جاذبه های دیدنی حیران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

گردنه حیران یکی از جذاب ترین مناطق ایران است و عده بسیاری این گردنه را از معدود جاذبه هایی میدانند که هرکس قبل از مرگش باید ببیند. گردنه حیران در شمال غرب ایران واقع در جاده آستارا به اردبیل قرار دارد و میخواهیم در ادامه با ما همراه باشید تا با جاذبه های دیدنی حیران و طبیعت جذاب منطقه بیشتر آشنا شوید.

گردنه حیران کجاست؟

حیران نام روستایی در فاصله 30 کیلومتری شهرستان آستارا است که از زیباترین روستاهای ایران به شمار میرود چراکه طبیعتی سرسبز به همراه درختانی همچون گوجه سبز، ازگیل، توت فرنگی، سیب وحشی، تمشک و غیره در فصل بهار و چشم اندازی زرد و نارنجی در فصل پاییز ارائه می دهد. این روستا در منطقه حیران قرار دارد و منطقه حیران در زمینی به وسعت 2هزار هکتار یکی از زیباترین مناطق دیدنی کشور را قرار داده که گردنه حیران هم جزء این مناطق به شمار میرود.

گردنه حیران مسیری به طول بیش از 40 کیلومتر است که بخش جذاب و هیجان انگیز آن نزدیک به 30 کیلومتر می باشد. این مسیر 30 کیلومتری  پیچ های تند و خطرناک بسیاری دارد و اگر تا به حال وارد جاده چالوس شده باشید، قطعاً با پیچ های خطرناک این جاده آشنایی دارید و گردنه حیران، پیچ هایی به مراتب خطرناک تر از جاده چالوس دارد چراکه علاوه بر شرایط آب و هوایی و رانندگی نه چندان مناسب، حضور خودروهای سنگین نیز در گردنه حیران قابل توجه می باشد.

گردنه حیران کجاست

جاذبه های دیدنی حیران

با اینکه گردنه حیران منطقه ای بسیار جذاب بوده و گردشگران در طول زمان عبور از مسیر، علاوه بر هیجان و خطرات جاده، از طبیعت سرسبز و چشم انداز زیبای جاده نهایت لذت را می برند، اما خوب است بدانید در منطقه حیران جاذبه های دیدنی بسیاری وجود دارد که بازدید از آن ها برای ثبت بهترین خاطرات سفر شدیداً پیشنهاد می شود. در ادامه میخواهیم برخی از جذاب ترین مناطق دیدنی گردنه حیران را معرفی کنیم.

جنگل فندقلو

در فاصله چند کیلومتری گردنه حیران، جنگلی بسیار زیبا و بکر با نام جنگل فندقلو وجود دارد. این جنگل همواره گردشگران و طرفداران خاص خود را دارد و همواره گردشگران بسیاری هستند که ترجیح می دهند برای ساعاتی استراحت و لذت بردن از طبیعت، از گردنه حیران خارج شده و وارد جنگل فندقلو می شوند. این جنگل در میان آفرود سواران نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است چراکه مراتع و دشت های بکر جنگل فندقلو مکانی بسیار مناسب برای کمپینگ و اتراق بخصوص در فصل تابستان می باشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید به دلیل وجود درختان فراوان فندق در این منطقه، نام فندقلو برای این جنگل انتخاب شده است اما در کنار درختان فندق، گل های بابونه به وفور نعمت در نقاطط مختلف جنگل مشاهده می شود که این موضوع باعث شده همواره زنبورهایی بسیاری در جنگل حضور داشته باشند. پیشنهاد می کنیم اگر قصد بازدید از جنگل فندقلو را داشتید، نگاهی به دیدنی های جنگل از جمله پیست اسکی روی چمن دشت گل های بابونه، منطقه محافظت شده گوزن های بومی و همچنین چشمه آبگرم مشه سویی بیاندازید.

جنگل فندقلو

تله کابین گردنه حیران

در طول مسیر گردنه حیران، خودروی خود را به سمت شانه خاکی جاده برده، از خودرو پیاده می شوید و برای دقایقی از چشم انداز مه آلود یا سرسبز منطقه نهایت لذت را می برید. اما با مراجعه به تله کابین حیران، از چشم انداز بسیار جذاب تعجب خواهید کرد.

تله کابین گردنه حیران در داخل یک مجموعه تفریحی خصوص قرار دارد که این مجموعه در وسط گردنه حیران قرار دارد. همچنین این مجموعه چند سالی از ساختش میگذرد و همانند برخی از مجموعه های تله کابین، شاهد دستگاه های فرسوده و خطرناک نیستیم. تله کابین گردنه حیران فقط به تله کابین ختم نمی شود بلکه امکانات و تفریحات جذاب و هیجان انگیز دیگری هم در مجموعه مشاهده می شود که شامل سورتمه، کارتینگ و زیپلاین هستند.

برای دسترسی به سورتمه، کارتینگ و زیپ لاین مجموعه تله کابین گردنه حیران کافیست به پایین ترین ایستگاه تله کابین مراجعه کنید تا با سوار شدن بر سورتمه، در مسیر مارپیچی میان درختان لحظات جذابی را برای خد رقم بزنید. اما اگر جذابیت و هیجان جاده گردنه حیران برایتان کافیس نیست به دنبال هیجان بیشتر هستید، پیشنهاد می کنیم نگاهی هم به پیست کارتینگ مجموعه بیاندازید. این پیست برای رده سنی های مختلف، خودروهای مخصوصی را در نظر گرفته تا کودکان و بزرگسالان بدون هیچ ترس و نگرانی، در این پیست اوج هیجان را تجربه کنند.

تله کابین حیران

بهترین زمان سفر به گردنه حیران

به لطف طبیعت جذاب و عجیب گردنه حیران، همواره زمان مشخصی برای آب و هوای دلنشن منطقه وجود ندارد چراکه در اوج روزهای گرم تابستان، ممکن است ابر و مه، گردنه را فرا گرفته و شاهد بارش سنگین باران باشیم و همچنین در فصل پاییز و زمستان، در کنار روزهای برفی و یخبندان، شاهد هوایی گرم و آفتابی باشیم. اما اگر مه آلود بودن گردنه حیران برایتان از جذابیت بالاتری برخوردار است، پیشنهاد می کنیم در فصل بهار و تابستان می تواند بهترین گزینه باشد هرچند در این ایام، ترافیک های سنگین متعددی هم در مسیر وجود دارد.

لازم به ذکر است گردشگرانی که میخواهند در فصل پاییز و زمستان راهی گردنه حیران شوند، با اینکه گردنه به مراتب خلوت تر سایر ایام سال خواهد بود اما بارش سنگین برف، یخبندان و همچنین تعطیلی مراکز گردشگری، رستوران ها و کافه های جاده ممکن است مشکل ساز باشد و نتوانید به راحتی از سفر به گردنه و بازدید از جاذبه های دیدنی حیران بهترین خاطرات را برای خود رقم بزنید.

جاذبه های دیدنی حیران

روستاهای گردنه حیران

در اطراف جاده گردنه حیران، روستاهای مختلفی وجود دارد و به جرات می توان گفت ساکنین روستا از بهترین طبیعت، چشم انداز و آب و هوا در منطقه ای بکر و سرسبز برخوردار هستند. در ادامه با سه روستا که در میان بهترین جاذبه های دیدنی حیران قرار دارند بیشتر آشنا خواهید شد.

روستای حیران

یکی از بزرگترین و معروف ترین روستاهای اطراف گردنه حیران، روستایی با همین نام است که در فاصله 30 کیلومتری آستارا قرار دارد. روستای حیران که خود از زیباترین دیدنی های آستارا به شمار می رود، از روستاهای ییلاقی منطقه و محبوب ترین جاذبه های دیدنی حیران به شمار می رود و همواره به مراجعه به این روستا از چشم انداز بی نظیری برخوردار خواهید شد. همچنین خوب است بدانید روستای حیران، خود از سه روستای کوچک تر با نام های سفلی، وسطی و علیا تشکیل شده و پیشنهاد می کنیم به دلیل توریستی بودن منطقه، حتماً نگاهی به بازارهای سنتی، رستوران ها و سوغات جذاب روستا از جمله صنایع دستی بیاندازید.

روستای کشفی

این روستا به بهشت گردن حیران معروف است. طبیعتی بی نظیر، چشم انداز زیبا از دشت های سرسبز و آب و هوایی دلنشین، دلایلی هستند که روستای کشفی را در میان جذاب ترین جاذبه های دیدنی حیران قرار دادند. اگر علاقه مند به کوهنوردی و پیاده روی های سخت هستید، بازدید از این روستا را به هیچ وجه از دست ندهید اما پیشنهاد میکنیم همواره حتی در روزهای گرم تابستان، با خود لباس گرم نیز به همراه داشته باشید.

روستای مشند

این روستا از نزیک ترین روستاهای حیران به شهر آستارا است چراکه فاصله روستای مشند تا شهر آستارا کمتر از 18 کیلومتر می باشد. در این روستا نزدیک به 100 خانوار زندگی می کنند که به فعالیت هایی همچون کشاورزی و دامداری مشغول هستند و جالب است بدانید گردشگری، مهم ترین قطب درآمد مردم روستا به حساب می آید.

روستای مشند

اقامت در روستای حیران

گردنه حیران نامی آشنا برای همه ماست! گردنه حیران از زیباترین جاذبه های دیدنی شمال ایران است که گردشگران زیادی برای گردش و استراحت به سراغ آن می روند. این گردنه به قدری زیبا و تماشایی است که اگر به سراغ آن بروید، شاید نتوانید به راحتی از آن دل بکنید. لذا بسیاری از گردشگران برای چند روزی در این روستای زیبا اقامت می کنند. اگر شما هم می خواهید چند روزی را به استراحت در طبیعت روستای حیران بپردازید، می بایست اقامتگاهی را برای اقامت خود انتخاب نمایید. انواع اقامتگاه های مناسب در روستای حیران وجود دارند که گردشگران می توانند بر حسب سلیقه و بودجه خود یکی از آن ها را برای اقامت خود انتخاب کنند. از جمله پرطرفدارترین اقامتگاه های این روستا، ویلاها می باشند و شما نیز می توانید برای اقامت خود در این روستا به سراغ اجاره ویلا روزانه بروید و از اقامت خود در این روستای زیبا لذت ببرید.