آبشار و روستای اورازان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

بدون شک گردشگری یکی از مهمترین پدیده هایی است که در دنیای امروز شکل گرفته است و در انواع مختلفی وجود دارد، از گردشگری مذهبی گرفته تا گردشگری طبیعی. گردشگری طبیعی که با نام طبیعت گردی شناخته می شود یکی از پرطرفدار ترین نوع های گردشگری به شمار می رود و دلیل آن نیز نیاز انسان به طبیعت و بهره بردن از موهبت های آن است.

آبشار و روستای اورازان در طالقان، استان البرز واقع شده اند که هر دوی آنها جاذبه های بسیار زیبا و بکر هستند. این دو جاذبه دیدنی هرساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می کند و همواره میزبان سیل عظیمی از مسافران می باشد. در ادامه قصد داریم با این دو جاذبه مهم گردشگری در شهرستان زیبای طالقان که بسیار محبوب هستند بیشتر آشنا شویم و اطلاعات کاملی از آنها کسب نماییم.

معرفی روستای اورازان

روستای اورازان، روستای بسیار زیبا و بکر در مسیر روستاهای گوران و گلیرد است که دقیقا در منطقه ای به نام بالا طالقان در شهرستان طالقان البرز واقع شده است. این روستا دارای مناظری سرسبز و زیبا است که قطعا از دیدن آنها حسابی لذت خواهید برد. روستای اورازان، در منتهی الیه دره ای که کمی شیب دار است و شیب آن تند می باشد و دامنه کوه قرار گرفته است و از همین رو، آب و هوای این منطقه به شدت مطلوب است و گیاهان خاص و درختان کهن و تنومند گردو و گل های لاله وحشی در این منطقه روییده اند و در دامنه کوهستان قابل مشاهده هستند.

مردمان روستای اورازان، دارای یکسری رسم و رسومات عجیب و غریب و جالب هستند که یکی از آنها به سید بودن اهالی این روستا بر می گردد و از آنجا که تمامی مردمان این روستا سید هستند، به هیچ وجه حق وصلت و ازدواج با افراد بیگانه و غیر سید را ندارند و از این قضیه پرهیز می کنند و اگر این ازدواج صورت بگیرد، آنها می بایست این روستا را ترک نمایند. از ویژگی های روستای اورازان می توان به غنی بودن آن از لحاظ آثار تاریخی و فرهنگی اشاره کرد که این روستا از آثار خاص تاریخی و فرهنگی برخوردار است و از این رو مهد آثار تاریخی و فرهنگی می باشد.

دیگر ویژگی این روستا به واسطه چشمه های پر آب و جوشانش است که در هر زمان از سال پر آب هستند و حتی در زمان خشکسالی و بی آبی نیز مردم را از خودشان نا امید نکرده اند و با پر آبی و حوشان بودنشان باعث غنی شدن روستای اورازان از نظر آب رسانی شده اند و حاصل این چشمه ها باغات وسیعی مانند کردو در این منطقه می باشند. جالب است بدانید که به خاطر پرآبی روستای اورازان حتی در زمان خشک سالی، به این روستا آب ریزان نیز می گویند.

جالب است بدانید که این روستا علاوه بر طبیعت بکر و زیبا، دارای قدمت تاریخی 4 هزارساله نیز می باشد، چراکه در بدو ورود به روستا شاهد تپه‌ای تاریخی خواهیم بود که باستان شناسان عمر این تپه را حدود 4 هزار سال تخمین زده‌اند. همچنین شاید برایتان جالب باشد که بدانید نیمی از شهرت این روستا به دلیل وجود امامزادگان سید علاءالدین و سید شرف‌الدین می‌باشد، که مزارشان بر بالای کوه قرارگرفته است.

جلال آل احمد که یکی از بهترین نویسندگان ایرانی است، در این روستا متولد شده است که اورازان یکی از تک نگاری ‌های زنده یاد جلال آل‌احمد است که طی آن، وی با نگاهی دقیق، زندگی روزمره و جلوه‌های گوناگون حیات مادی و معنوی مردم روستای (اورازان) که مولد اجداد او است را به تصویر کشیده است.

روستای اورازان

معرفی آبشار اورازان

آبشار اورازان یکی از آبشار های معروف منطقه طالقان می باشد که در روستای اورازان واقع شده است و فاصله تقریبی این آبشار با طالقان، حدود 12 کیلومتر می باشد. همچنین لازم به ذکر است که این آبشار روی رشته ‌کوه‌های البرز واقع ‌شده است.

این آبشار بی همتا و فوق العاده، دارای فضایی بسیار دلنشین و دنج و محیطی بسیار آرام و زیبا می باشد که برای استراحت و وقت گذرانی گزینه بسیار مناسبی است. همانطور که گفتیم، آبشار اورازان در موقعیت جغرافیایی E5052 و N3608 در استان البرز واقع است.

آبشار اورازان

روستای اورازان در فهرست آثار ملی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید روستای اورازان با شماره ثبت ملی 4572 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است و در طالقان فقط دو روستا هستند که در فهرست آثار ملی کشورمان به چشم می خورند که یکی از آنها روستا گلیرد و دیگری روستای اورازان می باشد.

بخش های مختلف روستای اورازان

همانطور که به آن اشاره کردیم، روستای اورازان علاوه بر اینکه به خاطر طبیعتش شهرت دارد و یکی از دیدنی های طالقان به شمار می رود، دارای مراکزی تاریخی گوناگونی نیز هست و شامل بخش های مختلفی می باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

طبیعت روستای اورازان

روستای اورازان یکی از پر آب ترین روستاهای منطقه طالقان می باشد که در اکثر زمان ها حتی در زمان های خشکسالی چشمه های آن آب دارند، همین پر آبی باعث شده است که این روستا دارای طبیعتی بکر و سرسبز باشد و وقتی به هر طرف از این روستا نگاه می کنید، سرسبزی و طراوت بی نظیری را مشاهده خواهید کرد.

همچنین همانطور که گفتیم، در این روستا تعداد زیادی باغ گردو وجود دارد که بوی این باغ ها گردشگران را از خود بی خود می کند و آنها را به وجد می آورد و در عین حال زیبایی خاص به محیط آنجا بخشیده است. علاوه بر همه این ها، آبشار اورازان نیز یکی از مهم ترین بخش های طبیعت این روستا و مهم ترین جاذبه طبیعی روستای اورازان به شمار می رود که در شرق روستا واقع شده است و در دامنه های شمالی رشته کوه طالقان واقع گردیده است.

طبیعت روستای اورازان

امامزادگان روستای اورازان

در روستای بی نظیر اورازان، دو امامزاده وجود دارد و از آنجایی که تمامی اهالی روستای اورازان سید و سادات هستند، تعصب خاصی روی این امامزادگان دارند که این دو امامزاده ، امامزادگان سیدعلاءالدین (ع) و سیدشرف الدین (ع) نام دارند.

مشاهیر و بزرگان روستای اورازان

همانطور که در طول متن به آن اشاره کردیم یکی از مهم ترین مشاهیری محل زندگی ایشان در روستای اورازان بوده است، جلال آل احمد بوده که درباره این روستا کتابی نیز نوشته است. همچنین بزرگ دیگری که در روستای اورازان می زیسته است آیت الله طالقانی می باشد.

کتاب اورازان، نوشته ای از جلال آل احمد

سید جلال الدین سادات آل احمد ملقب به جلال آل احمد، یک فرد نویسنده و یک روشنفکر و منتقد ادبی ایرانی بوده است که در دهه 1340 به شهرت رسیده بود. سیمین دانشور همسر جلال الدین آل احمد بوده است. جلال آل احمد در سال 1333 کتابی تحت عنوان اورازان نوشته است که در این کتاب بسیار ساده و زیبا این روستا را به ترسیم کشیده و نگاه هنرمندانه و ریز بین و قلم شگفت انگیز این نویسنده هنوز بعد از گذشت سالها هنوز خواندن این کتاب را لذت بخش کرده است.

همچنین شایان ذکر است که این روستا در نواحی کوهستانی شرق طالقان، واقع شده است و موقعیت جغرافیایی اورازان، وضع عمومی، مسائل مذهبی، آب و آبیاری، تشریفات، مرگ و میر، غذای اهالی، لباس اهالی، مراسم عروسی، تشکیلات اجتماعی، فرهنگ مختصر اورازانی، چند جمله و تعبیر، دو لالایی، دو بازی بچگانه، یک قصه محلی، چند نکته دستوری ـ چند نکته مربوط به صورت شناسی و صرف چند فعل در گویش محلی از مطالب کتاب اورازان از جلال آل احمد است که این مطالب با تعدادی عکس و نقشه همراه است. همچنین ایشان در این کتاب به زبان مردم روستای اورازان که زبان تاتی می باشد نیز اشاره کرده است و سایر مشخصات مردم و سبک زندگی آن ها نیز در این کتاب آورده شده است.

کتاب اورازان

روستا و آبشار اورازان کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای دسترسی به روستای اورازان و آبشار اورازن، می بایست از شهرک (مرکز شهرستان طالقان) به سمت بالا طالقان و از راه فرعی روستای گوران- روستای اورازان عبور کنید. سپس از کنار جاده تا روستای زیبای اورازان 10 کیلومتر راه بسیار پر پیچ و خم است که باید آن را طی کنید که شما را به بالاترین نقطه ها در کوه های جنوبی البرز مرکزی می رساند.

آدرس روستای اورازان و آبشار اورازان: استان البرز، طالقان، روستای اورازن و آبشار اورازان

اورازان

اجاره کلبه چوبی در طالقان

طالقان منطقه ای در نزدیکی تهران است که بسیار خوش آب و هوا است و اکثر پایتخت نشینان این منطقه را برای گذراندن تعطیلات انتخاب می کنند و دست کم چند ساعتی را به دور از استرس و دغدغه در این محیط دنج سپری می کنند. اگر شما نیز قصد رفتن به طالقان و اقامت در این منطقه بکر و خوش آب و هوا در نزدیکی روستای اورازان را دارید، کافیست به سایت لوکس ویلا مراجعه کنید و گزینه اجاره کلبه چوبی در طالقان را انتخاب نمایید تا اقامتی خوش را در یک کلبه زیبا و چوبی را تجربه نمایید و از آب و هوای بی نظیر این منطقه نهایت لذت را ببرید.

راهنما سایت

آدرس

استان البرز، طالقان، روستای اورازن و آبشار اورازان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه