آبشار شوی دزفول

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین مناطقی که در کشور می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید استان خوزستان می باشد. این استان به دلیل دارا بودن جاذبه های مختلف در اقصی نقاط خود توانسته به جایی عالی برای گردشگری تبدیل شود. یکی از بهترین دیدنی های این منطقه آبشار شوی دزفول می باشد که در این مقاله به سراغ معرفی آن رفتیم. اگر تصمیم دارید به این آبشار مراجعه کنید بهتر است تا انتهای با ما همراه باشید تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید.

آبشار شوی دزفول کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به آبشار شوی باید ابتدا خود را به دزفول برسانید سپس در جهت رسیدن به این آبشار اقدام کنید. از آن جا که مقصد شما در صد کیلومتری دزفول قرار دارد باید مسیری 3 ساعته را طی کنید تا به آن برسید. بدین منظور باید به جاده دزفول شهیون وارد شوید تا بتوانید در نهایت به منطقه آبشار وارد شوید. بهتر است از لوکیشن زیر استفاده کنید تا بتوانید مسافت پیش رویتان را دقیق تر و از روی نقشه طی کنید. بدین منظور ابتدا لوکیشن و اینترنت همراه خود را روشن کرده و سپس بر روی مسیر دسترسی زیر کلیک کنید.

آدرس آبشار شوی: خوزستان، 100 کیلومتری دزفول، روستای شوی

آبشار شوی

درباره آبشار شوی

آبشار شوی به عنوان یکی از بزرگ ترین آبشار های ایران و خاورمیانه معرفی می شود و به همین دلیل لقب نیاگارای ایران را به آن داده اند. این آبشار در ست در مسیر راه آهن تهران-جنوب قرار گرفته و شما هنگامی که به این منطقه برسید می توانید آبشاری را در بین درختان بلوط و بادام ببینید. هم چنین باید عنوان کرد که این جاذبه در مرز استان های خوزستان و لرستان واقع شده ولی به عنوان بخش از استان خوزستان معرفی می شود.

آبشار شوی 450 متر بالاتر از سطح دریا بوده ولی باید عنوان کرد که ارتفاع خود آبشار از جایی که از آن سرچشمه می گیرد از سطح زمین 100 متر می باشد و عرض آبشار نیز به 70 متر می رسد. با توجه به ابعاد گفته شده این آبشار به عنوان یکی از مرتفع ترین آبشار های کشور معرفی می شود. آب آبشار از یک کوه به نام چورویک به پایین می ریزد و بعد از یک راه مارپیچ و تقریبا طولانی وارد رودخانه دز می شود.

البته باید گفت که این آب در تابستان حجم کمتری به نسبت پاییز یا زمستان دارد و به طور کلی مقدار آبی که وارد این رودخانه می شود در طول سال متغییر می باشد. در جایی که آب به پایین می ریزد گویی یک استخر طبیعی به وجود امده که شما می توانید در آن آب تنی کنید و یا تصاویر فوق العاده خود را ثبت نمایید. در اطراف این آبشار نیز می توانید انواع درختانی هم چون انجیر، بید، مو، افرا، کیکم، بلوط و… را تماشا نمایید.

به طور کلی طبیعت اطراف آبشار بسیار زیبا و سرسبز بوده و امکان ندارد بعد از دیدن آن تمایل به دوباره سفر کردن را نداشته باشید. آبشار شوی دزفول سی و پنجمین اثر طبیعی در کشور است که در لیست آثار ملی در سال 1393 به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که در نزدیکی این آبشار یک آبشار دیگر به نام آبشار سنگ مار یا آبشار دوم شوی قرار دارد و فاصله آن با آبشار اصلی در حدود 40 دقیقه می باشد. اگر علاقه مند به شنا هستید می توانید از حوضچه های نزدیک این آبشار برای این منظور استفاده کنید.

علت نامگذاری آبشار

کسانی که در این منطقه و در اطراف آبشار زندگی می کنند از اقوام بختیاری و لر بوده که در گویش محلی آن ها آبشار را تاف شوی تلفظ می کنند. این کلمه در بین آن ها به معنی لطافت می باشد و هم چنین یک نام دیگر به اسم تله زنگ نیز بر روی این آبشار گذاشته اند که دلیل آن به وجود ایستگاه قطاری با همین نام بر می گردد. این ایستگاه قطار در ده کیلومتری آبشار قرار دارد که بسیاری از مسافران با همین قطار برای تماشای برخی از جاذبه های گردشگری دزفول اقدام می کنند. البته گزینه های پیش روی شما برای سفر چند مورد بوده که در ادامه به آن ها اشاره خواهید کرد.

مسیر های دسترسی به آبشار شوی

برای رسیدن به این آبشار شما می توانید از دو گزینه ریلی و با قطار یا ماشین رو و جاده ای استفاده نمایید. بدین منظور بهتر است قبل از انتخاب هر کدام اطلاعات کافی درباره آن ها به دست آورید:

مسیر دسترسی به آبشار شوی با قطار

این گزینه برای کسانی است که تمایل دارند از مسیر ریلی برای سفر استفاده کنند و به هر دلیل امکان استفاده از خودروی شخصی وجود ندارد. اگر از تهران بخواهید به این منطقه سفر کنید باید سوار قطار تهران-اهواز شوید و همان طور که به آن اشاره کردیم در ایستگاه تله زنگ پیاده شوید. ایستگاه گفته شده تقریبا 3 ساعت با ایستگاه درود در لرستان فاصله دارد و به عنوان یک ایستگاه فرعی آن را می شناسند. در این ایستگاه تنها قطار های عادی یا قطار های محلی در آن متوقف می شوند.

قطار های عادی در ساعتی معین و معمولا حول و حوش ساعت یکو نیم بامداد به تله زنگ می رسند. اگر در این تایم از شب به اینجا رسیدید بهتر است شب را در مسجد کنار این ایستگاه بگذرانید تا صبح به ادامه مسیرتان ادامه دهید چون عاقلانه نیست در آن تایم از شب در راه قرار بگیرید. از آن جا که قطار گفته شده یک قطار معمولی می باشد در تمامی ایستگاه های مسیر توقف دارد و این موضوع را باید در نظر داشته باشید.

البته عده ای از افراد به همین دلیل هم که شده از این قطار استفاده می کنند چرا که ایستگاه ها و مسیر رسیدن به مقصد زیبا بوده و مناظر فوق العاده ای را می توانند تماشا نمایند. هم چنین عبور کردن قطار از کنار رودخانه سزار نیز در زیبا تر شدن این مناظر نقش به سزایی را ایفا می کند. شما هم چنین می توانید با سوار شدن به قطار درود در لرستان نیز با قطار محلی مسیرتان را طی کنید تا به تله زنگ برسید. یکی از مواردی که درباره این قطار باید به آن اشاره کرد این است که در طول مسیر هر کسی که در کنار جاده باشد قطار برای او توقف می کند.

مسیر دسترسی به آبشار شوی با قطار

مسیر دسترسی به آبشار شوی با خودروی شخصی

از بهترین گزینه های پیش رویتان برای این که بتوانید سفر بهتر و در واقع آسان تری را تجربه کنید، استفاده از خودروی شخصی برای پیمودن راه می باشد. مسیری که باید با اتومبیل خود طی کنید طولانی بوده و به همین دلیل عده ای از این بابت هم که شده قطار را انتخاب می کنند. شما از سر دشت دزفول تا ابشار یک مسیر 130 کیلومتری را پیش رو دارید و اگر از تهران به سمت آبشار بروید مسافتی در حدود 750 کیلومتر خواهید داشت.

یکی از مواردی که باید به آن اشاره کنیم این است که شما تا پای آبشار نمی توانید با خودرو بروید و برای این کار باید اتومبیلتان را در نزدیکی آبشار پارک کرده و یک مسیر تقریبا سه ساعتی را طی کنید که هم پیاده روی دارد و هم کوه نوردی. از جاده دزفول-پامنار تا قسمتی پشتی آبشار تقریبا یک مسافت 35 کیلومتری را خواهید داشت که خاکی بوده و یک ساعت پیاده روی دارد.

مسیر دسترسی به آبشار شوی با پای پیاده

یکی از مواردی که باید آن را در نظر بگیرید این است که شما بعد از پیاده شدن از قطار در ایستگاه تله زنگ باید مسیری چهار یا پنچ ساعته را طی کنید تا بتوانید خود را به این آبشار برسانید. اگر تمایل داشتید این مسیر پیاده روی را طی کنید بهتر است تایمی را انتخاب کنید که بتوانید با پیاده روی در سایه و نبود خورشید هوای خنک تری را تجربه نمایید بدین منظور دو ساعت قبل از طلوع خورشید بهترین زمان برای شما خواهد بود.

در مسیر رسیدن خود به آبشار شوی بهتر است از درون تونل حرکت نکنید چرا که با آمدن قطار جانتان به خطر خواهد افتاد. بخشی از پل تله زنگ معلق بوده و در زمان عبور از روی آن بهتر است مراقب باشید. در مسیر رسیدن به آبشر ابتدا به روستای شوی خواهید رسید که بدین منظور دو مسیر را می توانید انتخاب کرده و از آن خود را به آبشار برسانید:

  1. راه اول: اگر بخواهید از این مسیر برای رفتن به آبشار استفاده کنید شما می بایست از رودخانه عبور نمایید. این رودخانه در بخش هایی که نزدیک به تنگه می شود کمی خطناک شده و باید مراقبت را بیشتر کنید. به هیچ عنوان در شب از رودخانه عبور نکنید. برخی از افراد در کنار رودخانه کمپ می کنند و شب را تا صبح می گذرانند و برخی دیگر به خانه اهالی روستا می روند. شما در نهایت با عبور از تنگه و بعد از یک پیاده روی در حدود دو ساعت می توانید به آبشار برسید.
  2. راه دوم: این راه برای کسانی که می توانند کوه نوردی کنند مناسب می باشد. شما به جای رودخانه از روی کوه خواهید گذشت. البته باید عنوان کرد که این راه دور تر از مسیر رودخانه است اما از راه اول راحت تر است و حتی کسانی که با کوه نوردی زیادی آشنایی ندارند نیز می توانند از آن استفاده نمایند.

درباره روستای شوی

اگر بخواهید چند روزی در اطراف آبشار سپری کنید می توانید به این روستا رفته و برای کمپینگ یا اقامت در خانه های روستایی اقدام نمایید. از آن جا که این روستا در مسیر رسیدن به این آبشار قرار گرفته معمولا مورد هدف مسافران زیادی قرار می گیرد. این روستا هم چنین دارای یک امامزاده نیز می باشد که با نام امامزاده پیرچل شناخته می شود و در بین درختان نخل قرار گرفته است. یک گونه به نام سمندر لرستانی نیز که تنها در این روستا وجود دارد در حال انقراض می باشد که مسوئلین این موضوع باید بل از رخ دادن این اتفاق تدبیری بیندیشند. لازم به ذکر است آب و هوای این روستا دلپذیر بوده و برای گردش و استراحت یا کمپ کردن بسیار مناسب می باشد.

روستای شوی

بهترین زمان زمان سفر به آبشار شوی

اگر تمایل دارید به این منطقه سفر کنید و از جاذبه های روستای شوی و آبشار شوی بهره ببرید بهتر است زمانی را برای سفر انتخاب کنید که از نظر آب و هوایی بهترین زمان باشد و بتوانید تجربه ای خوب داشته باشید. بدین منظور بهتر است از اسفند ماه تا اواخر اردیبهشت را برای این مورد انتخاب کنید که دمای هوا دلپذیر بوده و در بهترین حالت خود می باشد. البته علت دیگری که باید برای این مورد به آن اشاره کرد مقدار حجم آب آبشار می باشد که در تابستان در کم ترین حالت خود بوده و در بازه زمانی گفته شده نیز مقدار بیشتری دارد. بنابراین به هیچ عنوان در تابستان به این منطقه سفر نکنید چرا که هم دمای هوا بالا می باشد و هم آب آبشار کم است.

نکات مهم در سفر به آبشار شوی

بهتر است قبل از مراجعه به این منطقه ابتدا یک سری از نکات مهم را در این باره بدانید تا بتوانید سفر بهتری را تجربه کنید. این نکته ها می توانند به شما کمک کنند تا در بهترین حالت سفر کنید و سفر خوبی را نیز داشته باشید. در ادامه می توانید با برخی از این نکته ها آشنا شوید:

  • در سفر به این منطقه به همراه داشتن دارو ها و کمک های اولیه الزامی می باشد.
  • کاور ضد آب و کفش و لباس های ضد آب با خود داشته باشید چرا که هوا در فصل بهار ممکن است با باران های سیل آسا شما را غافلگیر نماید.
  • عینک و کلاه آفتابی را به همراه کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید تا آفتاب سوخته نشوید.
  • در کنار آبشار شوی و حتی در نزدیکی آن نمی توانید هیچ گونه امکاناتی را بیابید و به همین دلیل بهتر است قبل از مراجعه آن چه نیاز دارید را به همراه داشته باشید.
  • اگر فراموش کردید آب آشامیدنی با خود بردارید ایرادی ندارد چرا که آب این آبشار قابل استفاده بوده و اگر به بهداشتی بودن آن شک داشتید نیز می توانید آن را بجوشانید.
  • شما بعد از پیاده شدن از قطار در ایستگاه تله زنگ تا رسیدن به آبشار هیچ جایی را پیدا نخواهید کرد که باطری دوربین یا موبایلتان را شارژ کنید بنابراین بهتر است پاور بانک به همراه داشته باشید.
  • تجهیزات کمپینگ مثل کیسه خواب و چادر مسافرتی را در صورت تمایل به کمپ کردن حتما داشته باشید.

کمپینگ در آبشار شوی

  • در منطقه ای که آبشار در آن قرار دارد تلفن آنتن نمی دهد و بهتر است در صورت تمایل به تماس با هر کسی قبل از ایستگاه تله زنگ اقدام کنید و در صورت نیاز به نقشه یک نقشه به صورت کاغذی با خود داشته باشید.
  • در این منطقه علاوه بر گونه های گیاهی، گونه های جانوری نیز زیست دارند که برخی از حیوانات وحشی هستند. اگر قصد دارید کمپ کنید این مورد را در نظر داشته باشید سپس تصمیم درست را بگیرید.
  • حواستان را بیشتر به کفش ها و لوازم با ارزش خود بدهید که گمشان نکنید. حتی بهتر است شب آن ها را به زیر سرتان بگذارید.
  • با عبور از کنار رودخانه می توانید چوب های ی را ببینید که بسیار مناسب برای هیزم هستند بنابراین بهتر است برای راه اندازی آتش شاخه درختان را قطع نکنید و به طبیعت آسیب نرسانید.
  • حتما چند کیسه زیباله با خود به همراه داشته باشید تا زیباله هایتان را در طبیعت رها نکنید. این منطقه بکر زیستگاه گونه های گیاهی و جانوری زیادیست که با اینکار زندگیشان به خطر می افتد.
  • اگر شنا بلد نیستید به آب تنی کردن در قسمت های کم عمق قانع باشید و نزدیکی به آب آبشار نشوید.
  • اگر می خواهید کباب درست کنید و یا غذای خود را بپزید مواد اولیه آن را از قبل باید داشته باشید چون همان طور که به آن اشاره کردیم در این منطقه نمی توانید امکانات رفاهی بیابید.
  • زیر انداز و تجهیزات کوه نوردی و پیاده روی را نیز در صورت نیاز حتما با خود بردارید تا دچار مشکل نشوید.

راهنما سایت

آدرس

خوزستان، 100 کیلومتری دزفول، روستای شوی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه