پارک جنگلی بی بی یانلو

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

پارک جنگلی بی بی یانلو، در فاصله ی 5 کیلومتری از شهر زیبای آستارا و در محدوده ی ضلع جنوب شرقی جاده اصلی آستارا به اردبیل واقع شده است. علت نامگذاری این پارک جنگلی، روستای ییلاقی بی بی یانلو می باشد که این روستا در دهستان ویرمونی، منطقه ای نزدیک به بخش مرکزی شهرستان آستارا در استان گیلان قرار دارد.

قسمت زیادی از مساحت شهر آستارا که در نزدیکی گردنه حیران و دریاچه استیل و آبشار لاتون واقع شده، جنگلی و سرسبز است، به همین علت در پارک جنگلی بی بی یانلو انواع درخچه ها که بیشتر در مناطق سردسیر و ییلاقات رشد می کنند از قبیل توسکا، ممرز، بلوط، نمدار، لیلکی، ملج، فندق، بارانک، گیلاس وحشی و شمشاد جنگلی به چشم می خورد.

علاوه بر تنوع در رویش گیاهان و وجود جانوران، از نظر علم ژئومورفولوژی که در باره ی شناسایی اشکال و ناهمواری های زمین است جلوه ی ویژه ای نسبت به بقیه جنگل ها پیدا کرده است.

موقعیت جغرافیایی

پارک جنگلی بی بی یانلو یکی از جاهای دیدنی آستارا به شمار می رود و  تقریبا 1500 متر وسعت دارد و 60 متربالا تر از سطح دریای خزر واقع شده است. قسمتی از چشم انداز پارک مذکور نوار مرزی کشور جمهوری آذربایجان است، قله ها و دره های پوشیده شده از درختان، دامنه های زیبایی را به وجود آورده اند و چشمه سار های طبیعی جلوه و سیمای ویژه و چشم انداز منحصر به فردی را دارند که همین موضوع سبب جذب گردشگران متعددی شده است.

این روستا با وسعت 1512 هکتارجزو جنگل های هیرکانی و جنگل هلی محسوب می شود. بر اساس سر شماری مرکز آمار ایران جمعیت این روستا در سال 1385، 10خانوار بوده وعلت معروف شدن آن، افتتاح پارک جنگلی بی بی یانلو می باشد.

در مصوبه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، 100 هکتاراین جنگل جزو 61 منطقه ی نمونه در سطح ملی، استان گیلان محسوب می شود در ضمن 300 هکتار از درختان این جنگل دست کاشت هستند و به همین دلیل به عنوان بزرگ ترین جنگل دست کاشت ایران به شمار می آید.

پارک جنگل بی بی یانلو

جاذبه های دیدنی اطراف پارک جنگلی بی بی یانلو

اطراف پارک جنگلی بی بی یانلو مملو از جاذبه های دیدنی و طبیعتی بکر می باشد و علاوه بر همه ی این ها مراکز خرید و امکانات تفریحی دیگر هم در اطراف این پارک ییلاقی وجود دارد و شما می توانید ضمن بازدید و گردش، به دیدنی های اطراف آن نیز سر بزنید، که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم.

باغ پرندگان آستارا

در ورودی جاده ی آستارا به رشت واقع شده و در آن 300 پرنده از 60 گونه ی مختلف که از زیبا و کمیاب ترین آنها می توان به طاووس، قرقاول از نوع فایربک و مونال، مینای سخنگو و سرسفید کاکلی اشاره کرد. به طور متوسط هر ماه حدود 100 گردشگر از روسیه، آذربایجان و اوکراین به این باغ پرندگان می ایند و اقدام به فیلم برداری و عکاسی از پرندگان کمیاب این مجموعه می کنند. فاصله ی این پارک تا پارک جنگلی بی بی یانلو 15 دقیقه یا 13 کیلومتر با خودرو می باشد.

باغ پرندگان آستارا

بازار بزرگ ساحلی آستارا

این بازار بزرگ درحاشیه ی دریای خزر و مرداب آستارا قرار دارد که مردمان بومی و محلی آن را به بازار بساط می شناسند. یکی از معروف ترین بازارهای ایران با بنای سفالین و مقصد مسافران ورودی به گیلان می باشد،

دارای 1500 واحد صنفی فعال با 60 پاساژ که در زمینه های مختلف پوشاک، ظروف و … فعال می کنند، در سال های اولیه خرید و فروش اجناس داخل این بازار جنس های وارداتی ترک و روس به صورت یک روز در هفته انجام می شد ولی پس از معروف شدن این بازار در سر تا سر ایران فروش هفت روز در هفته آغاز گردید. فاصله آن تا بی بی یانلو 18 دقیقه بدون ترافیک است.

برکه آستارا

این برکه داخل جنگلی سرسبز است که با درختان بلند احاطه شده و بسیار مناسب برای کمپ کردن می باشد. داخل برکه تنوع زیادی از ماهی ها وجود دارد که نظر ماهیگیر ها را به خود جلب کرده و ویلاهایی برای اجاره ی روزانه درنزدیکی برکه در نظر گرفته شده که گردشگران می توانند در آنجا سکونت داشته باشند.

این برکه جزو مناطق دیدنی و طبیعت آستارا می باشد و به صورت شبانه روزی باز است. فاصله پارک بی بی یانلو تا این برکه 15 دقیقه تخمین زده شده اما ترافیک، آب و هوا و رویداد های دیگر می تواند باعث تغییراین زمان شود.

گردنه حیران

گردنه حیران قسمتی از جاده آستارا به اردبیل است و علت نام گذاری حیران روستای در اواسط آن می باشد که (حیر) به معنای ابر و مه و حیران یعنی محلی که مه آلود است. به علت هوای مطبوع و منظره ی بی نظیر این منطقه در نیم سال اول به یک مکان توریستی و تفریحی تبدیل می شود.

از مکان های مورد توجه برای توریست ها و گردشگران می توان به : تله کابین حیران، سورتمه، زیپ لاین، کارتینک و کافه و رستوران های وی ای پی با ویو ابدی اشاره کرد. فاصله ی جنگل بی بی یانلو تا گردنه حیران در حالت عادی، بدون ترافیک و با شرایط آب و هوایی مناسب 35 دقیقه محاسبه شده است.

رستوران های اطراف پارک جنگلی بی بی یانلو

باغ مهدی یک رستوران خانوادگی است که فاصله ی آن با پارک بی بی یانلو با ماشین 10 دقیقه می باشد.

رستوران ساسان ده فروش با پارک جنگلی بی بی یانلو 8.6 کیلومتر فاصله دارد که رستورانی با منوی کاملا سنتی است.

رستوران بسیار معروف اکبر جوجه با پارک بی بی یانلو 16 دقیقه با خودرو فاصله دارد که تقریبا 11.9 کیلومتری آن می شود.

کافه رستوران رضا تنها که یک رستوران مرزی می باشد با پارک بی بی یانلو 5 دقیقه فاصله دارد.

امکانات گردشگری در پارک جنگلی بی بی یانلو

در این پارک جنگلی آلاچیق های چوبی، برای استراحت و رو به روی آنها منقل قرار دارد که درست کردن آتش را برای شما راحت تر می کند. یک پارک بازی کوچک شامل تاب، سرسره و الا کلنگ و… هم در پارک جنگلی وجود دارد که موجب سرگرم شدن کودکان شما می شود.

بر روی درختان بلند این جنگل تاب های بازی دست ساز با طناب و کنف نصب شده که استفاده از آنها به صورت کاملا رایگان است اما توصیه می شود با احتیاط و سرعت پایین از آنها استفاده شود زیرا امنیت آنها زیاد نیست همچنین جایگاه های مخصوص برای شستن ظرف و لباس و سرویس بهداشتی عمومی هم برای گردشگران درنظر گرفته شده ولی با این حال هنوز دارای کم و کاستی هایی می باشد.

افرادی که قصد اقامت دارند می توانند در اتاقک هایی که برای اقامت شبانه درنظر گرفته شده ساکن و مایحتاج ضروری خود را از سوپر مارکت کوچک پارک جنگلی بی بی یانلو تامین کنند.

بی بی یانلو

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی بی بی یانلو

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی بهار و تابستان است چون هوا بسیار خنک و دلپذیر می شود، در پاییز و زمستان به علت ییلاقی بودن هوا سرد است و شاید تحمل آن برای بسیاری از افراد سخت باشد ولی پاییز این جنگل ییلاقی، به دلیل وجود تنوع زیاد درختان بسیار رنگارنگ و یک تابلو ی نقاشی زیبا جلو ی چشمان شما می باشد.

قیمت بلیط و ساعت بازدید از پارک جنگلی بی بی یانلو

قیمت ورودی پارک جنگلی بی بی یانلو به ازای هر خودرو مبلغ 10000 تومان است و برای رزرو و استراحت در کلبه های اقامتی  باید مبلغ جداگانه پرداخت شود. ساعت بازدید از پارک بی بی یانلو 24 ساعته و شبانه روزی می باشد.

پارک جنگلی بی بی یانلو کجاست و مسیر دسترسی

پارک بی بی یانلو یکی از جاهای دیدنی آستارا است و اگر بخواهید برای دیدن آن از این شهر شروع به حرکت کنید باید به سمت شمال شرقی آستارا، مسیر را به مدت 20 دقیقه  طی کنید و پس از آن 12 دقیقه (در حالت عادی ) به سمت بلوار امام خمینی حرکت کرده و بعد از عبور از ایست بازرسی منطقه حفاظت شده بی بی یانلو وارد جاده اصلی پارک جنگلی  شوید و بعد از 8 کیلومتر رانندگی با خودرو  به مقصد می رسید.

مسیر دسترسی دیگر برای رسیدن از سمت اردبیل می باشد که فاصله ی آن یک ساعت و نیم یا 71/6 کیلومتر است.

آدرس پارک جنگلی بی بی یانلو : استان گیلان، جاده اردبیل به آستارا، دهستان ویرمونی، روستای بی بی یانلو

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان، جاده اردبیل به آستارا، دهستان ویرمونی، روستای بی بی یانلو

شماره تماس

هزینه بازدید

۱۰/۰۰۰ تومان هر خودرو

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه