خیابان سی تیر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

خیابان سی تیر یا خیابان قوام السلطنه یکی از خیابان های دیدنی و گردشگری در کلانشهر تهران می باشد که آن را از جمله معروف ترین فود استریت های تهران شناخته می شود. خیابان سی تیر جزء قدیمی ترین خیابان های پایتخت به شمار می رود که در یکی از قدیمی ترین محله های تهران جای گرفته و با توجه به قدمت طولانی که دارد، بسیاری از بناها و آثار تاریخی را در خود جای داده است. شهر تهران به عنوان پایتخت کشور، بسیاری از جاذبه های دیدنی، گردشگری و تاریخی را شامل می شود و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب می کند. به دلیل داشتن جاذبه های متنوع و جذابی که در این خیابان قرار دارند، به هر سوی آن نگاهی بیاندازید، جاذبه ای دیدنی و تماشایی را خواهید دید که شما را به سوی خود می کشانند. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با این خیابان گردشگری و زیبا بیشتر آشنا شویم.

خیابان سی تیر کجاست و مسیر دسترسی به آن

خیابان سی تیر از قدیمی ترین خیابان های تهران است که در مرکز پایتخت قرار گرفته و از سال 1395 به عنوان نخستین مرکز غذاهای خیابانی در تهران شناخته شد و انواع دکه ها، غرفه ها و ماشین های سیار در آن وجود دارند و از گردشگری ترین جاذبه های تهران به شمار می رود و گردشگران زیادی برای گردش و شکم گردی به سراغ آن می روند. این خیابان تاریخی در مرکز تهران و در محدوده تقاطع خیابان امام خمینی و خیابان جمهوری قرار گرفته و جزء محدوده های طرح ترافیک تهران محسوب می شود. این منطقه از شلوغ ترین مناطق و خیابان های تهران می باشد و به صورت میانگین می توان گفت که حدود 3 هزار نفر از آن عبور می کنند. اما آخر هفته ها، ایام تعطیل و به خصوص شب ها که جای سوزن انداختن در این خیابان نیست، به سختی جای پارک مناسب برای خودرو پیدا می شود. اما خوشبختانه مسیرهای دسترسی مختلفی برای رسیدن به این خیابان اعم از مسیر دسترسی با خودروی شخصی و وسایل نقلیه عمومی وجود دارند. در ادامه با مسیرهای مختلف برای دسترسی به خیابان 30 تیر آشنا می شویم.

خیابان سی تیر

مسیر دسترسی به خیابان سی تیر با خودروی شخصی

خیابان سی تیر در منطقه 12 شهرداری تهران و در تقاطع خیابان های امام خمینی و جمهوری قرار داشته و از شلوغ ترین و پرترددترین خیابان های تهران محسوب می شود و جزء محدوده های طرح ترافیک می باشد. برای آن که بخواهید با خودروی شخصی خود به سراغ این خیابان بروید، بایستی مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را تهیه نمایید. برای آن که با خودروی شخصی خود به این خیابان مراجعه کنید، مسیرهای مختلفی وجود دارند که یکی از آن ها را برای شما توضیح خواهیم داد. از هر کجای تهران که قرار داشته باشید، ابتدا خود را به خیابان زرتشت رسانده و سپس وارد خیابان حافظ شوید. از طریق پل حافظ خود را به خیابان سرهنگ سخایی برسانید و در نهایت می توانید به خیابان 30 تیر دسترسی پیدا کنید. توجه داشته باشید هر زمانی که با خودروی شخصی به این منطقه بروید، به سختی می توانید جای پارک مناسب پیدا کنید.

مسیر دسترسی به خیابان 30 تیر با مترو

اگر قصد داشته باشید در طول هفته و در زمانی که طرح ترافیک در حال اجرا می باشد به سراغ این خیابان بروید و حوصله ترافیک را ندارید، می توانید از وسایل نقلیه عمومی برای دسترسی به خیابان سی تیر استفاده نمایید. همچنین به دلیل پرتردد بودن این خیابان، مشکل پیدا کردن جای پارک مناسب برای خودرو وجود دارد و پارک خودرو در این خیابان امکان پذیر نیست و بایستی برای پارک خودرو به سراغ دیگر خیابان های اطراف بروید. لذا قصد داشته باشید با استفاده از مترو خود را به این جاذبه گردشگری برسانید، می توانید سوار مترو خط فرهنگسرا – صادقیه و یا تجریش – کهریزک شده و در ایستگاه های امام خمینی یا حسن آباد که نزدیک ترین ایستگاه های مترو به این خیابان هستند، پیاده شوید. اگر بخواهید مسیر مترو تا خیابان 30 تیر را به صورت پیاده طی کنید، بهتر است در ایستگاه حسن آباد از مترو پیاده شوید و اگر بخواهید با استفاده از اتوبوس مابقی مسیر را از مترو تا این خیابان بروید، پیشنهاد می شود در ایستگاه امام خمینی از مترو خارج شوید و سوار اتوبوس هایی شوید که در مسیر خود از محدوده خیابان سی تیر عبور می کنند.

آدرس خیابان سی تیر: تهران، خیابان امام خمینی، بین میدان امام خمینی و میدان حسن آباد

خیابان سی تیر

آشنایی با خیابان سی تیر

خیابان سی تیر تهران یکی از معروف ترین خیابان ها و استریت فودهای تهران به شمار می رود و انواع مختلفی از بناها و آثار تاریخی را در خود جای داده است. خیابان سی تیر از قدیمی ترین خیابان تهران است که در زمان های گذشته با نام خیابان قوام السلطنه شناخته می شد و از آن جایی که در تاریخ 30 تیر سال 1331 مردم در آن قیام نمودند، نام سی تیر را برای آن برگزیدند.

این خیابان در یکی از معروف ترین و قدیمی ترین محله های مرکز شهر تهران جای گرفته و موقعیت جغرافیایی آن به گونه ای است که از سمت شمال خود به خیابان جمهوری، از سمت شرق به خیابان فردوسی، از سمت غرب به خیابان حافظ و از جنوب به خیابان امام خمینی محدود می شود. علاوه بر بناهای تاریخی و آثار باستانی مختلفی که در این خیابان قرار دارند، کافه ها و رستوران های متنوع و رنگارنگ نیز در آن وجود دارند که توانسته اند از بهترین و معروفترین جاذبه های دیدنی تهران به شمار رود.

این خیابان که امروزه سنگ فرش شده، انواع غذاهای لذیذ و خوراکی های هوس برانگیز در کیوسک های آن وجود دارند. هنگامی که در حال قدم زدن در این خیابان پرجاذبه هستید، هر کدام از کیوسک ها و ون های رنگارنگ شما را به سمت خود جذب می کنند تاخود را به وعده غذایی و یا میان وعده ای دلچسب دعوت کنند. جالب است بدانید خیابان 30 تیر به عنوان نخستین استریت فود در تهران شناخته می شود و انواع دکه ها، کیوسک ها ماشین های رنگارنگ در آن قرار دارند که انواع غذاهای فست فودی، کبابی، کیک و دسر و نوشیدنی های سرد و گرم خوش عطر و طعم را تهیه و به دست مشتریان ارائه می دهند.

به دلیل وجود این جاذبه های هیجان انگیز، این خیابان بهترین محل برای افرادی است که به دنبال غذاهای خوشمزه و شکم گردی هستند به شمار می رود و از شلوغ ترین خیابان پایتخت محسوب می شود. اگر آخر هفته ها و به خصوص شب ها به این خیابان مراجعه کنید، با ازدحامی از جمعیت رو به رو خواهید شد که برای صرف غذاهای خوشمزه و لذیذ به این خیابان آمده اند.

دکه ها و کیوسک های خیابان سی تیر تا ساعات پایانی شب مشغول فعالیت و خدمت رسانی به گردشگران و مشتریان هستند. در مناسب های خاص مانند اعیاد مختلف، این خیابان مزین به نورپردازی های چشمنواز شده و بسیاری از گروه های موسیقی خیابانی به این خیابان می آیند و شادی و هیجان را میهمان دل های مردم می کنند. بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی که تهران را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند و قصد دارند به سراغ بازدید از بسیاری دیدنی های تهران بپردازند، خیابان 30 تیر را در لیست گردشگری خود قرار می دهند و به آن مراجعه می کنند. اگر اهل عکاسی هستید، می توانید دوبین و یا موبایل دوربین داری به همراه داشته باشید و عکس های بسیار زیبا و خاطره انگیزی را ثبت کنید.

نکته ای که بسیار حائز اهمیت می باشد این است که اگر قصد صرف غذا و میان وعده در دکه ها و ماشین های سیار در این خیابان دارید، بهتر است پیش از انتخاب دکه مورد نظر و سفارش غذا، حتما گشتی در میان تمام دکه ها داشته باشید و به تهیه و طبخ غذاها دقت نمایید. چرا که نظارت دقیقی بر روی غذاخوری های خیابان 30 تیر صورت نمی پذیرد و نکات بهداشتی را به صورت دقیق رعایت نمی کنند.

خیابان سی تیر

تاریخچه استریت فود سی تیر

کمی پیشتر دانستیم که خیابان سی تیر از قدیمی ترین خیابان های تهران به شمار می رود و از ابتدا به عنوان جاذبه گردشگری و محلی برای شکم گردی نبود و از سال 1395 ایده استریت فود سی تیر به واقعیت تبدیل گردید. لازم است بدانید در زمان های گذشته، دست فروشان انواع غذاهای خیابانی را با قیمت های ارزان به فروش می رسانند و هر چه به امکانات آن ها افزوده شد و پیشرفت کشورهای مختلف جهان را در زمینه غذاهای خیابانی شاهد بودیم، تنوع و کیفیت غذاها افزایش یافتند و طرفداران زیادی پیدا کردند.

سپس شهرداری تهران تصمیم گرفت این خیابان را سنگفرش کند. در نهایت این خیابان به یکی از معروف ترین خیابان های تهران برای پیاده روی، گردشگری و شکم گردی تبدیل شد. اگر شب ها و به خصوص آخر هفته ها به سراغ این خیابان بروید، آن را مملو از جمعیتی خواهید دید که برای صرف وعده های غذایی لذیذ و میان وعده های دلچسب آمده اند.

همچنین علاوه بر غذاهای فست فود و کبابی، در برخی از استریت فودها انواع غذاهای محلی نیز طبخ و سرو می شوند که گردشگران و مسافران می توانند از آن ها تهیه کرده تا با غذاهای اقوام مختلف آشنا شوند. ایده استریت فود مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفت و خوشبختانه این ایده تا به امروز پابرجا باقی مانده است. اما در مقابل برخی از افراد نیز منتقد وجود استریت فود در این خیابان تاریخی و قدیمی هستند.

از منتقدان این ایده می توان به رئیس ایکوم ایران و رئیس پژوهشگاه سامان میراث فرهنگی اشاره نمود. دلیل انتقاد ایشان نیز این می باشد: گازهایی که برای پخت و پز در دکه ها و کیوسک های این خیابان قرار دارند ممکن است مشکلاتی را برای موزه ها، آثار باستانی و بناهای تاریخی که در این خیابان قرار دارند، به وجود آورند.

غذاهای خیابان سی تیر

کافه ها و رستوران های مختلفی در سطح شهر تهران وجود دارند که بسیاری از آن ها جزء بهترین رستوران های تهران به شمار می روند؛ اما خوب است بدانیم که رستوران ها و کافه های متنوع و جذابی در غالب دکه و کیوسک های رنگارنگ در خیابان سی تیر وجود دارند که انواع غذاهای کبابی، فست فود و نوشیدنی های لذیذ در آن ها سرو می شوند. از آنجایی که این دکه ها و کیوسک ها با قرار دادن میز و صندلی هایی در خیابان سبب گردیده اند فضایی بسیار دلنشین و هیجان انگیز را پدید آورند و گردشگران زیادی این غذا را به عنوان محلی برای شکم گردی خود انتخاب کنند و به سراغ آن بروند.

برخی از دکه ها به صورت ثابت هستند و برخی دیگر ماشین های سواری نظیر ون می باشند که با رنگ های شاد و نورپردازی های زیبا مزین شده اند آشپزخانه های کوچک و نسبتا مجهزی در آن ها وجود دارند. غذاهایی که در این دکه ها و کیوسک ها تهیه می شوند دارای طعم خوشمزه و کیفیت قابل قبولی هستند و در عین حال از قیمت های مناسبی نیز برخوردارند.

در میان کیسوک ها و ماشین های سیاری که در این خیابان مشغول به فعالیت هستند، غرفه ها و دکه هایی وجود دارند که انواع غذاهای بین المللی نظیر غذاهای مکزیکی، لبنانی، هندی و غیره را تهیه و سرو می کنند. توجه داشته باشید اگر آخر هفته ها و ایام تعطیل برای صرف وعده غذایی خوشمزه ای به همراه دوستان و خانواده خود به این خیابان مراجعه کنید، به سختی می توانید جای خالی برای نشستن پیدا کنید.

خیابان سی تیر

جاذبه های تاریخی خیابان 30 تیر

همانطور که گفته شد، انواع بناهای تاریخی و آثار باستانی مختلف در این خیابان وجود دارند که قدمت برخی از آن ها به 1 قرن گذشته بازمی گردند. در این میان برخی از بناها، جزء بناهای مذهبی ادیان مختلف شمرده می شوند که می توان به کلیسا و کنیسه یهودیان و آتشکده اشاره نمود. به همین جهت سی تیر را با نام دیگری به نام خیابان ادیان نیز می شناسند. تا سال 1395 هجری شمسی، گردشگران تنها برای بازدید از بناهای تاریخی و موزه ها به سراغ این خیابان می آمدند. اما از زمانی که خیابان سی تیر به عنوان نخستین استریت فود تهران معرفی شد، این خیابان به یکی از شلوغ ترین و پرترددترین خیابان های پایتخت تبدیل گردید و بسیاری از گردشگران برای شکم گردی به آن مراجعه می کنند. اما در این بخش قصد داریم به معرفی جاذبه های تاریخی خیابان سی تیر بپردازیم.

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران از جمله معروف ترین جاذبه تاریخی خیابان سی تیر محسوب می شود که در تاریخ 21 اردیبهشت ماه سال 1313 به دستور رضاخان ساخته شد. این موزه محلی برای نگهداری و به نمایش قرار دادن مجموعه های تاریخی و پیش از تاریخ ایران به شمار می رود. موزه ملی ایران از مهمترین موزه های ایران بوده و در حال حاضر مدیریت آن به عهده دکتر جبرئیل نوکنده می باشد.

موزه علوم و فناوری ایران

یکی دیگر از موزه های خیابان 30 تیر، موزه علوم و فناوری ایران است که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می شود. این موزه در سال 1389 در محل کتابخانه ملی افتتاح گردید و میزبان بازدیدکنندگان زیادی بود. سه گالری در این موزه فعالیت دارند که شامل گالری های مرکز علم، فناوری های بومی و گالری از مورس تا موبایل می شوند.

موزه آبگینه و سفالینه

موزه آبگینه و سفالینه تهران یادگاری از دوران قاجار در سی تیر تهران می باشد که ساختمانی دو طبقه با پلانی هشت ضلعی است و به شخصی به نام قوام السلطنه، وزیر احمد شاه قاجار، تعلق دارد. 5 تالار در این موزه وجود دارند که هر کدام از آن ها اشیاء گوناگونی را برای نمایش در خود قرار داده اند و قدمت برخی از آن ها به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح باز می گردد. موزه آبگینه و سفالینه از دیدنی ترین موزه های تهران به شمار می رود و بازدیدکنندگان زیادی به سراغ آن می روند.

کلیسای انجیلی

از آنجایی که پیروان دین های مختلف در ایران زندگی می کنند، عبادتگاه های ادیان مختلف در جای جای کشورمان دیده می شوند که کلیسای انجیلی یکی از آن عبادتگاه ها می باشد که مخصوص پیروان دین مسیحیت می باشد.این کلیسا از دوران قاجار در تهران باقی مانده و ساختمان آن را می توانید در خیابان سی تیر تهران مشاهده نمایید.

کنیسه حییم

کنیسه حییم به عنوان نخستین کنیسه شهری در کشورو موزه ملی کلیمیان ایران شناخته می شود. یک کنیسه دیگر به لهستانی ها تعلق دارد، در حیاط این مجموعه جای گرفته و مجموعه را پدید آورده اند که دو کنیسه را شامل می شوند. کنیسه حییم در تاریخ 23 مهر ماه سال 1384 با شماره ثبت 13566 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آتشکده زرتشتیان آدریان

از دیگر بناهای تاریخی که در خیابان سی تیر تهران قرار دارد و قدمت آن به سال 1293 هجری شمسی بازمی گردد، آتشکده زرتشتیان آدریان می باشد که به عنوان تنها ساختمان آتکشده زرتشتیان تهران شناخته می شود. اگر به بنای این آتکشده نگاهی کنید، ستون هایی را خواهید دید که سر گاو بر روی آن ها طراحی و برش خورده اند و در واقع حیوان گاو نماد آفرینش در دین زرتشت محسوب می شود.

دلیل نام گذاری خیابان سی تیر

به دلیل آن که یکی از نخست وزیران دوران قاجار پهلوی که احمد قوام نام داشت، در خیابان 30 تیر سکونت داشت و این خیابان تا پیش ار دوران انقلاب اسلامی با نام خیابان قوام السلطنه شناخته می شد. پس از انقلاب و با وقوع قیام مردم در تاریخ 30 تیر نام سی تیر را به دستور آیت الله کاشانی برای این خیابان انتخاب کردند. اما جالب است بدانید، پیش از آن نیز و از آنجایی که مریض خانه ای در این خیابان وجود داشت، این خیابان را با نام خیابان مریض خانه می شناختند.

خیابان سی تیر

رستوران ها کافه های خیابان سی تیر

انواع رستوران ها و کافه های مختلف در این خیابان وجود دارند که اغلب آن ها به صورت دکه و ماشین های سیار فولکس واگن رنگارنگ می باشند و معمولا در این خیابان به صورت ثابت قرار دارند. اما در مقابل نیز برخی دیگر به صورت سیار می باشند و در مواقع مختلف، به نقاط مختلفی از سطح شهر تغییر مکان می دهند. عکاسی در کنار ماشین ها و کیوسک های رنگارنگ، از لوکیشن های عکاسی خیابان در تهران به شمار می رود که می تواند عکس های زیبایی را برای شما ثبت نماید.

کافه گل رضاییه

کافه ای معروف وقدیمی به نام کافه گل رضاییه در این خیابان وجود دارد که نسبت به دیگر کافه های خیابان سی تیر دارای قدمت و شهرت بیشتری بوده و اگر کمی بالاتر از موزه آبگینه بروید، می توانید آن را مشاهده کنید. کافه گل رضاییه در زمان های قدیم محلی برای دور هم جمع شدن اهالی شعر و ادب بود و نویسندگان و شاعران نامدار به آن مراجعه می کردند. دکه های دیگری در این خیابان وجود دارند که انواع غذاهای خوشمزه ایرانی و بین المللی را تهیه و به مشتریان عرضه می کنند. از دیگر رستوران ها و کافه های سی تیر می توان به فست فود ابینی، قاتوق کده، آون پیتزا، فلافل آبادان سیتی، ساندویچ باماهاس و غیره اشاره نمود.

شماره تماس کافه گل رضاییه: 66707290-021

بهترین زمان رفتن به خیابان سی تیر

از بهترین زمان های رفتن به خیابان 30 تیر و گشت و گذار و شکم گردی در آن، شب ها می باشد. اگر شب ها و به خصوص شب های بهار و تابستان سری به این خیابان بزنید، جمعیت زیادی از گردشگران را خواهید دید که برای خوردن غذاهای لذیذ و دلچسب به سراغ این خیابان آمده اند و شور و هیجان زیادی را به پا کرده اند. همچنین در برخی از ایام سال نظیرجشن های نوروز، اعیاد مذهبی، شب یلدا و غیره به خیابان سی تیر بروید، آن را مملو از جمعت خواهید دید و برنامه های شاد و مفرحی نیز برگزار می شوند که بر شور و حال شب ها می افزایند. اما در نظر داشته باشید اگر قصد بازدید از جاذبه های تاریخی و موزه های این خیابان را دارید، بایستی ساعات روز و پیش از عصر را انتخاب نمایید تا بتوانید از آن جاذبه ها نیز دیدن کنید و حتما پیش از رفتن از ساعت کاری هر موزه و بنای تاریخی که قصد بازدید از آن ها را دارید، مطلع شوید.

خیابان سی تیر

سوالات متداول

خیابان سی تیر کجاست؟

خیابان سی تیر از قدیمی ترین خیابان های تهران است که در مرکز شهر و در محدوده میدان امام خمینی قرار دارد.

نزدیکترین ایستگاه مترو به خیابان سی تیر کدام است؟

ایستگاه مترو امام خمینی و ایستگاه مترو حسن آباد

از چه زمانی خیابان سی تیر به استریت فود تبدیل شد؟

از سال 1395 خیابان سی تیر به استریت فود تبدیل گردید.

جاذبه های دیدنی خیابان سی تیر کدام اند؟

علاوه بر دکه های غذا جاذبه های دیدنی دیگری در خیابان سی تیر وجود دارند که می توان به موزه آبگینه سفالینه، موزه علوم و فناوری ایران، موزه ملی ایران، کنیسه حییم و غیره اشاره نمود.


[html_block id=”69678″]

راهنما سایت

آدرس

تهران، خیابان امام خمینی، بین میدان امام خمینی و میدان حسن آباد

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه