چشمه آب معدنی خمده

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

چشمه آب معدنی خمده در منطقه ای بکر و زیبا در 20 کیلومتری جنوب فیروزکوه واقع شده است. این چشمه در کنار روستای زیبای خمده قرار دارد. این چشمه معدن زندگی است و آب زلالش موجب صفای دل و جان می شود. گردشگران بسیاری چشمه آب معدنی خمده را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند تا از محیط دلنشین آنجا لذت ببرند.

چشمه آب معدنی خمده

چشمه آب معدنی خمده کجاست و مسیر دسترسی به آن

این چشمه خروشان در جوار روستایی به نام خمده در قرار دارد که از توابع شهرستان فیروزکوه محسوب می شود. اگر بخواهید از سمت تهران به سوی خمده بروید باید در ابتدا وارد جاده فیروزکوه شوید و این مسیر ادامه دهید و از کنار امامزاده داوود و رودهن و بوم هن بگذرید تا به ده کیلومتری شهرستان فیروزکوه برسید. در آنجا تابلوی زرین دشت را خواهید دید. پس از پیمودن مسیری ده کیلومتری، روستای خمده را می توانید مشاهده نمایید. چشمه آب معدنی حدود 5 کیلومتر با روستای خمده فاصله دارد.

آدرس چشمه آب معدنی خمده: استان تهران، جاده فیروزکوه، روستای خمده

چشمه آب معدنی خمده

معرفی چشمه آب معدنی خمده

در مسیر رودخانه حبله رود چشمه ای پرآب و جوشان و سرشار از املاح معدنی واقع شده که در فصول مختلف سال، میزبان گردشگران بسیاری می شود. این چشمه با نامه چشمه آب معدنی خمده شناخته می شود. وقتی فشار کاری و روزمرگی در محیط های شهری، روح آدمی را فرسوده می کند. طبیعی است که برای آرامش روح و روان و نیز باز شدن دل هر انسانی حضور یافتن در محیط های طبیعی می تواند حال هر انسانی را جابیاورد.

اگر ساکن تهران هستید می توانید پس از خروج از شهر با کمتر از یک ساعت رانندگی کردن خود را به یک چشمه زیبا برسانید که آبش خواص درمانی جادویی دارد. سپری کردن دقایق و ساعاتی هر چند کم و کوتاه در کنار آب های پاک و زلال این جاذبه طبیعی گردشگری می تواند ذهن و روان آدم را برای ادامه روزهای کاری در محیط های شهری آماده نماید. آب زلال و روان این چشمه از دل کوه بیرون می آید و به یک استخر سنگی می رسد.

در این استخر سنگی زیبا امکان شنا و آب تنی کردن نیز فراهم می باشد. جالب است که بدانید این استخر طبیعی را سانس بندی کرده اند و سانس های ویژه بانوان و آقایان در آن منفک است. البته لذت بردن از آب های جاری و بهره مندی از خواص درمانی این چشمه آب معدنی تنها دلایل گردشگران برای علاقمندی به تفریح در این محیط نیست. این چشمه با توجه به اینکه این چشمه در مناطق کوهستانی واقع شده، هوای خوب این مناطق در کنار خاک حاصلخیز این محیط موجب شده تا باغات فراوانی در اطراف آن پدید بیاید. این چشمه بعد از تنگه واشی، پر طرفدارترین جاذبه گردشگری فیروزکوه به شمار می رود.

پوشش گیاهی و جانوری اطراف چشمه

در پوشش گیاهی این منطقه درختان هلو، زردآلود، قیصی، گوجه سبز، بید و تبریز و گردو وجود دارد. البته بوته های زیبای زرشک با دانه های خوشمزه و پرآبشان، مانند نگین های رنگارنگ در دل این محیط می درخشند. گونه های جانوری زیبایی که در این منطقه زندگی می کنند به برکت خاک آن افزوده اند. از جمله گونه های جانوری این منطقه می توان به جوجه تیغی، پرندگان کوچک روباه، خرگوش و گرگ اشاره کرد. ترکیب پوشش گیاهی و جانوری عالی این منطقه، صفای ویژه ای به آن بخشیده است.

 امیدواریم که رفتار مردم در این محیط زیست، به نحوی باشد که آسیب نبیند و مانند بسیاری دیگر از منابع طبیعی وطن مان از بین نرود. آب منبع و سرچشمه حیات است و متاسفانه هم در کشورمان و هم در نقاط مختلف جهان، این منبع گرانبها در حال کاهش یافتن است. هر چند که از روند طبیعی زوال محیط زیست نمی توان جلوگیری کرد اما با رفتار مناسب و همزیستی مسالمت آمیز با طبیعت می توان زمان بروز این فجایع را به عقب انداخت و زمان بیشتری از زندگی سالم لذت برد.

چشمه آب معدنی خمده

تاریخچه چشمه آب معدنی خمده

نام این چشمه خروشان و پربرکت برگرفته از نام روستای سرسبز و آبادی است که در جوار آن قرار دارد. این روستا دارای بافتی قدیمی و بسیار زیبا می باشد. در نواحی شرقی روستا و در کناره دیواره کوه، آثاری از سنگتراشی های نیاکامان برجای مانده است که متاسفانه در مورد آن ها نه تنها کاوش و تحقیقی چندانی در مورد آن ها صورت نگرفته بلکه حفاظتی هم در مورد آنها به عمل نمی آید. قدمت این دیوارنگاره های سنگی بیش از هزار سال، تخمین زده شده است.

شایان ذکر است که این چشمه آب معدنی خمده تا چند سال پیش، تحت تصرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و دور آن دیوارکشی هایی وجود داشته که مانع حضور گردشگران می شده است. اما پس از انجام پیگیری های لازم، مدیریت این چشمه به شورای اسلامی روستای خمده واگذار شد و مردم ایران امکان استفاده و تفریح و گردش در آن را پیدا کردند. شرکت آب معدنی خمده کنترل و مدیریت آن را در حاضر برعهده گرفته است. این شرکت توسط اهالی روستای زیبای خمده، به تاسیس و بهره برداری رسیده است.

البته به لحاظ تاریخ طبیعی، این چشمه میلیون ها سال عمر کرده است و قطعا پس از حضور یافتن انسان ها در طبیعت، هر چشمه ای تبدیل به یک محل زیست شده است. شاید اگر در این منطقه کاوش انجام بپذیرد بتوان نشانه های تمدن های چندهزار ساله را نیز در اطراف آن پیدا کرد. نشانه زندگی مردمانی که در سپیده دم تاریخ بشریت، در حال یادگیری تعامل با محیط زیست بوده اند تا بتوانند به حیاط خود در آن ادامه دهند.

چشمه آب معدنی خمده

امکانات رفاهی اطراف چشمه آب معدنی خمده

در اطراف این چشمه جوشان، امکانات رفاهی چندانی متاسفانه یافت نمی شود. با توجه به آنچه که در بخش تاریخچه ذکر شد، این چشمه مدت زمان زیادی تحت مالکیت سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی بوده، در این زمان با توجه به ممنوعیت گردشگری در آن، هیچ گونه امکاناتی به جهت رفاه حال گردشگران احداث نشده بوده است. اما طی چند سال اخیر، به همت مردم این منطقه یک سرویس بهداشتی که متاسفانه وضعیت بسیار نامناسبی دارد به همراه یک بوفه و یک مرکز انتظامات در اطراف آن احداث شده است. امیدوارم به همت مردم و علاقمندان به این محیط وضعیت آن بهبود یابد و با بهبود و افزایش هم منبعی برای کسب درآمد مردم محلی شود و هم گردشگران در آن با شرایط بهتری بتوانند به تفریح بپردازند.

البته دورتادور این چشمه نیز دیوار کشیده شده و به همین خاطر بانوان می توانند با فراغ بال بیشتر و بدون نگرانی از مشرف بودن و زاویه دید داشتن چشمه، در سانس هایی که برایشان تعیین شده به آب تنی بپردازند. به هر حال باتوجه به اینکه اکثر استخرهای زنانه در ایران سرپوشیده می باشند و امکان دریافت آفتاب و ویتامین دی برای آن ها به صورت طبیعی وجود ندارد، در استخر این چشمه می توانند این کمبود را جبران کنند. البته یک مساله واجب در خصوص گردشگران آن است که بهداشت و نظافت را در این محیط رعایت کنند و با بی مبالاتی زمینه آلوده سازی و تخریب آن را فراهم نیاورند.

ماهیگیری در چشمه آب معدنی خمده

در این چشمه هیچ گونه آبزی به زیست نمی پردازد و بنابراین امکان ماهیگیری در آن وجود ندارد. شاید اگر این علاقه مندان به ماهیگیری از این موضوع مطلع شوند، احساس خوشایندی را تجربه نکنند. ولی قطعا اگر بدانند که در رودخانه حبله رود که این چشمه در مسیر آن قرار دارد، ماهی های متنوعی وجود دارد که طعم شان نیز بسیار دلچسب می باشد، به شدت خوشحال خواهند شد. پس گردشگران علاقه مند به ماهی گیری، می توانند چوب ماهیگیری شان را همراه بیاورند و طعمه هایشان را بیابند.

اما به آن ها پیشنهاد می شود که برای کباب کردن آن ها در طبیعت آتش روشن نکنند و برای میل نمودنشان تا رسیدن به خانه هایشان صبر نمایند. البته اگر منقل مناسب به همراه دارند می توانند در همان محیط به نحوی سالم وبی خطر برای محیط زیست، آنچه را که به لحاظ غذایی مطلوب و ایده آلشان است را صرف نمایند. هر گردشگری وظیفه دارد که در قبال محیط زیست خود را مسئول بداند. همانطور که آن ها از زیبایی های محیط زیست لذت می برند باید با حفاظت از آن، باعث شوند تا محیط زیست نیز از حضورشان آسیب نبیند.

چشمه آب معدنی خمده

نکات مهم در رابطه با استخر چشمه آب معدنی خمده

آب استخر چشمه خمده، قابل شرب نیست. با توجه به اینکه ساختار استخر طبیعی است کف و دیواره های آن مانند استخرهای شهری، صاف و هموار نیستند. زمانی که وارد چشمه می شود برای کف پاهایتان از پوشش مناسب استفاده کنید. تابش نور خورشید در این منطقه بسیار شدید است و در اغلب مواقع موجب آفتاب سوختگی می شود. همراه بردن و استفاده از ضدآفتاب را به هیچ عنوان فراموش نکنید. یک نکته جالب آن است که اگر مقدار بسیار کمی از آب معدنی چشمه خمده وارد بدنتان بشود، ضرر و خطر ندارد.

آب این چشمه به شدت سرد می باشد، برای آنکه بدنتان به دمای آن عادت کند باید آرام آرام وارد آب آن شوید. افراد بسیاری به محض اینکه پایشان وارد آب استخر می شود از شدت سرمای آن آب، از تصمیم خود برای آب تنی اظهار پشیمانی می کنند ولی خواص درمانی آب معدنی باعث می شود که از این تفریح دشوار، لذت ببرند. بهتر است بانوان گرامی پس از آب تنی در این استخر، تا حدودی به ضدعفونی نقاط خصوصی شان بپردازند، تا بعدها دچار عفونت نشوند. برای شنا در این استخر طبیعی بهتر است از عینک مخصوص شنا استفاده کنید تا چشم هایتان دچار آلودگی نشود.

خواص درمانی آب معدنی چشمه خمده

مهم ترین علت شهرت این چشمه، خواص درمانی آب معدنی درون آن می باشد. آب معدنی این چشمه برای درمان دردهای مفصلی به شدت کارساز است. اگر بدنتان دچار کوفتگی و خستگی مزمن شده و نیاز به استراحت و ریکاوری دارد، شنا در این استخر را به شدت به شما توصیه می کنیم. بهترین زمان برای بهره مندی از خواص بی شمار این چشمه پربرکت، خرداد ماه است. یکی دیگر از خواص مفید این آب، از بین بردن بیماری های پوستی و جای زخم و جوش است. شاید برایتان عجیب باشد ولی آب این چشمه حتی در درمان سنگ کلیه نیز موثر است.

مناسبترین فصل برای سفر به خمده

با توجه به کوهستانی بودن منطقه خمده و سرمای شدیدی که آن منطقه را در فضل سرما در برمی گیرد بهتر است در دو فصل بهار و تابستان به آن جا سفر کنید. البته ناگفته نماند که تابستان ایده آل ترین فصل و زمان برای گردش در خمده می باشد. هرچند که درختان این منطقه در پاییز بدیع ترین و زیباترین مناظر را ایجاد می کنند و زمستان های پر برف آن منطقه نیز فضایی خیال انگیز دارند. اما به هرحال در این دو فصل سرد امکان آب تنی در چشمه آب معدنی خمده نیست و کمتر کسی می تواند سرمای آن را تحمل کند.

امکانات مسافرتی لازم برای سفر به خمده

با توجه در دسترس بودن مسیر و هموار بودن راه آن، شما سفری دشوار و خطرناک را در پیش رو نخواهید داشت که لازم باشد برای رفع نگرانی ها و تامین امنیت سفر، به دردسر بیفتید. همین که ابزار مسافرتی لازم برای سفری یک روزه را به همراه داشته باشید کافی است. از جمله وسایل مورد نیاز برای شما اگر قصد کمپ زدن را داشته باشید، چادر مسافرتی، منقل، لباس ها و حوله مورد نیاز برای شنا، دمپایی، چراغ قوه، در صورت علاقمند بودن به تماشای مناظر اطرافتان دوربین چشمی، و اگر مایل بودید، قلاب و چوب ماهیگیری و نیز کیسه خواب می باشد.

دیدنی های اطراف چشمه آب معدنی خمده

این چشمه، پس از تنگه واشی دومین جاذبه گردشگری فیروزکوه به حساب می آید که در سال های اخیر مشهور شده و طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. این منطقه اساسا دارای جاذبه های طبیعی است. از مناظر پر دار و درخت گرفته و تا چشمه ها و رودهای خروشان را در آنجا می توان یافت. بسیاری از گردشگران که قصد دارند سفرشان بیش از یک روز به طول بیانجامد قطعا می توانند مقاصد جذاب و متنوعی را در اطراف این چشمه و روستا پیدا کنند. در ادامه به معرفی چند نمونه از دیدنی های فیروزکوه در اطراف چشمه آب معدنی خمده می پردازیم.

تنگه واشی: تنگه واشی یکی از مشهورترین ییلاقات فیروزکوه و اطراف تهران است که به خاطر طبیعت بکر و مسیر پرهیجانش، هر ساله مقصد بسیاری از گردشگران است. روزهای گرم فصل تابستان بهترین زمان برای عبور از تنگه واشی است.

بافت قدیمی: بافت قدیمی و زیبای روستای خمده هم برای دوستداران طبیعت جذاب و دیدنی است و هم برای علاقمندان به تاریخ جالب خواهد بود. در ضلع شرقی روستای خمده و نیز در روستای زرین دشت که فاصله کمی با آن روستا دارد می توان آثاری از تمدن های چند هزار ساله اطراف رود را مشاهده کرد.

غار بونیک: غار بونیک یکی دیگر از جاذبه های توریستی اطراف چشمه آب معدنی خمده می باشد که هنوز بخشی زیادی از مسیرها و طبقات آن به طور کامل کاوش نشده و ناشناخته مانده است. هنگام ورود و در گردش در این غار حتما باید از لیدر با تجربه استفاده کرد، در غیر این صورت با خطراتی مواجه خواهید شد که غیرقابل پیش بینی هستند.

سوالات متدوال

چشمه آب معدنی خمده کجاست؟

این چشمه در اطراف فیروزکوه و در جوار روستای خمده واقع شده است.

خواص درمانی چشمه خمده چیست؟

آب این چشمه برای درمان درد استخوان و مفاصل و نیز سنگ کلیه و بیماری های پوستی مفید است.

جاهای دیدنی روستای خمده کجاست؟

علاوه بر چشمه و استخر، بافت قدیمی و نیز غار بونیک از جمله جاهای دیدنی روستای خمده به حساب می آیند.

چشمه آب معدنی تهران کجاست؟

چشمه خمده، چشمه آب معدنی تهران است که در حوالی فیروزکوه و نزدیکی روستای خمده واقع شده است.

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، جاده فیروزکوه، روستای خمده

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه