دره کول خرسون

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

دره کول خرسون منطقه ای بکر و زیبا و در عین حال خطرناک است که بازدید از آن برای هرکسی هم مناسب نیست. این دره جزء خاص ترین جاهای دیدنی دزفول است که در سفر به این شهر، بازدید از آن واجب می باشد چون آنقدر جذابیت و زیبایی دارد که هیچگاه از آنجا سیر نخواهید شد هرچند تا قبل از تاریکی هوا بهتر است برگردید. با لوکس ویلا همراه باشید تا با دره کول خرسون و هر آنچه که درباره این دره زیبا و دوست داشتنی هست آشنا شوید.

کول خرسون

دره کول خرسون کجاست؟

بیشتر جاهای دیدنی دزفول بخصوص مناطق طبیعت گردی در اطراف شهر قرار دارند و گردشگران نیاز است که زمانی نزدیک به دو ساعت را فقط صرف مسیر کنند. این جاهای دیدنی شامل دریاچه و سد شهیون یا دز، پارک ها و مناطق جنگلی، روستا هایی در اطراف رودخانه دز که کلی تفریحگاه دارند و دره های خاصی مانند دره کول خرسون. معروف ترین جاذبه دیدنی در اطراف دزفول دریاچه و سد دز است که یک جاده اختصاصی هم برای دسترسی به این دریاچه در نظر گرفته شده با نام جاده شهیون و همچنین از طریق این جاده نیز می توان به برخی دیگر از جاهای دیدنی دزفول از جمله قلعه شاداب و دره کول خرسون و روستای پامنار نیز دسترسی داشت.

دره کول خرسون نزدیک به 35 کیلومتر تا شهر دزفول فاصله دارد و به عبارتی، با استفاده از وسیله نقلیه نزدیک به 40 دقیقه طول می کشد تا از شهر دزفول با استفاده از جاده شهیون به این دره رسید. اگر بین جاهای دیدنی دزفول تصمیم دارید از دره کول خرسون بازدید کنید، تنها راه، بلوار شهدا می باشد. بلوار شهدا در ضلع شرقی میدان مادر واقع شده و از طریق پل سید الشهدا و خیابان معروف ساحل می توان به این میدان دسترسی داشت. شما وارد بلوار شهدا می شوید و به سمت انتهای بلوار در سمت شرق می روید تا در ادامه بلوار، وارد جاده شهیون شوید. در این جاده قبل از اینکه به روستای بیشعه بزان برسید، در سمت چپ مسیر دره کول خرسون را مشاهده می کنید البته تنها بخش کوچکی از مسیر آسفالته است و نزدیک به یک ساعت می بایست پیاده روی کنید تا به دره برسید.

جاهای دیدنی کول خرسون

معرفی دره کول خرسون

دره کول خرسون نام های دیگری هم دارد اما ابتدا بدانید که کول یک نام محلی است به معنای دره و نه یک دره معمولی بلکه دره ای بسیار تنگ با مسیر های باریک و خطرناک. دره کول خرسون با نام های کول خرسان و دره ارواح! هم شناخته می شود و شاید برای خیلی ها سوال پیش بیاید چرا همچین نام هایی را برای این منطقه انتخاب کرده اند. اینکه برای نام اینجا، کول را انتخاب کدره اند بخاطر این است که کلی مسیر باریک و تنگ هست و دو نفر کنار یکدیگر نمی توانند عبور کنند و گاه در برخی از نقاط، یک نفر هم به سختی عبور می کند. اینکه کول خرسان یا کول خرسون را برای اینجا انتخاب کرده اند بخاطر این است که در روزگار قدیم، خرس های مختلفی در این منطقه زندگی می کردند و امروزه نسل آن ها منقرض شده.

اما چرا دره ارواح؟ در گذشته های دور، داستان های افسانه ای و بعضاً ترسناک در همه جای ایران بخصوص در میان روستاها خیلی گفته میشد و در مناطق اطراف دره کول خرسون نیز داستان های مختلفی درباره این منطقه گفته شده که برخی از آن ها دست به دست نقل شده تا امروزه. یکی از این داستان ها باعث شده که نام این منطقه دره ارواح گذاشته شود. در گذشته، مردم و محلی ها بر این باور بودند دره کول خرسون چون مسیر های بسیار تنگ و خطرناکی دارد، افراد مختلفی هنگام عبور از این دره جان خود را از دست داده اند و روح آن ها در این دره سرگردان است.

کول خرسون

دره کول خرسون بیشتر از شن و ماسه و سنگ های ماسه ای تشکیل شده. اول مسیر همه چیز سرسبز و خرم و دوست داشتنی است و شما از ویو زیبا و اسمانی آبی و مسیری به راحت لذت می برید. کمی جلوتر به جایی می رسید که مملو از گیاه های پر سیاوشیان است و هرموقع این گیاه ها را مشاهده کردید بدانید که تازه به دهانه ورودی دره کول خرسون رسیدید و باقی مسیر از اینجا به بعد قرار است سخت تر شده و به جاهایی برسید که بسیار باریک هستند برای همین، بازدید از دره کول خرسون بین جاهای دیدنی دزفول به افرادی که دارای فوبیای فضاهای تنگ هستند پیشنهاد نمی شود. همچنین قبل از دهانه ورودی دره که آسمانی آبی و جذاب را مشاهده می کردید، هنگام ورود هر چقدر جلوتر می روید نه تنها مسیر باریک تر میشد، بلکه ارتفاع دیوارهای اطراف نیز بیشتر میشد بطوریکه در برخی از نقاط خبری از آسمان آبی نبود.

بخش های زیادی از دره کول خرسون سرسبز هستند و منظره زیبا و بکری را به وجود آورده اند. بیشتر جاهای دره، آب باریکه های مختلف مشاهده می شود که میزان آب آن ها با توجه به فصول مختلف و میزان بارندگی متغیر است لذا اگر در فصول پربارش سال به بازدید از دره کول خرسون بپردازید، از این آب باریکه ها که به آبشار تبدیل شده اند نیز لذت خواهید برد. مسیر دره کول خرسون نزدیک به 10 کیلومتر است و هرچقدر جلوتر می رود، آنقدر عبور سخت تر می شود که فقط می خواهید هرچه زودتر به انتها برسید و هرموقع صدای جریان آب رودخانه دز را شنیدید بدانید که به پایان مسیر نزدیک شده اید. در طول مسیر هم یک مسیر آب هم میبینید که همیشه هست و منشاء آن، چشمه های داخل کول خرسون است.

دره کول خرسان

بهترین زمان بازدید از دره کول خرسون

دره کول خرسون در شهر دزفول واقع در جنوب کشور قرار دارد و همه میدانیم که شهر های جنوبی کشور آب و هوایی بسیار گرم و شرجی دارد و هرکسی نمی تواند در روز های تابستان به این مناطق سفر کرده و راحت به گشت و گذار بپرداز بخصوص زیر آفتاب آن هم در شهر های نزدیک به دریا که علاوه بر آفتاب سوزان، شرجی بودن هوا را هم باید تحمل کنند. از این رو، گردشگران تصور می کنند چون دره کول خرسون در جنوب کشور واقع شده برای همین، فصل سرما یعنی از اواسط پاییز تا اواسط اسفند بهترین زمان برای بازدید از دره کول خرسان است در صورتیکه اینطور نیست.

دره کول خرسان چون در اطراف شهر است و در ارتفاعات کوه ها قرار دارد، بدیهیست که هوای آنجا چند درجه ای نسبت به خود شهر خنک تر باشد اما طبق بررسی ها و گزارش هایی که از سازمان هواشناسی منتشر شده، دره کول خرسان نسبت به شهر دزفول، اختلاف دمایی زیادی دارد که گاه تا 30 درجه سانتی گراد نیز می رسد حتی دمای دره کول خرسون هم با مناطق اطراف خود نیز تفاوت دارد.

دمای هوای دره کول خرسون در گرم ترین روز های تابستان نهایت به 20 درجه سانتی گراد می رسد از این رو، از اواسط خرداد ماه تا اواسط شهریور ما بهترین زمان برای بازدید از دره کول خرسون است چون در این زمان هوای اینجا متعادل تر بوده و دلیل دیگر هم، بارش باران است زیرا در این مدت از سال، بارش باران به کمترین مقدار خود می رسد هرچند همیشه باید از دو روز قبل استعلام هوای منطقه را بگیرید چون بارش باران در دره کول خرسون باعث سیلاب می شود که خطرناک است.

کول خرسان

امکانات و تفریحات دره کول خرسون

شاید تصور کنید با بازدید از دره کول خرسون قرار است فقط تجربه یک پیاده روی و طبیعت گردی ساده داشته باشید و با عبور از مسیر های تنگ و صعل العبور، هیجان زده شوید اما دره کول خرسون علاوه بر این موارد، جاهای دیدنی، امکانات و تفریحات مختلفی هم دارد. یکی از تفریحات رایج دره کول خرسون عکس برداری است چون اینجا دیوار های سنگ باریک و خاصی دارد که سوژه زیبایی برای عکاسی هستند و از طرفی، شما به جاهایی در این دره می رسید که منظره فوق العاده ای را در اختیار شما برای عکاسی قرار می دهند.

حوضچه گهر

در دره کول خرسون یک حوضچه هست با نام حوضچه گهر که گفته می شود جزء زیباترین حوضچه های دزفول به شمار میرود. شما زمانی که به حوضچه گهر برسید طبیعت بکر و زیبای اطراف حوضچه به همراه صدای پرندگان هوش از سرتان خواهد برد و دوست دارید ساعت ها در کنار حوضچه بنشینید و از ویو و آرامشش لذت ببرید اما با یک مشکل بزرگ طرف هستید. گفته شده تا کنون افراد خیلی کمی توانستند خود را به حوضچه گهر برسانند چون مسیر دسترسی به این حوضچه بسیار سخت است و عبور از آن نیز نیازمند آمادگی جسمانی بالا می باشد ولی ارزشش را دارد اگر می توانید از این مسیر عبور کنید. برای دسترسی به حوضچه گهر زمانی که به انتهای مسیر دره کول خرسون رسیدید، یک غاری میبینید که دهانه آن قوسی شکل است و داخل آن نیز یک تونل مشاهده می شود و بعد از آن، شما به حوضچه گهر خواهید رسید.

دریاچه گهر

گرداب مرگ

دره کول خرسون نزدیک به دریاچه و سد دز قرار دارد و در انتاهی مسیر هم شما در نهایت به نزدیکی رودخانه دز خواهید رسید. رودخانه دز یک مسیر فرعی باریک دارد که به دره کول خرسون می رسد. این منطقه چال کندی نام دارد و طراحی آن طوری است که آب هنگام ورود و خروج به گرداب تبدیل می شود. این گرداب در ظاهر بسیار زیبا و دیدنی است ولی برخی از طبیعت گردان و گردشگران تصور می کنند که اینجا امکان شنا کردن را دارند و در طول سالیان مختلف، این گرداب بخاطر سرعت آب و خطرناک بودنش توانسته جان بسیاری از گردشگران را بگیرد برای همین به گرداب مرگ معروف شده.

گرداب مرگ

رودخانه دز

در نهایت هم می رسیم به رودخانه دز که مهم ترین جاذبه دیدنی در دزفول است و از رودخانه های مهم کشور به شمار میرود. رودخانه دز از دریاچه دز یا شهیون آغاز می شود و به لطف گرداب های مختلفش و خروشان بودنش، به جای دیدنی فوق العاده ای در دزفول تبدیل شده و در بسیاری از نقاط اطراف این رودخانه در شهر دزفول، تفریحگاه های مختلفی احداث شده. شما در انتهای دره کول خرسون به رودخانه دز خواهید رسید می توانید علاوه بر عکاسی، ساعت ها از منظره زیبا هم لذت ببرید.

رود دز

تفریحات کول خرسان

در کنار جاذبه های دیدنی که در دره کول خرسون قرار دارد، در اینجا تفریحات مختلفی هم هست که می توانید از آن ها بهرمند شوید و خاطرات فوق العاده ای را از سفر به دره کول خرسون رقم بزنید. پیش تر گفتیم یکی از تفریحات رایج گردشگران هنگام بازدید از دره کول خرسون، عکس برداری است چون منظره ای که در دره کول خرسون مشاهده می شود را در هیچ جای دیگری نمی توان پیدا کرد. اما در کنار عکاسی و پیاده روی پر چالش بخصوص در مسیر های بسیار تنگ با دیوار های بلند، می توانید با خود تجهیزات هم بیاورید و تجربه رفتینگ در گرداب های خروشان و ترسناک رودخانه دز را داشته باشید.

همیشه گفته می شود اگر قرار است شب را در دره کول خرسون نمانید، بهتر است قبل از تاریکی هوا برگردید اما خیلی ها هم هستند که شب را در این منطقه سپری می کنند. در دره کول خرسون و حتی مناطق نزدیک به دره، اقامتگاه یا مسافرخانه نیست و تنها راه برای ماندن، چادر های مسافرتی است و معمولاً گردشگران نهایت یک یا دو شب را در این منطقه می مانند. پیشنهاد می شود اگر قصد چادر زدن دارید به انتهای دره مراجعه کنید تا به رودخانه دز برسید و کنار رودخانه چادر بزنید و از طبیعت لذت ببرید.

جاهای دیدینی کول خرسان

نکات مهم بازدید از دره کول خرسون

دره کول خرسون جزء خطرناک ترین جاهای دیدنی دزفول است که بازدید از آن نیازمند به پیش نیاز هایی است. اگر تمایل دارید از این دره زیبا بازدید کنیدپ، اول از همه باید بدنی آماده داشته باشید چون در برخی از نقاط، افراد عادی نمی توانند عبور کنند اما حتی اگر بدنی آماده دارید، باید از مهارت های کافی هم بهرمند باشید چون در طول سال های گذشته، افراد مختلفی بودند که با توجه به داشتن بدنی آماده، جان خود را از دست دادند و روحشان در این دره سرگردان ماند.

مسیر های باریک دره کول خرسون دارای دیوار های بلند هستند که سنگی می باشند برای همین، هنگام عبور از دره بخصوص از این مسیر های باریک، باید کلاه ایمنی بر سر کنید تا اگر سنگی از بالای دیوار افتاد، اتفاقات جبران ناپذیر رخ ندهد.

بازدید از دره کول خرسون به چند ساعت زمان نیاز دارد که نزدیک به 2 ساعت آن رفت و برگشت از شهر دزفول است برای همین، از به همراه داشتن نقشه یا راهنما، کرم ضد آفتاب، کفش مناسب کوهنوردی و دره نوردی، آب به مقدار لازم، شارژر همراه، وعده غذایی سبک، کمک های اولیه، باتوم، کلاه آفتابی، لباس های ضد آب و مناسب شرایط آب و هوایی آنجا مطمئن شوید.

در آخر هم زمانی که از رعایت موارد گفته شده در بالا مطمئن شدید، تنها به دره کول خرسون سفر نکنید و حتماً با چند نفر باشید بخصوص افرادی که تجربه کول خرسان را دارند یا طبیعت و دره نورد حرفه ای هستند. لازم به ذکر است شما هر موقع که خواستید می توانید از دره کول خرسان بازدید کنید اما باید قبل از اینکه هوا تاریک شود آنجا را ترک کنید چون آنقدری تاریک می شود که چراغ قوه هم چندان کارساز نخواهد بود و مسیرهای خطرناکی در پیش رو قرار دارد.

کول خرسان

جاهای دیدنی اطراف دره کول خرسون

در ابتدای این مقاله گفتیم که دره کول خرسون در اطراف دزفول قرار دارد و نزدیک به یک ساعت زمان نیاز است تا از دزفول به این دره رسید برای همین، چون زمان قابل توجهی قرار است صرف شود تا به دره کول خرسون رسید، بهتر است از این فرصت استفاده کرد و نگاهی هم به جاهای دیدنی اطراف دره کول خرسون انداخت. اینجا قبل از روستای بیشه بزان قرار دارد و کمی جلوتر نیز مسیر اختصاصی دسترسی به دریاچه شهیون قرار دارد. جاهای دیدنی مختلفی که در نزدیکی دره کول خرسون قرار دارند، دریاچه و سد شهیون یا دز، رودخانه دز، قلعه شاداب و روستای پامنار هستند که مهم ترین جاهای دیدنی محسوب می شود و جاهایی هم هست مانند بیشه تنگوان، چالکندی، دره های پیت و کنارستان که بازدید از آن ها خالی از لطف نخواهد بود.

لازم به ذکر است جاذبه های گردشگری از جمله قلعه شاداب، روستای پامنار و از همه مهم تر، رودخانه و سد دز آنقدری نزدیک هستند که می شود به صورت پیاده هم به آنجا رسید و چون با طبیعتی بکر طرف هستیم، طبیعت گردی در این منطقه لذت وصف نشدنی دارد. اما در صورتیکه وسیله نقلیه دارید، بهتر است از جاهای دیگری هم که در همین اطراف قرار دارند اما پیاده روی برای رسیدن به آنجا چندان توصیه نمی شود نیز بازدید کنید. همچنین بخاطر دره ها و مسیر های صعب العبور و از طرفی، حضور حیوانات وحشی در این منطقه، توصیه می شود بازدید از جاهای دیدنی دزفول را نه تنها به شب موکول نکنید بلکه تنها نیز مراجعه کنید و همیشه یک راهنما حرفه ای به همراه خود داشته باشید.

منظره کول خرسان

راهنما سایت

آدرس

استان خوزستان، ۳۲ کیلومتری شمال دزفول

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه