کتیبه گردنه غار عسلک طالقان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهرستان طالقان علاوه بر طبیعت زیبا و سرسبز، آثار ملی و تاریخی از جمله کتیبه گردنه غار عسلک طالقان را در خود جای داده است. در این مقاله می خواهیم به سنگ نوشته ای که در این شهر، بدون توجه کافی و حفاظت های لازم رها شده است بپردازیم و با آن بیشتر آشنا شویم، با ما همراه باشید.

آشنایی با کتیبه گردنه غار عسلک طالقان

سنگ نبشته ای در گردنه عسلک طالقان قرار دارد که مربوط به دوره قاجار می شود و از آن دوره به جا مانده است. متاسفانه این اثر تاریخی را بدون توجه و حفاظت در منطقه عسلک طالقان رها کرده اند. جالب است بدانیم کتیبه غار عسلک به عنوان آثار ملی ایران در تاریخ 12 بهمن ماه سال 1381 و با شماره 7047 به ثبت رسیده است.

در بخش شمالی کتیبه گردنه غار عسلک، سنگ نوشته ای که دارای ابعاد طول 100 سانتی متر و عرض 85 سانتی متر قرار دارد که روی آن نوشته هایی در 4 سطر وجود دارند. به علت قدمت طولانی و رسایش شدید این کتیبه، متونی که روی آن نوشته شده به سختی قابل خواندن می باشد که در ادامه متون را برای شما آورده ایم.

کتیبه گردنه غار عسلک طالقان

متون نوشته شده روی کتیبه گردنه غار عسلک

در سطر اول و قسمت میانی کتیبه، نوشته ای با این عنوان دیده  می شود: نصر من ‌الله و فتح‌ قریب. همچنین زیر این متن نوشته ی رو به رو مشاهده می شود: از تو مدد.

در سطر دوم نوشته شده: بعهد ناصرالدین شاه شاهان / که با امیران تورانش بچنگ است.

سطر سوم نیز: بعهد ناصرالدین شاه شاهان / که با امیران تورانش بچنگ است که دیده می شود.

در نهایت در سطر چهارم با نوشته: رضی بیک کرده جاری آب این نهر / هزار دویست به هشتاد پنج است مواجه هستیم.

کارشناسان در این زمینه معتقدند که با توجه به واضح بودن معانی و نوشته های روی کتیبه گردنه غار عسلک، معنی و مفهوم کلی آن را هیچکس تا کنون متوجه نشده است و دلیل آن هم نامفهوم بودن معنی نوشته است. در کل اینگونه به نظر می رسد که زمان فرمانروایی ناصرالدین شاه قاجار، شخصی به نام ایوب میر دفتر دستور داده تا نهری ایجاد شود. این دستور در سال 1285 اجرا شد.

اما نکته ای که در این جا وجود دارد این  است که هیچکس اطلاعات درستی درباره این نهر که می خواست کدام چشمه آب را به کجا برساند و اتفاقاتی که پس از آن به وجود می آمد در دست  ندارد. برخی افراد محلی و قدیمی روستای گراب در این باره نقل قول هایی دارند که نشان می دهد که در آن زمان قصد داشتند آب دو چشمه ای که از بخش زیر کوه یخچال سرچشمه گرفته بود را به سوی کرج جاری کنند.

اما این عمل، مخالفت های مردم اهالی شهرستان طالقان را به دنبال داشت. همچنین در ادامه آن درگیری هایی صورت گرفت که منجر به کشته شدن چندین نفر شد. به همین دلیل عملیات به پایان رساندن این نهر تمام  نشد و به صورت نیمه کاره ماند.

چندین نفر از اعضای هیئت برای بررسی منطقه ای که کتیبه گردنه غار عسلک در آن قرار داشت رفتند، در حین بررسی منطقه، در فاصله 3300 متری از کتیبه، نهری را با طولی حدود 97 متر و عرض 30.1 پیدا کردند. در دو طرف نهر دیوارهایی که از سنگ های مالون می باشند قرار دارند.

همچنین در سطح کف نهر، به صورت نامرتب و پراکنده سنگفرش دیده می شود. همانطور که گفته شد، این نهر با کتیبه گردنه غار عسلک 3300 متر فاصله دارد و در بخش شرقی، غربی قرار گرفته است.

موقعیت جغرافیایی نهر 36 درجه و 8 دقیقه و 38.3 ثانیه و 51 درجه و 12 دقیقه و 007 ثانیه طول جغرافیایی آن می باشد. همچنین دارای ارتفاعی برابر با 3172 متر از سطح دریا و بخش شمال شرقی کتیبه سنگ نوشته قرار گرفته است.

بهترین زمان بازدید از کتیبه گردنه غار عسلک

اگر قصد دارید برای بازدید از این اثر تاریخی دیگر جاذبه های دیدنی طالقان راهی این شهر شوید، فصل خاصی را نمی توان برای آن در نظر گرفت. اما با توجه به موقعیت مکانی این کتیبه که در شهرستان خوش آب و هوی طالقان قرار دارد، فصولی مانند بهار و تابستان را انتخاب کنید، تا علاوه بر بازدید از این سنگ نوشته بتوانید از طبیعت منطقه نیز بهره مند شوید. همچنین  برای بازدید از این اثر تاریخی نیاری به پرداخت هیچ مبلغی نیست و کاملا رایگان می باشد.

کتیبه گردنه غار عسلک کجاست و مسیر دسترسی به آن

این کتیبه تاریخی در شهرستان طالقان که واقع در استان البرز می باشد و در روستای گراب واقع شده است. اگر از تهران قصد رفتن به روستای گراب که این کتیبه در آن قرار دارد را  دارید می بایست از آزادراه تهران شمال اقدام کنید و خود را به شهرستان طالقان برسانید.

آدرس کتیبه گردنه غار عسلک: استان البرز، شهرستان طالقان، روستای گراب

رزرو ویلا در طالقان

طالقان یکی از شهرهای اطراف استان تهران است که دارای آب و هوایی مطلوب و ییلاقی می باشد و در بخش شمال غربی استان البرز قرار دارد. در این منطقه نیز اقامتگاه های متنوع و با امکانات مناسب برای گردشگرانی که قصد اجاره ویلا در طالقان را دارند وجود دارد تا اگر علاوه بر گردش قصد اقامت یک روزه تا چند روزه را دارند به رزرو ویلا در طالقان بپردازند.

اجاره ویلا در طالقان نیز همانند دیگر مناطق گردشگری در روزهای عادی هفته دارای نرخی مشخص بوده و در ایام تعطیل و آخر هفته ها با افزایش قیمت رو به رو می شود. همچنین پیشنهاد می شود اگر قصد دارید برای آخر هفته یا تعطیلات به این شهر سفر کنید، پیش از سفر خود به اجاره ویلا در طالقان اقدام نمایید.

راهنما سایت

آدرس

استان البرز، شهرستان طالقان، روستای گراب

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه