روستای کندوان تبریز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

محتوا نمایش

روستای کندوان تبریز از زیباترین و خوش آب و هواترین روستاهای شهر تبریز است که از معدود روستاهای صخره ای در جهان شناخته می شود. شهر تبریز هیجان انگیزترین جاذبه های دیدنی و گردشگری را در طبیعت زیبا و سرسبز خود در استان آذربایجان شرقی جای داده است. این روستای زیبا و تاریخی، از بافتی بسیار متفاوت تر از دیگر روستاهای ایران بهره می برد و همین بافت روستایی عجیب آن است که سبب گردیده در میان ایران و حتی جهان شهرت پیدا کند و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند. شهر تبریز از گردشگری ترین و جذاب ترین شهرهای شمال غربی ایران است که از بهترین جاذبه های دیدنی و گردشگری ایران در طبیعت آن قرار گرفته اند. در ادامه این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا با روستای کندوان تبریز بیشتر آشنا شویم تا اگر قصد سفر به شهر تبریز را داشتید، از این روستای تاریخی و اعجاب انگیز دیدن کنید.

روستای کندوان تبریز کجاست و مسیر دسترسی

روستای کندوان تبریز از زیباترین و منحصر به فردترین روستاهای ایران است که در شهرستان اسکو در استان آذربایجان قرار گرفته که با شهر تبریز حدود 65 کیلومتر و 18 کیلومتر با شهرستان اسکو فاصله دارد. این روستا به واسطه خانه هایی که در دل کوه های کله قندی وجود دارند، بسیار شهرت پیدا کرده است. روستای زیبای کندوان در میان دامنه های شمالی ارشد داغ و بخش غربی رشته کوه سهند واقع شده است.

از آنجایی که این روستا دارای شیبی تند حدود 70 درجه می باشد، به صورت پلکانی بوده و خانه های داخل کوه ها به صورت پلکانی از بالا به پایین قرار گرفته اند. این روستا از گردشگری ترین جاذبه های تبریز محسوب شده که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند و به عنوان دهکده ای گردشگری شناخته می شود. در این بخش از مطلب به آشنایی با مسیر دسترسی به روستای کندوان تبریز آشنا شویم.

مسیر دسترسی به روستای کندوان تبریز با خودروی شخصی

اگر قصد داشته باشید از تهران به سمت روستای کندوان تبریز حرکت کنید، پیش از هر چیزی خوب است بدانید از تهران تا این روستا حدود 675 کیلومتر مسافت وجود دارد. اگر بخواهید این مسیر را با خودروی شخصی و بدون توقف طی نمایید، به مدت زمانی حدود 7 ساعت 30 دقیقه نیاز خواهید داشت. برای طی کردن این مسیر بهتر است ابتدا خود را به شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی رسانده و سپس به سمت شهرستان اسکو حرکت کنید. پس از آن که به شهرستان اسکو رسیدید، بایستی مسیر سمت جنوب را پیش گرفته و به حرکت خود ادامه دهید.

هنگامی که در حال حرکت در جاده اسکو به سمت کندوان هستید، بایستی از خیابان چایکنار عبور کنید تا به اسفنجان دسترسی پیدا نمایید. در این مسیر از شهر اسفنجان و روستای کهنمو گذر خواهید کرد. پس از آن که از شهر اسفنجان عبور کردید، یک دو راهی در مقابل شما قرار دارد که باید مسیر سمت چپ را که به کندوان می رسد را انتخاب نمایید. از شهرستان اسکو تا روستای کندوان حدود 18 کیلومتر مسافت وجود دارد و می توانید به راحتی خود را در مدت زمان کوتاهی به این روستا برسانید و در آن به گشت و گذار بپردازید و از جای جای این روستای زیبا و تماشایی، دیدن کنید.

نکته ای که حائز اهمیت می باشد، این است که مسیر جاده ای کندوان، مسیری پر پیچ و خم بوده که بسیار خطرناک بوده و برای طی کردن این مسیر حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. حتی در فصل های نیمه دوم سال که بارندگی شدن به میزان بیشتری روی می دهد، بهتر است از این مسیر استفاده نکنید و یا حتما زنجیر چرخ همراه خود داشته باشید و با احتیاط رانندگی کنید.

  • مسافت تهران تا روستای کندوان تبریز: 675 کیلومتر
  • مسافت تبریز تا روستای کندوان تبریز: 62 کیلومتر
  • مسافت شهرستان اسکو تا روستای کندوان تبریز: 18 کیلومتر

روستای کندوان تبریز

آشنایی با روستای کندوان تبریز

در وهله اول که نام روستای کندوان به گوشمان می رسد، ناخودآگاه ذهنمان به سمت روستای کندوان چالوس کشیده می شود. اما خوب است بدانیم روستای کندوان تبریز کاملا جدا از روستای کندوان چالوس بوده و تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. روستای کندوان تبریز جزء معدود روستاهای صخره ای در جهان و جاهای دیدنی تبریز به شمار می رود و در میان دامنه های کوه آتشفشانی سهند جای گرفته است. بیشترین موضوعی که توانسته باعث شهرت هر چه بیشتر این روستای زیبا و تاریخی شود، بافت روستایی آن می باشد که در میان صخره های کله قندی واقع شده و به همین جهت آن را به عنوان روستای کله قندی نیز می شناسند. همانطور که می دانیم، شهر تبریز از آن دسته شهرهای ایران است که از آب و هوای سرد و کوهستانی بهره می برد و به تبع این روستا نیز که در میان طبیعت شهر تبریز قرار گرفته، آن هم از آب و هوای سرد و کوهستانی برخوردار است و به همین جهت سبب گردیده از بهترین جاذبه های گردشگری شهر تبریز در فصل های بهار و تابستان به شمار رود.

پیش تر ذکر شد که این روستای صخره ای در میان دامنه های یکی از کوه های آتشفشان ایران که کوه سهند نام دارد، قرار گرفته و رودخانه کندوان نیز از کنار آن عبور می کند. جویبارهای متعددی از روی این منطقه کوهستانی جریان پیدا کرده اند و به عنوان سرشاخه های اولیه رودخانه کندوان محسوب می شوند. وجود این جویبارها هم نقش محسوسی در سرد بودن آب و هوای منطقه دارند. خانه های روستای کندوان تبریز در دل کوه و در میان صخره ها ساخته شده اند. نزدیک ترین شهری که در اطراف این روستا قرار دارد، شهر اسکو می باشد و فاصله آن از روستا تنها 20 کیلومتر می باشد. از زیباترین و مهمترین دیدنی های این روستا، پوشش گیاهی آن می باشد که در شرق روستا بیشترین مقدار از پوشش گیاهی دیده می شود. به صورتی که سرتاسر محدوده شرق روستا پوشیده از درختان گردو، بید کوهستانی، بادام و نارون می باشند و جلوه خاص و تماشایی را برای طبیعت کندوان پدید آورده اند.

این بخش از روستا محلی برای چرای دام های اهالی کندوان می باشد. صخره های کله قندی متعددی در طبیعت روستای کندوان تبریز وجود دارند که حفره های مختلفی بر روی بدنه آن ها پدید آمده اند. این صخره ها در پی فعل و انفعالاتی که بر اثر فعالیت های کوه های سهند به وجود آمده اند. در واقع حفره های روی کوه ها و صخره ها توسط گذازه ها و توده های آتشفشانی، بارندگی و باد و طوفان پدید آمده اند و میلیون ها سال طول کشیده تا به شکل امروزی خود که ما می توانیم آن ها را مشاهده کنیم، در آیند و شکل های اعجاب انگیزی از خود نشان می دهند و از مهمترین مواردی است که سبب گردیده اند این روستا در میان ایران و جهان به شهرت برسد. از روستاهای مشابه روستای کندوان تبریز می توان به روستای گورمه در ترکیه و روستای داکوتای در آمریکا اشاره نمود. جالب است بدانید این روستا جزء روستاهای مسکونی شهر تبریز بوده و زندگی در آن جریان دارد و خانه های روستایی آن محل زندگی ساکنین روستا می باشند.

برخی از خانه های این روستا در زمان های گذشته، در دل صخره های کندوان کنده شده اند و همچنان مردمان روستا در آن ها سکونت دارند. روستای کندوان تبریز را از معدود روستاهای صخره ای و مسکونی در جهان به شمار می آورند. جمعیت این روستا به 800 نفر می رسد. روستای کندوان تبریز با شماره ثبت 1857 در تاریخ 15 اردیبهشت ماه سال 1376 در فهرست میراث فرهنگی ایران به ثبت رسید.

روستای کندوان تبریز

نحوه شکل گیری روستای کندوان تبریز

پیش تر ذکر شد که مهمترین دلیل به وجود آمدن و شکل گیری روستای کندوان تبریز به دلیل قرار گرفتن این روستا در میان دامنه های کوه آتشفشانی سهند جای گرفته و فعالیت های این کوه آتشفشان سبب شگل گیری و پیدایش طبیعت عجیب و غریب این روستای تاریخی گردیده و در پی فعالیت های این کوه، حفره هایی بر روی صخره های روستا پدید آمده اند. در طی هزاران سال، مواد مذاب و گدازه های بسیار زیادی از دهانه های قلل آتشفشانی کوه سهند بیرون آمده اند و در طول میلیون ها سال بر روی یکدیگر انباشته گردیده اند. پوسته ای از سنگ توف بر روی هر کدام از لایه ها قرار گرفته اند. گدازه های آتشفشانی و توف هایی که بر اثر فعالیت های کوه سهند بر روی یکدیگر تشکیل شده اند، در طول هزاران سال و بر اثر فعالیت های طبیعی همچون باد و بارندگی ها با تغییر شکل مواجه شده اند و تبدیل به فرم کران گردیده اند.

در نهایت بسیاری از بخش هایی که دارای استحکام کمتری نسبت به نقاط دیگر می باشند، از بین رفته اند و به شکل امروزی خود درآمده اند. از آنجایی که روستای کندوان تبریز دارای آب و هوای سرد و کوهستانی قرار گرفته و در طول سال بارندگی به میزان زیادی در این شهر روی می دهند، سبب شده آسیب های زیادی به کران های ورودی روستا برسند و از شکل اصلی خود خارج شوند. در مقابل، به دلیل آن که تپه های بلند و مرتفعی در بخش شرقی و بخش انتهایی روستا وجود دارند، کران های آن قسمت ها دارای شکل سالم تری می باشند و آسیب کمتری به آن ها وارد شده است.

قدمت و تاریخچه روستای کندوان تبریز

درباره قدمت و تاریخچه این روستای منحصر به فرد و اعجاب انگیز، نظریه های مختلفی وجود دارند و به صورت کلی می توان گفت که نظریه دقیقی درباره قدمت و تاریخچه آن در دست نیست. از جمله نظریاتی که درباره قدمت و تاریخچه کندوان تبریز وجود دارد، این است که در زمان های گذشته و پیش از آن که این روستا تبدیل به روستای کندوان تبریز شود، مردمان عشایری این این منطقه به عنوان ییلاق استفاده می کردند و در فصل های گرم سال از دیگر مناطق به سراغ آن می رفتند و ییلاق خود را در آنجا سپری می کردند. همچنین برای سکونت خود در مدت زمان ییلاق خود به سراغ خانه هایی می رفتند که در داخل کران ها وجود داشتند. سپس تصمیم گرفتند برای همیشه در این روستای صخره ای اقامت کنند و آن را به عنوان سکونتگاه همیشگی خود انتخاب کردند. همچنین این منطقه به لحاظ جغرافیایی و زیست محیطی منطقه ای امن تلقی می شد.

نظریه دیگری در این باره وجود دارد که در زمان های گذشته، گروهی از جنگجویان در حال گذر از این منطقه بودند و با تماشا و بررسی منطقه دریافتند که این روستای ییلاقی دارای موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی می باشد و می توانند از آن به عنوان پناهگاه خود استفاده نمایند و داخل خانه های حفره ای پناه گیرند. همچنین به دلیل داشتن توپوگرافی نفوذ ناپذیر آن، این افراد جنگجو خانه هایی را داخل کران ها حفر نمودند و از آنجا بود که سکونت در این روستا آغاز گردید و تا به امروز روستایی مسکونی به شمار می رود.

آخرین نظریه ای که درباره قدمت و روش شکل گیری سکونت در این روستا وجود دارد این است که قدمت کندوان تبریز به دوره های پیش از اسلام باز می گردد و این نظریه معتقد است که قدمت این روستا به دوران حمله مغولان می رسد. روستایی زیرزمینی به نام روستای حیله ور در فاصله نزدیکی از روستای کندوان تبریز قرار داشت که با حمله مغولان تصمیم گرفتند به صخره های کندوان پناه ببرند. لذا در این دوره بود که خانه هایی را داخل کران های روستا حفر نمودند و تا به امروز باقی مانده اند.

کندوان امروزی

روستای کندوان تبریز از گذشته تا به امروز از روستاهای مسکونی ایران به شمار می رود که با توجه به شرایط اقلیمی و سبک معماری متفاوت آن، از جاذبه های گردشگری توریست های داخلی و خارجی به شمار می رود. اما با گذشت زمان، تفاوت هایی در زندگی مردم این روستا صورت پذیرفته اند که یکی از تفاوت ها مربوط به سبک معماری خانه ها می باشد. بدین صورت که با توجه به افزایش جمعیت مردم روستا، نیاز به خانه های بیشتر احساس می شود و خانه هایی متفاوت از کران های ساخته شده در گذشته را با انواع مصالح مختلف می سازند.

این خانه ها دارای سبک معماری کاملا متفاوت می باشند و برای ساخت آن ها از مصالحی همچون ملاط گلی و سنگ لاشه استفاده می شود. همچنین در سال های اخیر این تفاوت ها بسیار فاحش تر شده و انواع مصالح دیگر نظیر آجر، سنگ، تیرآهن، سیمان و غیره در ساخت خانه ها استفاده می شوند. ساخت خانه های متفاوت تر از کران ها سبب تغییر چهره روستا نیز شده است. از آنجایی که کران ها از رودخانه فاصله زیادی داشتند، فاصله دور از ورودی روستا، فشار پایین آب لوله کشی کران ها و غیره سبب گردیدند خانه های دیگری با سبک معماری امروزی در این روستا ساخته شوند. مواردی همچون تغییرات دما، نفوذ آب و غیره از مهمترین عواملی هستند که موجب تغییر سبک معماری خانه های این روستا شده اند.

روستای کندوان تبریز

دلیل نامگذاری روستای کندوان تبریز

واژه کندوان متشکل از دو کلمه کند و وان می باشد و از آنجایی که این روستا در شهری آذربایجان زبان قرار گرفته، در زبان ترکی کند به معنای روستا بوده و پسوند وان که در ادامه آن می آید، به عنوان پسوند اسم مکان می باشد. برخی از زبان شناسان بر این باورند که واژه کندوان بر گرفته از واژه کندن و کنده گاه یا کندوی عسل می باشد. همچنین از زمان های پیشین به دلیل آب و هوای مطلوبی که در این منطقه جریان داشت، مردم روستا به پرورش زنبور عسل مشغول بودند.

نظریه دیگری درباره واژه کندوان وجود دارد که برخی می گویند واژه کندوان از کندیوان یا کندئوان بوده که از جزء های کندی، ائو و ان تشکیل شده است. کلمه کندی به معنای خود، کلمه ائو به معنای خانه و کلمه ان پسوند به معنای پسوند مکان می باشد که به صورت کلی در کنار یکدیگر “خانه ای از خود” معنی می دهد.

آب و هوای روستای کندوان تبریز

روستای کندوان در شهر تبریز قرار گرفته و از آنجایی که در ارتفاع 2.200 متری از سطح واقع شده، جزء روستاهای ییلاقی شمال غرب کشور محسوب می شود و دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی می باشد. همچنین موقعیت جغرافیایی دقیق این روستا در میان دامنه های کوه سهند بوده و آب و هوای این روستای ییلاقی به گونه ای است که در زمستان ها آب و هوایی بسیار سرد و کوهستانی در منطقه جریان دارد و حتی حدود 180 روز از سال شرایط جوی این روستا به صورت یخبندان می باشد. فصل های بهار و تابستان نیز هوای خنک را می توان در کندوان تبریز تجربه کرد و هنگامی که به اواسط شهریور می رسیم، هوا رو به سرما می رود و هر چه به پاییز و زمستان نزدیک می شود، هوای روستای کندوان تبریز نیز به تبع سرد می شود. حتی بهارهای کندوان نیز سرما را همچنان در خود نگه داشته و فروردین خود را با سرما آغاز می کنند. تابستان های کندوان به قدری خنک است که تقریبا می توان گفت اغلب خانه ها هیچ نوع وسیله سرمایشی ندارند و هوای داخل خانه و بیرون خانه خنک می باشد.

روستای کندوان تبریز

شغل مردم کندوان تبریز

شرایط جوی، موقعیت جغرافیایی و به طور کلی شرایط اقلیمی تعیین کننده شغل و حرفه مردمان هر منطقه می باشد. روستای کندوان تبریز از این قاعده مستثنی نبوده و شرایط جوی و اقلیمی تاثیر زیادی در شغل و حرفه مردمان کندوان دارد. از آنجایی که این روستا در میان دامنه های کوه سهند قرار گرفته و در اغلب مواقع سال بر روی کوه ها و ارتفاعات آن برف ها وجود دارند و زمانی که وارد فصل های گرم سال می شویم، برف های ارتفاعات به صورت تدیجی آب می شوند و به سمت پایین جاری می شوند. در تنیجه سبب می شوند مراتع طبیعی گسترده ای در اطراف و حوالی روستا پدید آیند.

از همین رو اصلی ترین حرفه و شغلی که اهالی روستای کندوان تبریز پیش گرفته اند، دامداری و بعد از آن کشاورزی می باشند. دامداری به عنوان اصلی ترین شغل مردمان این روستا به شمار می رود. بخش هایی از این روستا همچون دامنه ها و زمین های ناهمواری که سر راه جریان چشمه های پرآب و کوهستانی قرار دارند و مردمان روستا می توانند از این بخش ها برای انجام کشاورزی دیمی بهره مند شوند. بعد از دامداری و کشاورزی، برخی از مردم نیز به شغل باغداری مشغول هستند و از این طریق اقتصاد خانواده و منطقه را می چرخانند.

مردم روستای کندوان تبریز

مردم روستای کندوان تبریز از اقوام ترک و آذری زبان ایران هستند و به زبان آذری صحبت می کنند. همچنین این روستا از روستاهای مهاجرپذیر نبوده و همگی از اقوام ترک می باشد. اما با توجه به شرایطی که در این روستا وجود دارد، بسیاری از جوانان روستا به دیگر شهرها مهاجرت نموده اند. جمعیت مردم این روستا بر اساس آخرین سرشماری که در آن انجام شد، حدود 800 نفر گزارش شده است. همچنین دین و مذهب مردمان کندوان نیز مسلمان و شیعه 12 امامی هستند.

معماری روستای کندوان تبریز

اصلی ترین موضوعی که باعث شهرت روزافزون این روستا شده، سبک معماری آن می باشد. خانه هایی که در این روستا وجود دارند، برخلاف سایر روستاهای ایران بر روی سطح زمین صاف ساخته نشده اند و تمام خانه ها داخل حفره های کوه بنا گردیده اند و مردمان روستا در آن ها سکونت دارند و طبیعتی متفاوت از دیگر مناطق ایران را پدید آورده اند. صخره های کله قندی عجیب و غریب و کوتاه و بلندی که در این روستا مشاهده می کنید، همگی از فعالیت های آتشفشانی کوه سهند به وجود آمده اند. توده های مذاب و گدازه هایی که بر اثر فعالیت کوه آتشفشانی سهند به بیرون ریخته بودند، در پی اتفاقات طبیعی همچون بارندگی و باد، در طول هزاران سال به شکل امروزی خود تبدیل شده اند. روستاهایی که به سبک صخره ای می باشند، به صورت انگشت شمار در دنیا وجود دارند که یکی از آن ها همین روستای کندوان تبریز می باشد و در شهر تبریز واقع شده و از آن به عنوان یکی از عجیب ترین روستاهای ایران یاد می شود.

خانه های روستایی کندوان که در دل صخره ها وجود دارند، به زبان محلی قیه (صخره) یا همان کران خوانده می شود. واژه کران برگرفته از کلمه کراندن می باشد که به معنی بیرون ریختن و کندن هر نوع اشیاء یا به معنی زخم خوردن می باشد. اهالی روستا برای ساخت خانه های خود در دل صخره ها، حفره هایی را بر اساس مقداری که خودشان می خواستند داخل صخره ها ایجاد می کردند و آن حفره ها را برای فضای زندگی خود آماده می کردند و پس از چیدمان وسایل اولیه زندگی، در آن سکونت می گزیدند. کران هایی که اهالی روستا برای زندگی خود آماده می کردند، به صورت های مختلفی از جمله مخروطی شکل، چندتایی، تکی، دوک و جفتی بوده و جنس آن ها از ایگنمبریت و لاهار می باشند. این کران ها دارای ارتفاعات بلندی هستند و ارتفاع برخی از آن ها بالغ بر 60 متر می باشند.

نخستین کران هایی که در گذشته مردمان برای سکونت خود در صخره ها حفر کرده بودند، در بخش مرکز روستا و نزدیک مسجد جامع قدیمی قرار داشتند. پی از آن که سکونت های اولیه در این مناطق از روستا شکل گرفت، افراد بیشتری از دیگر مناطق اطراف برای سکونت خود به سراغ این منطقه از شهر تبریز آمدند و مناطق مسکونی روستای کندوان گسترده تر شدند و مناطق دیگری همچون صخره های غربی و سپس صخره های شرقی را برای ساخت خانه های روستایی برای خود حفر نمودند. یکی از جالب ترین رسومات مردم روستای کندوان تبریز این بود که هنگام ازدواج جوانان، بایستی خانه ای در دل صخره توسط خانواده داماد حفر شده باشد تا زوج پس از ازدواج بتوانند در آن زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

پس از چندی دیگر صخره های طبیعی برای ساخت خانه ها به صورت افقی وجود نداشت. همچنین برای ساخت خانه ها سعی می کردند دیواره های آن را با ضخامت بیشتری حفر کنند و همین موضوع سبب شده بود، تعداد خانه های کمتری در روستا ساخته شوند. اگر برای ساخت خانه ها ضخامت دیوارهای آن ها را بیشتر می کردند، مقاومت آن ها نیز بیشتر می شدند. از همین رو ساخت خانه ها در این روستا کاملا بستگی به عوامل جغرافیایی و طبیعی روستا داشت.

روستای کندوان تبریز

کوچه پس کوچه های روستای کندوان تبریز

کوچه هایی که در میان خانه ها وجود دارند و از آن ها به عنوان مسیرهای پیاده استفاده می شوند، شیارهایی هستند که بر اثر جریان آبی که از ارتفاعات جاری شده بودند، به وجود آمده اند و امروزه از آن ها به عنوان کوچه های روستا یاد می شوند. برخی از این کوچه ها دارای شیب های زیادی هستند و همین سبب گردیده تردد از روی آن ها به دشواری صورت پذیرد. از همین رو پله هایی چوبی را برای آن ها در نظر گرفته اند که تمام افراد بتوانند به راحتی از روی آن ها رفت و آمد داشته باشند. همچنین در فضاهای بیرونی پله های سنگی را ساخته اند که اهالی روستای کندوان تبریز از آن ها برای رفت و آمد استفاده می کنند. این پله ها دارای ارتفاع زیادی هستند، اما اهالی روستا به راحتی از روی آن ها تردد می کنند.

راه هایی که برای کوچه پس کوچه های این روستا تعبیه شده اند، بسیار باریک می باشند اما اهالی روستا به راحتی از آن ها استفاده می کنند. در میان کوچه های این روستا، جوی عریضی قرار دارد که محلی برای عبور آب های جمع شده ناشی از باران می باشند و وجود این جوی ها سبب می شود، از به وجود آمدن سیلاب جلوگیری به عمل آید.

سبک معماری خانه های روستای کندوان تبریز

برخی از خانه های روستای کندوان تبریز دارای چندین طبقه بودند و این موضوع نیز وابسته به حجم و شکل خانه های حفاری شده در صخره ها بود و اغلب خانه ها به صورت دو طبقه ساخته می شدند. اما کران هایی هم به صورت 3 یا 4 طبقه نیز ساخته می شدند که از طبقه همکف آن ها به عنوان طولیه، از طبقه اول به عنوان طبقه مسکونی، از طبقه دوم به عنوان اتاق مهمان و از طبقه سوم هم برای انبار استفاده می کردند. مسیری پلکانی برای ارتباط طبقات با یکدیگر در بدنه کران ها ساخته می شد و اهالی خانه می توانستند از آن پله ها برای ارتباط با دیگر طبقات استفاده نمایند. جالب است بدانید که از داخل کران ها هیچگونه ارتباطی بین طبقات امکان پذیر نبودند. تنها یک کران در این روستا وجود دارد که از فضای داخلی کران می توانند برای ارتباط بین طبقات استفاده کنند که آن هم تنها برای ارتباط میان طبقه همکف و زیرزمین می باشد.

از آنجایی که اصول ایمنی برای ساخت این کران ها رعایت شده اند، ابعاد داخلی کران ها نسبتا کوچک می باشند و در عوض دیواره های ضخیمی برای آن ها در نظر گرفته شده اند. برخی از فضاهای عمومی همچون مساجد یا آغول ها که به فضای بیشتری نیاز دارند، برای رعایت مسائل ایمنی، ستون های قطوری را در قسمت مرکزی آن ها از جنس سنگ تراش می دادند. در این صورت مقاومت بنا نیز افزایش میافت. کران ها این روستا از بخش هایی همچون فضای اصلی، مطبخ (آشپزخانه)، یوک یری (جای رخت خواب)، آستانا (ورودی خانه)، گزنه (صندوق خانه)، پنجره و آبریزگاه تشکیل شده اند. در ادامه این بخش به آشنایی بیشتر با فضای داخلی کران های کندوان تبریز می پردازیم.

روستای کندوان تبریز

فضای اصلی کران ها

از فضای اصلی کران ها به عنوان محلی برای نشیمن، اتاق پذیرایی و خواب استفاده می کنند. فضای خواب در برخی از کران های روستای کندوان تبریز بدین صورت هستند که بر روی سکویی با ارتفاع نسبتا کم از سطح زمین قرار دارند و بر روی این سکوها گلیم یا جاجیم می اندازند و آن را برای استفاده راحت تر مفروش می کنند. این سکو در اتاق اصلی قرار دارند و اهالی خانه می توانند از آن برای خواب خود استفاده کنند. در بخش ورودی و در سمت راست برخی از اتاق های اصلی بخشی وجود دارند که از آن برای قرار دادن ظروف آب، شیر و لبنیات استفاده می کنند. در قسمت دیوارهای جانبی اتاق ها، طاقچه ها یا رف هایی را می ساختند تا بتوانند بر روی آن ها وسایلی همچون کتاب، چراغ، آیینه و غیره را قرار دهند. همچنین برای آن که آب های اضافی این ظروف به سمت بیرون از خانه هدایت گردند، حفره ای کوچک را ایجاد می کردند. بعضی از کران ها مجهز به گیره هایی در قسمت میانی اتاق هستند که از آن گیره می توانند جهت نصب چراغ و روشنایی استفاده نمایند.

اتاق های اصلی را توسط گلیم، پالاس و فرش های دستباف مفروش می کنند و از آن ها به عنوان محل نشیمن استفاده می نمایند. اغلب اتاق های اصلی این کران ها مجهز به تنورهای نان پزی هستند و اهالی خانه به ویژه بانوان، نان مصرفی و مورد نیاز خود را در آن تنورها تهیه می کردند. همچنین در زمستان ها که دمای هوای منطقه به شدت کاهش میابد، از این تنورها به عنوان وسیله ای برای گرم کردن خانه استفاده می کردند. اما با گذشت زمان، کم کم این تنورها از گوشه اتاق های اصلی کران ها جمع شدند و برای تهیه نان از تنورهای داخل مطبخ یا تنورهای خارج از کران ها استفاده می کنند و در مقابل نیز برای گرمایش خانه، نفت را مورد استفاده قرار می دهند.

این تنورها همانند خانه ها در دل صخره ها حفاری شده اند و به شکل حفره های گرد در کف سنگی کران ها می باشند و از سیستم تهویه قابل قبولی بهره می برند؛ بدین صورت که دود ناشی از آتش توسط یک دودکش سنگی از فضای داخلی خانه خارج می شود. برای کندن حفره هایی از دل صخره ها برای ساخت خانه، از تیشه های دستی استفاده کرده اند و ظرافت و دقت بالایی برای این کار به خرج داده اند و اگر امروزه به سراغ این روستا بروید، ظرافت های به کار رفته در ساخت خانه و به خصوص در و پنجره ها را مشاهده خواهید کرد.

آستانا

آستانا به بخش ورودی هر کران اطلاق می شود که در دو نوع ساخته می شود. برخی از کران ها که از فضای بزرگ تری نسبت به دیگر کران ها بهره می برند، دارای ورودی یا آستانایی به صورت جداگانه هستند و اهالی خانه از آن بخش به عنوان محلی برای شستشوی ظرف و لباس استفاده می کنند. در مقابل نیز کران هایی که دارای فضای کوچکتری هستند، برای آن که از ورود آب به فضای نشیمن جلوگیری کنند، محلی که به عنوان آستانا یا همان ورودی کران در نظر گرفته شده را توسط دیواره کوتاهی از جنس سنگ از فضای نشیمن جداسازی کرده اند و آن را برای شستشو مورد استفاده قرار می دهند. محلی که برای شستشو در نظر می گیرند به صورت حوضچه ای از جنس سیمان بوده و از آب لوله کشی روستا استفاده می کنند. برای آن که آب اضافی از داخل این حفره خارج شود، حفره ای را بر روی آن قرار داده اند.

روستای کندوان تبریز

یوک یری یا جای رخت خواب

طاقچه ای نسبتا بزرگ و مسطح در گوشه ای از دیوار فضای اصلی کران ها وجود دارند که از آن ها برای قرار دادن رخت خواب همچون تشک، لحاف، جاجیم و لباس استفاده می کنند. همچنین پرده ای برای جداسازی این بخش از فضای خانه قرار می دهند.

مطبخ

در بخش بیرونی از اتاق اصلی کران های روستای کندوان تبریز، مطبخ یا آشپزخانه قرار گرفته که از آن برای تهیه و طبخ غذا استفاده می کنند. اما گاهی پیش می آید که اهالی خانه کارهای آشپزی خود را در بخش اصلی و در تنور انجام می دهند. معمولا زمان هایی که مهمان به خانه آن ها برود، کارهای آشپزی خود را داخل مطبخ که خارج از اتاق اصلی قرار دارد، انجام می دهند.

گزنه یا صندوق خانه

انبارهای کوچکی در فضای داخلی خانه ها قرار دارند که آن ها را گزنه یا صندوق خانه می نامند. از بخش گزنه به عنوان محلی برای انبار کردن محصولاتی همچون گندم، آرد، حبوبات، جو و غیره را در آن استفاده می کنند.

درب های ورودی کران ها

اهالی این روستای تاریخی برای بالا بردن امنیت فضای داخلی خانه ها، درب هایی را برای خانه ها قرار می دهند که از ورود و حمله دزد، دشمن و حیوانات وحشی و درنده جلوگیری شود. به این منظور درب ها در فضایی کمی داخل تر از دیواره های بیرونی خانه قرار می گیرند. در این صورت امکان حمله های خارجی به داخل خانه را کاهش می دادند. درب های ورودی که برای خانه ها قرار داده می شوند، از جنس چوب هستند و برخی از آن ها به درب های آهنی تبدیل شده اند، اما تعداد آن ها بسیار محدود می باشند.

روستای کندوان تبریز

پنجره های کران ها

برای ساخت کران ها و حفاری آن ها، بخش های پایین کران ها را با ضخامت و قطرهای بیشتری می ساختند. از همین رو پنجره ها و نورگیرهایی که برای آن ها در نظر می گرفتند، در ارتفاعات بیشتر و در طبقات بالای کران قرار می دادند. پنجره هایی که برای این خانه ها قرار داده اند، اغلب از جنس چوب و به صورت مربع های چهارخانه ای می باشند. بسیاری از اهالی خانه ها گلدان های زیبایی را مقابل پنجره های خانه خود قرار می دهند و فضای زیباتری برای روستا پدید می آورند.

برخی از اهالی روستا که درب های چوبی ورودی خانه خود را به آهنی تبدیل کرده اند، همین کار را برای پنجره های چوبی خود انجام داده اند و پنجره های آهنی را جایگزین پنجره های چوبی قدیمی خود کرده اند. از آنجایی که روستای ییلاقی کندوان تبریز دارای آب و هوایی بسیار سرد و کوهستانی است و در فصل های پاییز و زمستان بارندگی ها شدت میابند، پنجره های خانه ها را در فضایی داخل دیوارها قرار داده اند تا هوای سرد فضای بیرون وارد فضای داخلی خانه نشود.

آبریزگاه های خانه

در واقع آبریزگاه محلی به عنوان سرویس بهداشتی می باشد که در این روستا به نام آبریزگاه شناخته می شوند. از آنجایی که این منطقه دارای خاک آهکی می باشد، دفع فاضلاب را با مشکل مواجه کرده است. همین موضوع سبب گردیده آبریزگاه های مختلفی را در کنار معابر اصلی روستا احداث کنند. از این آبریزگاه ها به عنوان سرویس بهداشتی عمومی مورد استفاده قرار می گرفتند. آبریزگاه ها به صورت دو طبقه ساخته می شوند و ابتدا فضولات در طبقه اول جمع می شوند و در صورتی که ظرفیت اولین طبقه پر شود، طبقه دوم مورد استفاده قرار می گیرد.

این فضولات زمانی که خشک می شوند، آن ها را با خاکستر ترکیب می کردند و به مناطق خارج از روستا می بردند و در زمین های اطراف رها می کردند تا باروری بیشتری داشته باشند. امروزه با توجه به آن که آبریزگاه های عمومی مورد استفاده قرار نمی گیرند، آبریزهای خصوصی در خانه ها ساخته شده اند و هر کران آبریز مخصوص به خود را در فضای داخلی خود دارد.

روستای کندوان تبریز

ویژگی های جالب سبک معماری روستای کندوان تبریز

روستای کندوان تبریز که از منحصر به فرد ترین روستاهای جهان به شمار می رود و گردشگران زیادی برای گردش و روستا گردی به سراغ آن می روند. سبک معماری خانه ها یا همان کران ها که از شگفت انگیزترین ویژگی های روستا به شمار می رود، توجه همگان را به خود جلب کرده اند و بسیاری از افرادی که تنها تصاویری از این روستا را مشاهده می کنند، علاقه مند به آن می شوند که برای یک بار هم که شده، کندوان تبریز را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب نمایند و به آن سفر کنند. در ادامه می خواهیم به آشنایی با ویژگی های جالب سبک معماری کندوان تبریز آشنا شویم.

شرایط جوی و اقلیمی این روستا به گونه ای است که باعث شده اند سنگ هایی که در روستا وجود دارند، بر مقاومت آن ها افزوده شوند و هیچگونه آسیبی به آن ها وارد نشوند. برای کران ها جدارهای سخت و با ضخامت زیادی در نظر گرفته شده اند که برای خانه ها به عنوان عایق عمل می کنند و سبب می شوند در تابستان ها هوای خنک داخل خانه ها جریان داشته باشد و در زمستان ها هوای گرم داخل خانه به بیرون منتقل نشود. از آنجایی که در این منطقه بارندگی به میزان زیادی روی می دهد و منطقه ای کوهستانی محسوب می شود و بادهای تند در منطقه می وزند، اگر کران ها دارای دیواره های سستی باشند و باد و بارندگی صورت پذیرند، در اثر گذشت زمان بخش های سست دیواره کران ها از بین می روند و تنها بخش هایی که دارای مقاومت بیشتر هستند باقی می مانند.

از آنجایی که تمام کران های این روستا در بخش شمالی روستا قرار گرفته اند و این بخش از روستا به عنوان منطقه مسکونی شناخته می شود، آفتاب جنوب به صورت کامل بر سطح مخروط ها می تابد. بادهایی که در کندوان تبریز جریان دارند، از شرق و غرب در حال وزیدن هستند و به صورت طولی روستا را در بر می گیرند. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد روستای کندوان تبریز این است که تهویه و نورگیری روستا به صورت طبیعی انجام می شوند.

کران های روستا رو به جنوب واقع شده اند و به دلیل آن که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، وزش های باد را می شکنند. برای ساخت در و پنجره های کران ها، سعی شده که آن ها را در فضای داخلی دیوارها قرار دهند؛ چرا که با این کار می توانند از ورود برف و باران به فضای داخلی کران ها جلوگیری نمایند.

روستای کندوان تبریز روستایی ییلاقی با آب و هوایی سرد و کوهستانی می باشد و به همین دلیل برای ساخت خانه ها و سبک معماری آن ها سعی شده همه موارد به گونه ای باشند که از ورود هوای سرد به داخل کران ها و از خروج هوای گرم داخل کران ها به فضای بیرون جلوگیری به عمل آید. یکی دیگر از این ویژگی ها این است که سطوح پنجره ها را در سمت جنوبی کران ها قرار داده اند تا بتوانند بیشترین مقدار نور و گرمای طبیعی را از خورشید گرفته و به داخل خانه بتابانند. از آنجایی که هیچگونه نور و گرمای خورشیدی از سمت شمالی به داخل کران ها تابش نمی کند، هیچ روزنه و یا حفره ای در سمت شمالی کران ها وجود ندارند. کران هایی که در بخش غربی روستا واقع شده اند، بیشترین نور و گرمای خورشید را به خود می گیرند که سبب شده در این قسمت بیشترین عمق فرو رفتگی ها دیده شوند.

اگر به خانه های ای روستا دقت کنید و از فضای بیرونی آن ها را تماشا کنید، خواهید دید که برخی از خانه ها دارای بالکنی وسیع و بزرگ در مقابل پنجره های خود هستند. این بالکن ها از زیباترین بخش های خانه ها به شمار می روند؛ چرا که اهالی خانه گلدان های بسیار زیبا و رنگارنگی را مقابل پنجره ها و داخل بالکن ها قرار می دهند و نمای بسیار زیبایی را برای خانه های خود پدید می آورند. برخی از خانه ها نیز بندی را در بالکن خود قرار داده اند و از آن برای پهن و خشک کردن لباس های خود در فضای آزاد استفاده می کنند. بالکن های خانه ها در سمت جنوبی خانه ها قرار دارند و فرم و شکل بالکن خانه ها با یکدیگر متفاوت هستند.

اهالی کندوان، طبقه همکف یا زیرزمین کران های خود را به بخش آغل اختصاص داده اند و طبقات اول و دوم به عنوان طبقاتی برای زندگی خودشان می باشند. از آنجایی که آغل در طبقه همکف و یا زیرزمین این خانه ها قرار دارند، به گرم شدن دیگر طبقات خانه کمک به سزایی می کنند.

به دلیل آن که هیچگونه نورگیر و یا پنجره ای برای طبقات زیرین کران ها در نظر گرفته نشده اند، روشنایی و نور به میزان کافی به آن ها تابیده نمی شود و گرما نیز به میزان کافی در آن طبقات وجود ندارند. همچنین فضاهایی که نورگیر و پنجره برای آن ها به کار برده نمی شود، نم و رطوبت به خود می گیرند و در نتیجه بهترین فضا برای رشد و تکثیر جلبک و میکروب ها محسوب می شوند.

روستای کندوان تبریز

سوغات روستای کندوان تبریز

هر استان، شهر و روستا دارای سوغاتی های مخصوص به خود بوده که در این میان برخی از مناطق دارای چندین سوغاتی و برخی دیگر دارای تنها یک سوغاتی می باشند. روستای کندوان تبریز از آن دسته روستاهایی است که دارای سوغاتی های مختلفی بوده و اگر به این روستا سفر کنید، حق انتخاب زیادی برای خرید سوغاتی خواهید داشت. از جمله معروف ترین و مهمترین سوغات کندوان تبریز، عسل کوهستان می باشد. گیاهان دارویی، انواع لبنیات تازه و خوش طعم، دوشاب و شیره انگور تازه، گردو، عسل، بادام و حتی آب معدنی از دیگر سوغاتی های خوراکی این منطقه به شمار می آیند و بسیاری از گردشگران از آن ها به عنوان سوغاتی تهیه می کنند.

انواع خشکبار تازه و مختلف را می توان به عنوان سوغات آذربایجان محسوب کرد که این روستا نیز شامل خطه آذربایجان می شود و می توان از انواع خشکبار این منطقه به عنوان سوغاتی تهیه نمود. همچنین فصل های تابستان در باغ های کندوان انواع درختان میوه وجود دارند که می توان به میوه های خوش رنگ و طعمی همچون آلبالو و زردآلو اشاره نمود و از آن ها برای سوغاتی خریداری کنید. سوغات روستای کندوان تبریز تنها به خوراکی محدود نمی شوند و انواع صنایع دستی و هنرهای سنتی در این روستا وجود دارند که حاصل دستان هنرمند اهالی روستا می باشند و می توانید از صنایع دستی کندوان برای خود و عزیزانتان به عنوان یادگاری تهیه نمایید.

از صنایع دستی و هنرهای سنتی کندوان تبریز می توان به سفال، شیشه گری سنتی، منبت کاری، معرق کاری و کنده کاری و انواع هنرهای چوبی، انواع قالی و گلیم و ورنی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و غیره اشاره کرد که می توانید با تهیه آن ها، به چرخه اقصتاد این منطقه کمک فراوانی کنید. برخی از سال ها در ایام نوروز که گردشگران زیادی این منطقه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند، نمایشگاه صنایع دستی در بخش ورودی روستا برگزار می گردد که انواع صنایع دستی و هنرهای سنتی مردمان کندوان در آن به نمایش گذاشته می شوند تا گردشگران از آن ها به عنوان سوغاتی و یادگاری از این روستای صخره ای و زیبا تهیه نمایند.

بهترین زمان سفر به روستای کندوان تبریز

همانطور که پیش تر اشاره شد، روستای ییلاقی کندوان تبریز دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی می باشد و در اغلب روزهای سال سرما را احساس خواهید کرد. این روستای ییلاقی از بهترین نقاط گردشگری ایران برای گردش و سفر در تابستان ها به شمار می رود و می توانید برای فرار از گرمای سوزان شهرها به این روستا پناه ببرید و چند روزی را در طبیعت خنک با آب و هوایی مطلوب و دلنشین سپری نمایید. اگر به دنبال بهترین زمانی هستید که به این روستا سفر کنید تا بتوانید از طبیعت و آب و هوای دلنشین آن نهایت بهره را ببرید، بهتر است فصل های نیمه اول سال را برای سفر خود به روستای کندوان تبریز انتخاب نمایید. به دلیل آن که کندوان روستایی ییلاقی محسوب می شود و اغلب مواقع سال سرما در آن میهمان می باشد، حتی تا اواخر فروردین سرمای هوا را می توان احساس کرد. با ورود به اواسط فصل بهار رفته رفته از شدت سرما کاسته شده و هوای رو به متعادل شدن می گذارد.

لذا فصل های بهار و تابستان می توانید نهایت لذت را از گردش و استراحت در این منطقه تجربه نمایید. در این دو فصل که از بارندگی ها کم می شود، اغلب طبیعت روستای کندوان تبریز سرسبز می شود و بر زیبایی منطقه می افزایند و گردش را برای گردشگران و مسافران لذت بخش تر می سازند. از شلوغ ترین زمان های سفر به این روستا اردیبهشت ماه تا مرداد ماه می باشند. اما توجه داشته باشید که فصل های نیمه اول سال گردشگران زیادی به این منطقه سفر می کنند و به همین جهت هزینه های سفر همچون گردش، تفریح، اقامت و غیره با افزایش مواجه می شوند و در مقابل در فصل های پاییز و زمستان که هوای منطقه بسیار سرد می شود و از تعداد گردشگران کاسته می شود، قیمت ها نیز به تبع کاهش میابند و این دو فصل از بهترین زمان های سفر به روستای کندوان تبریز به لحاظ اقتصادی محسوب می شود و می توانید برای سفر خود کمتر هزینه نمایید.

روستای کندوان تبریز

پوشش گیاهی روستای کندوان تبریز

روستای کندوان که در شهر تبریز واقع شده و از توابع این شهر محسوب می شود، از شرایط اقلیمی سرد و کوهستانی بهره می برد. در واقع اغلب طبیعت این روستا جزء صخره و کوهستان بوده، اما بدین معنا نیست که به غیر از صخره و کوهستان طبیعت دیگری در این شهر نمی باشد. جالب است بدانید گونه های گیاهی این منطقه به حدود 1.600 نوع می رسند و اغلب این گیاهان جزء گیاهان دارویی محسوب می شوند. از انواع گیاهان مختلف روستای کندوان تبریز می توان به گیاهانی همچون انواع یونجه، خاش خاش، انواع ساری چیچک، چاودار کوهی، قیاغ اوتی، ایستی اوت، شیرین بیان، کهیلک اوتی و غیره می باشند.

پوشش جانوری ییلاق کندوان

علاوه بر پوشش گیاهی متنوعی که در روستایی ییلاقی کندوان وجود دارد، پوشش جانوری متنوعی نیز دراین روستا دیده می شود. همانطور که این روستا از روستاهای کوهستانی ایران می باشد، انتظار می رود انواع جانوران مختلفی طبیعت آن را برای زندگی خود انتخاب نمایند. از جمله جانورانی که در اقلیم این روستا زندگی می کنند عبارتند از گرگ، روباه و انواع خرگوش. علاوه بر این ها، پرندگان بومی مختلفی نیز در این منطقه وجود دارند.

جاهای دیدنی روستای کندوان تبریز

روستای کندوان خود یکی از دیدنی ترین جاذبه های تبریز می باشد که هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به سمت خود جذب می کند. اصلی ترین دلیل مشهور شدن این روستا به خانه های صخره ای آن باز می گردد و حتی در میان جهان به شهرت دست یافته است. این روستا از بخش های مختلفی تشکیل شده که هر کدام از آن ها جاذبه ای جداگانه در طبیعت این روستا محسوب می شوند و گردشگران زیادی به سراغ بازدید از آن ها می روند. در این ادامه این بخش از مطلب می خواهیم به معرفی جاهای دیدنی روستای کندوان بپردازیم.

طبیعت دامنه زیبای سهند در روستای کندوان تبریز

روستای کندوان تبریز در میان دامنه های کوه آتشفشانی سهند جای گرفته است. دامنه کوه سهند از زیباترین جاذبه های دیدنی و گردشگری این روستا به شمار می رود که در فصل های بهار و تابستان به زیباترین و سرسبز ترین حالت ممکن خود تبدیل می شوند و گردشگران زیادی که به این روستا سفر کرده اند، به سراغ گردش در دامنه های سهند نیز می روند. در فصل های بهار و تابستان طبیعت این دامنه کاملا به رنگ سبز درآمده و انواع گل های رنگارنگ در میان آن ها می رویند و دامنه های سهند را به عروسی زیبا در نزدیکی شهر تبریز تبدیل می کنند. از همین رو سهند را با لقب عروس کوه های ایران می شناسند. پس پیشنهاد می شود اگر به این روستا سفر کردید و زمان کافی برای گشت و گذار در میان دیدنی های ییلاق کندوان داشتید، دامنه های سرسبز کوه سهند را فراموش نکنید و آن را در الویت های گردش خود قرار دهید.

روستای کندوان تبریز

چشمه آب معدنی کندوان

در کنار روستای کندوان تبریز، یک چشمه آب معدنی قرار دارد که از زیباترین دیدنی های کندوان می باشد و علاوه بر اهالی کندوان، در میان اهالی تبریز هم شهرت پیدا کرده و گردشگران هم به سراغ آن می روند. چشمه آب معدنی کندوان در کنار دره سرسبزی در قسمت پایین روستا قرار گرفته است. این چشمه دارای آب معدنی بوده و همچنین دارای خاصیت درمانی می باشد. تعدادی شیر آب برای راحتی استفاده مردم از آب این چشمه در نظر گرفته اند و مردم می توانند به راحتی از آن ها استفاده کنند.

باغ ها و طبیعت های ییلاقی کندوان

روستای کندوان تبریز از روستاهای کوهستانی ایران می باشد و به همین جهت دارای ییلاقات و طبیعت بی نظیری می باشد که در میان آن ها باغ های سرسبز و متعددی وجود دارند. این باغ ها دارای مالک خصوصی بوده و اهالی این روستا مالک باغ ها هستند و اگر به این روستا سفر کردید و قصد داشتید برای گردش به سراغ باغ های سرسبز و باصفای روستا بروید، بایستی از مالکان باغ ها اجازه ورود بگیرید. انواع درختان میوه همچون درختان گردو، بادام و سیب در باغ ها وجود دارند که می توانید با اجازه صاحب باغ از میوه های درختان بچینید و از طعم تازه و خوشمزه آن ها لذت ببرید.

رودخانه روستای کندوان

رودخانه ها و آبشارها از جمله پرطرفدارترین جاذبه های طبیعت هستند که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کنند. هنگامی که قدم به داخل روستا می گذارید، صدای دلنشین رودخانه کندوان در گوشتان طنین می اندازد و شما را بیش از پیش ترغیب می کند که به سراغ آن بروید و ساعاتی را در کنار آن به تفریح و استراحت بپردازید. منطقه اطراف این رودخانه از بهترین مناطق برای پیک نیک در فصل های بهار و تابستان به شمار می رود. اگر در این دو فصل به این منطقه بروید، گردشگران زیادی را خواهید دید که برای یک روز گردشگری به سراغ این رودخانه آمده اند و در ساعاتی لذت بخش را در کنار این رودخانه سپری می کنند.

روستای کندوان تبریز

اقامت در روستای کندوان تبریز

طبیعت کندوان به قدری زیبا و پر از جاذبه های دیدنی و گردشگری می باشد که تقریبا محال است کسی به آن سفر کند و گردش خود را محدود به چندین ساعت کند و یک شب اقامت در کندوان را تجربه نکند. معمولا اغلب گردشگرانی که به این روستا سفر می کنند، ترجیح می دهند یک تا چند شبی را به اقامت در آن بپردازند تا بتوانند از جذابیت های این روستا بیشتر بهره مند شوند. اگر قصد اقامت در ییلاق کندوان را داشته باشید، چندین گزینه اقامتی پیش روی شما قرار دارد که می توانید هر کدام را که بخواهید برای اقامت خود در روستای کندوان تبریز انتخاب کنید. در ادامه انواع روش های اقامت در کندوان را آورده ایم:

کمپینگ و چادر زدن در طبیعت

طبیعت روستای کندوان تبریز به گونه ای است که گردشگران می توانند برای اقامت خود به سراغ کمپ و چتدر زدن در طبیعت بروند. اگر اهل کمپینگ باشید، می توانید با همراه داشتن تمام تجهیزات و لوازم ضروری، یک شب کمپینگ در طبیعت کندوان را تجربه نمایید. البته توجه داشته باشید شب های پاییز و به خصوص زمستان اصلا نمی توانند گزینه های مناسبی برای کمپ زدن باشند و بهتر است کمپینگ را به نیمه اول سال موکول نمایید.

اقامت در هتل و اقامتگاه های بومگردی

خوشبختانه روستای کندوان تبریز انواع اقامتگاه های مناسب را در خود جای داده و گردشگران می توانند برای اقامت خود به سراغ یکی از آن ها بروند. انواع اقامتگاه های بومگردی و هتل در کندوان وجود دارند که می توانید بر حسب سلیقه و بودجه خود یکی از آن ها را برای اقامت خود انتخاب نمایید. اقامتگاه های روستای کندوان تبریز به شرح زیر می باشند:

  • اقامتگاه بومگردی سیروس رنجبر: استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، روستای کندوان، محله گیله جان
  • اقامتگاه بومگردی هما: استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، روستای کندوان، جنب مدرسه قدیمی
  • اقامتگاه بومگردی تورال: استان آذربایجان شرقی، 56 کیلومتری جنوب تبریز، روستای کندوان تبریز
  • اقامتگاه بومگردی مولایی: استان آذربایجان شرقی، 57 کیلومتری جنوب تبریز، مقابل حمام قدیمی کندوان
  • اقامتگاه بومگردی داریوش: استان آذربایجان شرقی، 56 کیلومتری جنوب تبریز، مقابل چشمه آب معدنی کندوان
  • هتل لاله کندوان تبریز: استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، دهکده توریستی کندوان

روستای کندوان تبریز

هزینه های سفر به روستای کندوان تبریز

یکی از مهمترین مسائلی که پیش از سفر به هر نقطه ای از جهان وجود دارد، مسائل مالی و هزینه های سفر می باشد. در این مطلب که با یکی از زیباترین و منحصر به فردترین روستاهای ایران آشنا شدیم که هر کسی تمایل دارد برای یک بار هم که شده به این روستا سفر کند و طبیعت آن را از نزدیک لمس کند و به گردش در میان طبیعت آن بپردازد. اگر شما هم با خواندن این مطالب و آشنایی با این روستا، تمایل پیدا کردید که از این روستا دیدن کنید، بهتر است پیش از سفر هزینه های سفر خود را پیش بینی کنید. در این بخش به آشنایی با هزینه های تقریبی سفر به روستای کندوان تبریز می پردازیم تا بتوانید سفری حساب شده و مناسب را تجربه نمایید.

هزینه های سفر به این روستا به موارد مختلفی بستگی دارد که شامل هزینه های اقامت، غذا و خوراکی، حمل و نقل و غیره می شوند که مقادیر مختلفی هستند و هر کدام از اقشار جامعه می توانند این هزینه ها را به سبک خود کاهش یا افزایش دهند. در ادامه به جزئیات هزینه های سفر به روستای کندوان می پردازیم.

هزینه های اقامت

روستای کندوان تبریز دارای انواع اقامتگاه های مختلف بوده که می توان به اقامتگاه های بومگردی و هتل اشاره نمود که هر کدام از آن ها مبالغ مختلفی دارند. این روستا دارای یک هتل 5 ستاره می باشد که به لحاظ امکانات کاملا مجهز بوده و اغلب گردشگرانی که قصد اقامت در روستا را دارند، به سراغ این هتل می روند. هزینه یک شب اقامت در اتاق های دو نفره این هتل حدود 2 الی 3 میلیون تومان می باشند. همچنین اگر بخواهید در هزینه های اقامتی خود صرفه جویی کنید، بهتر است به سراغ اقامتگاه های بومگردی بروید. هزینه یک شب اقامت در اقامتگاه های بومگردی از 300 هزار تومان تا 1.200 تومان متغیر می باشند که با توجه به تعداد نفرات و امکانات نیز افزایش می یابند.

روستای کندوان تبریز

هزینه های غذا و خوراکی

از مهمترین هزینه هایی که در سفر بایستی به آن توجه داشته باشید، هزینه های غذا و خوراکی می باشد. اگر بخواهید وعده های غذایی خود را در رستوران ها سپری کنید، خوب است بدانید که قیمت غذاها به انواع مختلف آن ها بستگی دارد و در مقابل نیز هر رستوران دارای قیمت و کیفیت های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. علاوه بر وعده های غذایی، خورد و خوراک های دیگری وجود دارند که هزینه های جداگانه ای را برای آن ها بایستی صرف نمود.

هزینه های حمل و نقل

چنان چه قصد داشته باشید با استفاده از خودروی شخصی خود به این روستا سفر کنید، علاوه بر هزینه های خودرو، هزینه بنزین که اصلی ترین هزینه برای رفت و آمد می باشد را بایستی در نظر داشته باشید. اگر بخواهید از تهران راهی این روستا شوید، مسافتی حدود 675 کیلومتر را باید طی نمایید که مدت زمانی حدود 7 الی 8 ساعت به طول می انجامد. مبلغی که برای میزان متوسط بنزینی که جهت طی کردن این مسیر مبلغی بایستی صرف نمایید، حدود 150 هزار تومان در سال 1401 هزینه دارد.

در مقابل نیز اگر بخواهید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس، قطار و یا هواپیما این مسیر را طی کنید، هزینه های متفاوتی را بایستی پرداخت نمایید. از اقتصادی ترین مسیرهای دسترسی به این روستا با وسایل نقلیه عمومی، متعلق به اتوبوس و بعد قطار بوده و گران ترین هزینه نیز متعلق به سفر هوایی می باشد. متوسط هزینه برای تهیه بلیط اتوبوس مسیر تهران تبریز حدود 150 الی 200 هزار تومان برای هر نفر بوده و قطار نیز برای هر نفر مبلغی حدود 120 هزار تومان تا 300 هزار تومان متغیر می باشد.

هزینه های سفر هوایی که گران تر از مابقی روش های سفر به این روستا می باشد، از 1 میلیون تومان تا 2 میلیون تومان متغیر بوده و از راحت ترین و سریع ترین و در عین حال گران ترین روش های سفر به روستای کندوان به شمار می رود. اما توجه داشته باشید که برای استفاده از هر نوع وسیله نقلیه عمومی جهت سفر به این روستا، شما تا شهر تبریز خواهید رسید و مابقی مسیر را از تبریز به کندوان بایستی با استفاده از دیگر وسایل نقلیه عمومی طی نمایید که برای آن نیز هزینه ای جداگانه را پرداخت نمایید.

هزینه سفر یک روزه به روستای کندوان

با توجه به آن که در بخش قبلی با جزئیات هزینه های سفر به این روستا آشنا شدیم، در این بخش می خواهیم بدانیم که برای سفر یک روزه و یک شب اقامت در روستای کندوان چه مقدار هزینه را باید در نظر داشته باشیم. در صورتی که بخواهید سفری اقتصادی به روستای کندوان را داشته باشید، در سال 1401 هر نفر بین 500 هزار تومان تا 1 میلیون تومان هزینه دارد. در مقابل نیز اگر بخواهید به صورت هوایی به این روستا سفر کنید، هزینه ای حدود 1.500 میلیون تومان تا 2 میلیون تومان برای هر نفر می باشد.

روستای کندوان تبریز

امکانات رفاهی روستای کندوان تبریز

روستای کندوان که از روستاهای مسکونی شهر تبریز محسوب می شود و گردشگران زیادی آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند، انواع امکانات رفاهی در این روستا وجود دارند که سبب شده زندگی و گردش در این روستا آسان گردد. از امکانات رفاهی این روستا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بوفه ها و مغازه های خوراکی

  • غرفه های سوغاتی فروشی
  • رستوران
  • پارک ها و فضاهای سبز
  • زمین بازی برای کودکان
  • آب لوله کشی
  • مسجد
  • حسینیه
  • نمازخانه
  • برق
  • اقامتگاه های بومگردی
  • هتل
  • آنتن دهی اوپراتورهای همراه

بازار محلی روستای کندوان تبریز

بازارهای سنتی و محلی از ارزشمندترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری در هر شهر و روستا به شمار می روند. روستای کوهستانی کندوان نیز همانند بسیاری از نقاط دیگر ایران دارای بازار محلی بوده که از جاذبه های گردشگری این روستا محسوب می شود و گردشگران زیادی را برای خرید و گردش به سمت خود می کشاند. این بازار نیز همانند خانه های کندوان از معماری سنتی برخوردار بوده و بسیاری از مردمان روستا، محصولات خود را همه روزه به این بازار می برند و برای فروش عرضه می کنند.

مردان روستا محصولاتی نظیر انواع گیاهان دارویی، انواع لبنیات تازه، عسل و غیره را برای فروش در این بازار عرضه می دارند. همچنین بانوان روستا نیز هم پای همسران خود به اقتصاد خانواده و روستا کمک می کنند و انواع صنایع دستی را تهیه می کنند و برای فروش به گردشگران به بازار محلی می برند. گردشگران نیز برای خرید سوغاتی و یادگاری نیز از محصولات و صنایع دستی این روستا تهیه می کنند.

غذای محلی کندوان تبریز

هر شهر و روستایی از کشور، علاوه بر آداب و رسوم و فرهنگ مخصوص به خود، دارای غذای محلی و سنتی خود می باشند. روستای گردشگری کندوان تبریز هم همانند بسیاری دیگر از نقاط ایران دارای غذای محلی و لذیذ خود بوده که هر کدام از آن ها دارای عطر و طعم دلپذیری می باشند که در ادامه آن ها را نام می بریم:

  • کوفته محلی
  • آبگوشت محلی
  • باقالی پلو با ماهیچه محلی

رستوران های کندوان تبریز

یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر و گردش، مربوط به شکم گردی آن می باشد که در روستای کندوان نیز می توانید این لذت را تجربه کنید. روستای کندوان انواع امکانات رفاهی نظیر رستوران را در خود جای داده که گردشگران زیادی برای صرف وعده های غذایی خود به سراغ آن ها می روند. در برخی از این رستوران ها، غذاهای محلی کندوان نیز سرو می شوند که بسیاری از گردشگران علاقه مند به تجربه آن ها می باشند. رستوران های روستای کندوان به شرح زیر می باشند:

  • غذاخوری حاج قربان
  • کافه آفتاب گردون کندوان
  • رستوران هتل لاله کندوان
  • رستوران هتل صخره ای کندوان

روستای کندوان تبریز

سوالات متداول

روستای کندوان تبریز کجاست؟

روستای کندوان تبریز در فاصله 62 کیلومتری از شهر تبریز و فاصله 18 کیلومتری از شهر اسکو قرار دارد.

مسافت تهران تا روستای کندوان تبریز چقدر است؟

از تهران تا روستای کندوان تبریز حدود 675 کیلومتر مسافت وجود دارد.

بهترین زمان سفر به روستای کندوان تبریز چه فصلی است؟

فصل های نیمه اول سال از بهترین فصل های سفر به روستای کندوان تبریز می باشند.

در روستای کندوان تبریز کجا اقامت کنیم؟

روستای کندوان دارای اقامتگاه های مختلف از جمله هتل و اقامتگاه بومگردی می باشد.

سوغات روستای کندوان تبریز چیست؟

از سوغات روستای کندوان می توان به صنایع دستی، عسل، لبنیات تازه، میوه های تازه و غیره اشاره نمود.

راهنما سایت

آدرس

استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، 22 کیلومتری جاده شهرستان اسکو به کندوان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه