پارک ساحلی شریعتی

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

آستارا یکی از شهر های بزرگ و ساحلی استان گیلان که در شمالی ترین منطقه ی آن و مرز بین ایران و آذربایجان می باشد. آستارا از شرق به دریای خزر، از شمال به آستارای جمهوری آذربایجان، ازغرب به استان اردبیل و ازجنوب به شهرستان تالش محدود شده است که همین فراونی مسیر دسترسی توانسته گردشگران زیادی را به خود جذب نماید.

آستارا به دلیل آب و هوای خوب، بازارهای معروف و ساحل زیبا یکی از معروف ترین شهر های گیلان مبدل شده است. یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی آستارا پارک ساحلی شریعتی  می باشد که موضوع مقاله امروز ماست.

درباره پارک ساحلی شریعتی

پارک ساحلی شریعتی که آن را به پارک ساحلی مخیری نیز می شناسند، درطبیعتی بکر و منطقه ای با بافت جلگه ای و منظره ای بسیار سرسبز و همچنین ساحلی قرار دارد و درکنارجاده ترانزیتی منتهی به اداره کل گمرک بندر آستارا از توابع شهر گیلان می باشد.

این پارک ساحلی دارای ویو بی نظیر از دریای خزر است که فضای مناسبی را برای سپری کردن اوقات فراغت، لذت بردن از آرامش محیط و همین طور تماشای دریای زیبا و مرغ آبی هایی که بر فراز آسمان پرواز میکنند پدید می آورد.

با اینکه قدمت ساخت این پارک زیاد نمی باشد ولی قابل توجه بومیان محلی و توریستان و گردشگرانی که به شهرآستارا سفر می کنند قرار گرفته است. پارک مخیری دارای امکانات و تجهیزات مناسب برای کمپ کردن و استفاده از وسیله های تفریحی می باشد که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم .

تفریحات پارک ساحلی شریعتی

در پارک ساحلی شریعتی انواع امکانات گردشگری و تفریحی مورد نیاز برای خانواده وجود دارد، از جمله امکانات ورزشی، وجود قایق های ماهیگیری برای تفریحات دریایی، دوچرخه های اجاره ای، جت اسکی، پلاژ اختصاصی جهت رفاه حال خانواده ها و شنا کردن در منطقه ی حفاظت شده همراه با غریق نجات و اسکی روی آب است.

از امکانات رفاهی می توان به وجود سکوها و آلاچیق هایی که با سنگ مرمر ساخته شده اند برای کمپینگ، چادر زدن و اسکان مسافران با چادر های مسافرتی ، آب خوری، سرویس بهداشتی عمومی، پارکینگ و حضور پارک بان جهت بالا بردن امنیت برای گردشگرانی که در پارک ساحلی شریعتی اقامت دارند.

همچنین هایپر مارکت و غرفه ی صنایع دستی برای تامین مایحتاج و خرید سوغاتی محلی اشاره کرد، علاوه براین ها جهت سرگرم شدن کودکان فضای سبز برای بازی هایی مثل فوتبال و والیبال، پیست خودروهای برقی کوچک مخصوص بچه ها و شهر بادی در نظر گرفته شده است.

توریست ها و گردشگران می توانند از کافه و رستوران هایی که در کنار ساحل پارک ساحلی شریعتی هستند برای صرف صبحانه، ناهار و یا شام استفاده کنند و هنگام غذا خوردن از منظره زیبای دریا نیز لذت ببرند.

جاده سلامت پارک ساحلی مخیری

پارک شریعتی که یکی از جاهای دیدنی آستارا است دارای جاده سلامت می باشد که هنگام قدم زدن از یک سمت سبزه زار کنارساحل که گیاهان آن تمشک وحشی و نی زار است و سمت دیگر منظره ی دریا به چشم می خورد. بومیان و مردم محلی منطقه هر روزه برای ورزش های صبحگاهی و پیاده روی به این مکان می روند.

مسافت کل مسیرجاده سلامت که کف سازی آن آسفالت است به یک کیلومتر می رسد و تقریبا هر 100 مترمبلمان فلزی برای استراحت گذاشته شده است. مسیر ازقایق های تفریحی شروع شده و بعد ازعبور ترانزیت های گمرک به پایان می رسد.

جاده سلامت پارک مخیری

بهترین زمان بازدید از پارک ساحلی مخیری

شمال ایران جزو مناطقی است که آب و هوایی شرجی در فصول گرم سال دارد و پارک ساحلی شریعتی نیز ازاین قاعده مستثنی نیست. پس اگر قصد سفر به این منطقه را دارید با در نظر گرفتن این موضوع برای سفر اقدام کنید.

در تابستان به علت ساحلی بودن این شهر آب و هوای آن بسیار شرجی است و تحمل کردن آن برای همه آسان نیست پس بهترین زمان برای سفر ابتدای بهار و اوایل پاییز می باشد. آب و هوا در ماه های فروردین، اردیبهشت و مهر و آبان برای این منطقه مناسب تر از تابستان است.

در زمستان نیز می توانید برای سفر اقدام کنید ولی به دلیل هوای سرد ممکن است نتوانید زیبایی های مناظر اطراف را به خوبی تماشا کنید

جاذبه های دیدنی اطراف پارک ساحلی شریعتی

اطراف پارک جنگلی ساحلی شریعتی مملو از جاذبه های دیدنی و طبیعتی بکر می باشد و علاوه برهمه ی این ها انواع رستوران ها و امکانات تفریحی دیگر هم در اطراف پارک ساحلی شریعتی وجود دارد و شما می توانید ضمن بازدید و گردش، به دیدنی های اطراف آن نیز سر بزنید، که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم.

بهشت کاکتوس ها

بهشت کاکتوس ها با قدمت 39 ساله و وجود انواع کاکتوس های کمیاب و گران قیمت هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران و توریست ها و محقق های خارجی و داخلی گل و گیاه در شهرستان مرزی آستارا است.

این مجموعه در سال 1356 تاسیس شده و شامل 2200 نوع کاکتوس که از کشور های برزیل، آرژانتین، پرو، بولیوی، مکزیک و آمریکای جنوبی جمع آوری شده، می باشد. جالب است بدانید پیرترین کاکتوس خاورمیانه که اخیرا 59 ساله شده در اینجا نگهداری می شود.

بهشت کاکتوس ها

بهشت کاکتوس ها کجاست و مسیر دسترسی به آن

فاصله ی پارک ساحلی شریعتی تا بهشت کاکتوس آستارا 836 متراست که تقریبا 5 دقیقه با خودرو زمان می برد. که مسیر آن به این صورت می باشد، باید ازمیدان نماز به طرف خروجی سوم به سمت خیابان ملت بروید، پس از رسیدن در بلوار لبخند به سمت چپ به سمت مطهری بپیچید، بعد از رسیدن به گل فروشی قصر گل داخل کوچه ی 9 وارد شده و سمت راست ورودی بهش کاکتوس را مشاهده می کنید.

ساعت بازدید از بهشت کاکتوس های آستارا: ساعت بازدید از این مجموعه ی دیدنی از ساعت 9 صبح تا 21 می باشد.

آدرس بهشت کاکتوس ها: آستارا، میدان نماز، خیابان ملت، بلوار لبخند، کوچه ی 9

دبیرستان حکیم نظامی

مدرسه حکیم نظامی که نام دیگر آن مدرسه شهید یوسف مرحبا نیز می باشد در سال 1287 هجری خورشیدی و در زمان قاجار تاسیس شده که از قدیمی ترین مدرسه ها در ایران است و یکی از نماد های فرهنگی در آستارا به شمار می آید. پس از سال تاسیس این مدرسه فرهیختگان و دانشمندان زیادی مانند خسرو گلسرخی و شاعر معروف و معاصر ایران نیما یوشیج در آن پرورش یافته اند.

این مدرسه باستانی حیاطی بزرگ با بام سفالی دارد که در و پنجره هایی از چوب گردو و شومینه های چدنی آن بیانگر معماری سنتی و بومی این منطقه از ایران است. با توجه به قدمت ساخت دبیرستان حکیم نظامی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و به عنوان موزه ی آثار باستانی می توان از آن بازدید کرد.

مدرسه حکیم نظامی آستارا

 مدرسه حکیم نظامی کجاست و مسیر دسترسی

آستارا را به سمت میدان نماز حرکت می کنیم به طرف جاده رشت حرکت کرده و پس از رسیدن به خیابان شهید رجایی به سمت کوی فرهنگیان 2 حرکت می کنید و در سمت چپ مدرسه ی حکیم نظامی را مشاهده می کنید. فاصله ی شهر آستارا تا این موزه یک ساعت و بیست دقیقه بدون ترافیک می باشد که 43 کیلومتر تخمین زده شده است.

آدرس مدرسه حکیم نظامی:آستارا، خیابان شهید رجایی، کوی فرهنگیان 2

ساعت بازدید از مدرسه حکیم نظامی: ساعت بازدید این موزه 7:30 صبح تا 3 ظهر می باشد که مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت است.

 هتل های نزدیک به پارک ساحلی شریعتی آستارا

  • هتل افرا آستارا با فاصله ی 1 کیلومتری از پارک ساحلی شریعتی می باشد.
  • هتل برلیان آستارا که حدودا 3.7 کیلومترفاصله دارد.
  • هتل سفیر آستارا که فاصله آن با پارک ساحلی شریعتی 6 دقیقه است.

رستوران های معروف اطراف پارک ساحلی آستارا

  • رستوران افرا که مخصوص به هتل افرا می باشد با فاصله ی 1 کیلومتری از پارک ساحلی شریعتی قرار دارد.
  • رستوران سلطان که دارای منوی سنتی است و با فاصله ی 4.1 کیلومتری می باشد.
  • کبابی عسگرزاده که کبابی بسیار معروف در آستارا است وفاصله آن با پارک مخیری 997 مترمی باشد.
  • کافه برف با فاصله 674 متری از پارک مخیری با ویو دریا است.

پارک ساحلی شریعتی کجاست و مسیر دسترسی به آن

پارک مخیری یکی ازتمیزترین و با امکانات ترین پارک های ساحلی در شهر های شمالی می باشد که حضور در آن خاطره ای فراموش نشدنی را در ذهن دوستداران طبیعت ایجاد می کند مسیر دسترسی به آن به این صورت است که از  ورودی اصلی شهر آستارا به سمت جنوب بلوار امام خمینی به سوی میدان نماز بروید.

در میدان به طرف خروجی سوم سمت خیابان ملت حرکت کرده و پس از وارد شدن به بلوار لبخند به سمت مطهری بپیچید، پس از 100 متر به سوی خیابان دکتر شریعتی حرکت کرده و با گردش به چپ به خیابان ساحلی میرسید، پس ازعبور از ترانزیت های گمرک سمت چپ مقصد را مشاهده می کنید.

البته شایان ذکر است که با استفاده از تاکسی و اتوبوس نیز می توانید خود را به پارک ساحلی شریعتی برسانید چرا که در نزدیکی این پارک ساحلی ایستگاه اتوبوس وجود دارد و شما می توانید با کمترین هزینه خود را به آن برسانید.

قابل توجه است که استفاده از امکانات رفاهی و اقامت در پارک ساحلی شریعتی به صورت کامل رایگان می باشد ولی برای استفاده از تفریحاتی از قبیل اجاره ماشین برقی و سرسره بادی برای کودکان، دوچرخه سواری و ماهیگیری با قایق باید هزینه ی جداگانه پرداخت شود.

آدرس پارک ساحلی شریعتی: استان گیلان، آستارا، بلوار امام خمینی، خیابان دکتر شریعتی، کنار جاده ترانزیتی منتهی به اداره کل گمرک بندر آستارا

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان، آستارا، بلوار امام خمینی، خیابان دکتر شریعتی، کنار جاده ترانزیتی منتهی به اداره کل گمرک بندر آستارا

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه