دریاچه بزنگان مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

استان مشهد یکی از 5 شهر بزرگ کشور ایران به شمار رفته و به دلیل وجود حرم مطهر امام رضا (ع) توانسته یکی از شهرهایی باشد که در تمام طول سال میزبان تعداد بسیار زیادی گردشگر و مسافر باشد. علاوه بر حرم امام رضا (ع) در این شهر، جاذبه های گردشگری دیگری از جمله دریاچه بزنگان دارد که در روستای بزنگان مشهد واقع شده است.

معرفی دریاچه بزنگان مشهد

در شهر مشهد و در 1 کیلومتری جاده روستای بزنگان و در فاصله 70 کیلومتری شهر سرخس دریاچه ای به نام بزنگان یا کل بی بی واقع شده است. دریاچه بزنگان روی ارتفاعات کپه داغ و در فاصله 130 کیلومتری از جاده مشهد به سمت سرخس و در بخش جنوبی هزار مسجد قرار دارد. این دریاچه دارای وسعتی حدود 80 هکتار بوده و بیشترین عمق آن به 12 متر می رسد.

آب دریچه بزنگان از بارش های سالانه و همچنین چشمه های کوچکی که در اطراف آن وجود دارد تامین می شود. با توجه به اندازه گیری هایی که در سال های اخیر از این دریاچه انجام شد، دریافتند که بیشترین عمق آن به 2 متر می رسد. این دریاچه محل زندگی 33 گونه فیتو پلانکتون می باشد.

این دریاچه هرسال از اوایل پاییز تا اوایل فصل بهار زیستگاه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است که از مشهورترین آن ها می توان به فلامینگو اشاره کرد. دریاچه بزنگان به دلیل این که دارای یک سری ویژگی های خاص می باشد، از اهمیت علمی بالایی برخوردار است.

این دریاچه دارای 850 متر ارتفاع از سطح دریا بوده و به لحاظ جغرافیایی، در ناحیه ای که دارای آب و هوایی معتدل بوده که بارش باران در آنجا در تمام طول سال حدود 200 الی 300 میلی متر می باشد واقع شده است. آب دریاچه دارای طعمی تلخ و شورمزه می باشد. دلیل رنگ لاجوردی آب این دریاچه وجود غلظت بالای نمک در آن است. ماهی بومی این دریاچه شیرماهی بوده که در بیشتر رودخانه های شهر مشهد دیده می شوند. همچنین این دریاچه می تواند زیستگاه مناسبی برای ماهی هایی از جمله ماهی کپور و قزل آلا نیز باشد.

به اعتقاد پژوهشگران زمین شناسی، دریاچه بزنگان بر اثر فعالیت های تکنونیکی و عوامل کوهزایی پدید آمده است. همچنین این دریاچه متعلق به دوران دوم و سوم زمین شناسی می باشد. ناگفته نماند که دریاچه بزنگان به عنوان تنها اثر طبیعی ملی استان خراسان شناخته شده است.

دریاچه بزنگان مشهد

امکانات تفریحی دریاچه بزنگان

از جمله تفریحاتی که در این دریاچه وجود دارد می توان به برگزاری مسابقات ماهیگیری اشاره کرد که تحت نظارت سازمان محیط زیست انجام می پذیرد. هدف از برگزاری این مسابقات، فرهنگی و تفریحی بوده و به افرادی که تعداد ماهی بیشتری صید کنند، هدیه تعلق می گیرد. اگر قصد سفر به مشهد را دارید علاوه بر حرم مطهر امام رضا از این منطقه زیبا نیز می توانید دیدن کنید. همچنین اگر می خواهید تور یک روزه گردشگری در استان خراسان رضوی داشته باشید، دریاچه بزنگان یا کل کل بی بی گزینه مناسبی است.

دریاچه بزنگان مشهد

جاذبه های دیدنی اطراف دریاچه بزنگان

این دریاچه با توجه به طبیعت و چشم انداز فوق العاده ای که دارد گردشگران زیادی را به سوی خود فرا می خواند. همچنین گردشگران علاوه بر بازدید و گردشگری در این منطقه می توانند به جاذبه های گردشگری دیگری که در اطراف دریاچه بزنگان قرار دارند دیدن کنند. از جمله مناطق گردشگری اطراف دریاچه بزنگان می توان به: روستای بزنگان، رباط شرف، غار بزنگان، سد دوستی سرخس، پل خاتون و دشت های لاله گون سرخس اشاره کرد.

اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کردید می توانید به چشمه آب گرم خانگیران، جنگل های طاق و گز، جنگل های پسته روستای چشمه نور و…. بروید و از زیبایی های آن مناطق هم بهره مند شوید. زیرا در فصل بهار این مناطق دارای چشم اندازی بی نظیر می باشند.

دریاچه بزنگان مشهد

دریاچه بزنگان کجاست و مسیر دسترسی به آن

دریاچه بزنگان در فاصله 130 کیلومتری از جاده مشهد به سرخس، در ارتفاعات کپه داغ و در بخش جنوبی کوه های هزار مسجد واقع شده است. این دریاچه دارای فاصله 130 کیلومتر از شهر مشهد و فاصله 80 کیومتر با سرخس می باشد. همچنین دریاچه بزنگان در بخش شمال شرق روستای بزنگان قرار گرفته است.

اقامت در بزنگان مشهد

اگر تنها برای بازدید از منطقه بزنگان به آنجا سفر کرده باشید، باید بدانید که تمام گردش ها و بازدیدها از این منطقه در یک روز تمام می شود. امام اگر قصد دارید شب را این منطقه سپری کنید، می توانید با توجه به این که اگر در فصول گرم سال باشد، به برپایی چادر در دل طبیعت فکر کنید که می تواند تجربه جدید و جذابی باشد. اما اگر در فصول سرد سال به این منطقه سفر کرده باشید می توانید از منازل اهالی روستای بزنگان که قابل اجاره هستند استفاده کنید.

همچنین می توانید از هتل هایی که در اطراف شهر سرخس ساخته شده اند استفاده کنید. اگر شب هنگام به آسمان بالای این دریاچه با چشم غیر مسلح نگاه کنید، می توانید کهکشان راه شیری را مشاهده کنید. در مقابل نیز افرادی هستند که علاوه بر بازدید از مناطق طبیعی و گردشگری مشهد، می خواهند اقامتگاهی نزدیک به حرم امام رضا (ع) داشته باشند تا بتوانند راحت تر به بارگاه امام رضا (ع) دسترسی داشته باشند. بهترین گزینه برای اینگونه افراد، سوئیت مشهد می باشد. اغلب سوئیت های مشهد در نزدیکی های حرم بوده و دارای امکانات مجهزی می باشند. همچنین با اجاره سوئیت در مشهد می توان بسیاری از هزینه ها را کاهش داد.

دریاچه بزنگان مشهد

بهترین زمان سفر به بزنگان

اگر قصد سفر به بزنگان را دارید می توانید در فصل بهار به این منطقه سفر کنید که دارای سرسبزی های فراوان و گل های لاله و سنبل می باشند، طبیعت بسیار زیبایی را به تصویر می کشند.

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، شهرستان سرخس، بخش مرزداران، کیلومتر ۱۱۵ جاده مشهد-سرخس

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه