جاهای دیدنی شاهرود

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

12 تیر

موزه شاهرود

موزه شاهرود موزه ای تماشایی در شهر شاهرود است که از منحصر به فردترین موزه های کشور به شمار آمده و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. انواع اشیاء و آثار تاریخی ارزنده در […]

11 تیر

برج کاشانه بسطام

برج کاشانه بسطام از قدیمی ترین برج ها و بناهای تاریخی در شهر بسطام می باشد که بسیاری از تاریخ شناسان بر این باورند که این بنای تاریخی در واقع آتشکده زرتشتیان بوده که از دوران پیش از […]

27 خرداد

روستای قلعه بالا شاهرود

روستای قلعه بالا شاهرود یکی از روستای های شهر شاهرود بوده که جزء روستاهای تاریخی ایران محسوب می شود و امروزه به جاذبه ای دیدنی در این شهر تبدیل شده است. شهر زیبای شاهرود شهری به دور از […]

22 خرداد

باغ گردشگری اورس شاهرود

باغ گردشگری اورس شاهرود تفرجگاهی زیبا و با انواع امکانات تفریحی و رفاهی در میان شهر شاهرود است که از بهترین جاذبه های گردشگری برای یک روز تعطیل به شمار می آید. پارک ها، فضاهای سبز، باغ ها […]

2 خرداد

آبشار مجن شاهرود

یکی از زیبا ترین شهر های ایران که افراد می توانند با سفر به آن جاذبه های مختلفی را تماشا نمایند و چندین آب و هوا را در یک زمان تجربه نمایند، شاهرود می باشد. این شهر توانسته […]

1 خرداد

جنگل اولنگ

یکی از بهترین شهرستان های ایران که توانسته مناظر بکر و جاذبه های متعددی را در خود جای دهد، شاهرود می باشد. این منطقه دارای جاذبه های مختلفی هم چون جنگل های مختلف، کویر، آبشار، چشمه، روستاهای تاریخی […]

23 اردیبهشت

مراکز خرید شاهرود

یکی از بهترین مناطق گردشگری در ایران که توانسته در طول سال عده زیادی از افراد را به خود جذب نماید، شاهرود می باشد. اگر قصد دارید به این شهر سفر کنید بهتر است علاوه بر جاهای دیدنی […]

20 اردیبهشت

جنگل ابر

یکی از شهر های چهار فصل ایران که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید و از جاذبه های متعدد درون آن لذت ببرید، شاهرود می باشد. این منطقه که به قاره کوچک معروف است دارای دیدنی […]

28 آذر

بهترین رستوران های شاهرود

شهرستان شاهرود به عنوان بزرگ ترین شهرستان ایران شناخته می شود که به دلیل تنوع جاذبه ها و آب و هوای خود توانسته عده زیادی را به سمت خود جذب نماید. یکی از مهم ترین مواردی که افراد […]

یکی از بهترین شهر های کشور که به دلیل دارا بودن جاذبه های مختلف درون آن و هم چنین آب و هوای خوبش توانسته افراد زیادی را به سمت خود جذب کند، شاهرود می باشد. این شهرستان معروف به قاره کوچک بوده و از نظر آب و هوایی گفته شده که چهار فصل می باشد. در این مقاله به سراغ معرفی جاهای دیدنی شاهرود رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

جنگل ابر

همانطور که از نام این جنگل پبداست، شما در این جنگل می توانید انبوهی از ابرهایی را ببینید که در اکثر اوقات نزدیک به سطح زمین و درختان می شوند و مه تشکیل شده در آن به زیبا ترین شکل ممکن ظاهر می گردد و به قولی دریای ابر را می بینید. این جنگل تنها در برخی از روز های هفته تا غروب مه ندارد و واضح قابل تماشا می باشد. وجود درختان تنومند و منحصر به فرد درون آن سبب شده تا مورد توجه عده زیادی از افراد قرار بگیرد تا جایی که این جنگل به ثبت جهانی یونسکو نیز رسیده است.

از نظر موقعیت جغرافیایی جنگل ابر در جایی واقع شده که محل تلاقی دو ناحیه آب و هوایی کم فشار در دشت گرگان و پرفشار در ناحیه ابر می باشد. به دلیل نازک بودن ین قسمت از کوه های البرز معمولا ابرها از لا به لای دره ها به طرف جنوب می روند و از غروب تا نیمه شب تمامی فضا را می پوشاند به همین دلیل دمای هوا در این اوقات کاهش می باد به طوری که حتی در تابستان نیز هوا سرد شده و نیاز به یک وسیله گرمایشی حس می شود.

یکی از دلایل خاص بودن این جنگل مربوط به اقلیم آن می باشد که با نام اقلیم اکوتن شناخته می شود. این اقلیم از به هم پیوستن دو اقلیم بیابانی سمنان با اقلیم جنگلی گلستان به وجود آمده است. این مورد باعث شده تا پوشش گیاهی و جانوری به خصوصی را نیز شامل شود. اگر خودروی آفرود دارید بهتر است تا چشمه مریم از جاده بالا روید تا بتوانید یک منظره بسیار زیبا را جلوی چشمان خود ببینید. در سفر به شاهرود اگر به این جنگل مراجعه کردید بهتر است به روستای ابر نیز سری بزنید و حتی برای اقامت خود نیز از آن استفاده نمایید.

آدرس جنگل ابر: سمنان، شاهرود، 40 کیلومتری شمال شرقی

جنگل ابر

حمام چهارسوق

یکی از سازه های تاریخی شاهرود که تماشای آن خالی از لطف نخواهد بود، حمام چهارسوق می باشد. این بنا قدمتی بالا داشه و ساخت آن به دوران صفویه-قاجاریه بر می گردد. این حمام در یکی از محله قدیمی شهر معروف به بیدآباد قرار گرفته و در نزدیکی مسجد تاریخی امام حسن عسگری واقع شده است. تقریبا زمان ساخت این دو بنای گفته شده به هم نزدیک بوده و هر دو سازه چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته اند.

روشنایی درون این حمام از طریق جام های شیشه ای تامین میشده و عمق آن تنها یک متر در زیر زمان می باشد. دیگر حمام های تاریخی شاهرود معمولا دارای عمق بیشتری هستند و به همین دلیل می توان گفت از این بابت نیز تغییر مهمی در معماری به حساب می آید. حمام چهارسوق شاهرود در سال 1380 با شماره 4026 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. اگر به شاهرود سفر کردید بهتر است در کنار جاذبه های طبیعی به سازه های تاریخی شهر نیز سری بزنید.

آدرس حمام چهارسوق: سمنان، شاهرود، محله چهار سوق (بیدآباد)، نزدیکی مسجد امام حسن

آبشار مجن

یکی دیگر از جاذبه های شاهرود که می توانید برای تماشای آن در سفر به این منطقه استفاده کنید، آبشار مجن می باشد. این آبشار در یک روستا با همین نام قرار گرفته و از مرکز شاهرود 35 کیلومتر فاصله دارد. در ابتدای تماشای این منطقه یک کوه بزرگ را خواهید دید که در محلی غار مانند واقع شده است. گردشگران می بایست برای تماشای آبشار از درون یک آب بسیار سرد عبور کنند تا به آبشار برسند. اخیرا به درون غار راهی به وجود آمده تا افراد بتوانند از طریق آن به بالاتر از سطح آب نیز بروند و مناظر درون غار را بیشتر و بهتر تماشا کنند.

آب هوای این منطقه و به خصوص درون غار جایی که آبشار اصلی درون آن قرار گرفته خنک بوده و در ماه های سرد سال این سرما بسیار بشتر شده تا جایی که نواحی اطراف آبشا یخ زده و قندیل می بندد اما آبشار باز هم جوشش خود را از دست نمی دهد. اگر تمایل داشتید برای تماشای این آبشار شاهرود و هم چنین صرف یک وعده غذایی به یاد ماندنی به مجن بروید، بهتر است فصل تابستان و به طور کلی روز های گرم سال را انتخاب کنید تا هم بتوانید به درون این آب سرد پا بگذارید و هم از هوای حاکم بر این منطقه لذت ببرید.

آدرس آبشار مجن: سمنان، 35 کیلومتری شمال غربی شاهرود، روستای مجن

آبشار مجن

پارک آبشار

یکی از جاهای دیدنی درون شهر که می توانید آن  را برای کمپ یا بازدیدی چند ساعته انتخاب کنید، پارک آبشار شاهرود می باشد که وسعت آن به 50 هزار متر مربع می رسد. این پارک دارای بخش های مختلفی بوده و شما می توانید از یکی از این بخش ها برای برپا کردن چادر مسافرتی استفاده کنید و سپس با پیاده روی کردن درون این پارک به بخش های مختلف آن بروید. در این پارک هم آلاچیق و بخش مربوط به مسافران وجود دارد و هم سکوهایی برای پیک نیک.

از دیگر بخش های پارک می توان به پارک کودک، زمین بسکتبال، زمین والیبال، باغ وحش، استخر مصنوعی، مسیر پیاده روی روی کوه، بام شاهرود، نمازخانه و… اشاره نمود. اگر به شاهرود سفر کردید می توانید برای کمپینگ این پارک را انتخاب کنید و از هوای متعادل درون پارک و فضای زیبای آن استفاده نمایید. لازم به ذکر است شما در این پارک می توانید از کافه ها یا رستوران های موجود نیز برای صرف غذاهای خود استفاده کنید چرا که برخی از آن ها به عنوان بهترین رستوران های شاهرود شناخته می شوند.

مسیر دسترسی پارک آبشار

برای رسیدن به پارک آبشار می توانید ابتدا خود را به خیابان شهید صدوقی برسانید و بعد از تقاطع 15 خرداد به مسیرتان در یخابان صدوقی ادامه دهید. کمی بعد از خیابان دستغیب می توانید به ورودی پارک آبشار برسید. از این جا به بعد در محدوده پارک آبشار هستید و به هر قسمتی که بخواهید می توانید با اتومبیل تردد داشته باشید. مسافت مسیر گفته شده از نزدیکی خیابان 15 خرداد تقریبا 800 متر بوده و در حدود 2 دقیقه نیز در راه خواهید بود. این پارک بسیار معروف بوده و در هر جایی از شهر که بودید کافیست از افراد محلی شهر مسیر را جویا شوید. هم چنین می توانید از گوگل مپ برای رسیدن به مقصد استفاده کنید.

جنگل اولنگ

یکی دیگر از جاذبه هایی که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید جنگل اولنگ می باشد. این جنگل به دلیل دارا بودن درختان سرسبز و زیبا و هم چنین جاده زیبایی که از بین این جنگل می گذرد بین افراد مختلف به شهرت رسیده است. این منطقه نیز در بخشی از اوقات هفته مه آلود می شود و منظره ای بسیار زیبا را به وجود می آورد. البته باید متذکر شد در مه شدید نمی توانید رانندگی کنید چرا که جاده خطرناک بوده و امکان تصادف بالاست. این جنگل یکی از دیدنی هایی است که در سفر به شاهرود نباید آن را از دست بدهید.

کافیست به پنجاه کیلومتری این شهر رفته تا به آن برسید. جاده جنگ اولنگ بر خلاف جاده جنگل ابر که تردد در آن دشوار بوده و ماشین آفرود نیاز است، مسیری آسفالت داشته و خودرو های مختلف می توانند از آن استفاده نمایند. این جنگل ارتفاع زیادی از سطح دریا داشته و به همین دلیل دمای هوا در این منطقه پایین می باشد. اگر تمایل داشتید برای رفتن به این جنگل اقدام کنید بهتر است روز های گرم سال را انتخاب کنید تا بتوانید تنها با یک لباس گرم تر از هوا لذت ببرید.

تنوع پوشش گیاهی و جانوری در جنگل اولنگ به دلیل آب و هوا و اقلیم حاکم بر منطقه بالا بوده به طوری که شاید حتی بتوانید حیواناتی نظیر خرس قهوه ای، گرگ، خوک، روباه، پلنگ و… را از نزدیک تماشا کنید. از درختان این ناحیه نیز می توان به بلوط، افرا، توسکا، یردار و… اشاره نمود. این جاذبه یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما برای تفریح می باشد و بهتر است مراجعه به آن را از دست ندهید.

در صورت تمایل برای استفاده از این جنگل بهتر است تابستان را انتخاب کنید در غیر این صورت تنها با داشتن خودروی آفرود می توانید در برخی از روز های زمستان اقدام کنید. البته عکاسان معمولا پاییز و زمستان را برای رفتن به جنگل اولنگ انتخاب می کنند چرا که این اوقات از سال جاده و درختان در زیبا ترین حالت خود هستند.

آدرس جنگل اولنگ: سمنان، 50 کیلومتری شمال شرق شاهرود

جنگل اولنگ

باغ گردشگری اورس

یکی از نقاطی که می توانید برای گذراندن لحظاتی به یاد ماندنی از آن استفاده نمایید، باغ گردشگری اورس شاهرود می باشد. این باغ در نزدیکی شاهرود بوده و رسیدن به آن نیز آسان است. باغ اورس به دلیل دارا بودن بخش های مختلف می تواند یک گزینه عالی برای شما باشد تا هم تفریح داشته باشید و هم روزی عالی را در کنار عزیزانتان سپری کنید. این باغ بیشتر برای آخر هفته های مردم ساکن در شاهرود مورد استفاده قرار می گیرد ولی در بین مسافران نیز شناخته شده می باشد.

از بخش های مختلف این باغ می توان به فضای سبز، آمفی تئاتر، فست فود، کافیشاپ، آلاچیق های مختلف، کبوترخانه، پیست دوچرخه سواری، سالن شیشه ای، مسیر های پیاده روی و… اشاره نمود. شما با رفتن به این باغ می توانید از میوه های ارگانیک که در آن وجود دارد نیز میل نمایید. بهتر است در سفر به شاهرود استفاده از باغ اورس را از دست دهید.

آدرس باغ اورس: سمنان، شاهرود، کیلومتر 8 جاده مجن

روستای قلعه بالا

یکی از مناطق توریستی شاهرود که به لیل سبک خاص معماری خانه های آن به شهرت رسیده، روستای قلعه بالا شاهرود می باشد. این روستا توانسته عده زیادی از مسافران و گردشگران را به خود جذب کند چرا که نوع ساخت آن تقریبا همانند ماسوله یا روستای مجن می باشد. البته به دلیل یک سری بازسازی و مرمت انجام شده بر روی سازه های آن، قلعه بالا تبدیل به یک جای دیدنی شده است. این روستا از مرکز شهر شاهرود 130 کیلومتر فاصله داشته به عنوان یک جاذبه در فاصله دورتر معروف می باشد.

قدمت این روستا را تا قرن چهارم تخمین زده اند و این موضوع سبب شده تا به عنوان یک منطقه تاریخی در کشور از آن یاد شود. ساکنین روستا محصولاتی همانند لبنیات، گوشت دام ها، روغن و… را برای فروش به مراجعین آماده می کنند و بهتر است در مراجعه به این روستا حتما از آن ها خریداری نمایید. معماری پلکانی روستا سبب شده تا ناخودآگاه با ورود به آن به یاد ماسوله بیفتید. از ان جا که روستای قلعه بالا کمی از شاهرود فاصله دارد بهتر است در صورت مراجعه به آن از یکی از اقامتگاه های بومگردی این ناحیه برای حداقل یک شب اقامت استفاده کنید تا تجربه ای منحصر به فرد را داشته باشید.

یکی از زیبایی های این روستا وجود کوه های کم ارتفاع می باشد که جذابیت خاصی به خصوص در شب به روستا داده است. پارک ملی توران یا آفریقای ایران که زیستگاه گونه های مهمی از جانوران می باشد در نزدیکی روستا قار گرفته و از این نظر نیز قلعه بالا با اهمیت شده است. بهتر است در سفر به شاهرود حتما سری به این روستا بزنید و حداقل یک روز را میهمان مردم این منطقه باشید تا بتوانید لحظات خاطره انگیزی را تجربه نمایید.

آدرس روستای قلعه بالا: سمنان، 130 کیلومتری جنوب شرق شاهرود، بعد از جاده بیارجمند-خانخودی

روستای قلعه بالا

پارک بلوار

علاوه بر پارک آبشار که درباره آن مختصر اطلاعاتی را عنوان کردیم، می توانید از پارک دیگری در این شهر استفاده کنید که با نام بلوار شناخته می شود. این پارک نیز محل مناسبی برای کمپ و استفاده از امکانات رفاهی داخل آن می باشد. هم چنین درون پارک یک اقامتگاه برای مدت زمانی اقامت شما در شاهرود وجود دارد که می توانید در صورت تمایل از آن استفاده نمایید. این پارک در خیابان فردوسی شهر واقع شده و چشم اندازی زیبا دارد. معمولا پارک بلوار شاهرود در تابستان و عید نوروز شلوغ بوده و بهتر است در صورت تمایل برای مراجعه به آن پاییز یا بهار را انتخاب کنید تا بتوانید بازدید و اقامت بهتری داشته باشید.

از امکانات درون پارک می توان به آلاچیق، پارک کودک، زمین اسکیت، نمازخانه، قصر بادی، تلویزیون شهری، مسیر پلکانی به سمت جاده پیاده روی در بالای کوه و… اشاره نمود. لازم به ذکر است این پارک در کنار پارک آبشار به عنوان مناطقی با امنیت شناخته می شوند و به همین دلیل در بین مسافران شناخته شده اند. بنابراین اگر تمایل دارید کمپ کنید می توانید از یکی از این دو پارک برای این مورد استفاده نمایید تا تجربه خوبی را سپری کنید.

مسیر دسترسی پارک بلوار

برای رسیدن به مرکز پارک بلوار می توانید ابتدا خود را میدان آزادی شهر برسانید و از فست فود آدیش برگر بگذرید. کمی بعد نمای سرسبز پارک جلوی شما ظاهر می شود. به سمت چپ و به خیابان فردوسی وارد شوید و تا رسیدن به تقاطع چمران ادامه دهید. به راست بپیچید و به خیابان چمران وارد شوید. کمی بعد وارد خیابان رزمندگان شده تا به مرکز پارک برسید. مسافت این مسیر از میدان آزادی تقریبا 800 متر بوده و در حدود 2 دقیقه بدون ترافیک در راه هستید. این پارک از پارک های معروف شهر بوده و کافیست از اهالی آدرس را جویا شوید تا به آسانی آن را بیابید.

دشت آفتابگردان و شقایق کالپوش

یکی از مناطقی که از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد می توانید برای رفتن به آن اقدام کنید، دشت آفتابگردان و شقایق کالپوش می باشد. این منطقه 10 درصد از مناطق نمونه گردشگری استان را به خود اختصاص داده و به همین دلیل دارای اهمیت فراوانی می باشد. در این زمان یک ماهه تمامی دشت های این منطقه تبدیل به محلی برای رویش گل های شقایق می شود به طوری که اگر از دور به این ناحیه نگاه کنید همه جا را قرمز می بینید. منطقه کالپوش دارای وسعتی 14 هزار هکتاری در قسمت جنگل، 30 هزار هکتار مرتع و 34 هزار هکتار نیز مربوط به مزارع دارد.

در اواخر شهرویر ماه نیز این ناحیه را زرد رنگ با گل های آفتابگردان زیبا خواهید دید. بنابراین بهترین زمان بازدید از این منطقه اواخر شهریور و بازه یک ماهه از وسط اردیبهشت تاوسط خرداد ماه می باشد. اگر تصمیم گرفتید به این منطقه سری بزنید بهتر است به کاروانسرا های موجود در مسیر مثل کاروانسرای به دشت، سپنج، میامی و… نیز سری بزنید. از سوغات منطقه کالپوش می توان به تخمه آفتاب گردان، محصولات لبنی، صنایع دستی هم چون جاجیم بافی و سوزن دوزی اشاره نمود.

آدرس دشت آفتابگردان و شقایق کالپوش: سمنان، 165 کیلومتری شاهرود

[widgetkit id=”966″ name=”دشت آفتابگردان حسین آباد کالپوش”]

مسجد جامع شاهرود

یکی از بنا های تاریخی و مذهبی که برای دیدن آن می توانید اقدام کنید، مسجد جامع شاهرود می باشد که قدمت آن به دوران ایلخانی بر می گردد. البته معمولا بازدید از بنا های تاریخی مختص سلیقه های به خصوصی می باشد ولی اگر تمایل داشتید می توانید برای بازدید از آن اقدام نمایید. این مسجد به صورت تک ایوان ساخته شده و از بخش های مختلف آن می توان به صحن مسجد، شبستان، ایوان، آب انبار و… اشاره نمود.

در گذشته در این مسجد چهار محراب وجود داشت ولی هم اکنون خبری از آن ها نیست. ساختمان مسجد در طول زمان دستخوش مرمت های مختلف شد و در طی سال های گذشته یک سری بازسازی بر روی بخش های مختلف آن به وجود آمد. این مسجد در نهایت در سال 1376 با شماره 1856 در فهرست آثار ملی به ثبت رسمی رسید.

آدرس مسجد جامع شاهرود: سمنان، شاهرود، خیابان مزار، کوچه شهید صدوقی

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

یکی از دیگر از بنا های تاریخی که مربوط به بارگاه یکی از عرفای بزرگ در فرهنگ ایرانی می باشد، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی است. این فرد یکی از تاثیر گذار ترین افرادی بوده که در زنده نگه داشتن فرهنگ ایران تلاش کرده است. بنای مربوط به قبر وی در 25 کیلومتری شاهرود و در روستای قلعه نو خرقان واقع شده است. بنای فعلی در طی یک سری بازسازی و مرمت در سال 1352 ایجاد شده و به همین دلیل زیبا تر و مستحکم تر گشته تا برای آیندگان نیز باقی بماند.

یک سری بخش ها همانند کتابخانه و اتاق های زائر به این محدوده اضافه شده تا یک مجموعه کامل تر به وجود اید. هم چنین در محوطه کنار آن می توان کمپ کرد و یا به پیک نیک رفت. بهتر است در سفر به شاهرود از این جاذبه فرهنگی و تاریخی نیز دیدن کنید چرا که فاصله کمی با مرکز شهر دارد و بازدید از آن بیشتر از 2 ساعت زمان نخواهد برد.

آدرس آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی: سمنان، 25 کیلومتری شاهرود، روستای قلعه نو خرقان

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

بازار شاهرود

از دیگر بنا های تاریخی شهر که مربوط به دوران قاجاریه می شود، بازار شاهرود می باشد که از مراکز خرید شاهرود بوده و بهتر است به آن سری بزنید و آن را از نزدیک ببینید. در ساخت این بازار بخش های مختلفی را اضافه کرده اند که از بین آن ها می توان به کاروانسرا، بارانداز، مسجد، گرمابه و… اشاره نمود. این بازار مساحتی بیش از 18000 متر مربع دارد و در آن تقریبا 260 مغازه مشغول فعالیت هستند. از راسته های اصلی بازار می توان به راسته بازار و راسته انارکی ها اشاره کرد.

هم چنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که بازار شاهرود پنج ورودی اصلی دارد و در ساخت آن از خشت خام بهره گرفته اند. بازار شاهرود در سال 1378 با شماره 2285 در فهرست آثار ملی ثبت گردید. در این بازار می توانید برای خرید انواع محصولات همانند پوشاک، کیف و کفش، زیورآلات، لوازم منزل، خوراکی ها و تنقلات، پارچه، مس و… اقدام نمایید. اگر به شاهرود سفر کردید استفاده و تماشای این بازار را از دست ندهید.

آدرس بازار شاهرود: سمنان، شاهرود، میدان جمهوری

کویر رضا آباد

از دیگر جاذبه های شاهرود می توان به کویر رضا آباد اشاره نمود که در قسمت جنوب شرقی شاهرود واقع شده است. فاصله این کویر تا مرکز شهر تقریبا 3 ساعت بوده و جاذبه های درون آن همانند خانه های خشتی، سیاه چادر های عشایر، گله های شتر و از همه مهم تر آسمان زیبا و صاف کویر سبب شده تا افرادی که تمایل به کویر گردی دارند به این منطقه مراجعه نمایند.

آرامش کویر می تواند برای هر کسی مفید واقع شود و شما نیز می توانید در سفر به این شهر چهار فصل بعد از تجربه سرمای جنگل ابر به این کویر رفته و از گرمای آن لذت ببرید. شب های کویر از مهم ترین زمان های کویر گردی می باشد. شما می توانید در کنار دوستان یا عزیزان خود برای کمپینگ در این منطقه اقدام کرده و تجربه ای جذاب داشته باشید. در کویر رضا آباد جانوارن کم نظیری هم چون یوزپلنگ، گورخر آسیایی، هوبره و زاغ بور زیست دارند و حتی شاید بتوانید آن ها را از نزدیک نیز ببینید.

این تنوع آب و هوایی در نقاط مختلف شاهورد از مهم ترین ویژگی های شهر به حساب می آید و سبب شده تا گردشگران زیادی این شهر را برای سفر انتخاب نمایند. شما با سفر به شاهرود می توانید چندین اقلیم مختلف را تجربه کنید که این موضوع قطعا جذابیت بالایی برای شما خواهد داشت. لازم به ذکر است این منطقه دارای اقامتگاه های بومگردی نیز می شود که اگر بخواهید می توانید از آن ها نیز استفاده نمایید.

آدرس کویر رضا آباد: سمنان، 210 کیلومتری جنوب شرق شاهرود

چشمه هفت رنگ مجن

از دیگر جاذبه های دیدنی شاهرود که برای تماشای آن می توانید اقدام کنید، یک چشمه زیبا در روستای مجن می باشد که به نام چشمه هفت رنگ معروف می باشد. این چشمه در 35 کیلومتری شاهرود در بین شکاف دره های کوه شاهوار واقع شده است. به دلیل وجود مواد معدنی مختلف درون آب آن، شما می توانید رنگ های زیبایی را تماشا کنید. این پدیده منظره ای جذاب به خصوص برای تصویر برداری به وجود آورده و به همین دلیل افراد زیادی به آن جذب می شوند.

هم چنین گفته می شود که از آب این چشمه به عنوان درمان در بیماری هایی نظیر بیماری های پوستی نیز استفاده می شود. چشمه هفت رنگ مجن در ناحیه ای قرار دارد که تنوع زیستی گیاهی و جانوری آن بالاست. بهتر است در سفر به شاهرود حتما سری به این جاذبه نیز بزنید و از نزدیک شاهد رنگ های مختلف چشمه باشید.

آدرس چشمه هفت رنگ مجن: سمنان، شاهرود، 35 کیلومتری شمال غربی شاهرود، روستای مجن

چشمه هفت رنگ مجن

آرامگاه بایزید بسطامی

از دیگر مکان های تاریخی شاهرود که قدمت بالایی دارد و در نزدیکی شاهرود در شهر بسطام واقع شده، آرامگاه بایزید بسطامی می باشد. این آرامگاه مدفن فردی به نام بایزید می باشد که گفته شده جد وی زرتشتی بوده و پدرشان از بزرگان این منطقه شناخته می شده است. بایزید که یکی عارفان مشهور دوران خود بود در سال 261 درگذشت و پیکر او را در خانقاه خود دفن کردند. این آرامگاه دارای بخش های مختلفی می باشد که در مراجعه به آن می توانید برای بازدید از آن ها اقدام نمایید.

علاوه بر مقبره بایزید می توانید از مقبره غازان خان نیز دیدن کنید که در قرن هفتم ساخته شده است. این مجموعه یک سازه تاریخی بوده و برای باستان شناسان و اهالی تسنن جایگاه ویژه ای دارد. شما نیز اگر به این گونه جاذبه های علاقه مند هستید می توانید در سفر به شاهرود برای تماشای آن اقدام نمایید.

آدرس آرامگاه بایزید بسطامی: سمنان، شاهرود، بسطام، میدان آزادی

برج کاشانه

یکی دیگر از جاذبه هایی که در نزدیکی آرامگاه بایزید در بسطام قرار دارد، برج کاشانه می باشد که در سال 514 به وسیله فردی به نام محمد عیسی از وارثان بایزید آن را احداث کرد. برج کاشانه بسطام که با نام منار بسطام نیز شناخته می شود و مربوط به دوران سلجوقیان می شود و معماری آن در عین زیبایی دلگیرانه می باشد. این برج از نظر باستان شناسی ارزش بالایی دارد و به همین دلیل در سال 1386 به ثبت ملی رسید.

یک سری پلکان با معماری جالب مارپیچ طور به دور منار پیچیده شده و زیبایی سازه را بیشتر کرده است. بهتر است در سفر به شاهرود از شهر بسطام که در 6 کیلومتری شاهرود واقع شده و به عنوان شهر نمونه گردشگری شناخته می شود نیز دیدن نمایید چرا که در خود جاذبه های تاریخی فراوانی دارد.

آدرس برج کاشانه: سمنان، شاهرود، بسطام، خیابان مهدیه

برج کاشانه

موزه شاهرود

یکی دیگر از مواردی که اگر به تاریخ علاقه مند باشید می توانید برای تماشای آن اقدام کنید، موزه می باشد. شاهرود نیز همانند بسیاری از شهر ها دارای یک موزه بوده که در آن اشیای گران قدری نگه داری می شود. ساختمان موزه شاهرود که در خیابان فردوسی قرار دارد در ابتدا یعنی در سال های 1306 تا 1307 به عنوان ساختمان شهرداری یا همان بلدیه به بهره برداری رسید. در این موزه نسخه های خطی ارزشمندی که تعدادشان بیش از 120 عدد می باشد نگه داری می شود.

قدیمی ترین اثر این موزه که می توان به آن اشاره نمود، یک ابزار سنگی و استخوانی بوده که قدمت آن به 8000 سال پیش بر می گردد. موزه شاهرود زیربنایی 468 مترمربعی داشته و ساختمان اصلی دو طبقه می باشد. سبک معماری به کار رفته در ساخت آن نیز به دوران قاجاریه و ابتدای پهلوی بر می گردد. با ورودی به موزه می توانید از دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی استفاده کنید و اجزای درون این بخش ها را تماشا نمایید.

مسیر دسترسی موزه شاهرود

اگر تمایل داشتید برای بازدید از موزه شاهرود اقدام کنید بهتر است ابتدا خود را به خیابان فردوسی برسانید. در این خیابان به سمت جنوب غربی ادامه دهید و از مسجد اخیانی ها عبور کنید. کمی بعد از تقاطع شهرداری-فردوسی می توانید ساختمان موزه را ببینید. مسیر گفته شده از نزدیکی مسجد تا مقصد مسافتی در حدود 160 متر داشته و تنها یک دقیقه بدون ترافیک در راه خواهید بود. بهتر است برای رسیدن به این جاذبه از گوگل مپ نیز کمک بگیرید تا آسان تر به مقصد برسید.