خانه مشروطه تبریز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین و زیبا ترین شهر هایی که در ایران می توانید برای سفر به آن اقدام نمایید، تبریز می باشد. این شهر به واسطه مردم خوب خود و هم چنین جاذبه های مختلف توانسته در بین افراد به شهرت برسد. تبریز علاوه بر دارا بودن جاذبه های طبیعی مختلف در شهر و اطراف آن، شامل سازه های تاریخی مختلفی نیز می باشد که تماشای آن ها توصیه می شود. یکی از این جاذبه های تاریخی خانه مشروطه تبریز می باشد که در این مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت. بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید .

خانه مشروطه کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر تمایل داشتید به این جاذبه تاریخی مراجعه کنید باید ابتدا خود رابه خیابان شهید مطهری برسانید و سپس در جهت جنوب آن ادامه دهید. این خیابان را باید تا رسیدن به مقصد ترک نکنید و تا کوچه شهید سبزی بروید. خانه مشروطه درست در سمت راست شما قرار گرفته است. شما هم چنین می توانید با استفاده از لوکیشن زیر به آسانی و از طریق نقشه خود را به مقصدتان برسانید.

آدرس خانه مشروطه: آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان مطهری، روبروی مسجد مسجد جامع

خانه مشروطه تبریز

درباره خانه مشروطه

همان طور که در تاریخ نیز خوانده ایم شهر تبریز در مناسبات سیاسی و فرهنگی مختلفی معمولا شرکت داشته و به عنوان یکی از مهم ترین شهر های سرونوشت ساز در تاریخ ایران قلمداد می شود. به همین دلیل در این شهر آثار و سازه های تاریخی مختلفی را می توانید بیابید که علی رغم کاربری خود در گذشته هم اکنون تبدیل به یک جاذبه دیدنی در شهر شده اند. دوران معاصر، تبریز یکی از پیشرو ترین مناطق در امور اقتصادی و صنتعی در کشور به حساب می آید و بخش بزرگی از تحولات سیاسی و فرهنگی کشور را بر عهده داشته است.

یکی از مهم ترین نقش های تبریز در این باره خاموش نشدن چراغ انقلاب مشروطه بود که خانه مشروطه نیز نماد این انقلاب به حساب می آید. از سال 1375 به بعد این خانه تبدیل به یک موزه شد تا همگان بتوانند برای مراجعه به آن و تماشای بخش های مختلف خانه اقدام نمایند. این خانه تاریخی تبریز در محله راسته کوچه واقع شده و قدمت آن به دوران قاجاریه بر می گردد. معماری به کار رفته در ساخت و طراحی خانه مشروطه نیز مربوط به همان دوران قاجار می شود. این خانه در اصل ملک شخصی مهدی کوزه کنانی بوده و در سال 1354 با شماره 1171 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

تاریخچه خانه مشروطه

این خانه در سال 1247 به دست معمار معروفی به نام حاج ولی ساخته شد و نخستین مالک آن حاج مهدی کوزه کنانی بود. وی یکی از خوشنام ترین بازرگانان آن زمان بود و به عنوان یکی از طرفداران آزادی به شهرت رسید. این خانه تنها کاربری یک منزل را برای مالک آن ایفا نکرد بلکه در لحظه های حساس تاریخ سیاسی مملکت به کار بزرگان زیادی آمد. بعد از به توپ بسته شدن مجلس توسط محمد علی شاه، مهدی کوزه کنانی خانه خود را در اختیار چهره های برجسته ای هم چون باقر خان و ستار خان قرار داد تا محلی برای تجمع و پشتیبانی از مشروطه خواهان گردد.

البته این مورد را باید عنوان کرد که مهدی کوزه کنانی خود نیز به عنوان یکی از پیشگامان در این راه بود و در کنار افراد مهم ذکر شده و هم چنین میرزا آقافرشی و ثقه الاسلام مشغول فعالیت بود. رفته رفته این خانه با کاربری های مختلف در اختیار افرادی متعددی قرار گرفت و به همین دلیل اهمیت این خانه در بین افراد زیادی قابل ذکر است. به عنوان مثال در طی سال های 1324 و 1325 و بعد از جنگ جهانی دوم، این خانه به اشغال شوروی درآمد و محلی شد برای اجلاس سران دموکرات آذربایجان.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سل 1375 و درست با اعمال تغییراتی در اتاق ها و تالار تبدیل به موزه مشروطه شد تا افراد بتوانند از قسمت های مختلف آن دیدن نمایند و اسناد انقلاب مشروطه نیز در دسترس قرار بگیرد. این خانه نه تنها یکی از بهترین آثار تاریخی ایران به حساب می آید بلکه در این شهر نیز از دیدنی ترین جاذبه ها می باشد. بهتر است در سفر به تبریز حتما از این خانه تاریخی نیز دیدن نمایید تا بتوانید تجربه ای خوب داشته باشید.

خانه مشروطه تبریز

معماری خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تقریبا 1300 متر مربع زیربنا داشته و مصالح به کار رفته در ساخت آن از سنگ، خشت و آجر می باشد. معمار بنا یکی از معمار های قابل آن دوران بود که به حاج ولی معروف بود. وی مدت بسیار زیادی را در روسیه زندگی کرده بود و سرانجام در سال 1247 به ایران برگشت و به عنوان یکی از شاهکار های خود خانه مشروطه را ساخت. خانه مشروطه که یکی از جاذبه های گردشگری تبریز می باشد، دو طبقه بوده و در طبقه اول آن می توانید به تماشای 6 اتاق بروید. در طبقه دوم نیز 6 اتاق وجود دارد که در کنار سالنی بزرگ قرار گرفته اند.

اتاق های طبقه دوم در بخشی به نام سرسرا قرار گرفته اند که در واقع این بخش فضایی است که اتاق ها و راهرو ها همگی به آن راه دارند. سرسرای این خانه تاریخی تبریز در کنار یک اتاق که رو به حیاط می باشد از زیبا ترین قسمت های این سازه به شمار می رود. هر دوی این قسمت ها در طبقه دوم قرار دارند و شیشه های رنگی زیبایی برای آن ها در نظر گرفته شده است. در سرسرا یک نورگیر نیز وجود دارد که بر روی 4 ستون واقع شده است. این ستون ها گچبری های زیبایی داشته و حضور آیینه ها و شیشه های رنگی در آن به جذابیت این نورگیر و ستون ها افزوده است.

از مهم ترین مواردی که در معماری زمان قاجار می توان به آن اشاره کرد وجود تزیینات در کنار نورگیر ها و گچبری های زیبا می باشد. این سازه دارای در های منبت کاری شده و پنجره های ارسی بوده که نمای زیبایی را به وجود آورده اند و به خوبی هنر ایرانیان را به رخ می کشند. یکی از مواردی که می توان به آن اشاره کرد این است که وجود رنگ های مختلف به کار رفته در تزیین در ها و پنجره ها و به خصوص زمانی که نور خورشید از آن ها عبور می کند از بهترین قاب هایی است که می توانید برای عکاسی استفاده نمایید.

خانه مشروطه یا موزه مشروطه؟

شاید این خانه تا چندی پیش ملک شخصی بود و کاربری های مختلفی در طول زمان داشته است اما از سال 1375 تبدیل به موزه شد. خانه مشروطه که در تاریخ احداث خود وقایع مهم سیاسی و فرهنگی را در خود جای داده هم اکنون یک موزه می باشد که افراد می توانند برای تماشای نقاط مختلف آن اقدام نمایند. علاوه بر معماری و بخش های این خانه می توانید مجسمه های مختلف از شخصیت های مهم را نیز تماشا نمایید.

این مجسمه ها چهره افرادی هم چون حسین باغبان، حاج ختایی، حاج دواچی، هوارد باسکرویل، علی موسیو، شیخ لیلاوایی، دهخدا، زینب پاشا و… را نشان می دهند. البته موارد دیگری نیز در کنار این تندیس ها همانند فرش مشروطه، اشیای قیمتی شخصیت های مشروطه، تصاویر سند های مهم انقلاب مشروطه، سلاح ستار خان و… نیز وجود دارد تا مراجعین بیشتر بتوانند با این خانه ارتباط برقرار کنند.

این خانه به دلیل اهمیت بالای خود و هم چنین قدمت زیادی که دارد توانست در سال 1354 با شماره 1171 در فهرست آثار ملی جای گیرد که در سال 1367 نیز به عنوان یکی از دارایی های میراث فرهنگی شناخته شد. در سفر به تبریز بهتر است تماشای موزه مشروطه را از دست ندهید چرا که می توانید تاریخ را بهتر از قبل درک کنید.

خانه مشروطه تبریز

ساعت بازدید از خانه مشروطه تبریز

اگر تمایل داشتید از این خانه تاریخی بازدید نمایید بهتر است ابتدا اطلاعات مربوط به تایم کاری و باز یا بسته بودن این موزه را بدانید تا دچار سرگردانی نشوید. موزه مشروطه تبریز در تمامی روز های هفته باز می باشد ولی باید دقت کنید که در روز های تعطیل رسمی قبل از مراجعه از باز بودن آن مطلع شوید. این خانه تاریخی در تاسوعا و عاشورای حسینی و هم چنین 28 صفر، 21 رمضان، 25 شوال و چهاردهم خرداد ماه بسته است و درباره دیگر روز های تعطیل نیز قبل از مراجعه اطلاعات کسب کنید.

زمان بازدید از خانه مشروطه تبریز: شنبه تا جمعه از ساعت 9 تا 19

شماره تماس خانه مشروطه تبریز: 35256323-041

هزینه ورود به موزه مشروطه

از دیگر مواردی که باید قبل از مراجعه به این خانه تاریخی تبریز بدانید، هزینه بلیط برای ورود به موزه می باشد. این قیمت برای اتباع خارجی با ایرانیان متفاوت بوده و بهتر است قبل از تهیه بلیط برای عزیزان خود این مورد را در نظر داشته باشید.

قیمت بلیط موزه مشروطه تبریز: برای ایرانیان 5000 تومان و برای اتباع خارجی 20000 تومان

راهنما سایت

آدرس

آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان مطهری، روبروی مسجد مسجد جامع

شماره تماس
هزینه بازدید

۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 19

یک‌شنبه

9 الی 19

دو‌شنبه

9 الی 19

سه‌شنبه

9 الی 19

چهار‌شنبه

9 الی 19

پنج‌شنبه

9 الی 19

جمعه

9 الی 19
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه