سد لاستیکی بابلسر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

سد لاستیکی بابلسر که با نام عرب خیل نیز شناخته می شود در بخش رودبست این شهر با همکاری وزارت نیرو چند سالی است که به بهره برداری رسیده است. ایده ساخت سدهای لاستیکی از سال 1950 مطرح شد اما استقبال کمی از آن ها به عمل آمد. این سد هم اکنون از جمله جاذبه های گردشگری بابلسر به شمار می آید و در منطقه بهمنمیر واقع شده است.

سد لاستیکی بابلسر

سد لاستیکی بابلسر کجاست و مسیر دسترسی به آن

این سد در استان مازندران و شهر بابلسر و بهمنمیر واقع شده است. با رفتن به میدان شهدا می توانید سد را ببینید. در اطراف این سد، انواع مغازه ها و مراکز تجاری از جمله تزئینات اتومبیل، بازار روز بزرگ بهمنمیر، دندانپزشکی، رستوران ها و غذاخوری های مختلف قرار دارد. در آب جمع شده در پشت این سد، سایه درختان، رنگ سبز بسیار زیبایی را ایجاد کرده اند. برای رسیدن به این بهمنمیر باید از راه جاده بابلسر وارد شد.

آدرس سدلاستیکی بابلسر: استان مازندران، بابلسر، بهمنمیر، میدان شهدا

معرفی سد لاستیکی بابلسر

این سد که حدود 50 متر طول دارد، منظره ای جالب برای برخی از مردم در شهر بابلسر ایجاد کرده است. ارتفاع این سد از سطح رودخانه حدود سه متر می باشد. به خاطر چشم انداز این سد، گردشگران و مسافران زیادی در استراحتگاه های اطراف آن به اقامت می پردازند. این سد، یکی از سدهای کوتاه کشور است.. مکانیزیم عمل کرد این سد به این صورت است که لاستیک آن در زمان مورد نیاز پر از باد و می شود و از این طریق مانع حرکت و جریان آب رودخانه و رسیدنش به دیگر آب ها می شود.

آب در پشت لوله لاستیکی ذخیره می شود.بدنه این سد از یک ماده ترکیبی از لاستیک و الیافت تقویت کننده ساخته شده است. بستر سد در دو طرف دارای شیب می باشد. چندین لوله و میله بدنه سدهای لاستیکی را نگه می دارند. تزریق رزین پلی استر باعث استحکام هر چه بیشتر این سد شده است. این سد دارای مشکلاتی نیز می باشد. از جمله اینکه هنگام خالی کردن باد آن احتمال آسیب دیدن بدنه اش بسیار زیاد است. هر لحظه که جسم نوک تیز به آن برخورد کند به سرعت آسیب می بیند.

یکی از کاربردهای اصلی سدهای لاستیکی، انحراف آب رودخانه و جلوگیری از آمیزش آن با آب های شور است. یکی از جنبه های مهم ساخت سدهای لاستیکی، امکان جذب توریست از طریق آنها ست. البته بسیاری از طبیعت دوستان و افراد مدافع محیط زیست با توجه به دلایل علمی بسیار با این سدها مخالف هستند. در هر حال، سدسازی موجب خشکیده شدن رودخانه های بسیار زیادی شده و از سوی دیگر مواد لاستیک و پلیمر به دلیل غیرقابل تجزیه بودن از جمله قاتلان محیط زیست به شمار می آیند.

سد لاستیکی بابلسر

تاریخچه سد لاستیکی بابلسر

این سد که جزء دیدنی های بابلسر شمرده می شود، در بخش رودبست بابلسر در بهمن ماه سال 1398 با اعتبار 100 میلیارد ریال به بهره برداری رسید. ساخت این سد از سال 1391 بر روی رودخانه بابلرود آغاز شد. تا چندین سال پس از آغاز پروژه ساخت این سد، تنها 49 درصد از آن ساخته شده بود، اما پس از افزایش اعتبار ریالی آن و جذب سرمایه پشتوانه بیشتر از سوی دولت بالاخره به بهره برداری رسید. ظرفیت پلت فرم بتنی سد در حدود هزار و سیصد و پنجاه متر مکعب می باشد. هدف از ساخت این سد، رفع مشکلات مردم بابل و بابلسر در زمینه آبیاری اراضی کشاورزی شان بوده است.

گردشگری و تفریح در اطراف سد عرب خیل

رودخانه تالار، تامین کننده آب سد لاستیکی بابلسر می باشد. این رودخانه از رشته کوه های البرز سرچشمه می گیرد و در راه رسیدنش به رودخانه و سد، ابتدا از شهرهایی مانند قائمشهر و سوادکوه می گذرد تا به سد عرب خیل برسد. در اطراف این سد، اماکن گردشگری و تفریحی زیادی دیده می شود. به خاطر آب و هوای مطبوع و خوش اطراف سد و نیز منظره جالب مچاله شدن آب های جاری در برخورد با سد و همچنین، تفرجگاه های اطراف آن، بسیاری از مردم این ناحیه را به عنوان جایی برای تفریح و گردشگری انتخاب کرده اند تا از هوای دلپذیر آن لذت ببرند و خاطره ای خوش در ذهنشان نقش ببندد.

ساعات بازدید و قیمت بلیط ورودی برای بازدید از سد لاستیکی بابلسر

این سد را در طول ساعات روز بهتر است مشاهده نمایید، زیرا در تاریکی منظره چندانی از آن دیده نمی شود. البته در اطراف آن مناظری وجود دارد که حتی در هنگام شب نیز زیبا هستند. اما اگر کودکی همراه شما می باشد بهتر است برای حفظ احتیاط بیشتر از آوردن او به این سد، در هنگام تاریکی و خلوتی خودداری کنید. برای بازدید از این سد نیازی به پرداخت هزینه ورودی و خرید بلیط نمی باشد. بهتر است در فصول گرم سال به بازدید بیایید زیرا در زمستان و پاییز، هوای اطراف سدلاستیکی به شدت سرد و آزارنده می باشد. البته گردشگران حرفه ای برای لذت بردن از مناظر پاییزی اطراف آن، به سردی هوا اهمیت چندانی نمی دهند. برخی از رستوران های بابلسر و نیز کافی شاپ های آن در اطراف این سد قرار دارند.

سد لاستیکی بابلسر

اماکن تفریحی اطراف سد لاستیکی عرب خیل

شهر بابلسر و استان مازندران و یا به بیان بهتر شمال ایران را می توان بهشتی زمینی دانست که در هر نقطه اش یک زیبایی طبیعی چشم انسان را به خود خیره می کند. این استان زرخیز و دیدنی، سال هاست که با آغوش باز از گردشگران مختلف پذیرایی کرده است. هر جایی از شمال ایران، دارای جاذبه ای طبیعی است که هر ساله مسافران بی شماری را به سوی خود جذب می کند. کافی است پا به این خطه از کشور بگذارید تا با گزینه های متعددی برای گردش و تفریح رو به رو شوید. در ادامه به معرفی اماکن گردشگری مازندران در اطراف سد لاستیکی بابلسر می پردازیم.

جنگل سوته: جنگل سوته فریدونکنار در نزدیکی بابلسر واقع شده و از جمله مناطق حفاظت شده به حساب می آید. در این جنگل بسیاری از گونه های نادر گیاهی یافت می شود. اگر به جنگل سوته رفتید به نحوی رفتار کنید که طبیعت آسیب نبیند.

پل معلق بابلسر: این پل از دوران پهلوی اول باقی مانده و با طراحی مهندسان آلمانی و سوئدی ساخته شده و بر روی رودخانه بابلرود قرار دارد.

بازار روز بهمنمیر: این بازار دارای انواع و اقسام خوراکی جات خوشمزه محلی می باشد و بسیاری از صنایع دستی و سوغاتی این منطقه در آن عرضه می شوند. قطعا اگر سری به این بازار بزنید، دست خالی برنخواهید گشت.

اقامت در بابلسر

شهر توریستی و دیدنی بابلسر یکی از مهمترین مقاصد گردشگران ایرانی می باشد و تفریحشان در این شهر، همواره چند روزی به طول می انجامد. مساله داشتن اقامتگاه مناسب از جمله مهم ترین مسائلی است که هر مسافری با آن درگیر است. زیرا اگر سرپناه مناسبی در شهر پیدا نشود اقامتی بسیار ناخوشایند اتفاق خواهد افتاد. اگر شما مسافر این شهر هستید و به دنبال اجاره سوئیت در بابلسر می باشید می توانید از طریق سایت لوکس ویلا در شرایطی، امن، معتبر و قانونی در کمترین زمان ممکن ویلای مورد نظر خود را اجاره کنید و از سفرتان لذت بیشتری ببرید.

سوالات متداول

جاهای دیدنی بابلسر در اطراف سد لاستیکی کجاست؟

بازار روز بهمنمیر، پل معلق بابل، جنگل سوته و بسیاری از جاذبه های دیگر در اطراف این سد قرار دارند.

قدمت سد لاستیکی بابلسر به چه دورانی باز می گردد؟

این سد در چند سال اخیر ساخته شده است.

سد عرب خیل بابلسر در کدام منطقه قرار دارد؟

این سد در منطقه بهمنمیر واقع است.

تالاب بابلسر نیز به این سد راه دارد؟

خیر راه ندارد.

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، بابلسر، بهمنمیر، میدان شهدا

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه