آسیاب های آبی دزفول

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین مناطق ایران که می توانید برای سفر به آن اقدام کنید استان خوزستان بوده که جاذبه های مختلفی را در قسمت های مختلف خود جای داده است. یکی از آثار تاریخی به جای مانده از زمان ساسانیان آسیاب های آبی دزفول می باشد که به دلیل قدمت بالای خود تبدیل به مواردی ارزشمند گشته اند. در این مقاله به سراغ معرفی این آسیاب ها رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن ها به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آسیاب های آبی دزفول کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به آسیاب های آبی که در کنار رودخانه دز قرار دارند باید ابتدا از هر جای شهر که بودید خود را به خیابان ساحلی برسانید و سپس در جهت جنوب غربی این خیابان ادامه دهید. مسافت شما با توج به این که در کجای خیابان ساحلی باشی تا مقصد متفاوت بوده اما می توانید با استفاده از لوکیشن زیر به آسانی و با نقشه خود را به این جاذبه تاریخی برسانید. بدین منظور کافیست ابتدا لوکیشن و اینترنت همراه دستگاهتان را روشن نموده و سپس بر روی مسیر دسترسی زیر کلیک کنید.

آدرس آسیاب های آبی دزفول: خوزستان، دزفول، خیابان ساحلی

آسیاب های آبی دزفول

درباره آسیاب های آبی دزفول

یکی از مهم ترین آثار تاریخی موجود در دزفول را با نام آسیاب های آبی می شناسند که قدمت بالایی داشته و با شماره 3984 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اند. آسیاب های گفته شده در انحصار بخش خصوصی هستند و تعداد آن ها در زمان صفویان بین 50 تا 60 عدد بود. تعدادی از این آسیاب ها به مرور زمان و در اثر سیلاب های مختلف تخریب شدند. اگر به نزدیکی رودخانه دز بروید می توانید این آسیاب ها را در بخش های مختلف رود تماشا کنید که تعدادی از آن ها با فاصله تقریبی 800 متر از سد دزفول و بخشی دیگر در زیر پل دوم قرار دارند.

تعدادی از آن ها نیز در قسمت های دیگر رودخانه مثلا در کنار پل قدیم نیز حضور دارند. پیشینه تاریخی این آسیاب ها به زمان ساسانیان بر می گردد ولی تعداد زیادی از آن ها مربوط به دوران صفویه و قاجاریه می باشد. معماری به کار رفته در ساخت این آسیاب ها برگرفته از معماری بومی دزفول می باشد بدین شکل که با هم در ارتباط هستند و به صورت به هم پیوسته می باشند.

این آسیاب ها بیشتر در سه بخش از رود قرار دارند و بیشتر آن ها همان طور که گفته شد مربوط به صفویان و قاجاریان می شود. مصالح به کار رفته در ساخت این آسیاب ها از قلوه سنگ، آجر و ساروج بوده است. قرار گیری آسیاب ها در کنار هم به گونه ای بود که همانند سد عمل می کردند و آب را به جایی که مورد نظر بود هدایت می نمودند. این نوع طراحی مربوط به زمان ساسانیان می شود که بخش ابتدایی رود را قطع می کند.

تاریخچه آسیاب های آبی دزفول

یکی از مهم ترین مواردی که درباره این آسیاب ها می توان به ان اشاره کرد این است که قدمت آن ها به دورانی کهن بر می گردد و سیستم به کار رفته در ساخت آن نیز به عنوان قدیمی ترین سیستم آبیاری دنیا شناخته می شود. فردی به نام رومن گیرشمن درباره این سیستم در کتاب “هنر انسان” سخن گفته و آن را مربوط به 1400 تا 1500 سال پیش می داند. البته باید عنوان کرد که این قدمت که وی به آن متذکر شده در حال حاضر مورد تایید باستان شناسان نیز قرار گرفته است.

یک طاق بزرگ در نیمه رودخانه بر روی یکی از دهانه ها قرار دارد که از نظر تاریخی بسیار قدیمی بوده و طراحی آن به شکل ایوان های زمان ساسانیان می باشد. در زمان ساسانیان پادشاهان به این موارد علاقه داشتند و به همین دلیل می توان گفت شاید اثری بر جای مانده از سردار یا یک محتشم است. این گزینه های گفته شده در ابتدا پل بند های بزرگ بودند و رفته رفته تبدیل به آسیاب شدند. یک سری تغییرات در این پل بند ها و بعد ها بر روی آسیاب ها انجام شد که آخرین تغییرات مربوط به آن ها در زمان صفویه بود که تولید آجر تکامل یافته بود و اندازه آجر ها نیز بزرگ تر شده بود.

آسیاب های آبی دزفول

بهترین زمان بازدید از سازه های آبی

از آن جا که این سازه ها در دزفول قرار دارند و این منطقه معمولا گرم می باشد بهتر است زمانی را برای سفر انتخاب کنید که از نظر آب و هوایی اذیت نشوید و بتوانید بازدید بهتری را تجربه نمایید. بهترین زمانی که می وانید برای تماشای جاذبه های گردشگری دزفول اقدام کنید، فصل زمستان می باشد. این فصل دمای هوا در وصعیت بهتری بوده و شما می توانید شرایط بهتری را تجربه نمایید.

این سازه های آبی در رودخانه دز هستند و برای تماشای آن ها می بایست ابتدا شرایط را در نظر بگیرید و سپس اقدام کنید. بهتر است ابتدا رای بازدید از این جاذبه اقدام کنیدو سپس برای تماشای دیگر دیدنی ها اقدام نمایید. لازم به ذکر است این سازه ها از نظر تاریخی اهمیت بالایی دارند و قبل از تماشای آن ها بهتر است ابتدا ظرایط آب و هوایی و سپس شرایط بازدید را در نظر بگیرید تا دچار مشکل نشوید.

مدت زمان بازدید از آسیاب های آبی دزفول

اگر تمایل دارید برای تماشای این سازه های تاریخی اقدام کنید می توانید مدت زمانی بین یک الی دو ساعت را برای این منظور در نظر بگیرید. در هنگام بازدید از این جاذبه بتر است نهایت سعی خود را کنید که به هیچ کجای این بنا آسیبی وارد نشازید چرا که از نظر قدمت اهمیت بالایی دارند و به همین دلیل نباید به آن آسیب برسانید. شما می توانید بعد از بازدید از آسیاب های آبی دزفول برای مراجعه به دیگر جاذبه های این شهر اقدام کنید.

آسیاب های آبی دزفول

راهنما سایت

آدرس

خوزستان، دزفول، خیابان ساحلی

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه