سفری به روستای دیزان طالقان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

در نزدیکی های استان تهران منطقه ای زیبا به نام روستای دیزان طالقان قرار دارد که یکی از جاذبه های گردشگری به شمار می آید و می توان برای گردش یک روزه و آخر هفته آن را انتخاب کرد. در این مقاله قصد داریم با این روستا بیشتر آشنا شویم، با ما همراه باشید.

معرفی روستای دیزان طالقان

روستای دیزان یکی از روستاهای سرسبز و بسیار دیدنی در شهر طالقان استان البرز می باشد. این روستا در دامنه رشته کوه های البرز مرکزی قرار گرفته است. در روستای دیزان مراتع سرسبز با چشم انداز فوق العاده زیبایی وجود دارند. طبق نقل قول هایی که از ایام قدیم تا به امروز شنیده شده، علت نام گذاری روستای دیزان به این نام، وجود قلعه های فراوانی است که از زمان اسماعیلیان در این منطقه به جا مانده است.

گفتنی است که در زمان های گذشته، نام این روستا دژان بوده که به معنی دژها و یا همان قلعه ها بود. با گذشت زمان این نام به دیزه، دیزج و دیزان تغییر یافت و در حال حاضر با نام دیزان خوانده می شود. روستای دیزان دارای ارتفاع 2226 متر از سطح دریا می باشد. روستای دیزان افراد مشهور و سرشناس زیادی را از جمله: مرحوم علی راجی شاعر و مدیحه سرای اهل بیت، میرزا علی آقا احمد دیزانی نویسنده نامدار دوره ی قاجار، آیت الله شیخ مرتضی دیزانی و مرحوم میرزا زین العابدین آقا احمدی پرورش داده و به جهانیان معرفی نموده است.

این روستا دارای قدمتی بیش از 100 سال بوده که به دوره قاجاریان بازمی گردد. گفتنی است که بافت تاریخی خانه های قدیمی که در مرکز این روستا وجود دارند رو به ویرانی گذاشته اند. این روستا جزو 5 روستای پر جمعیت طالقان محسوب شده و همانطور که گفته شد، در فصل زمستان به دلیل ییلاقی بودن منطقه، اهالی روستای دیزان به مناطق دیگر مهاجرت می کنند و از جمعیت آن کاسته می شود.

روستای دیزان طالقانبهترین زمان سفر به روستای دیزان

روستای دیزان که از دیدنی های طالقان می باشد دارای آب و هوای مطلوبی بوده و در تمام طول سال زیبایی های خاص خود را دارد. به دلیل موقعیت جغرافیایی این روستا در شهر زیبای طالقان، و به دلیل نزدیکی به ارتفاعات البرز، دارای آب و هوایی کوهستانی بوده و یکی از ییلاقات اطراف استان تهران به شمار می رود. بهترین زمانی که برای سفر و گردش در روستای دیزان طالقان می توان انتخاب کرد، فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه می باشد. در این ماه روستای دیزان قطعه ای از بهشت را خواهید دید و به دلیل وجود مراتع و دشت های سرسبز، چشم انداز بی نظیر و آب و هوای بسیار دلنشینی دارد.

در فصل تابستان نیز آب و هوای این منطقه مساعد تر از شهرهای گرم بوده اما از زیبایی هایی که در فصل بهار می توان در آنجا مشاهده کرد، کاسته می شود. اما برای گردش و مسافرت و همچنین فرار از گرمای طاقت فرستای شهرهای شلوغ به خصوص استان تهران، می توان این منطقه زیبا را انتخاب کرد و از آب و هوای خنک و مطلوب روستای دیزان بهره مند شد.

در نیمه دوم سال نیز بر خنکی هوا افزوده شده و از دما آن کاسته شده و هوا رو به سرما می رود. اما هنوز زیبایی های خود را حفظ کرده و در فصل پاییز، درختان و دشت های رنگارنگ را می توانید مشاهده کنید. در فصل زمستان که دیگر هوا کاملا رو به سرما رفته و درختان عریان را در دشت ها و مراتع خواهید دید. بنابراین در هر فصلی می توان از این روستای زیبا دیدن کرد.

روستای دیزان طالقان

اقامت در روستای دیزان طالقان

اگر به روستای دیزان سفر کردید و قصد اقامت در آنجا را داشتید می توانید از ویلاهایی که در نزدیکی این روستا قرار گرفته اند برای اقامت خود استفاده کنید. همچنین اگر در نیمه دوم سال و به خصوص فصل زمستان به دیزان سفر کردید می توانید خانه های اهالی روستا را که به منظور مهاجرت موقت آن ها را ترک کرده اند اجاره کنید و در آن ها اقامت داشته باشید.

روستای دیزان طالقان کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر از تهران قصد سفر به روستای دیزان در طالقان را دارید ابتدا باید از طریق جاده تهران-کرج خود را به جاده جدید طالقان برسانید. جاده طالقان را که تا انتها طی کردید، پس از آن وارد مسیری می شوید که شما را به روستای دیزان طالقان هدایت می کند.

روستای دیزان طالقان

اجاره ویلا طالقان

از آنجایی که طالقان یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا در نزدیکی های استان تهران می باشد، در تمام طول سال و به خصوص تابستان مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود فرا می خواند. همانطور که در این مقاله درباره یکی از زیباترین روستاهای طالقان توضیح داده شد، چه بهتر است اگر قصد گردشگری در این منطقه زیبا و خوش آب و هوا را دارید یک تا چند روزی را در آنجا اقامت داشته باشید و با اجاره ویلا طالقان بتوانید اقامتگاهی مجهز و با امکانات مناسب را برای خود پیدا کنید.

شما می توانید در سایت لوکس ویلا و با مراجعه به بخش اجاره سوئیت در طالقان، اقامتگاه های موجود را مشاهده کنید و باتوجه به سلیقه و بودجه خود یکی از آن ها را انتخاب کرده و پس از تماس با کارشناسان به اجاره آن اقدام نمایید.

راهنما سایت

آدرس

البرز، طالقان، روستای دیزان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه