستند ولی بعضی از افراد نیز اصالت ترکان پازوکی دارند که در زمان صفویه به این منطقه تبعید شده بودند. بعضی دیگر از مردم ساکن در روستا نیز اصالتشان به ایل های فارس و قوم کرد برمی گردد. به دلیل وجود نژاد ها و قومیت های مختلف گویش متعددی از زبان مازندرانی حاکم بر این ناحیه شنیده می شود که مطمئن باشید شنیدنشان تجربه ای زیبا خواهد بود. علاوه بر موارد گفته شده، طایفه های مختلفی نیز در این روستا زندگی می کنند که از بین آن ها می توان به آهنگر، تبار، سهرابی، باهو، خضری، دریاباری، خلیلی و کیانی اشاره نمود. از بین طایفه های گفته شده آهنگر و تبار به عنوان جمعیت غالب روستا شناخته می شوند.

جاهای دیدنی روستای سله بن

اگر بخواهیم به طور خلاصه دیدنی های فیروزکوه را که در روستای سله بن قرار دارد نام ببریم می توان از تپه باستانی سله بن یاد کرد که در شمال شرقی روستا واقع شده و به عنوان جاذبه برتر در این منطقه شناخته می شود. بهتر است بدانید ه این تپه باستانی در سال 1380 در فهرست میراث ملی به ثبت رسید. از روی سفالینه های یافت شده از همین تپه بود که پی به قدمت بالای منطقه سله بن بردند و استخوان های انسان هایی که از هزاره اول بر جای مانده نیز نشان دهنده وجود یک قبرستان بر دامنه است که همه این ها قدمت بالای روستا را نشان می دهند.

از دیگر دیدنی های این منطقه می توان به سد نمرود اشاره کرد که تماشای آن سبب می شود تا عکاسان زیادی مایل به ثبت تصاویر از آن شوند. رودخانه حبله رود نیز از دیگر دیدنی های سله بن می باشد که در مراجعه به این ناحیه می توانید از آن دیدن نمایید. فراموش نکنید در کنار تمامی این تفریحات بهتر است با ثبت تصاویر از مناظر و جاهای گفته شده یک روز خوب را در کنار عزیزانتان بگذرانید.

سد نمرود سله بن

همان طور که گفته شد از دیدنی های این منطقه سد نمرود آن می باشد که بسیار محیط زیبایی را به وجود آورده و بهتر است در سفر به فیروزکوه حتما از آن دیدن نمایید. این سد در 2 کیلومتری سله بن و بر روی رودخانه نمرود ساخته شده که ارتفاع آن از سطح دریا 2020 متر می باشد. رودخانه گفته شده خود از رودهایی مثل: واشی، دلی چای، هویر، قزقانچای و ساواشی سرچشمه می گیرد. دریاچه سد نمرود در جنوب روستای سله بن واقع شده و همان طور که گفته شد تنها 2 کیلومتر با آن فاصله دارد پس به هیچ عنوان تماشای آن را از دست ندهید.

به دلیل آب و هوای خنک و وجود دریاچه و هم چنین خاک مساعد، شرایط زندگی حیوانات و گیاهان مختلف در این ناحیه به وجود آمده و حیواناتی نظیر قوچ، میش، آهو، گراز، پلنگ، انواع مختلفی از خزندگان و پرندگان اینجا را به عنوان زیستگاهشان انتخاب کرده اند. هم چنین گونه های گیاهی هم چون بنه، ارس، بادام کوهی، گیاهان دارویی، زرشک، گون و درمنه هم در سله بن زندگی می کنند. از سال 1340 مطالعه هایی بر روی احداث سد شکل گرفت  بنا به طرح اولیه سد باید ارتفاعی معادل 120 متر می داشت که این عدد به دلیل مشکلات مختلف زمین و دیواره ها تغییر کرد و به 82 متر رسید.

از همان موقع تاکنون گفته می شود که 83 درصد سد کامل شده و هنوز بر روی آن کارهایی در حال انجام می باشد. در سال 1398 اعلام شد که ظرفیت مخزن سد 137 میلیون متر مکعب می باشد که در واقع کمی از سد لتیان بیشتر است و هم چنین عنوان شد برای تکمیل روند این پروژه به 3500 میلیون ریال بودجه نیاز می باشد و به دلیل تکمیل نشدن پروژه این سد به طور کامل آبگیری نشده چون امکان به زیر آب رفتن روستای سله بن وجود دارد. آنچه مشخص شده قرار است تا اهالی روستای سله بن به منطقه چزه کین بروند تا بعد از روشن شدن قضیه تملک خانه ها و زمین های کشاورزی آبگیری سد به طور کامل تمام شود.

سد نمرود سله بن

سوغات روستای سله بن

پیش تر نیز به آن اشاره کردیم که به دلیل خاک حاصل خیز این ناحیه شغل غالب کشاورزی است ولی در کنار آن مردم به دامداری و زنبور داری نیز مشغول هستند. به همین دلیل محصولاتی همانند آلو، سیب، گلابی، گیلاس، گردو، بادام، عسل طبیعی، گیاهان دارویی، محصولات لبنی و عرقیجات به عنوان مواردی هستند که شما می توانید با مراجعه به روستا آن ها را خریداری نمایید. این محصولات به دلیل نبود واسطه ارزان تر برایتان خواهند بود و همچنین کیفیت آن ها نیز بالا بوده و باید اطمینان داشته باشید کالاهایی را که برای خود و عزیزانتان تهیه می کنید مرغوب هستند.

علاوه بر همه این موارد شما با خریداری محصولات گفته شده به کسب درآمد مردم و رونق کسب و کارشان کمک خواهید کرد. در تابستان اگر به این روستا بروید می توانید باغدار ها را در کنار جاده ببینید که میوه های خود را می فروشند و شما نیز به راحتی می توانید آن ها را تهیه نمایید. اگر تمایل به تهیه محصولات لبنی داشتید باید نزد دامداران که در این منطقه به سیاه چادرها و سفید چادرها معروف هستند بروید و هر چه خواستید به عنوان سوغات یا برای خودتان بخرید.

بهترین زمان سفر به روستای سله بن

از آن جا که روستای سله بن دارای آب و هوایی سرد و کوهستانیست باید در یک فصل مناسب به این منطقه بروید تا در سرمای محیط اذیت نشوید. به همین دلیل می توان گفت بهترین فصل برای سفر به روستای سله بن ماه های گرم سال و به خصوص فصل تابستان می باشد. گردشگران از اواسط فروردین تا انتهای شهریور برای رفتن به این منطقه اقدام می کنند و از هوای خنک آن نهایت استفاده را می برند. فراموش نکنید اگر در اوایل بهار قصد داشتید به این ناحیه بروید لباس گرم به همراه داشته باشید تا در هوای سرد اذیت نشوید.

فکر رفتن به این منطقه در زمتسان را از سر بیرون کنید چرا که جاده های منتهی به روستا به دلیل بارش های سنگین امکان دارد بسته شود و دچار مشکل شوید. با وجود سردی هوا ولی اوایل پاییز فرصت خوبیست تا از مناظر زیبا و رنگی پاییز تصویر برداری کنید. لازم به ذکر است زمستان برای کسانی که خودروی آفرود دارند و تجهیزات لازم و تجربه رانندگی و سفر در شرایط سخت را دارند مناسب است.

کمپینگ در اطراف سله بن

اگر قصد دارید به روستای سله بن سفر کنید بهتر است با کمپینگ در این منطقه یکی دو روزی را میهمان مردم سله باشید تا بتوانید از دیدنی های روستا به دل فرصت دیدن نمایید. بدین منظور بهتر است ابتدا از به همراه داشتن لوازم ضروری کمپ همانند کیسه خواب و چادر مسافرتی اطمینان حاصل کنید و سپس اگر مایل نبودید از رستوران های فیروزکوه که کمی هم از این روستا فاصله دارند استفاده کنید بهتر است لوازمی همانند منقل و هیزم به همراه داشته باشید تا به طبیعت آسیبی نرسانید. هم چنین به همراه داشتن لباس گرم و کفش مناسب، هم چنین کلاه و عینک آفتابی جزو واجبات کمپ کردن می باشد.

کمپینگ اطراف سله بن

روستای سله بن کجاست و مسیر دسترسی

یکی از راه هایی که از تهران می توانید به روستا برسید از اتوبان شهید بابایی می باشد که برای استفاده از آن باید ابتدا از هر جای تهران که هستید خود رابه اتوبان رسانده و سپس با ادامه دادن آن وارد آزادراه تهران-پردیس شوید. بعد از طی کردن این آزادراه به جاده فیروزکوه وارد شوید و سپس به سمت جاده لاسم-فیروزکوه برانید. بعد از قرار گرفتن در این جاده تا رسیدنبه مقصد آن را ترک نکنید. مسافت این راه 129 کیلومتر است و در حدود یک ساعت و نیم طول می کشد تا به روستای سله بن برسید. توجه داشته باشید مسیر گفته شده عوارضی دارد و هم چنین اگر به هر دلیل مایل به استفاده از این راه نبودید می توانید از لوکیشن زیر استفاده کنید تا یک مسیر مناسب و راحت برای خود بیابید.

آدرس روستای سله بن: تهران، اتوبان بابایی، جاده فیروزکوه، روستای سله بن

سوالات متداول

روستای سله بن کجاست؟

این روستا در شهرستان فیروزکوه قرار گرفته و به عنوان یک جاذبه از آن نام برده می شود.

بهترین زمان سفر به روستای سله بن چه موقع است؟

بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل تابستان می باشد.

بهترین نوع اقامت در روستای سله بن چیست؟

بهترین مورد درباره اقامت در سله بن کمپینگ می باشد.

معروف ترین جاذبه سله بن چیست؟

سد نمرود برترین جاذبه این ناحیه می باشد.

راهنما سایت

آدرس

تهران، اتوبان بابایی، جاده فیروزکوه، روستای سله بن

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه