طرقبه و شاندیز مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

 

قبل از این که بخواهیم در مورد طرقبه و شاندیز مشهد برایتان بگوییم بهتر است کمی در رابطه با این شهر مقدس بدانید. مشهد از بزرگترین شهرهای ایران و قطب زیارتی و سیاحتی کشور است که هر ساله با استقبال چشمگیر گردشگران رو به رو است.

جالب است بدانید مشهد (خراسان رضوی) از معدود شهرهایی است که هر ایرانی بیش از یکبار به آن سفر می‌کند و هر بار هم جذابیت های خاص خود را دارد. لازم به ذکر است که وجود حرم امام رضا (ع) در این شهر بی تاثیر نبوده و جایگاه آن حضرت همیشه در بین مسلمانان دنیا ویژه و قابل احترام است.

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد بهترین و پرطرفدار ترین جاذبه گردشگری یعنی طرقبه و شاندیز مشهد اطلاعات خوب و کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، پس با لوکس ویلا همراه ما باشید.

طرقبه و شاندیز مشهد

طرقبه و شاندیز مشهد از بهترین جاذبه های گردشگری

با توجه به موقعیت مکانی بسیار مناسب این دو روستا در نزدیکی شهر مشهد و قرار گرفتن آن ها در دره ای سرسبز و پرآب در بین کوه‌های بینالود باعث شده تا علاوه بر امکانات مناسب دارای آب و هوایی معتدل و خنک در تمامی فصول سال باشد.

طرقبه مشهد از جمله روستا‌های بزرگ طوس باستان به شمار می رفته است. شهر طرقبه و شاندیز مشهد قدمتی چندین ساله دارند و در گذشته یهنی قرون اسلام این شهر به عنوان یکی از مناطق دشت طوس به نام ترغبذ در بین اهالی شناخته می ‌شد. به آن دلیل که این شهر بر سر راه کوهستانی و مال رو مشهد به نیشابور قرار داشت، در طول قرون اسلامی به صورت گذرگاه و تفرج‌گاه نیز محسوب می‌شد.

در زمان های گذشته طرقبه و شاندیز مشهد یکی از روستا های کوچک و خوش آب و هوای طوس بوده، که به عنوان ییلاق در نیمه اول سال مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه، طرقبه و شاندیز مشهد به شهر کوچکی تبدیل شده که دارای امکانات تفریحی و گردشگری بسیاری است که توانسته توجه گردشگران و زائران را به خود جلب کند.

جاذبه های گردشگری خراسان رضوی

جاذبه های گردشگری خراسان رضوی

همه چیز درباره طرقبه و شاندیز مشهد

طرقبه  با وسعت 1600 کیلومتر مربع  مابین تخت رستم و رشته کوه‌های بینالود قرار گرفته است. این روستای ییلاقی زیبا در فاصله ی 16کیلومتری از خراسان رضوی و در قسمت انتهایی بلوار وکیل آباد واقع شده است. روستای طرقبه در لغت به معنای آبادی بزرگ است، علت این نام گذاری وجود باغ های بزرگ میوه ای است که در این روستا از سالیان گذشته وجود دارد. با سفر به طرقبه و شاندیز مشهد متوجه می شوید که سر سبزی و وجود درخت های کهنسال باعث علاقه ی گردشگران به بازدید از آن شده است.

در سال 1395 طبق آمار سر شماری در این منطقه، تقریبا بیست هزار نفر جمعیت داشته و حدودا هفت هزار خانوار را در خود جای داده است. باغ های موجود در طرقبه از درخت‌های میوه مختلفی می باشد که معروف ترین محصولی که از آن برداشت می‌شود گردو است. علاوه بر باغ های بزرگ و سر سبز طرقبه مشهد، چشمه های آب شیرین بسیاری در هر گوشه کنار از دل طبیعت سرچشمه گرفته اند. شغل اصلی بیشتر بومیان در این منطقه کشاورزی بوده و امروزه علاوه بر آن، پرورش گل و گیاه نیز از مشاغل فعال طرقبه و شاندیز مشهد نیز محسوب می شود.

جالب است بدانید در طرقبه روستاهای دیگری چون طرقدر، کنگ، عنبران، حصار گلستان، جاغرق، نغدر، سد چالیدره، ابرده و زشک وجود دارند که هر کدام دارای آب و هوایی خنک و پر از گونه های گیاهی فوق العاده است. رودخانه حصار یا بار یکی از بهترین مناطق سرسبز و بکر در طرقبه است که نمی توانید با وسیله نقلیه عمومی به آن جا نزدیک شوید، از این رو می توانید با پیاده روی در مسیری زیبا به نزدیکی رودخانه برسید.

امکانات طرقبه مشهد

این روزها با توجه به امکانات بسیار زیاد طرقبه و شاندیز مشهد برای گردشگران مشهد در مجموعه ی طرقبه و شاندیز باعث شده تا هر کسی علاوه بر زیارت حرم امام رضا (ع) به این روستای زیبا نیز سری بزند. وجود آب و هوایی دلپذیر، چشم اندازهای فوق العاده، انواع پارک برای گشت و گذار، رستوران های متنوع در محیطی سرسبز و زیبا، مغازه‌های متعدد برای خرید سوغاتی و صنایع دستی، انواع فروشگاه، زیر انداز، کیف و سبدهای حصیری، محصولات چرم و پوست های طبیعی، تابلوهای حکاکی شده با چوب و سنگ، سرویس بهداشتی، مسجد، مراکز درمانی باعث شده تا جذابیت این روستای کوچک و خوش آب و هوا در بین گردشگران بیش از پیش زیاد شود.

طرقبه مشهد

شاندیز و طرقبه

آب و هوای طرقبه و شاندیز مشهد

طرقبه و شاندیز مشهد دارای آب و هوایی سرد و خشکی است که باعث می شود زمستان های سردی را در این شهر شاهد باشیم. اما در فصل بهار و تابستان هوا معتدل و خنک می شود، به گونه ای که می توان گفت همیشه ما بین 5 تا 10 درجه سانتی گراد از شهر مشهد خنک تر بوده و به دلیل موقعیت مکانی آن و ارتفاع بیشتری که نسبت به مشهد دارد، دارای بارندگی های بیشتری می باشد. همین موضوع باعث می شود که گردشگران مشهد و ساکنین آن در این فصل ها به سمت طرقبه آمده و از آب و هوای دلپذیر و خنک آن در طبیعتی فوق العاده و زیبا لذت ببرند.

ویژگی ها و جاذبه های تفریحی طرقبه و شاندیز

طرقبه مشهد به دلیل معماری بومی و زیبای خود به یکی از شهر های پر طرفدار در بین گردشگران  خراسان رضوی تبدیل شده است. از چشم اندازهای طبیعی که بگذریم نوبت به جاذبه های تفریحی این شهر زیبا می رسد. طرقبه مشهد دارای تفریحات بسیاری می باشد که دارای تنوع بسیار هستند و از جمله آن‌ها می توان به دهکده آبی، پیست اسکی و اتومبیل رانی، مجتمع سوارکاری، مجتمع ورزشی، باغ وحش و مجتمع های تجاری بزرگ و بین المللی اشاره کرد.

امکانات طرقبه برای گردشگران

نسبت به استقبال چشمگیر گردشگران از این روستای سرسبز و دنج ( طرقبه و شاندیز مشهد )باعث شده تا مسئولین و شهرداری این منطقه بیش از پیش به آبادانی این قطب گردشگری بپردازند. این مجموعه ی بزرگ و زیبا دارای پارک ها و باغ های شگفت انگیزی است که در روزهای گرم تابستان باعث خوش آب و هوایی این مجموعه می باشد.

بهتر است بدانید یک هتل بزرگ برای اقامت گردشگران در طرقبه ساخته شده که می توانید پس از گشت و گذاز در این مجموعه زیبا استراحت کنید.

پارک جنگلی شاندیز

پارک جنگلی شاندیز با وسعت 300 متر مربع در کنار رودخانه شاندیز قرار گرفته است که پیوند طبیعت و رودخانه باعث ایجاد چشم اندازی فوق العاده و آب و هوایی مطلوب برای گردشگران شده است. شما عزیزان می توانید در محوطه پارک به همراه دوستان و یا خانواده خود بنشینید از میل کردن یک وعده غذایی در آن لذت ببرید.

اماکن گردشگری مشهد

اگر قصد دارید چند روزی را برای زیارت و سیاحت در شهر بزرگ مشهد، اقامت داشته باشید و به گردش در جاهای دیدنی مشهد بپردازید، نیاز به محلی مناسب برای اقامت خواهید داشت. خوشبختانه از آنجایی که شهر مشهد شهری توریستی و پر از جاذبه های گردشگری می باشد، انواع اقامتگاه های مختلف در آن وجود دارند تا گردشگران نگرانی بابت اقامتگاه خود نداشته باشند و با هر سلیقه و بودجه ای، بتوانند اقامتگاه مورد نظر خود را برای چند روز اقامت خود در مشهد رزرو نمایند. شاندیز مشهد از جمله بهترین مناطق دیدنی، گردشگری و اقامتی در مشهد می باشد که بسیاری از گردشگران برای گردش و اقامت به سراغ آن می روند. از پر طرفدارترین اقامتگاه های این منطقه، ویلاها می باشند. اگر شما نیز قصد اجاره ویلا در شاندیز مشهد را دارید، می توانید با مراجعه به وبسایت لوکس ویلا اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب و رزرو کنید.

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه شاندیز، طرقبه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه