روستای قلعه بالا شاهرود

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

روستای قلعه بالا شاهرود یکی از روستای های شهر شاهرود بوده که جزء روستاهای تاریخی ایران محسوب می شود و امروزه به جاذبه ای دیدنی در این شهر تبدیل شده است. شهر زیبای شاهرود شهری به دور از آلودگی ها و شلوغی ها در استان سمنان است که به دلیل داشتن مسافت کوتاه از پایتخت، مورد توجه قرار گرفته است. این شهر دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری متعددی می باشد که هر یک از آن ها می تواند جاذبه ای مناسب برای طبیعت گردان به شمار بیایند. روستای قلعه بالا شاهرود از قدیمی ترین روستاهای ایران بوده که در شاهرود قرار داشته و سبک معماری خارق العاده آن سبب شهرت آن شده است. در ادامه این مطلب قصد داریم با این روستای زیبا و قدیمی بیشتر آشنا شویم. اگر شما هم اهل روستا گردی و گردش در طبیعت هستید، تا انتهای این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با روستای قلعه بالا بیشتر آشنا شویم.

روستای قلعه بالا شاهرود کجاست و مسیر دسترسی

روستای قلعه بالا شاهرود که از زیباترین جاهای دیدنی شاهرود محسوب می شود، در فاصله 135 کیلومتری از جنوب غرب شاهرود، 3150 کیلومتری از سمنان و 550 کیلومتری از تهران قرار گرفته است. این روستای پلکانی به دلیل مجاورت با پارک ملی خارتوران، بر محبوبیت و شهرت آن افزوده شده است. اگر این بار تصمیم گرفته اید کوله بار سفرتان را به سمت یکی از مناطق کویری ایران ببندید و راهی آن شوید، خوب است بدانید برای دسترسی به روستای پلکانی قلعه بالا می توانید علاوه بر خودروی شخصی، از وسایل نقلیه عمومی نیز استفاده نمایید.

اما در صورتی که قصد دارید با استفاده از خودروی شخصی خود به این روستا سفر کنید، پس از رسیدن به شاهرود، مسیر خود را به سمت جاده شاهرود – سبزوار ادامه داده تا میامی را پشت سر بگذارید. سپس یک خروجی در سمت راست اتوبان قرار دارد که خروجی جاده بیارجمند بوده و مسیر خود را در آن ادامه دهید. از خروجی به سمت چپ رفته و در این مسیر به حرکت خود ادامه دهید.

پس از حدود 40 کیلومتر پیش رفتن در این مسیر، یک میدان را مقابل خود خواهید دید که جاده ای در سمت شرقی میدان قرار داشته که بایستی وارد آن شده و به طرف کاشمر و خانخودی حرکت کنید. حدود 20 کیلومتر در این مسیر به حرکت خود ادامه داده تا یک مسیر را در سمت راست خود مشاهده کنید و وارد آن شوید. حدود 3 کیلومتر که در این جاده پیش بروید، روستایی زیبا و پلکانی را مقابل خود مشاهده خواهید کرد که همان روستای قلعه بالا شاهرود می باشد.

آدرس روستای قلعه بالا شاهرود: استان سمنان، شهرستان شاهرود، بخش بیارجمند، دهستان بیارجمند، روستای پلکانی قلعه بالا

روستای قلعه بالا شاهرود

آشنایی با روستای قلعه بالا شاهرود

همه ما می دانیم که ماسوله یکی از زیباترین و حیرت انگیزترین روستاهای ایران است که برای ساخت آن از سبک معماری پلکانی استفاده شده، اما روستای ماسوله تنها روستای پلکانی ایران نبوده و روستاهای پلکانی دیگری در شهرهای مختلفی از ایران وجود دارند که روستای قلعه بالا یکی از آن ها می باشد. این بار قصد داریم به منطقه ای کویری از ایران برویم و با زیبایی های بیشتری از این منطقه آشنا شویم. به هر گوشه ای کشور ایران قدم بگذاریم، طبیعت این کشور تنوع زیادی داشته و هر یک از شهرها دارای طبیعتی منحصر به فرد، با آب و هوایی دل انگیز می باشد و همین تضادها توانسته بر محبوبیت هر کدام از شهرها بی افزاید.

خوشبختانه ایران در هر یک از شهرهای خود، روستاهای متعددی را جای داده و هر کدام از آن ها به دلیل بهره مندی از طبیعت منحصر به فرد، از بهترین مقاصد گردشگری برای طبیعت دوستان به شمار می آیند. همه ما این روزها به دشت درگیر زندگی شهری شده ایم و غرق در آلودگی ها، شلوغی ها، دغدغه ها و هیاهوها! لذا خوب است تعطیلات و آخر هفته های خود را به بهترین شکل بگذرانیم و برای این کار، به سراغ جاذبه های طبیعی برویم که دور از هر گونه آلودگی و هیاهو بوده و اوقات فراغت خود را در آن به بهترین نحو سپری کنیم.

جالب ترین نکته ای که درباره این روستا وجود دارد این است، با توجه به آن که روستای قلعه بالا در منطقه ای کویری قرار داشته، اما زیبایی های چشمگیری در آن وجود دارند که سبب گردیده این روستا با لقب نگین سبز توران شهرت یابد. روستای قلعه بالا شاهرود دارای ارتفاع بیشتری نسبت به دیگر مناطق اطراف خود بوده و چشم اندازی زیبا از دشت بیارجمند را در اختیار شما قرار می دهد. معمولا جاذبه هایی که دارای ارتفاع بیشتری نسبت به دیگر مناطق هستند و چشم انداز زیبایی از مناطق اطراف را در اختیار قرار می دهند، دارای محبوبیت زیادی بوده و هر گردشگری را به سمت خود جذب می کنند. این روستا نیز که در یکی از مرتفع ترین نقاط شاهرود قرار داشته، توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب نموده است.

منطقه ای که این روستا را در خود جای داده، منطقه ای کوهپایه ای بوده و همین امر سبب گردیده برای ساخت خانه های آن، از سبک معماری پلکانی استفاده نمایند و همین سبک معماری، مهمترین دلیل شهرت روستا گردیده است. هنگامی که در تصاویر و یا از فاصله دوری به این روستا نگاه کنید، محو زیبایی ها و سبک معماری پلکانی آن خواهید شد. روستای قلعه بالا شاهرود به واسطه طبیعت زیبا و سبک معماری منحصر به فرد، به مانند بهشتی برای طبیعت گردان و طبیعت دوستان می باشد که هر ساله هزاران گردشگر و طبیعت گرد این روستا را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده و روانه آن می شوند.

علاوه بر آن که برای ساخت و طراحی خانه ها و بافت مسکونی این روستا، از معماری خاصی استفاده شده، همچنین مصالح خاصی نیز برای آن به کار برده شده اند. وجود منطقه حفاظت شده توران در نزدیکی این روستا، بر محبوبیت و شهرت آن افزوده و در صورتی که گردشگری برای گردش به سراغ روستای قلعه بالا شاهرود، خالی از لطف نیست سری هم به این پارک ملی بزند و از طبیعت آن بهره مند شود. این روستا با قرار گیری در ارتفاع 1.250 متری از سطح دریا روستای قلعه بالا از آن دسته جاذبه های طبیعی است که می توانیم برای آخر هفته و ایام تعطیل خود به سراغ آن برویم و زندگی روستایی را در بافت روستا تجربه کنیم.

روستای قلعه بالا شاهرود

تاریخچه روستای قلعه بالا شاهرود

هر شهر و روستا و حتی محله ای کوچک که در میان طبیعت ایران شکل می گیرد، تاریخچه ای غنی را پشت سر گذاشته که می توانیم با مطالعه با آن ها آشنا شویم. روستای قلعه بالا نیز همانند دیگر روستاهای ایران پیشینه ای داشته که در این بخش می خواهیم به آشنایی با آن بپردازیم. بر اساس شواهد و مدارکی که وجود دارند، دریافته ایم که قدمت روستای قلعه بالا شاهرود به قرن 4 هجری قمری می رسد. احتمال می رود برای نخستین بار نام این روستا در کتاب محمد بن احمد شمس الدین المقدسی آمده است. روستای قلعه بالا در این کتاب بدین صورت توصیف شده که طبیعت این روستا مملو از تاکستان ها و زمین های کشاورزی می باشد که در کنار آن ها دژ و بارو نیز وجود دارند.

بسیاری از روستاهای ایران در مناطق کویری کشور، آب مورد نیاز خود را از قنات ها تأمین می کنند. به غیر از کتاب نام برده شده، کتاب دیگری به نام قومس از عبدالرفیع حقیقت وجود دارد که در آن از روستای قلعه بالا نام برده شده و توضیحاتی راجع به آن دارد. روایت های دیگری از این روستا در کتاب های دیگری آمده که می توان به کتاب خداوند الموت اشاره کرد که برخی از جاهای دیدنی این روستا را معرفی نموده که غاری قدیمی به نام غار ملاحدین در ارتفاعات جنوبی روستا بوده و گروهی از افراد فرقه اسماعیلیه که رهبر آن ها حسن صباح بود، برای مخفی کردن خود و در امان ماندن از دشمنان به این غار پناه می بردند.

روستای قلعه بالا در طول تاریخ به عنوان مقصدی گردشگری برای جهان گردان بوده که در زمان های گذشته، یک جهانگرد انگلیسی به این منطقه سفر کرده بود و در کتابی که خود نوشته بود و آن را کتاب سه سفرنامه نامیده بود و راجع به این روستا توصیفاتی نوشته است. در تاریخچه این روستا آمده که در زمان قاجاریان، روستای قلعه بالا شاهرود از موقعیت سیاسی برخوردار بوده و بزرگان نیز منطقه بیارجمند را به احاطه خود درآورده بودند. همانطور که می دانیم، جاذبه های تاریخی آثاری از گذشته خود به جای گذاشته اند، اما بناهای تاریخی و قدیمی که در این روستا وجود داشتند، به دلیل مرور زمان و بی توجهی ها از بین رفتند و امروزه چیزی به غیر از مخروبه از آن ها باقی نمانده است.

اهالی روستای قلعه بالا شاهرود

روستای قلعه بالا شاهرود از روستاهای مسکونی ایران در شهر شاهرود محسوب می شود و بر اساس سرشماری که در سال 1375 در این روستا انجام شده بود، جمعیت مردمان آن 594 نفر گزارش شده بود. اما سرشماری دیگری که به عنوان آخرین سرشماری از این منطقه صورت پذیرفته، جمعیت مردمان روستای قلعه بالا 412 نفر گزارش شد که مبنی بر کاهش جمعیت آن ها می باشد و نشان از آن است که بسیاری از اهالی روستا و به خصوص جوانان از روستا به سمت شهرهای بزرگتر مهاجرت کرده اند و همین سبب کاهش جمعیت اهالی روستا شده است. اهالی این روستا اغلب لباس های محلی به تن می کنند. طایفه هایی همچون عجمی ها و کیقبادی ها از کسانی هستند که در قلعه بالا سکونت دارند.

روستای قلعه بالا شاهرود

شغل مردم قلعه بالا

اهالی روستای قلعه بالا به فعالیت هایی همچون دوخت انواع لباس های محلی، قالی بافی، تنه بافی (نوعی پارچه بافی با الیاف مختلف)، سوزن دوزیدامپروری و تولید انواه محصولات کشاورزی مشغول هستند و از این روش امرار معاش کرده و چرخه اقتصادی خانواده و روستا را می گردانند. محصولات کشاورزی تولید شده توسط اهالی این روستا محصولاتی نظیر جو، گندم، شلغم، فلفل، گردو، انار، انگور، انجیر زرد و زردآلو می باشند. همچنین علاوه بر دامداری، محصولات دامی نظیر گوشت، شیر و انواع محصولات لبنی نظیر پنیر، کره، دوغ و غیره نیز تولید می کنند.

تولیدات اهالی این روستا تنها به موارد ذکر شده ختم نمی شود و انواع خوراکی های دیگری همچون زیره سبز، تخمه آفتاب گردان، کنجد، فلفل و انواع گیاهان دارویی می باشند که اگر به این روستا سفر کردید، می توانید از آن ها به عنوان سوغاتی تهیه نمایید. در سال های اخیر که پای گردشگران به این منطقه باز شده و توریست های ایرانی و خارجی به این منطقه سفر می کنند، در آمد بسیاری از خانوارها از طریق گردشگری می باشد.

غذاهای محلی روستای قلعه بالا

روستای قلعه بالا شاهرود همانند بسیاری دیگر از روستاها و شهرهای ایران، دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد خود بوده که در این میان می توان به غذاهای محلی آن ها اشاره نمود که شامل آبگوشت، انواع اشکنه، آش ترش، قوروتی یا کشک بادمجان، خلال پلو، مانی پلو، سبزی پلو دامغان، ته چین شهمیرزادی، تاک پلو و ماست جوش اشاره نمود. شاید هر یک از این غذاهای نام برده شده را بشناسید و جزء غذاهای محلی روستاهای دیگری نیز باشند. اما هر منطقه این غذاها را به سبک خود تهیه کرده و مواد به کار برده در آن نیز شاید کمی تفاوت داشته باشند که سبب تغییر طعم آن ها شده است. در صورتی که به گردش بیشتر در این شهر علاقه مند هستید، می توانید به سراغ باغ گردشگری اورس شاهرود که باغی زیبا و گردشگری می باشد، بروید و یک روز گردشگری را در آن تجربه کنید.

معماری روستای قلعه بالا

پیش تر ذکر شد که این روستا به سبک روستای پلکانی بوده است. موقعیت مکانی روستای قلعه بالا شاهرود در منطقه ای کوهستانی بوده و اصلی ترین دلیل برای ساخت خانه ها، باغ ها و زمین های کشاورزی به شکل پلکانی تلقی می شد. علاوه بر روستای ماسوله، روستای پلکانی دیگری که می شناسیم در شهر مشهد قرار داشته و با نام روستای کنگ شناخته می شود که برای ساخت خانه های آن نیز از سبک معماری پلکانی استفاده گردیده است. این سبک ساخت و ساز بدین گونه است که سقف هر خانه به عنوان حیاط خانه بالایی خود استفاده می شود.

از آنجایی که روستای قلعه بالا نسبت به دیگر روستاهای پلکانی ایران به خصوص روستای ماسوله کمتر شناخته شده می باشد و همین سبب خلوتی آن شده است و به خوبی توانسته بافت قدیمی و سنتی خود را تا به امروز حفظ نماید. هنگامی که به این روستا سفر کنید، می توانید به خوبی بافت قدیمی آن را احساس کنید و همین ویژگی سبب جذب شما به این روستای تاریخی می گردد. همان گونه که ذکر شد، روستای قلعه بالا شاهرود از بافت قدیمی برخوردار بوده و همچنین برای ساخت خانه های پلکانی نیز از مصالح بومی نظیر خشت، چوب، کاهگل، سنگ و گل استفاده شده که سبب تمایز این روستا نسبت به دیگر روستاهای پلکانی ایران شده است.

خانه های این روستا با رنگ کرم بوده و زمانی که از دور به این روستا نگاه می کنید، همگی در یک نقطه متمرکز شده اند و در برخی از نقاط درخت های سرسبزی را مشاهده خواهید کرد که حضور آن ها در منطقه کویری زیبایی خاصی را پدید آورده اند. اگر به بخش های بالایی که در ارتفاع بیشتری قرار دارند قدم بگذارید، می توانید چشم انداز زیبایی از مناطق اطراف را به خصوص در شب ها نظاره گر باشید. به دلیل قرار گیری این روستا در محلی که اطراف آن را بیابان های کویری فرا گرفته اند، به سمت ارتفاعات رفته تا بتوانید چشم اندازی از مناطق کویری زیبا را در اطراف خود مشاهده کنید.

اقامت در روستای قلعه بالا شاهرود

روستای قلعه بالا شاهرود روستایی گردشگری و توریستی در میان جاذبه های گردشگری شاهرود است و با توجه به آن که منطقه ای کمتر شناخته شده محسوب می گردد، اما همچنان گردشگرانی هستند که آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده و بدان سفر می کنند. از همین رو اقامتگاه هایی برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده اند که جزء اقامتگاه های بومگردی به شمار می روند. از اقامتگاه های بومگردی مختلفی که در قلعه بالا وجود دارند می توان به اقامتگاه بومگردی ارگ، حاج آقا محمد، توران گشت، بی بی زهرا، قلعه مهر توران، قلعه امیرخان، کوچه باغ، بابا نوروز، خانه امید، بوزگشت و قلعه عمو حسین اشاره نمود.

اقامتگاه های بوم گردی این روستا همانند بافت روستا از سبک سنتی و برخوردار بوده و به صورت کاه گلی و قلعه بالا سنگی می باشند و اتاق های آن ها نیز به سبک سنتی طراحی شده اند و با اقامت در آن ها می توانید زندگی روستایی را تجربه کنید. برخی از این اقامتگاه های بومگردی دارای امکانات جداگانه برای هر اتاق بوده، بدین صورت که هر اتاق دارای سرویس بهداشتی ایرانی، فرنگی و حمام مجزا بوده و برخی دیگر از اقامتگاه های بومگردی این روستا دارای امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی و حمام مشترک با دیگر اتاق ها می باشند که دارای نرخ اجاره کمتری نسبت به اتاق های با سرویس های اختصاصی می باشند.

اتاق های اقامتگاه های بومگردی مجهز به امکانات رفاهی قابل توجهی نظیر آشپزخانه عمومی و مشترک، سیستم گرمایشی و سرمایشی، انترنت و غیره می باشند. اگر برای اقامت خود در این روستا به سراغ اقامتگاه های بومگردی رفتید، می توانید برای وعده های غذایی خود به پرسنل مجموعه سفارش غذاهای محلی را داده و از طعم بی نظیر آن ها لذت ببرید.

روستای قلعه بالا شاهرود

بهترین زمان سفر به روستای قلعه بالا

زمانی که تصمیم به سفر به هر جاذبه ای را می گیریم، ابتدا آب و هوای آن منطقه را در نظر گرفته تا بتوانیم بهترین زمان سفر به آن را انتخاب نماییم. از بهترین زمان های سفر به روستای زیبای قلعه بالا شاهرود از فصل پاییز آغاز می گردد و تا اوایل فصل بهار ادامه دارد. این روستا که در شهر شاهرود قرار داشته و موقعیت جغرافیایی آن در منطقه ای کویری به حساب می آید، فصل های گرم نظیر تابستان و حتی اواخر بهار برای سفر به این روستا پیشنهاد نمی شود و بهتر است فصل هایی که هوای منطقه خنک تر بوده، همچون فصل های پاییز و زمستان و اوایل بهار را برای سفر به روستای قلعه بالا انتخاب کنید.

فصل پاییز که دمای هوا نسبتا کاهش یافته و هوایی مطلوب و دل انگیز در روستا جریان دارد، بهترین فرصت را برای گردش و روستا گردی پدید فراهم آورده و می توانید از گردش در هوایی دلچسب و به دور از گرما و حتی سرمای شدید، به گردش در طبیعت روستا بپردازید. زمستان های این روست سرد و خشک بوده و گردش در روستا نسبت به پاییز و اوایل بهار چنگی به دل نمی زند؛ اما از گرمای طاقت فرسای آن بهتر می باشد. در فصل تابستان هوای منطقه به شدت افزایش یافته و از آنجایی که منطقه کویری به حساب می آید، برای سفر و گردش چندان مناسب نبوده و ممکن است اذیت شوید.

به صورت کلی اگر بخواهیم بهترین زمان را برای سفر به قلعه بالا در نظر بگیریم و به آن سفر کنیم، بهتر است فصل پاییز و اوایل فصل بهار را برای سفر خود به این منطقه انتخاب نماییم. جالب است بدانید این جشنواره هایی در ماه اردیبهشت و آبان برگزار می شوند و اگر به دنبال هیجان هستید و می خواهید در جشنواره های گردشگری شرکت نمایید، می توانید ماه های اردیبهشت و آبان را برای زمان سفر خود به این روستا انتخاب نمایید.

جاهای دیدنی روستای قلعه بالا شاهرود

روستای قلعه بالا شاهرود که خود یکی از دیدنی های شاهرود به حساب می آید و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند، دارای انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری در طبیعت خود می باشد که بازدید از آن ها خالی از لطف نبوده و در صورتی که به این روستا سفر کردید، می توانید برای بیشتر لذت بردن از سفر و گردش خود در روستا، به سراغ بازدید از آن ها بروید. قلعه بالا به دلیل داشتن ارتفاع زیاد از سطح زمین، امکان تماشای مناطق اطراف را از ارتفاعات پدید آورده که بر جذابیت آن افزوده است.

تپه های کم ارتفاع متعددی در طبیعت قلعه دیده می شوند که می توانید با قرار گرفتن در آن ها، تصویری زیبا از این روستا به همراه آسمانی پاک و صاف را در مقابل خود مشاهده خواهید کرد. منطقه حفاظت شده وران یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی جانوران نادری در آن زندگی می کنند و می توانید از آن دیدن کنید. جاذبه های دیدنی قلعه بالا شامل جاذبه های طبیعی و تاریخی بوده که در این بخش می خواهیم به آشنایی با آن ها بپردازیم.

 

روستای قلعه بالا شاهرود

پارک ملی خارتوران

یکی از زیباترین و معروف ترین جاهای دیدنی قلعه بالا، پارک ملی خارتوران است که با نام پارک ملی توران شناخته می شود. این پارک ملی که از معروف ترین مناطق حفاظت شده ایران به شمار می رود، مساحتی حدود 1.470 هکتار داشته که به عنوان زیستگاهی مناسب برای بیش از 250 گونه جانور و پرنده انتخاب شده است. از بیشترین دلایل محبوبیت روستای قلعه بالا شاهرود، هم جواری این روستا با منطقه حفاظت شده خارتوران می باشد که منطقه ای وسیع برای زیستگاه جانوران مختلفی به حساب می آید. بعد از منطقه حفاظت شده سرگنتی در کشور تانزانیا، پارک ملی توران به عنوان دومین زیستگاه بزرگ جانوری در جهان شناخته می شود.

بالغ بر 250 گونه جانور پستاندار، خزنده، دو زیست و پرنده در این منطقه زندگی می کنند که معروف ترین آن ها، گورخر ایرانی و یوزپلنگ آسیایی می باشند که گور ایرانی به عنوان یکی از گونه های جانوری در حال انقراض شناخته می شود. اما خارتوران به عنوان تنها منطقه ای در ایران شناخته می شود که بیشترین تعداد یوزپلنگ را در خود جای داده است.

از جانوران این پارک ملی می توان به جانورانی همچون سیاه گوش، کل، بز، گربه دشتی، گربه شنی، گربه پالاس (نوعی گربه سان در ایران)، جبیر، روباه قرمز، شغال زرد، کفتار راه راه، گوسفند وحشی، غزال ایرانی (آهو) و شاه روباه اشاره نمود. پرنده ای بومی به نام زاغ بور در این منطقه زندگی می کند که از پرنده های بومی ایران به شمار می آید و در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی زندگی می کنند. در سال 1351 این منطقه به عنوان منطقه ای حفاظت شده در ایران شناخته شد و در سال 1355 نیز قسمتی از آن به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی گردید و همچنین بخشی از آن در یونسکو ثبت شد. در سال 1381 نیز بخش هایی از این منطقه حفاظت شده تبدیل  به پارک ملی گردید.

آدرس پارک ملی خارتوران: استان سمنان، شهرستان شاهرود، منطقه حفاظت شده خارتوران

غار ملحدو

روستای قلعه بالا شاهرود که از روستاهای قدیمی و تاریخی ایران می باشد، همچنان آثاری از گذشته در این منطقه به جا مانده اند که می توان به غار ملحدو اشاره نمود که به لحاظ زمین شناسی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در کند و کاوهایی که در این غار تاریخی صورت پذیرفته، آثاری به جا مانده از دوران اسماعیلیان در قرن 6 هجری قمری به جا مانده اند احتمال می رود قدمت آن مربوط به قرن ششم باشد. این غار تاریخی دارای دهانه ای به شکل طاق بوده و به دلیل قرار گیری آن بر دامنه کوه تیره، اشراف کامل به مناطق اطراف دارد.

غار ملحدوی قلعه بالا توسط یکی از باستان شناسان سازمان میزاث فرهنگی به نام آقای حسم رضوانی کشف و شناسایی گردیده است. این غار از بخش هایی نظیر دهانه ورودی، یک راهروی باریک، یک تالار اصلی و چندین دهلیز تشکیل شده است. این غار بدین صورت است که اگر یک نفر در قسمت دهانه غار قرار گیرد، دیگر کسی نمی تواند وارد غار شود و به گونه ای که در ابتدای مطلب ذکر شد، فرقه ای به نام اسماعیلیه به رهبری حسن صباح، برای در امان ماندن از تهاجم و حمله دشمنان، به داخل غار ملحدو پناه پردند.

فضایی زیبا که بی شباهت به بالکن نبوده، در دومین طبقه از غار ملحدو قلعه بالا قرار داشته که با آبشاری سنگی و زیبا مزین گردیده و توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند. ویژگی های غار ملحدو به گونه ای است که تنها غارنوردان حرفه ای می توانند به سراغ آن بروند و حتما لوازم مورد نیاز برای غار نوردی نظیر چکمه، لباس مناسب، چراغ قوه، ساک غار و غیره را همراه داشته باشند تا در طول مسیر با مشکلی مواجه نشوند.

آدرس غار ملحدو: استان سمنان، شهرستان شاهرود، جنوب روستای قلعه بالا شاهرود

روستای قلعه بالا شاهرود

آداب و رسوم مردمان قلعه بالا

مردمان روستای قلعه بالا شاهرود همانند بسیاری دیگر از مناطق و نواحی ایران دارای آداب و رسوم و فرهنگ های مخصوص به خود می باشند که می خواهیم با آن ها آشنا شویم. یکی از معروف ترین رسومات قلعه بالایی ها، خوانندگی و نوازندگی در مراسم های عروسی می باشد که سبب جذابیت و شور و هیجان بیشتر عروسی ها می گردد.

نکات لازم برای سفر به روستای پلکانی قلعه بالا

روستای قلعه بالا شاهرود که روستایی زیبا با آب و هوای تمیز و به دور از هر گونه آلودگی می باشد، امروزه مورد توجه برخی طبیعت گردان قرار گرفته است. برای حفاظت و مراقبت از طبیعت زیبای این روستا بهتر است یک سری نکات را در نظر بگیریم و اگر قصد داشتیم به این منطقه سفر کنیم، حتما از طبیعت آن مراقبت کنیم. هنگامی که در حال گردش در این روستا هستیم، سعی کنیم هیچ گونه زباله ای را در طبیعت رها نکنیم. همچنین برخی لوازم پیشنهادی برای سفر به این روستا را در این بخش آورده ایم که به شرح زیر می باشند:

  • آب آشامیدنی
  • غذا و خوراکی
  • داروهای شخصی و عمومی
  • عینک آفتابی
  • کلاه آفتابی
  • کرم ضد آفتاب
  • لباس مناسب فصل
  • لباس اضافه
  • مدارک
  • کفش مناسب پیاده روی
  • کوله پشتی
  • موبایل
  • دوربین
  • پاوربانک و شارژر
  • کیسه زباله

امکانات روستای پلکانی قلعه بالا

در سال های اخیر که سفر به این منطقه با افزایش رو به رو شده و طبیعت گردان و توریست های زیادی به آن سفر می کنند، بر امکانات رفاهی و خدمات افزوده شده و امکانات قابل قبولی در آن وجود دارند. اما پیش از سفر به این منطقه، حتما لوازم شخصی و ضروری را همراه خود ببرید تا در طول سفر با مشکلی مواجه نشوید.

روستای قلعه بالا شاهرود

راهنما سایت

آدرس

استان سمنان، شهرستان شاهرود، بخش بیارجمند، دهستان بیارجمند، روستای پلکانی قلعه بالا

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه