دریاچه آهنک فیروزکوه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از جاذبه های بسیار دیدنی شهرستان فیروزکوه که در نزدیکی تهران قرار دارد، دریاچه آهنک می باشد. این دریاچه در ارتفاعات واقع شده و آب و هوای اطراف آن خنک است و به همین دلیل توانسته گردشگران زیادی را به خود جذب نماید. در این مقاله به سراغ معرفی دریاچه آهنک فیروزکوه رفتیم تا بیشتر از قبل با آن آشنا شوید و اطلاعاتتان درباره این جاذبه افزایش یابد پس بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

درباره دریاچه آهنک

دریاچه آهنک دارای دو حوضچه بوده که یکی از آن ها بزرگ تر و عمقی معادل 32 متر دارد و در مقایسه با حوضچه کوچک تر که دارای عمقی 8 متری می باشد بسیار بزرگ تر است. آب دریاچه توسط یک چشمه که بسیار بالاتر از آهنک واقع شده و هم چنین آب شدن برف های روی کوه ها تامین می شود و به همین دلیل معمولا وضوح و شفافیت بالایی دارد و تا 20 متر از آب را می توانید واضح ببینید.

اگر به این منطقه مراجعه کردید بهتر است بدانید که با وجود شفاف بودن آب دریاچه نمی توانید از ان میل کنید چرا که دارای گوگرد می باشد. برای خوردن آب می توانید کمی بالاتر رفته و بعد از 2 کیلومتر به چشمه ای به نام بالا چشمه برسید و از آب این چشمه بنوشید. اگر نتوانستید چشمه را بیابید بهتر است به دنبال یک درخت بزرگ بید باشید که از هر طرف قابل دیدن می باشد و درست در کنار بالا چشمه قرار دارد.

با مراجعه به این چشمه می توانید رو به روی آن شاهد یک غار با اندازه ای متوسط باشید که در واقع به عنوان یک پناهگاه می تواند برایتان کارآمد باشد چراکه تاکنون سرپناه افراد زیادی در برابر طوفان، سیل و برف و سرما بوده است. در بستر دریاچه آهنک ماسه و گل نرم وجود دارد و دمای اب در فصول مختلف تغییر می کند و در تابستان 23 درجه می باشد. وجود نیزار های کنار دریاچه نیز باعث شده اند تا زیبایی آهنک بیشتر شود و ارتفاع این نیزارها به 3 متر می رسد.

هم چنین وجود درختان این منطقه همانند درخت گز و درخت بید که تعداد بیشتری نسبت به دیگر درخت ها دارد نیز این ناحیه را زیبا کرده اند. شایان ذکر است که در دریاچه می توانید شاهد ماهی های کپور و قورباغه باشید که این محیط را جذاب تر نموده اند. این دریاچه یکی از مکان های دیدنی فیروزکوه بوده که نباید تماشای آن را از دست بدهید.

دریاچه آهنک

غواصی در دریاچه آهنک

یکی از گزینه هایی که در سفر به این منطقه می توانید از آن برای کامل کردن تفرات خود استفاده کنید، شنا کردن یا غواصی در دریاچه می باشد. یکی از مواردی که باعث شده تا افراد زیادی تمایل به استفاده از این دریاچه برای غواصی یا شنا داشته باشند، آب سرد این دریاچه می باشد که می تواند روح و جسم را جلا ببخشد. لازم به ذکر است دریاچه به دلیل داشتن عمق زیاد و سنگینی آب آن مناسب برای کسانی که شناگر حرفه ای نیستند نبوده و بهتر است تنها در صورتی از آب دریاچه برای شنا استفاده کنید که شنا را در سطح حرفه ای بدانید. از مواردی که باید برای رفتن به این منطقه و استفاده از دریاچه رعایت کنید شامل به همراه داشتن کفش مناسب، لباس شنا، حوله، زیرانداز، لباس اضافه بوده، عینک آفتابی، کلاه و غذای سبک می باشد.

بهترین زمان سفر به دریاچه آهنک فیروزکوه

دریاچه آهنک فیروزکوه را می توانید در فصول مختلف بازدید کنید ولی بهتر است زمانی به این منطقه بروید که زیبایی مناظر را در بهترین حالتشان تماشا کنید و هوای سرد شما را اذیت نکند. بدین منظور می توان گفت بهترین زمان بازدید از دریاچه آهنک ماه های گرم سال و به خصوص تابستان می باشد. اگر تابستان به این ناحیه بروید می توانید از مراتع سبزرنگ و درختا های به بار نشسته گیلاس و گردو دیدن نمایید و نسیم خنک را این فصل گرم تجربه کنید.

هم چنین فصل پاییز نیز با وجود هوای سرد می تواند یک فرصت مناسب برای شما باشد تا به تصویر برداری از محیط بپردازید و قاب های زیبایی را ثبت کنید. بهتر است در نظر داشته باشید که در زمستان به دلیل بارش های سنگین و هوای بسیار سرد امکان مسدود شدن جاده منتهی به دریاچه وجود دارد و به همین دلیل بهتر است اگر تجربه سفر در این فصل را ندارید به هیچ عنوان برای بازدید از دریاچه آهنک فیروزکوه اقدام نکنید.

دریاچه آهنک

کمپینگ در اطراف دریاچه آهنک

اگر قصد دارید برای بازدید از دریاچه آهنک راهی فیروزکوه شوید و در اطراف دریاچه اقامت داشته باشید، باید بدانید بهترین گزینه برای شما کمپینگ می باشد. البته باید عنوان کرد کمپ کردن تنها در ماه های گرم سال امکان پذیر است که حتی در آن زمان نیز شب های خنکی را تجربه می کنید. پس بهتر است فراموش نکنید که کمپینگ در این منطقه و در اطراف دریاچه در مواقعی که هوا سرد می باشد اصلا ممکن نیست.

برای کمپ شما نیاز به چادر مسافرتی و کیسه خواب دارید. باید در نظر داشته باشید که به همراه داشتن لباس اضافی و گرم، کلاه آفتابی، کفش مناسب، آب معدنی به اندازه کافی و هم چنین در صورت تهیه کردن غذا به هیزم و منقل الزامیست. هم چنین با توجه به آن چه پیش تر نیز گفته شد برای شنا یا غواصی باید هر چه برای این تفریح نیاز دارید را با خود داشته باشید چون در این ناحیه امکانات کافی موجود نیست و ممکن است از این بابت با مشکل برخورد کنید.

روستای سیمین دشت

اگر بخواهید به دریاچه آهنک مراجعه کنید باید بدانید که این دریاچه در ارتفاعات جنوبی روستای سیمین دشت واقع شده وتنها در حدود 5 کیلومتر با آن فاصله دارد. روستای سیمین دشت با شهرستان فیروزکوه 35 کیلومتر بوده و در درون این روستا چند جاذبه وجود دارد که یکی از آن ها موضوع مقاله ما یعنی دریاچه آهنک می باشد. پدیده های زمین شناسی در این روستا متفوت بوده و تنوع زیادی دارند و به همین دلیل از نظر زمین شناسان این منطقه حائز اهمیت می باشد و نام زئوتوریسم یا زمین گردشگری بر آن نهاده اند.

روستای کوهستانی سیمین دشت دارای آب و هوایی سرد بوده و حتی در تابستان نیز می توانید خنکی جو حاکم بر این منطقه را حس کنید. قدمت روستا بالاست و به زمان ساسانیان بر می گردد و حتی چنار کهن سال قرار گرفته در مسجد جامع نیز گواه این موضوع می باشد. از طرف جنوبی روستا می توانید به محمودآباد تهران، از غرب آن به بزکوه، از شمال به حصارین و از شرق روستا به گچه برسید.

این روستا با داشتن آب کافی و هم چنین موقعیت خاص جغرافیایی خود تبدیل به یک منطقه عالی برای افراد در طول ادوار مختلف تاریخ شده است و همواره توانسته جای خوبی برای اسکان مردم شود. مردم بومی روستا به شغل هایی مثل کشاورزی، دامداری و باغداری مشغولند و شما می توانید محصولاتشان را که شامل: سیب، گردو، قیسی، زردآلو پیوندی، خیار، کدو، گندم، جو، محصولات لبنی و یونجه را در صورت نیاز از آن ها خریداری نمایید. شما با خرید این محصولات می توانید به اشتغال و کسب درآمد آن ها کمک شایانی کنید.

روستای سیمین دشت

دریاچه آهنک کجاست و مسیر دسترسی

اگر تمایل دارید به دریاچه آهنک فیروزکوه بروید و از ساکن تهران هستید، باید ابتدا به سمت شرق پایتخت رفته و خود را به اتوبان بابایی برسانید. بعد از رسیدن به اتوبان در جهت رسیدن به آزادراه تهران-پردیس برانید و با عبور از این آزادراه وارد جاده فیروزکوه به سمت جاده گویج در سربندان شوید. با ادامه دادن این جاده می توانید به جاده دریاچه آهنک برسید و از آن جا به دریاچه.

این مسیر از اتوبان بابایی مسافتی 110 کیلومتری دارد و 2 بدون ترافیک طول می کشد تا به مقصد وارد شوید. توجه داشته باشید راه عنوان شده عوارضی دارد. اگر به هر دلیل تمایل به استفاده از اینراه را نداشتید یا از نقطه ای دیگر باید به دریاچه بروید کافیست با روشن کردن اینترنت گوشی خود از طریق لوکیشن زیر راهتان را به سمت دریاچه بیابید.

آدرس دریاچه آهنک: تهران، اتوبان بابایی، جاده فیروزکوه، انتهای روستای سیمین دشت به گرمسار، 100 متر بعد، زیرگذر دریاچه

سوالات متداول

دریاچه آهنک فیروزکوه کجاست؟

این دریاچه در 100 کیلومتری تهران و نزدیک به روستای سیمین دشت قرار دارد.

تفریحات این دریاچه چیست؟

با مراجعه به دریاچه آهنک می توانید برای شنا یا غواصی اقدام نمایید.

بهترین نوع اقامت در نزدیکی دریاچه کدام است؟

کمپ کردن در اطراف دریاچه اولین موردی است که می توانید از آن استفاده نمایید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه چه موقع می باشد؟

بهترین زمان بازدید در تابستان و ماه های گرم سال است.

راهنما سایت

آدرس

تهران، اتوبان بابایی، جاده فیروزکوه، انتهای روستای سیمین دشت به گرمسار، 100 متر بعد، زیرگذر دریاچه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه