جاهای دیدنی دزفول

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

12 تیر

آسیاب های آبی دزفول

یکی از بهترین مناطق ایران که می توانید برای سفر به آن اقدام کنید استان خوزستان بوده که جاذبه های مختلفی را در قسمت های مختلف خود جای داده است. یکی از آثار تاریخی به جای مانده از […]

دریاچه شهیون

یکی از بهترین مناطق کشور که توانسته عده زیادی از افراد را به سمت خود جذب نماید، دزفول می باشد. این شهر مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می گیرد چرا که هم جاذبه های مختلفی داشته و هم […]

31 خرداد

آبشار شوی دزفول

یکی از بهترین مناطقی که در کشور می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید استان خوزستان می باشد. این استان به دلیل دارا بودن جاذبه های مختلف در اقصی نقاط خود توانسته به جایی عالی برای گردشگری […]

4 اردیبهشت

مراکز خرید دزفول

مراکز خرید دزفول جزء جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر دزفول در استان خوزستان محسوب می شوند که در تنوع بالایی بوده و از بهترین جاذبه های گردشگری در این شهر به شمار می آیند که گردشگران می […]

31 فروردین

دره کول خرسون

دره کول خرسون منطقه ای بکر و زیبا و در عین حال خطرناک است که بازدید از آن برای هرکسی هم مناسب نیست. این دره جزء خاص ترین جاهای دیدنی دزفول است که در سفر به این شهر، […]

استان خورستان بالای 40 شهر و شهرستان دارد که هرکدام جاهای دیدنی و جذابیت های خود را دارند ولی بین کلی شهر در خوزستان، دزفول جایی است که طبیعت زیبایش، جاهای دیدنی و تاریخی و مکان های بکرش حال و هوای دیگری دارد. تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا با بهترین جاهای دیدنی دزفول بیشتر آشنا شوید.

رودخانه دز

شاید بهترین نباشد اما بی شک رودخانه دز جزء بهترین جاهای دیدنی دزفول در فصل تابستان است تا در هوای گرم و شرجی جنوب کشور، به اطراف این رودخانه مراجعه کنید و از فضای سبز و صدای جریان آب و نسیم دلنشینش لذت ببرید. رودخانه دز از کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد و با عبور از دزفول و کلی شهر دیگر، در نهایت رودخانه کارون را تشکیل می دهد که از مهم ترین رودخانه های کشور محسوب می شود. در زمان حکومت پهلوی تصمیم گرفته شد تا در این رودخانه سدی احداث شود تا علاوه بر شرایط بهتر برای آبیاری زمین های اطراف، این سد یکی از منابع مهم تامین برق منطقه هم باشد. به لطف احداث سد دز، دریاچه ای در اطراف دزفول واقع در ارتفاعات زاگرس به وجود آمد که امروزه یکی از محبوب ترین تفرجگاه های تابستانی دزفول به شمار می رود.

شاید در نگاه اول، رودخانه دز تنها رودخانه باشد اما در فصل بهار و تابستان و زمانی که هوا بسیار گرم است، مبینیم که مردم و گردشگران همگی به اطراف رودخانه دز مراجعه کردند چون اطراف رودخانه دز به دلیل خنک بودن آب، هوای مساعدتری دارد و همچنین در برخی از نقاط حاشیه رودخانه دز، تفرجگاه های بسیاری در فضاهای سرسبز و دوست داشتنی احداث شده که بین آن ها، علی کله، چال کندی و پارک ساحلی دولت جزء معروف ترین ها هستند که شامل امکانات و خدمات متنوعی از رستوران و فضای سبز تا زمین بازی کودکان و سرسره های آبی و غیره اشاره کرد.

رود دز

دره کول خرسون

دره کول خرسان نام های مختلفی دارد. اینجا دره ای در فاصله 35 کیلومتری شمال دزفول است که نزدیک به 200 هم عمق دارد و با نام های دره کول خرسون، دره اشکف زرده و دره ارواح هم شناخته می شود. با اینکه دزفول ده ها جای دیدنی جذاب و متفاوت و خاص دارد اما همیشه به همه گردشگران پیشنهاد شده در صورت سفر به این شهر، دره کول خرسون باید یکی از اولویت های بازدید از جاهای دیدنی دزفول باشد.

اطراف شهر دزفول کلی مناطق سرسبز و دوست داشتنی هست و بسیاری از جذاب ترین جاهای دیدنی دزفول هم در اطراف شهر قرار دارند بخصوص مناطق بکر طبیعت گردی و خوش آب و هوا. دره کول خرسون هم اطراف شهر واقع شده به دور از شلوغی آن هم در جایی که به محض وارد شدن، دیگر دلتان نمی خواهد از آنجا برگردید چون طبیعت و سکوتش صفای دیگری دارد. دره کول خرسون از معدود مناطق دیدنی دزفول است که بازدید از آن فقط به افرادی توصیه می شود که تجربه طبیعت گردی و عبور از مسیرهای سخت را دارند یا اگر هم ندارند، از آمادگی جسمانی لازم برخوردار باشند چون در این دره قرار است کلی مسیر تنگه و بعضاً صعب العبور باشد که عبور از آن ها کار هرکسی نیست.

زمانی که خواستید بین جاهای دیدنی دزفول به بازدید از دره کول خرسون بپردازید، در جاده شهیون به روستای پاقلعه می رسید و می بایست باقی مسیر را پیاده روی کنید تا در نهایت وارد دره کول خرسون شوید البته هرچند خود دره کول خرسون بسیار زیبا و دیدنی است ولی مسیر یک ساعت و نیمه پیاده روی تا این دره هم آنقدر جذاب و دوست داشتنی است بخصوص با ویو زیبای اطراف که هیچکی را خسته نمی کند. در این مسیر شما با نیزار ها، درختان انگور، انجیر وحشی، سدر و پسته وحشی نیز مواجه می شوید.

شاید برای شما جالب باشد بدانید چرا اینجا نام های مختلفی دارد؟ کول در گویش محلی یعنی دره اما یکی بخاطر اینکه گفته می شود در گذشته اینجا محل زندگی خرس ها بوده، کول خرسون یا کول خرسان نامیده شده و دیگری در گذشته های دور، داستان ها و افسانه های ترسناکی درباره این منطقه گفته شده لذا دره ارواح هم به اینجا گفته می شود. مسیر پیمایش دره کول خرسون مانند جاهایی همچون تنگه واشی تهران و تنگه چاهکوه فشم است با این تفاوت که مسیر هایی به مراتب صعب العبور تر دارد و همچنین، در طول مسیر دره کول خرسون، شما از کنار سد دز هم عبور می کنید و در نهایت به جاهایی همچون گرداب مرگ، حوضچه گهر و رودخانه دز می رسید.

به راستی که دره کول خرسون فقط یک دره و مسیر پیاده روی ندارد و در کنارش، گردشگران از تفریحاتی همچون عکاسی، شنا در حوضچه گهر به لطف آب زلال و رفتینگ در گرداب های رودخانه دز نیز بهرمند خواهند شد. در طول بازدید از دره کول خرسون با اینکه قرار است حسابی به شما خوش بگذرد و خاطرات بی نظیری را رقم بزنید اما در نظر داشته باشید بخاطر مسیر های سعب العبور، بهتر است حواستان به ساعت باشد و قبل از تاریکی هوا برگردید.

مسیر دسترسی به دره کول خرسون

اگر بین جاذبه های گردشگری دزفول تصیمیم گرفتید تجربه گشت و گذار در دره کول خرسون را داشته باشید، برای دسترسی به این دره می بایست ابتدا به شمال دزفول مراجعه کنید. در شمال دزفول از طریق میدان مادر وارد بلوار شهدا می شوید. این بلوار که از طولانی ترین بلوار های دزفول نیز شناخته می شود شما را به منطقه زیباشهر واقع در شمال شرق دزفول می رساند و در امتداد بلوار شهدا وارد جاده شهیون می شوید و در کیلومتر 28 این جاده بعد از روستای بیشه بزان به دره کول خرسون خواهید رسید.

[vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2FMe5QNp8x9y3M1BMu9|target:_blank”]

دره کول خرسون

آبشار شوی

جاهای دیدنی دزفول هرکدام جذابیت های خود را دارند اما آبشار شوی به باور بسیاری از گردشگران و حتی ساکنان منطقه، اگر زیباترین نباشد یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری دزفول نام دارد. این آبشار زیبا و دوست داشتنی در جنوب کشور نظیر ندارد ولی در شمال کشور شاید انگشت شمار در جاهایی از مناطق بکر و سرسبز مشابه آبشار شوی مشاهده شود.

بعد از دره کول خرسون، آبشار شوی هم از دیگر جاذبه های دیدنی دزفول است که بازدید از آن برای هر گردشگری جزء واجبات محسوب می شود چون این آبشار در ایران و خاورمیانه خاص است. آبشار شوی از سطح دریا نزدیک به 450 متر ارتفاع دارد، خود آبشار از جایی که شروع می شود تا انتها نزدیک به 100 متر طول دارد و عرض آبشار هم نزدیک به 70 متر می باشد لذا با این تفاصیر، آبشار شوی جزء بلندترین آبشار های ایران است و بین 10 آبشار مرتفع خاورمیانه نیز قرار دارد.

آبشار شوی در شمال شرق دزفول قرار دارد و فاصله این آبشار تا دزفول کمتر از سه ساعت است اما چون اینجا نزدیک به مرز بین استان های لرستان و خوزستان می باشد، اهالی این منطقه لر و بختیاری هستند لذا آبشار شوی در این منطقه این منطقه با نام تاف شوی یا تله زنگ شناخته می شود. تاف شوی در گویش محلی آن ها یعنی لطافت و تله زنگ نام ایستگاه قطار راه آهن سراسری تهران به جنوب است که در فاصله 10 کیلومتری این آبشار واقع شده و همچنین جالب است بدانید راه آهن سراسری تهران به جنوب، از دره ای بین دو کوه سالن کوه و چهل و یک عبور می کند که منظره ای بی نظیر و فوق العاده دارد.

آبشار شوی نیز همانند دره کول خرسون مسیری صعب العبور دارد با این تفاوت که به باور خیلی ها مسیر پیاده روی آبشار شوی صعب العبورتر است. آبشار شوی از چورویک سر چشمه میگیرد که با نام چهل و یک نیز شناخته می شود و در 100 متر مسیر، به شاخه های مختلف تقسیم می شود که منظره فوق العاده ای را به وجود می آرود و در نهایت، وارد رودخانه دز می شود. از همه این ها جذاب تر، منطقه آبشار شوی زیستگاه گونه سمند امپراتور است که در حال انقراض می باشد.

آبشار شوی آنقدر زیبا است که ارزشش را دارد از این مسیر پیاده روی و کوهنوردی نسبتاً سخت عبور کنید تا ساعت ها مقابل آبشار بنشینید و از منظره زیبا، صدای پرندگان و هوای دلنشین منطقه لذت ببرید ولی خوب است بدانید در فاصله 40 دقیقه، یک آبشار دیگر هم هست که با نام آبشار دوم شوی یا آبشار سنگ مار شناخته می شود و این آبشار هم همانند آبشار شوی جذاب و دیدنی است. با این حال، بهترین زمان برای بازدید از آبشار شوی فصل بهار می باشد چون هم هوا مساعد تر است و هم اینکه میزان حجم آب آبشار شوی در فصول مختلف متفاوت است و در فصل بهار علاوه بر باران، ذوب شدن برف ها نیز به افزایش حجم آب کمک می کند. لازم به ذکر است برای بازدید از آبشار شوی با ساعت ها زمان نیاز دارید لذا اگر تصمیم گرفتید شب را در این منطقه سپری کنید، به لطف حضور حیوانات وحشی حتماً یا چادر بزنید یا به منزل اهالی روستاهای اطراف مراجعه کنید.

مسیر دسترسی به آبشار شوی

همانند دره کول خرسون، اگر بین جاهای دیدنی دزفول تصمیم دارید به بازدید از آبشار شوی بپردازید می بایست در شمال شهر از طریق میدان مادر وارد بلوار شهدا شوید تا در انتهای بلوار شهدا به جاده شهیون برسید با این تفاوت که جاده شهیون را می بایست تا انتها طی کنید تا به روستای تیله دار برسید. از روستای تیله دار نیز تا آبشار شوی می بایست پیاده روی و کوهنوردی کنید تا به آبشار برسید.

[vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2FYzin6u5txwfCz2sV9%0D%0A|target:_blank”]

آبشار شوی

دریاچه شهیون

دریاچه شهیون همان دریاچه سد دز است که نام دیگرش، شهیون می باشد. این دریاچه جزء زیباترین مناطق دیدنی دزفول و ایران است و امکان ندارد کسی به دزفول سفر کند و از این دریاچه بازدید نکند چه بسا که تمام گردشگران هنگام بازدید از دریاچه شهیون کلی عکس یادگاری از منظره فوق العاده آنجا هم میگیرند و ساعت ها از این منطقه لذت می برند.

دریاچه شهیون فاصله ای 15 کیلومتری تا دزفول دارد بنابراین، اینجا از نزدیک ترین جاهای دیدنی دزفول است که در اطراف شهر واقع شده. دریاچه شهیون 302 کیلومتر مربع مساحت دارد ولی آب دریاچه در فصول مختلف سال متفاوت بوده و در بهترین حالت، ما شاهد 6 هکتار آب در این دریاچه هستیم. همچنین جالب است بدانید آب دریاچه شهیون از ارتفاعات اراک و الیگودرز تامین می شود و در این مناطق دو رود هست با نام های سزار و بختیاری که در نهایت بعد از 40 کیلومتر پیمایش به یکدیگر می پیوندند و وارد دریاچه شهیون می شوند.

بطور کلی دریاچه شهیون به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود. بخش شمالی دریاچه تا گلال حیدری ادامه دارد و بخش جنوبی نیز از گلال حیدری آغاز می شود تا روستای بیشه بزان و قلعه شاداب. دورتادور دریاچه طبیعتی زیبا و بکر هست و اطراف دریاچه هم مراکز تفریحی مختلفی شامل کافه و رستوران و اجاره قایق های پدالی مشاهده می شود و شما می توانید زمانی که تصمیم گرفتید بین مناطق دیدنی دزفول به بازدید از دریاچه شهیون بپردازید، علاوه بر لذت بردن از یک نوشیدنی با ویو زیبا و هوایی خنک و دوست داشتنی، با دوستان یا خانواده خود قایق هم اجاره کنید و تجربه قایق سواری در این دریاچه را هم داشته باشید. لازم به ذکر است در این دریاچه کلی جزیره کوچک و بزرگ هست که منظره فوق العاده ای را به وجود آورده اند.

در نهایت هم هنگام بازدید از دریاچه شهیون توجه داشته باشید اینجا اکوسیستم کم نظیر دارد چه از نظر گیاهی و چه از نظر جانوری بنابراین، ماهیگیری در این دریاچه ممنوع است و به لطف توربین های پشت سد، شنا کردن در این دریاچه بخصوص نزدیک به سد بسیار خطرناک خواهد بود. همچنین پیشنهاد می کنیم اگر میان جاهای دیدنی دزفول قصد بازدید از دریاچه شهیون را دارید، انتهای فصل زمستان تا اواسط بهار بهترین زمان بازدید از دریاچه خواهد بود و دریاچه شهیون نه تنها در دزفول، بلکه جزء زیباترین جاهای دیدنی اهواز و کل استان خوزستان نیز به شمار میرود.

مسیر دسترسی به دریاچه شهیون

برای دسترسی به دریاچه شهیون که جزء زیباترین و خاص ترین جاذبه های گردشگری دزفل می باشد، می بایست در شمال دزفول از طریق میدان مادر وارد بلوار شهدا شوید تا در انتهای بلوار وارد جاده شهیون شوید. در این جاده یک مسیر فرعی هست که شما را به پارکینگ می رساند و می بایست از پارکینگ تا کنار دریاچه باقی مسیر را پیاده روی کنید.

[vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2FwzD6ZL4obX31HoT18%0D%0A|target:_blank”]

دریاچه شهیون

آسیاب های آبی دزفول

رودخانه دز از صد ها سال پیش ارزش و اهمیت خود را پیدا کرد اما نزدیک به 1700 سال پیش یعنی در زمان حکومت ساسانیان، اولین آسیاب های آبی بر روی رودخانه احداث شدند. به لطف احداث آسیاب های آبی، اقتصاد منطقه دگورگون شد و آرد کردن گندم ها توسط این آسیاب ها به اقتصاد دزفول رونق خوبی بخشید. آسیاب های آبی دزفول در زمان حکومت ساسانیان بین 50 تا 60 عدد بودند که امروزه تعدادی از آن ها زیر پل قدیمی، تعدادی دیگر زیر پل جدید و تعدادی هم در حوالی علی کله قرار دارند ولی در طول سال های مختلف، به دلیل پدیده های طبیعی که رخ داد، رودخانه دز طغیان کرد و باعث شد تعداد بسیاری از این آسیاب های آبی نابود شوند و تعدادی هم که باقی مانده در سال 1390 به فهرست آثار ملی ایران افزوده شدند.

افراد سرشناسی همچون رومن گرشمن می گویند آسیاب های آبی دزفول درواقع قدیمی ترین سیستم آبیاری در جهان هستند. آسیاب های آبی دزفول آنقدری مفید بودند و اقصاد دزفول را بهبود بخشیدند که در دوران صفویان و قاجاریان نیز تعداد دیگری در این رودخانه ساخته شد. آسیاب های آبی از زمان ساسانیان تا زمان پهلویان مشغول به کار بودند اما در طی دهه های اخیر تصمیم گرفته شد تا این آسیاب ها تعطیل شده و به عنوان تاریخی ترین و خاص ترین جاهای دیدنی دزفول معرفی شوند.

امروزه آسیاب های آبی دزفول با نام موزه آب نیز شناخته می شوند که نماد دوران ساسانیان هستند. این آسیاب های آبی از ملات آجر، قلوه سنگ و ساروج ساخته شده اند. پایه های آن ها برای اینکه پایدار بمانند حاوی ملات گچ، آجر و خاکستر هستند. این آسیاب های آبی طراحی بسیار جالبی داشتند. اولاً که در آن زمان هر آسیاب 5 کارگر داشت که کارهای مختلفی را انجام می دادند. زمانی که سطح آب رودخانه کاهش پیدا می کرد، با گذاشتن سبد های حصیری که حاوی سنگ بودند، مسیر های انحرافی برای آسیاب ها ایجاد می کردند تا سطح آب بالا بیاید و همچنین آسیاب ها ظاهری همانند کشتی داشتند تا فشار آب را تنظیم کنند.

مسیر دسترسی به آسیاب های آبی دزفول

آسیاب های آبی جزء با ارزش ترین جاذبه های دیدنی دزفول هستند که در خود شهر قرار دارند اما برای بازدید از این آسیاب های آبی، می بایست به پل های جدید و قدیم دزفول مراجعه کنید که روی سد دز قرار دارند. پل جدید در انتهای بلوار شریعتی و میدان آیت الله معزی واقع شده و برای دسترسی به پل قدیم نیز می بایست به انتهای خیابان شعید محمد منتظری مراجعه کنید.

[vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2F3S78u5yTtrjNbHycA%0D%0A|target:_blank”]

آسیاب های آبی دزفول

موزه مردم شناسی دزفول

بخشی از شهر دزفول که نزدیک به 250 هکتار می باشد، بافتی قدیمی دارد و قدم زدن در کوچه ها و خیابان های این محلات قدیمی حال و هوای دیگری دارد. چون اینجا بافتی قدیمی و بعضاً تاریخی دارد برخی از قدیمی ترین جاهای دیدنی دزفول هم در این منطقه قرار دارد که یکی از آن ها موزه مردم شناسی دزفول است. در منطقه قدیمی دزفول، جایی هست با نام کرناسیون که یک حمام عمومی بسیار معروفی دارد. این حمام امروزه به موزه مردم شناسی دزفول تبدیل شده و ارزشش را دارد زمانی که به دزفول سفر کردید، بازدید از این موزه را هم در برنامه گشت و گذار میان مناطق دیدنی دزفول قرار دهید.

حمامی که در محله کرناسیون قرار دارد بعد از اینکه در سال 1389 به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد تغییر کاربری یافت و به موزه مردم شناسی دزفول تبدیل شد. قدمت این بنای تاریخی به دوران حکومت قاجاریه برمیگردد و در زمان خودش یک از حمام های عمومی خاص بود چون در زمان قاجاریه، حمام های عمومی زنانه و مردانه یکجا بودند و بخشی از ساعات روز به آقایان و بخشی دیگر به بانوان اختصاص داده میشد اما این حمام دو بخش مجزا برای آقایان و بانوان داشت که از دو ورودی مجزا هم برخوردار بود. امروزه بخشی آقایان حمام به موزه مردم شناسی دزفول تبدیل شده و بخش زنانه حمام هم دنیای دیگری برای خودش دارد.

در بخش مردانه که موزه است، در هر بخشی مجسمه های مختلفی با لباس های سنتی قرار داده شده تا حال و هوای آن زمان را تداعی کند. اینجا چون در زمان قاجاریه ساخته شده و در آن زمان علاقه به بناهای گنبدی شکل زیاد بود، سقفی گنبدی دارد اما بطور کلی نمای بنا ساده است و خبری از تجملات نیست. در بخش های مختلف موزه مردم شناسی، فعالیت های مختلفی نشان داده شده از جمله نمد مالی، نخ ریسی، آهنگری و غیره که در زمان های قدیم جزء مشاغل پرطرفدار در دزفول بودند. همچنین پیشنهاد می کنیم بعد از موزه نگاهی هم به گرمخانه حمام نیز بیاندازید چون در این گرمخانه، سبک سنتی مراسم های عروسی در گذشته های دور را نشان می دهد که جذاب است. از سوی دیگر، در بخش زنانه نیز غرفه ها و فروشگاه های مختلف عرضه صنایع دستی هست که بازدید از آنجا هم خالی از لطف نیست.

مسیر دسترسی به موزه مردم شناسی دزفول

موزه مردم شناسی دزفول در شرق رودخانه دز قرار دارد و بهترین مسیر برای دسترسی به این موزه از طریق خیابان آیت الله قاضی است. این خیابان مابین میدان ساحلی و بلوار فتح المبین قرار دارد. در انتهای خیابان که به رودخانه دز نزدیک می شوید، کافیست از طریق میدان دور بزنید و سپس وارد اولین کوچه با نام شهدای قزلباش شوید تا در انتهای این خیابان به موزه مردم شناسی دزفول برسید.

[vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2FKYN6y8S7ydsQUnzH7%0D%0A|target:_blank”]

موزه مردم شناسی دزفول

تپه های باستانی چغامیش

شاید بتوان تپه های باستانی چغامیش را قدیمی ترین جاذبه دیدنی در دزفول معرفی کرد چون قدمتشان به 24 قرن پیش از میلاد برمیگردد. این تپه های باستانی و باارزش 487امین جاذبه تاریخی در ایران هستند که به فهرست آثار ملی کشور افزوده شده اند اما دلیل اینکه تپه های باستانی چغامیش از ارزش تاریخی بالایی برخوردار هستند بخاطر این است که خط و کتاب برای اولین بار در ایران در این تپه ها کشف شد.

بین شوش و شوشتر و نزدیک به رودخانه دز، میان رودخانه های دز و کارون یک تپه بزرگ مشاهده می شود و تعدادی هم تپه کوچک تر در اطرافش که همین تپه های چغامیش هستند. این تپه ها خیلی سال های پیش مملو از کوزه های شکسته بودند و بعد از اینکه بررسی های متعدد روی تپه ها و کوزه های شکسته صورت گرفت مشخص شد که قدمت این کوزه ها حتی به قبل تر از خط و کتاب می رسد یعنی بیش از 35 قرن قبل از میلاد عمر داشتند. اما می رسیم به تپه بزرگ که بخش جذاب تپه های باستانی چغامیش به حساب می آید. این تپه بطور کلی 15 لایه خاک دارد و هر لایه هم مربوط به دورانی از زمین شناسی است. روی بخشی از خاک ها علامت های از فرهنگ و تمدن مردم در هزارن سال پیش مشاهده می شود و باستان شناسان با استفاده از این علامت ها به این موضوع پی بردند که نزدیک به 9هزار سال پیش، انسان ها چگونه زندگی می کردند.

مسیر دسترسی به تپه های باستانی چغامیش

تپه های باستانی چغامیش در فاصله 30 کیلومتری از شهر دزفول قرار دارند و برای دسترسی به این تپه ها می بایست به روستای چغامیش در جنوب دزفول مراجعه کنید لذا در شهر دزفول کافیست وارد بلوار شهدای پلیس شوید تا پس از 20 کیلومتر به خیابان چغامیش رسیده و سپس وارد روستای چغامیش شوید تا به تپه های باستانی چغامیش برسید.

[vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2FjVoZZniAbP2rofwp8%0D%0A|target:_blank”]

تپه های باستانی چغامیش

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

شاید خیلی ها ندانند یعقوب لیث کیست و چه ارزش و جایگاهی دارد. یعقوب لیث که در سال های 225 تا 265 هجری قمری زندگی می کرده و او کسی است که سلسله صفاریان را به وجود آورد. او زمانی که به قدرت رسید توانست طاهریان، خوارج و علویان را شکست دهد برای همین از ارزش و احترام بالایی برخوردار است و به لطف این شکست ها، شهره ای کرمان و فارس را توانست فتح کند. بعد از آن، یعقوب لیث تصمیم گرفت به محمد بن واصل، حاکم عراق که در بغداد به عنوان مرکز خلافت عباسی حمله کند و به واسطه این حمله توانست شهر خوزستان را هم فتح کند تا به نقشه ایران افزوده شود.

در نهایت، یعقوب لیث در سال 265 هجری قمری به واسطه نامه ای که خلیفه معتمد یا همان ابوالعباس محمد معتمد، پانزدهمین خلیقفه عباسی در بغداد به او داده بود تصمیم گرفت وارد جنگ با این خلیفه شود. ظهر آن روز دو سپاه یعقوب لیث و خلیفه معتمد به مقابل یکدیگر رسیدند و در این جنگ، سپاه یعقوب شکست خورد. بعد از آن که یعقوب لیث عقب نشینی کرد دچار بیماری شد و جان باخت تا برادرش عمرو، قدرت را در دست بگیرد.

بسیاری از تاریخ نویسان و باستان شناسان بر این باورند که یعقوب لیث در جندی شاپور دفن شده اما هیچکس نمی داند محل دفن او کجا قرار دارد. ولی در روستای شاه آباد یا شاه ابوالقاسم واقع در فاصله 10 کیلومتری دزفول، آرامگاهی هست با نام آرامگاه شاه ابوالقاسم که به باور خیلی ها همان آرامگاه یعقوب لیث است و ایشان در اینجا دفن شده اند. از سوی دیگر، نزدیک به 400 سال پیش و در زمان حکومت صفویان، فتحعلی خان حاکم شوشتر بود و در این منطقه هم عارفی زندگی می کرد با نام شاه ابوالقاسم که ارزش و احترام بالایی بین مردم داشت و زمانی که او فوت کرد، در روستای شاه آباد امروزی دفن شد و آرامگاهی در بالای قبرش احداث گردید.

اما شاید برای شما جالب باشد بدانید چرا اینجا را آرامگاه یعقوب لیث می دانند. در سال 1316 محمد علی مرتضوی که از منسوبان محمد علی امام شوشتری بود زمانی که داشت در آرامگاه شاه ابوالقاسم قدم میزد، کتیبه هایی را دید که منسوب به یعقوب لیث بودند.

مسیر دسترسی به آرامگاه یعقوب لیث صفاری

آرامگاه یعقوب لیث صفاری در فاصله 10 کیلومتری دزفول قرار دارد و برای دسرتسی به این جاذبه دیدنی و تاریخی می بایست در جنوب دزفول وارد جاده دزفول به شوشتر شوید تا در کیلومتر 10 این جاده به روستای شاه آباد یا شاه ابوالقاسم برسید.

[vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2FJL4WYLqYTh8a7gxdA%0D%0A
|target:_blank”]

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

قلعه شاداب دزفول

قلعه ها بناهای تاریخی هستند که به دست انسان ها ساخته شده اند. تقریباً تمام قلعه های ساخته شده در جهان کاربرد نظامی دارند و برخی از آن ها به عنوان محل سکونت پادشاهان و خانواده آن ها یا پناهگاه نیز استفاده میشدند. اما تا به حال قلعه طبیعی دیده بودید؟ قلعه ای که در دل کوه قرار دارد و انسان ها تنها با تغییر شکل کوه آن را به صورت قلعه ایجاد کردند. قلعه شاداب یکی از همین قلعه های طبیعی است که طولانی ترین قلعه طبیعی ایران نیز شناخته می شود و از خاص ترین مناطق دیدنی دزفول به شمار میرود که پیش از بازدید از دریاچه شهیون بد نیست نگاهی به آن بیاندازید.

برخی می گویند قدمت قلعه شاداب به دوران حکومت ساسانیان برمیگردد یعنی 200 تا 600 سال پس از میلاد مسیح اما تاریخ شناسان بر این باورند قدمت این قلعه به دوران ایلامیان برمیگردد یعنی 2700 سال قبل از میلاد مسیح چون آثاری هست که نشان می دهد در دوران ایلامیان از این قلعه به خوبی استفاده شده. با این حال، ساسانیان بیشترین استفاده را از این قلعه بردند. قلعه شاداب در دل کوه قرار دارد و زمانی که از دور به قلعه نگاه می کنید می بینید این قلعه انگار بخشی از کوه است. قلعه شاداب نزدیک به 10 کیلومتر طول دارد و 4 کیلومتر هم عرض برای همین نه تنها جزء طولانی ترین قلعه های ایران محسوب می شود، شاید تنها قلعه ای هم باشد که در دل کوه واقع شده و 10 کیلومتر طوبش است.

در داخل قلعه شاداب کلی دالان و خانه های مختلف مشاهده می شود که روزگاری محل زندگی خیلی ها بود. داخل قلعه دیوار های از خشت و سنگ و گل مشاهده می شود و در برخی از نقاط نیز چشمه های آب قرار داده شده که گنجایش کمی دارند اما در حدی بودند که آب ساکنان قلعه را فراهم کنند. به راستی زمانی که وارد قلعه شاداب شدید و خواستید از جاهای مختلف آن بازدید کنید، کافیست پشتتان را ببینید تا با منظره ای فوق العاده مواجه شوید و ببینید در روزگار قدیم، ساکنان این قلعه از چه ویو زیبا و جذابی برخوردار بودند.

مسیر دسترسی به قلعه شاداب دزفول

قلعه شاداب مابین روستاهای اسلام آباد و پامنار در نزدیکی دریاچه شهیون قرار دارد لذا تنها راه جهت دسترسی به این قلعه از طریق جاده شهیون است. در صورتیکه بین تاریخی ترین جاهای دیدنی دزفول می خواهید نگاهی به قلعه شاداب بیاندازید و بعد از آن نیز راهی دریاچه شهیون شوید، در شمال دزفول می بایست وارد بلوار شهدا شوید که از میدان مادر آغاز می شود. در انتهای این بولوار نیز وارد جاده شهیون شده و بعد از چند کیلومتر، به فرعی خیابان دریاچه می رسید. در خیابان دریاچه بعد از روستای اسلام آباد و قبل از روستای پامنار به قلعه شاداب خواهید رسید.

[vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2FRY8cuiVDfbm5Ycgk6|target:_blank”]

قلعه شاداب

آرامگاه امامزاده رودبند

آرامگاه سید علی صفوی معروف به شاه سلطان علی سیاهپوش معروف به پیر رودبند که با نام آرامگاه امامزاده رودبند شناخته می شود، جزء معدود جاذبه های گردشگری دزفول است که اگر علاقه مند به بناهای تاریخی و مذهبی دارید، بازدید از این آرامگاه زیبا و دیدنی را پیشنهاد می کنیم در برنامه های سفر خود قرار دهید.

نام واقعی او، خواجه سلطان سید علی است که فرزند شیخ صدرالدین موسی بوده و از نوادگان امام موسی کاظم محسوب می شود. او در زمان تیمو لنگ زندگی می کرده و گفته می شود در آن زمان، سید علی صفوی توانسته چند قبیله که توسط تیمو لنگ به اسارت گرفته شده بودند را آزاد کند و افراد آن قبایل بعد ها به سیاهپوشان معروف شدند. خواجه سلطان سید علی زمانی که جوان بود، روزگار خود را در اردبیل سپری می کرد. یکبار او تصمیم گرفت سفری به کاظمین داشته باشد و در یکی از شب هایی که او در کاظمین بود، امام محمد تقی به او دستور داد تا به دزفول سفر کند و مردم را به تشیع دعوت نماید.

خواجه سید علی این مأموریت را پذیرفت و راهی دزفول شد و در همین جایی که امروزه آرامگاهش است، ساکن شد. ابتدا مردم دعوت او را نپذیرفتند و سید علی صفوی تصمیم گرفت آن ها تهدید کند و اگر تشیع را نپذیرند، آب رود دز برای همیشه قطع می شود و باز هم مردم حرف او را نپذیرفتند تا اینکه سید علی صفوی خدا را سوگند داد تا آب رود دز قطع شود و به یکباره رود دز خشک گردید. مردم دزفول که از این اتفاق متعجب شده بودند نام او را رودبند گذاشتند و امروزه، آرامگاه ایشان با نام آرامگاه امامزاده رودبند شناخته می شود.

آرامگاه امامزاده رودبند گفته می شود در دوران حکومت تیموریان ساخته شده یعنی بین سال های 771 تا 845 هجری قمری ولی این بنای تاریخی یکبار هم در دوران حکومت شاه عباس صفوی مورد مرمت و بازسازی قرارگرفت. همچنین در اطراف آرامگاه در گذشته یک قبرستان بود که از مهم ترین قبرستان های دزفول به شمار می رفت ولی در طی سال های اخیر تصمیم گرفته شد این قبرستان به فضای سبز تبدیل شود تا آرامگاه امامزاده رودبند بین زیباترین جاهای دیدنی دزفول قرار گیرد.

مسیر دسترسی به آرامگاه امامزاده رودبند

آرامگاه امامزاده رودبند پشت بوستان رودبند در جنوب پل سوم مجاور رود دز قرار دارد و اگر میان منطاق دیدنی دزفول قصد داشتید از این بنای تاریخی و تاریخچه جالبش بازدید کنید، کافیست وارد بلوار مابین میدان های رودبند و قاضی مراجعه کنید تا به بوستان رودبند رسیده و در پشت بوستان مجاور رود دز آرامگاه امامزاده رودبند را مشاهده کنید.

[vc_btn title=”برای مسیریابی کلیک کنید” shape=”round” color=”warning” align=”center” i_icon_fontawesome=”fas fa-map-marked-alt” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2FM3VJpaDyRgNWUhx76|target:_blank”]

آرامگاه سید آقا سلطان علی