برج کاشانه بسطام

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

برج کاشانه بسطام از قدیمی ترین برج ها و بناهای تاریخی در شهر بسطام می باشد که بسیاری از تاریخ شناسان بر این باورند که این بنای تاریخی در واقع آتشکده زرتشتیان بوده که از دوران پیش از اسلام در این شهر به یادگار مانده است. از آنجایی که کشور ایران دارای فرهنگ و تمدن غنی می باشد، تاریخچه ای پرمحتوا و مهم را در پس خود پنهان نموده که می توان با نفوذ به تاریخچه آن از طریق بسیاری بناهای تاریخی و آثار باستانی به جا مانده از دوره های مختلف تاریخ، پی برد. تاریخ ایران به دو بخش تاریخ ایران پیش از اسلام و تاریخ ایران پس از اسلام دسته بندی می شود که با وجود بناهای تاریخی متعددی که در نقاط مختلفی از این کشور جای گرفته اند، می توان به اطلاعات بسیار مهم و مفیدی دسترسی پیدا نمود. جاذبه ای که در این مطلب قصد داریم با آن آشنا شویم، جاذبه ای متعلق به دوران پیش از اسلام است که در جنوب شهر بسطام و در شمال شهرستان شاهرود جای گرفته و به یکی از دیدنی های شاهرود تبدیل شده است. اگر شما هم به آشنایی با تاریخ و گذشته کشور و آشنایی با جاذبه های تاریخی علاقه مند هستید، می توانید در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا به شهر بسطام در استان سمنان سفر کنیم و با این برج تاریخی بیشتر آشنا شویم.

برج کاشانه بسطام کجاست و مسیر دسترسی

برج تاریخی کاشانه بسطام که از دیدنی ها و جاذبه های تاریخی شاهرود در شهر بسطام و در خیابان مهدیه قرار دارد. اگر به بازدید از جاذبه های تاریخی علاقه مند هستید و دوست دارید از این برج تاریخی دیدن کنید، بایستی ابتدا خود را به شهر بسطام برسانید. برای این منظور می توانید ابتدا خود را به شاهرود رسانده و سپس مسیر بسطام را که حدود 9 کیلومتر از شاهرود فاصله دارد، پیش بگیرید. اگر با استفاده از خودروی شخصی خود قصد سفر به این منطقه را دارید، می توانید خود را به میدان چنار رسانده و مسیر بلوار لاله را پیش بگیرید.

حدود 500 متر که در این محدوده پیش رفتید، می بایست به سمت چپ پیچیده و خود را به خیابان ساحلی شمالی برسانید و آن را تا انتها پیش بروید. در نهایت به میدان سرچشمه خواهید رسید که بایستی وارد بلوار امام خمینی شوید و تا رسیدن به میدان امام صادق به مسیر خود ادامه دهید. سمت چپ را انتخاب نموده و مسیر رسیدن به میدان انقلاب را پیش بگیرید تا به مهدیه برسید. این خیابان درست همان جایی است که برج کاشانه بسطام قرار داشته و انتظار شما را می کشد که می توانید از آن دیدن کنید.

آدرس برج کاشانه بسطام: استان سمنان، شهرستان شاهرود، شهر بسطام، خیابان مهدیه

برج کاشانه بسطام

آشنایی با برج کاشانه بسطام

برج کاشانه بسطام یکی از قدیمی ترین جاذبه های دیدنی شاهرود است که بر اساس بسیاری از روایات تاریخی قدمت آن به دوران پیش از اسلام می رسد. در واقع برج یک سازه ای مرتفع است که ارتفاع آن از پهنای آن بیشتر بوده و معمولا به صورت استوانه ای یا چند ضلعی می باشند. در زمان های گذشته برج های متعددی در شهرهای مختلفی از ایران ساخته شده اند که معمولا از آن ها برای دیده بانی و دفاع استفاده می کردند. برخی از برج هایی که در زمان های گذشته ساخته می شدند، در اغلب در محدوده نزدیک دیوار شهرها و یا قلاع بودند و برخی دیگر نیز داخل شهرها ساخته می شدند.

خوشبختانه بناهای تاریخی متعددی در شهرهای ایران وجود دارند که هر یک از آن ها از دوره های مختلف تاریخ ایران به جا مانده اند و امروزه به جاذبه هایی دیدنی و گردشگری در شهرهای مختلف کشور تبدیل شده اند و گردشگران زیادی به بازدید از آن ها اقدام می کنند. بسطام یکی از شهرهای شاهرود در استان سمنان است که شهری نسبتا کوچک بوده و یکی از مهمترین و معروف ترین جاذبه های آن، آرامگاه بایزید بسطامی می باشد که بسیاری از تاریخ دوستان را به سمت خود می کشاند.

برج تاریخی کاشانه بسطام که از مهمترین آثار تاریخی شهر بسطام شاهرود است که توجه بسیاری از تاریخ دوستان را به خود جلب نموده است. شهرستان شاهرود که خود در استان سمنان واقع شده، دارای شهرهای مختلفی می باشد که انواع جاذبه های دیدنی و بناهای تاریخی در آن جای گرفته اند و توجه بسیاری از گردشگران و تاریخ دوستان را به خود جلب نموده اند. بر اساس تحقیقاتی که مورخان در این بنای تاریخی انجام داده اند، قدمت این برج تاریخی را به قرن 8 هجری قمری مربوط دانسته اند. این برج تاریخی که با تزئینات زیبایی که در بدنه آن به کار رفته، در جنوب شرقی مسجد جامع بسطام واقع شده است.

تاریخچه برج کاشانه

برج کاشانه بسطام که از دیدنی های شاهرود در شهر کوچک بسطام به شمار می رود، بنایی تاریخی در این شهر است که توجه بسیاری از تاریخ دوستان و مورخان را به خود جلب نموده است. برج کاشانه بسطام که با نام منار بسطام نیز شناخته می شود، به دستور رضی الدین محمد عیسی، هشتمین وارث و جانشین بایزید بسطامی، در قرن 8 هجری قمری ساخته شد. در واقع قدمت این بنا به دوران سلجوقیان بازمی گردد و در طول عمر خود مهربانی ها و نامهربانی های زیادی را تجربه کرده و خوشبختانه توانسته تا به امروز دوام بیاورد و به عنوان جاذبه ای دیدنی در میان بناهای تاریخی این شهر قدم علم کند.

همچنین یکی از مهمترین ویژگی های این برج تاریخی این است که توانسته تا کنون طراحی و ساختار اولیه خود را حفظ نماید و از همین رو سبک معماری دوران سلجوقی را به نمایش گذاشته است. کتیبه ای در قسمت سردر ورودی بنا وجود دارد که سال 700 هجری قمری بر روی آن حکاکی شده و نشان از زمان ساخت آن می باشد. روایت هایی در رابطه با نام گذاری این برج وجود دارد که برخی از خاورشناسان همچون آندره گدار بر این باورند که این برج تاریخی در زمان غازان خان مغول وجود داشته و با نام غازانه شناخته می شد؛ اما بر اثر مرور زمان نام آن به کاشانه تغییر پیدا کرد. برج تاریخی کاشانه بسطام با نام برج آرامگاهی نزدیک مسجد جامع با شماره 69 در تاریخ 15 دی ماه سال 1310 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برج کاشانه بسطام

معماری برج کاشانه بسطام

همانطور که می دانیم، برج های متعددی در شهرهای ایران و در دوره های مختلفی از تاریخ ساخته شده اند که هدف از ساخت بسیاری از آن ها دیده بانی بوده است. برج کاشانه بسطام که از معروف ترین نمونه برج های تاریخی در شهر کوچک بسطام می باشد، دارای ارتفاعی حدود 20 متر از فضای بیرونی و 24 متر در فضای داخلی بوده که برای نقشه فضای داخلی آن از نقشه 10 ترک استفاده شده و نمای بیرونی آن نیز ستاره ای 25 دندانه طراحی شده است که به خوبی می توان اضلاع و شیارهای مختلف را بر روی بدنه آن مشاهده نمود.

در بخش بالایی این برج دو حاشیه به صورت آجرهای بزرگ وجود دارد که نوشته های مختلفی بر روی آن حکاکی شده و عبارت مبارک بسم الله الرحمن الرحیم با خط ثلث دیده می شود. بسیاری از بناهای تاریخی که زمان زیادی از قدمت آن ها می گذرد، بر اثر عوامل طبیعی و انسانی مورد تخریب و ویرانی قرار می گیرند و یا آسیب هایی به آن ها وارد می شود که برج کاشانه نیز از این امر مستثنا نبوده و سقف آن نیز در برهه از تاریخ فرو ریخت و پس از مدتی به بازسازی و مرمت آن اقدام نمودند. جالب است بدانید این برج به صورت سازه 60 وجهی بوده که در پی تحقیقاتی که بسیاری از مورخان بر روی این برج تاریخی انجام دادند، دریافتند که در زمان های گذشته از این برج به عنوان یک تقویم خاص نیز استفاده می کردند.

برای ساخت این برج تاریخی دقت و ظرافت زیادی به کار رفته تا سازه ای زیبا و ماندگار ساخته شود و تا کنون باقی مانده و از آن به عنوان جاذبه ای دیدنی و تماشایی یاد می شود و توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. درب ورودی این بنا از داخل مسجد جامع و در مجاورت محراب مسجد قرار داشته و پیش از از آن که وارد فضای داخلی برج شوید، وارد دالان کوچکی خواهید شد که گچبری های چشمنوازی در سه سمت آن وجود داشته و در بالای دالان و همچنین اطراف آن نیز آیه الکرسی دیده می شود و عباراتی عربی در دو سوی دیگر نوشته شده اند.

در ساخت این برج تاریخی، تزئینات متنوعی در بخش های مختلفی از آن به کار رفته اند و به هر گوشه ای از آن که نگاهی بی اندازید، نگاه شما را به خود خیره می سازند. برج تاریخی بسطام از نمایی تماما آجری برخوردار بوده و هنگامی که این سازه را از نزدیک مشاهده کنید، آجرهای آن را خواهید دید که با ظرافت و دقت در فاصله یکسان قرار گرفته اند و دقت در اصول مهندسی و معماری در زمان های گذشته را به خوبی نشان می دهد. بر روی بام این برج تاجی شبیه به گنبد مسجد است که به خوبی حتی از فاصله دور نیز دیده می شود. هنگامی که به بازدید از این برج تاریخی اقدام می کنید، می توانید حتی از فضای داخلی و بالاترین قسمت این برج دیدن کنید.

برای دسترسی به بالاترین قسمت برج که بام و گنبد آن می باشد، می توانید ابتدا از طریق درب ورودی که برای برج در نظر گرفته شده، وارد فضای داخلی شده و یک مسیر پلکانی را مشاهده خواهید کرد که دور تا دور فضای داخلی برج قرار داشته و می توانید با استفاده از آن خود را به بالاترین نقطه برج برسانید. همچنین چاهی بسیار عمیق در مرکز این برج وجود دارد که پله های کوچکی برای دسترسی به آن در نظر گرفته شده اند. روزنه هایی بر روی بدنه این برج وجود دارند که نور و روشنایی مورد نیاز فضای داخلی برج کاشانه بسطام را تأمین می کنند.

کاربری برج کاشانه بسطام

همانطور که می دانیم، در زمان های گذشته برج و باروهای متعددی در نقاط مختلفی از ایران ساخته می شد که کاربری آن ها اغلب دیده بانی و محافظت بوده است. قدمت برج تاریخی کاشانه بسطام که جزء جاذبه های گردشگری شاهرود به حساب می آید، به دوران پیش از تاریخ می رسد، بعد از ورود اسلام به ایران از آن به عنوان برجی برای دیده بانی بسطام مورد استفاده قرار گرفت. همچنین بر اساس ویژگی های بنا و سبک معماری آن می توان آن را به رصدخانه نیز شبیه دانست.

برج کاشانه بسطام

شرایط بازدید از برج کاشانه بسطام

برج کاشانه بسطام که از جاذبه های تاریخی این شهر محسوب می شود، به علت قدمت زیادی که از آن می گذرد، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. برای بازدید از این برج تاریخی ساعت خاصی وجود نداشته و می توانید در هر ساعت از شبانه روز که بخواهید، به بازدید از آن اقدام نمایید. جاذبه ای دیگر به نام کویر رضا آباد در 220 کیلومتری جنوب شرق شاهرود وجود دار که در صورت گردش در میان جاذبه های گردشگری و تفریحی، می توانید از آن هم دیدن کنید و یک روز گردشگری را در این شهر تجربه نمایید.

[html_block id=”73372″]

راهنما سایت

آدرس

استان سمنان، شهرستان شاهرود، شهر بسطام، خیابان مهدیه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه