موزه ملی ایران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

موزه ملی ایران یکی از مهم ترین و قدیمی ترین موزه های ایران است که می توان آثار تاریخی ارزشمندی را از دوره های تاریخی مختلف در این موزه تماشا کرد و در دل تاریخ قدم زد. این موزه برای علاقمندان به تاریخ ایران و دوستداران موزه گزینه بسیار مناسبی است  با بازدید از آن می توان درباره تاریخ ایران از دوره پارینه سنگی تا دوره ساسانی و دوران پس از اسلام، اطلاعاتی مفید کسب کنید. ممکن است پیش از بازید از این موزه بخواهید بدانید که در این موزه چه آثاری وجود دارد؟ موزه ملی ایران کجاست؟ ما در این مقاله قصد داریم به معرفی موزه ملی ایران باستان بپردازیم و اطلاعاتی را در این باره به شما عزیزان ارائه دهیم پس در ادامه این مقاله با لوکس ویلا همراه باشید.

موزه ملی ایران

معرفی موزه ایران باستان

اگر بخواهیم موزه ملی ایران باستان را معرفی کنیم در ابتدا لازم است بدانید که موزه ملی ایران یکی از ارزشمند ترین و غنی ترین موزه های تاریخی به شمار می رود. زیرا که در این موزه گنجینه های ارزشمند و تاریخی بسیاری از دوره های تاریخی مختلفی وجو دارد. هم چنین این موزه به عنوان اولین موزه رسمی کشور و موزه مادر شناخته می شود و در آن حدود 300 هزار شی مختلف از ادوار مختلف فرهنگی به نمایش گذاشته شده است و هرکدام نشان دهنده قدمت، تمدن و فرهنگ غنی کشور عزیرمان ایران است. این موزه دارای زیر بنای بیش از 20 هزار متر است و مساحت آن به حدود 18 هزار متر مربع می سدو قدمت آن هشتاد سال است. خوب است بدانید که این موزه دارای دو بخش مجزا می باشد  که یک بخش مربوط به دوره پیش از اسلام و دوره پارینه سنگی تا دوره ساسانی است که این بخش در سال 1316 افتتاح شد و در سال 1357 نیز موزه دوران اسلامی و آثار تاریخی مربوط به دوران اسلامی افتتاح شد.

تاریخچه موزه ملی ایران

در زمان آغاز مشروطیت تصمیم تاسیس این موزه از سوی فردی به نام صنیع الدوله صورت گرفت اما این ایده در آن دوره مورد استقبال قرار نگرفت و اجرایی نشد. اما سپس پس از گذشت مدت زمانی احمد شاه قاجار به کمک مرتضی خان الممالک، ویزر وزرات معارف به جمع اوری و گرد آوری برخی اشیای تاریخی در مدرسه دالفنون با نام موزه پرداختند. پس از گذشت چندین سال و در سال 1304 و دوره پهلوی این اشیا به تالار آیینه عمارت مسعودیه در میدان بهارستان انتقال پیدا کرد.

در ابتدا تنها آثاری که در این موزه نگهداری میشد شامل اشیایی چون 15 پارچه اشیای عتیقه مفرغی، 158 قطعه کاشی، سفال و شیشه، تعدادی سکه، 54 عدد سلاح قدیمی و غیره بود که تمامی آنها حاصل جستجو و تلاش باستان شناسان بود. مجلس شورای ملی در سال 1306 تصمیم به لغو امتیاز انحصاری فرانسوی برای کاوش باستان شناسی گرفت و در ازای آن امتیاز کاوش باستان شناسی در شوش به آنها داد شده و دولت ساخت یک موزه و کتابخانه به ریاست فرانسوی ها را پذیرفت. در همان سال ها معماری فرانسوی به نام آندره گدار به ایران آمد و شروع به ساخت موزه ملی ایران باستان  به کمک دو معماری ایرانی  به نام حاج عباسعلی معمارباشی و مراد تبریزی در سال 1323 کرد. این موزه سپس ساخت این موزه پس از وقفه های متعدد در سال 1329 پایان یافت اما به طور کامل تکمیل نشد و تکمیل آن پس از چندسال صورت گرفت. در سال 1370 نیز با توجه به آثار دوره اسلامی و در نظر گرفتن آن تکمیل معماری داخلی موزه دوران اسلامی در مساحتی حدود 10 متر مربع در چهار طبقه آغاز شد و در سال 1375 افتتاح گردید.

موزه ملی ایران چه بخش هایی دارد؟

همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم، موزه ملی ایران دارای بخش های مختلفی است و در آن می توان آثار مختلف تاریخی از هر دوره زمانی ایران باستان را اشاره نمود که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

موزه ایران باستان

از مهم ترین بخش های موزه ملی ایران، موزه ایران باستان از که در آن می توان آثاری ارزشمند و تاریخی را از ایران باستان مشاهده نمود و با تمدن و فرهنگ ایران باستان آشنا شد. همانطور که اشاره نمودیم ساخت موزه ایران باستان از سال 1312 آغاز شد و به مدت چهار سال و در چهار مرحله توسط معماری فرانسوی به نام آندره گدار در فاصلع کمی از خیابان سی تیرساخته شد و در آن از آجر های قرمز برای ئزئینات این بنا استفاده شد. خوب است بدانید که معمار این بنا در قسمت وروردی ساختمان از کاخ ساسانی و طاق معرووف کسری الهام گرفت و نوع چیدمان آجر ها و سطوح داخلی ایوان ها به سبک معماری ایرانی انجام شد. ورودی این بنا به شکل ایوانی با طاق هلال شکل است و جلوه ای زیبایی دارد. هم چنین کتابخانه و سالن نمایشگاهی این ساختمان در دو طرف قسمت ورودی این بنا در دو طبقه وجود دارد.

کیتبه ای از سنگ مرمر نیز که شعری از ملک و الشعرای بهار بر با خط ثلث بر روی آن نوشته شده در قسمت بالای سر درد قرار داده شده است و اشیایی که در این موزه قرار دارد از دوران پارینه سنگی تا زمان ساسانیان در دو بخش پیش از تاریخ و دوران تاریخی است و شما می توانید با مراجعه به این دو بخش از این آثار ارزشمند دیدن کنید.

دوران پیش از تاریخ

دوران پیش از تاریخ موزه ملی ایران باستان در طبقه اول واقع شده و برای بازدید از اشیای دوران پیش از تاریخ یعنی دوران پارینه سنگی که به عنوان قدیمی ترین دوران زندگی بشر است، باید به این طبقه بروید. در این بخش شما می توانید از آثاری چون ابزار سنگی دوران پارینه سنگی، سفال های مناطق و محوطه های مهم باستان شناسی، پیکر گلی انسان و حیوانات، ماکت سفالی تپه چخماق دیدن کنید و اطلاعاتی مفید را درباره این دوره کهن به دست آورید.

دوران تاریخی

پس از بازدید از بخش دوران پیش از تاریخ و گشت و گذار در کهن ترین تاریخ بشریت با رفتن به طبقه همکف می توانید از آثار دوران تاریخی و فرهنگ و تمدن ایرانی دیدن کنید. ممکن است بخواهید بدانید که در این  بخش چه آثاری وجود دارد؟

در این بخش می توان آثاری از هزاره چهارم پیش از میلاد تا پایان دوره ساسانی را مشاهده نمایید که جمه کهن ترین و ارزشمند ترین آثاری که در این بخش وجود دارد می توان انیمیشن جهان بر روی سفال از شهر سوخته، مجسمه داریوش اول، مجسمه مفرغی مرد زاوی و مرد نمکی اشاره نمود. با بازدید از این آثار ارشمند می توان اطلاعاتی مفید و ارزشمند از دوره تاریخی و دوره ساسانیان بدست آورد که بازید از آن به علاقمندان بسیار توصیه می شود.

 

موزه ملی ایران

موزه باستان شناسی و هنر اسلامی

از دیگر بخش های موزه ملی ایران می توان به موزه باستان شناسی و هنر اسلامی اشاره نمود که این موزه در سال 1322 توسط اوژن آفتاندیلیان با همکاری آندره گدار به عنوان موزه مردم شناسی طراحی شد که اما این سرانجام در سال 1332 ایمن مکان با کاربرد اداری و نماشگاه موقت و برگزاری نمایشگاه ها بهر برداری شد و مورد استفاده قرار گرفت. از همین رو این موزه در این مجموعه ارزشمند در طبقه دوم موزه ایران باستان واقع شد و آثار آن دوره در آنجا به نمایش گذاشته شد.

سر انجام به دلیل اهمیت ویژه این آثار و این دوره تاریخی موزه ای مستقل جهت برطرف نمودن نیاز های آموزشی و پژوهشی ساخته شد و در دوم آبان سال 1375 آثار مربوطه به این بنا منتقل شد و در آن سال افتتاح شد. خوب است بدانید که در دهه هشتاد برای انجام اقداماتی چون اصلاح و تکمیل این بنا برای گسترش  فضا این  موزه تعطیل شد و سپس بعد از گذشت چند سال در سال 1394 مجددا افتتاح شد.

خوب است بدانید طراحی و معماری موزه باستان شناسی و هنر اسلامی از کاخ بیشاپور ساسانی الهام گرفته شده است و طراحی آن به صورت چلیپایی هشت ضلعی می باشد که در مساحتی چهار هزار متر مربع و در سه طبقه و در کنار موزه ایران باستان ساخته شده و می توان گفت که یکی از دیدنی ترین بخش های موزه ملی ایران است.

موزه باستان شناسی خود دارای بخش های مختلفی است و در هر طبقه می توان آثار تاریخی گوناگونی از دوره های تاریخی مختلف را مشاهده نمود اما در طبقه همکف این موزه تنها سالن اجتماعات و سالن نمایشگاه های موقت وجود دارد. آثار تاریخی و اشیای ارزشمند این موزه در هفت تالار و 170 ویترین در طبقات اول و دوم موزه به نمایش گذاشته شده اند که در ادامه به آنها می پردازیم.

از صدر اسلام تا دوره ایلخانی

در طبقه دوم موزه باستان شناسی می توان تالار هایی از صدر اسلام، دوره سلجوقیان و دوره ایلخانیان را مشاهده نمود که آثاری چون قرآن هایی بر پوست آهو از دوره صدر اسلام، دست بافته های کهن ری و اصفهان، سفالینه های نیشاپور کاشان، گچبری و آجر کاری های دوره سلجوقیان، شیشه های گرگان، ظروف زرین فام دوره ایلخانیان و چندین نسخه خطی از کتاب هایی چون مسالک و ممالک و پنج گنج نظامی، به نمایش گذاشته شده اند و هرکدام از آنها دارای ارزش تاریخی بسیاری هستند. بازدید از این بخش از موزه باستان شناسی به علاقمندان به این دوره های تاریخی ایران، بسیار توصیه می شود.

از تیموریان تا قاجار

در طبقه اول این موزه می توان آثاری ارزشمندی از دوره تاریخی تیموریان تا قاجاریان را مشاهده کرد که در این طبقه تالار هایی  چون تالار تیموری، تالار قرآن، تالار صفویه، تالار افشار، تالار طند و قاجار وجود دارد و در هرکدام آثاری از این دوره های تارخی به نمایش گذاشته شده است که از جمله این آثار می توان به مواردی چون فرشینه های زربافت صفویان، لاکی های دوره زندیه و قاجار، کتاب آرایی و نگار گری دوره تیموریان، چینی های آبی و سفید زیبا،  نقاشی های قهوه خانه ای، خاتم کاری و آینه کاری هایی زیبا از دوره قاجار اشاره نمود.

هم چنین اگر به بازید از آثار تاریخی قاجار علاقمند هستید می توانید به کاخ گلستان که در پانزده خرداد تهران قرار دارد بروید و در آنجا آثار بیشتری از این دوره تاریخی مشاهده کنید و با این سلسله پادشاهی بیشتر آشنا شوید.

تالار قرآن

همان طور که اشاره کردیم در طبقه اول موزه باستان شناسی تالار های متعددی مربوط به دوره های تاریخی بسیاری وجود دارد که از جمله مهم ترین انها که نشان دهنده اهمیت دوره اسلامی است می توان به تالار قران اشاره نمود که در فضای زیر گنبد مرکزی طبقه اول واقع شده.

در این تالار می توان قران های نفیس از دوره های مختلف تاریخی که اغلب آنها مربوط به سده های نخست اسلام هستند مشاهده نمود که از جمله می توان به قرآنی که بر روی پوست آهو نوشته شده اشاره نمود. در این تالار قرآن های با خط هایی مختلف چون خط کوفی، نسخ، ریحان، محقق ثلث و غبار وجود که هرکدام از آنها بسیار ارزشمند هستند.

مهم ترین بخش این تالار قرآنی بزرگ و نفیس به قلم بایسنقر میرزا است که در مرکز این تالار قرار دارد که توسط نادر شاه از هرات به قوچان منتقل شد و در جنگ ها با هدف حفظ لکشریان در جلو لشکر حمل می شد و خوب است بدانید که برخی از قسمت های این قرآن نفیس در جنگ نادرشاه در اثر آتش سازی سوخت و تخریب شد و امروزه قسمت های باقی مانده از آن در موزه باستان شناسی و هنر اسلامی نگهداری می شود.

تالار قرآن موزه ملی ایران

امکانات موزه ملی ایران

این موزه دارای امکاناتی مختلفی است که بازدید کنندگان می توانند در هنگام بازدید از موزه ملی ایران از این امکانات استفاده کنند که از جمله می توان به کتابخانه غنی و مهم در زمینه باستان شناسی اشاره نمود که کتاب های خطی و سنگی و ارشمندی در آن وجود دارد که برخی از انها از دوره قاجار باقی مانده اند. از دیگر امکانات این موزه می توان به گالری صنایع دستی که در حیاط موزه وجود دارد اشاره نمود که می توانید پس از بازدید از این موزه به گالری بروید و از آن بازید و خرید نمایید. هم چنین در موزه ملی ایران کافه رستوران نیز وجود دارد که شما می توانید پس از بازدید از موزه برای استراحت و نوشیدن یک نوشیدنی دلچسب در فضای زیبای موزه به انجا بروید.

اشیای موجود در موزه ملی ایران

در این موزه اشیای تاریخی و ارزشمند بسیاری وجود دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1.سردیس دختر کوروش و همسر داریوش آتوسا که در اطراف تخت جمشید یافته شده و در موزه ملی قرار دارد.

2.سرباز مفرغی بلند بالا با قامت 195 سانتی متری مربوط به دوره ایلامیان

3.جام سه هزار سال مارلیک یافت شده از دل تپه های سلنطنتی

4.ابزار ها و استخوان هایی از دوره پارینه سنگی

5.جمجه تغییر شکل داده از یک زن باستانی

6.مولاژ قانون نامه حَمورابی ساخته

7.نقش برجسته بار عام در تخت جمشید

8.مومیایی مرد نمکی زنجان

معماری موزه ملی ایران

در ابتدا خوب است بدانید که موزه ملی ایران در زمینی با مساحت حدود 5500 متر مربع و با زیر بنای 1100 متر مربعی در سه طبقه و با سبک معماری ایران باستان ساخته شده است. در واقع زمانی که معمار این بنا تصمیم به ساخت این بنا گرفته است تلاش کرده که طراحی این موزه کاملا شبیه به سبک معماری ایران باستان باشد. در واقع می توان  گفت که طرح و نقشه یک موزه باید با اشیا و آثار درون ان و با تاریخ آن کشور همخوانی داشته باشد، از همین رو آندره گدار معماری فرانسوی این بنا تمام تلاشش بر این بوده که معماری ساختمان این موزه شبیه به معماری ایران باستان باشد که از جمله مواردی که نشان دهنده نوع معماری ایرانی در این بنا است می توان به سر در وروی موزه که شبیه به نمای ایوان کسری است اشاره نمود. هم چنین در معماری و ساخت این موزه از آجر های قرمز رنگ استفاده شده است که این آجر ها نشان دهنده معماری عصر ساسانی است. در واقع قسمت ورودی این ساختمان شبیه به یک طاق بزرگ ساسانی است که فضای ورودی را مشخص می کند. هم چنین در قسمت ورودی این موزه حفره ها و فر رفتگی های وجود دارد که به عنوان ورودی فرعی و جانبی است و به سمت سالن های بزرگ راه دارد.

همان طور که درابتدا نیز اشاره نمودیم ساخت این موزه  با هدف انجام فعالیت های فرهنگی متعدد در سال 1323 شروع شد و در سال 1329 پایان یافت اما به طور کامل تکمیل نشد و در طی دوره های زمانی 1370 تا 1375 اقداماتی جهت گسترش و بهبود این مکان صورت گرفت که از جمله می توان به تعویض ویترین ها، نوسازی سیستم گرمایشی و سیتم برقی موزه اشاره نمود. هم چنین در این بازه زمانی واحد هایی به عنوان انبار گنجینه در زیر موزه جهت نگهداری برخی آثار تاریخی ساخته شد.

در قسمت دیواره های جانبی در سمت شرقی و غربی این ساختمان پنجره هایی بلند و باریک وجود دارد که ریتمی یکسان در سطح دیوار ایجاد نموده و جلوه زیبایی به این ساختمان بخشیده است. این پنجره ها موجب شده است که نور کافی به کمک نورگیر ها به سالن برود و اشیا بهتر نمایش داده شوند.  در قسمت بالایی به دلیل عدم وجود پنجره این نما بسیار تاریک بی نور است و جلوه ای بی روح به این قسمت بخشیده است.

موزه ملی ایران

قیمت بلیط و ساعات بازدید از موزه ایران باستان

پیش از بازدید از موزه ملی ایران بهتر است که از ساعات بازید آن اطلاع کسب کنید تا در هنگام بازدید از آن مشکلی برایتان پیش نیاید اما به طور کلی ساعات بازدید از این موزه در فصل بهار تابستان همه روزه از ساعت 9 الی 19 و در فصل پاییز از ساعت 9 تا 17 می باشد.

همان طور که ممکن است بدانید برای بازدید از موزه ملی ایران لازم است که پیش از بازدید از آن بلیط تهیه کنید که هزینه بلیط موزه ملی ایران برای هر نفر 10 هزار تومان است که این مبلغ برای اتباع خارجی 100 هزار تومان می باشد.

موزه ملی ایران کجاست و مسیر دسترسی به آن

همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم این موزه مهم و ارزشمند در پایتخت ایران و در استان تهران واقع شده و از جمله جاهای دیدنی تهران محسوب می شود. مسیر دسترسی به این موزه بسیار آسان است زیرا که این موزه در ابتدای خیابان سی تیر و در قسمت غربی خیابان ملل متحد و شمال خیابان امام خمینی واقع شده است و برای رسیدن به آن کافیست که در ایستگاه امام خمینی و در تقاطع یک و دو مترو از قطار پیاده شوید و پس از خروج از مترو به سمت غرب خیابان امام خمینی به سمت خیابان سی تیر حرکت کنید.

هم چنین می توانید از سمت مترو حسن آباد به این موزه بروید و در ایستگاه حسن آباد از مترو پیاده شوید و به طرف شرق خیابان امام خمینی با طی نمودن مسافتی پنج دقیقه ای و گذر از تاطع خیابان سی تیر به موزه ملی برسید. از دیگر روش ها برای رسیدن به این موزه از طریق اتوبوس های عمومی می باشد.

آدرس موزه ایران باستان: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی‌تیر

راهنما سایت

آدرس

میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی‌تیر

شماره تماس

هزینه بازدید

۱۰/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 19

یک‌شنبه

9 الی 19

دو‌شنبه

9 الی 19

سه‌شنبه

9 الی 19

چهار‌شنبه

9 الی 19

پنج‌شنبه

9 الی 19

جمعه

9 الی 19
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه