بازار نقش جهان اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از معروف ترین بناهایی که در اصفهان توانسته افراد زیادی را به سمت خود جذب نماید، میدان نقش جهان و بناهای اطراف آن می باشد. به همین لیل از همان قدیم الایام یک بازار برای خرید و فروش اجناس مردم به وجود آمد تا افراد بتوانند برای خرید آن چه نیاز دارند اقدام نمایند. بازار نقش جهان موضوع این بار مقاله ماست تا شما بتوانید اطلاعات کافی درباره این بازار را به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بازار نقش جهان کجاست و مسیر دسترسی

اگر قصد داشتید در سفر به اصفهان به بازار نقش جهان که در کنار میدان نقش جهان قرار گرفته بروید، می توانید ابتدا خود را به خیابان استانداری برسانید و در جهت شمال این خیابان برانید. کمی بعد به سمت خیابان گلستانه بپیچید و بعد به سوی خیابان حکیم ادامه دهید. خیابان حکیم را ادامه داده تا در نهایت به خیابان عبدالرزاق برسید. با وارد شدن به این خیابان آن را ادامه داده تا به میدان برسید. در میدان به سمت اولین خروجی رفته و به سوی خیابان هاتف بروید. این خیابان را ادامه دهید تا در نهایت به به خیابان حافظ وارد شوید. بعد از رسیدن به مجتمع تجاری حافظ به سمت چپ رفته و با رسیدن به کاروانسرای بیگدلی به طرف راست بروید. بعد از طی کردن این مسیر می توانید به مقصدتان وارد شوید. این مسیر مسافتی 3.7 کیلومتری داشته و در حدود 10 دقیقه در راه خواهید بود. اگر تمایل به استفاده از این مسیر  را نداشتید نیز می توانید با استفاده از لوکیشن زیر به آسانی و با نقشه خود را بازار نقش جهان اصفهان برسانید.

آدرس بازار نقش جهان: اصفهان، حکیم، سپاه

ساعت کاری بازار میدان نقش جهان: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 8 شب

معرفی بازار نقش جهان اصفهان

یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که بازار نقش جهان شامل بازار های مختلفی می شود که در آن ها کالاهای به خصوصی به فروش می رسد. در بازار های این منطقه راسته های متعدی نیز وجود دارد که هر کدام جذابیت خاص خود را داشته و شما می توانید هرچه نیاز داشتید را به آسانی از آن ها تهیه نمایید. حجره هایی که در این بازار وجود دارد هر کدام قدمت زیادی داشته و برخی از آن ها حتی معماری زمان قدیم را حفظ کرده اند و هیچ تغییری بر روی حجره خود به

وجود نیاورده اند تا این اثر تاری را حفظ نمایند. با قدم زدن در بازار نقش جهان و بخش های مختلف این بازار می توانید هر چه نیاز داشتید  را تهیه نمایید و حتی بر خلاف مراکز خرید اصفهان که تنها برای خرید مورد استفاده قرار می گیرند، یک اثر تاریخی را نیز از نزدیک تماشا نمایید. درباره این بازار باید عنوان کرد که دارای 27 دهنه بوده و سال ساخت آن به 1029 بر می گردد. این بازار درواقع میدان نقش جهان را به میدان کهنه وصل می کرد و به عنوان مهم ترین مرکزیت شهر به حساب می آمد.در ادامه می توانید با برخی از بازار های معروف که شامل کالاهای به خصوص خود هستند را بشناسید و اطلاعات کافی درباره آن ها به دست آورید.

بازار نقش جهان اصفهان

بازار قنادها

یکی از بازار های نقش جهان بازار قنادها می باشد که در فواصل مختلف زمانی کاربری های متفاوت داشته است. بازار قنادها در زمان صفویه مختص قندیل سازها و قلمزن ها بود و کمی بعد در زمان حکومت قاجارها مبدل به بازار قنادی ها شد. در حال حاضر می توانید با رفتن به این بازار می توانید انواع ادویه های خوش عطر و تازه را از آن بیابید و در کنار عرقیجات مختلف به عنوان سوغات نیز خریداری نمایید. این قسمت یکی از بهترین بخش های بازار نقش جهان به حساب می آید و بهتر است در سفرتان به اصفهان حتما سری به این بخش نیز بزنید.

بازار گلشن

از دیگر بازار های قرار گرفته در بازار نقش جهان، بازار گلشن یا بازار جارچی می باشد. این بازار که به نام سرای گلشن نیز شناخته می شود، به عنوان یکی از زیباترین و بهترین جاذبه های گردشگری اصفهان نیز به شمار می رود. زمان ساخت این بازار به دوران صفویه بر می گردد و در سال 1381 در فهرست آثار ملی به ثبت رسمی رسید. این بازار یکی از بهترین بازار های نقش جهان شمرده می شود و توانسته عده زیادی از افراد را به سمت خود جذب نماید. افراد حتی اگر به دنبال خرید کردن نباشند نیز برای قدم زدن در یک اثر تاریخی روانه سرای گلشن می شوند.

اگر تمایل داشتید به این بازار بروید کافیست خود را به ضلع جنوب غربی مسجد جامع برسانید. بازار گلشن از چهار سوی قلندرها تا محل دروازه اشرف ادامه دارد و یکی از اماکن تاریخی که در آن ساخته شده به نام مسجد ملک علی بیک جارچی باشی، مربوط به زمان شاه عباس کبیر می شود. این بازار همانند دیگر بازار ها در بازار نقش جهان دارای سراهای متفاوت می باشد که از بین آن ها می توان به سرای بزرگ، فخر و دو تیمچه تجاری اشاره نمود.

بازار مسگرها

با رفتن به ضلع غربی میدان نقش جهان  که در شمال کاخ عالی قاپو واقع شده، می توانید وارد بازار مسگر ها شوید. بازار مسگرها در زمان صفویه ساخته شد و به عنوان یک مرکز برای تولید ظروف مسی به شمار می رفت. در حال حاضر ولی مبدل به یک بازار برای فروش و عرضه این محصولات گشته و صدای چکش و مس سالیان زیادیست که دیگر شنیده نمی شود. اگر می خواهید ظروف مسی مختلف را با کیفیت های خوب و در مدل های مختلف تهیه کنید، بهتر است در سفرتان به این شهر حتما سری به بازار نقش جهان و بازار مسگرهای آن بزنید. بسیاری از ظروف مسی که در این بازار به فروش می رسند مناسب برای سوغات نیز می باشند و شما می توانید برای عزیزانتان نیز هر چه خواستید تهیه کنید.

بازار مسگرها

بازار کفشدوزها

این بازار به عنوان یکی از بهترین بازارهای نقش جهان به حساب می آید که شما می توانید برای خرید کفش به آن مراجعه نمایید و هر کفشی را که مد نظر دارید را از آن تهیه نمایید. بازار کفاش ها در سمت چپ بازار قیصریه و درست مقابل بازار قنادی ها واقع شده است. هم چنین از محدوده مسجد شیخ لطف الله تا مسجد امام ادامه دارد. اگر تمایل داشتید به این بازار مراجعه کنید بهتر است به طرف جنوب و غرب میدان نقش جهان بروید. این بخش از بازار نقش جهان مورد استقبال افراد زیادی از مردم بومی تا مسافران قرار دارد.

بازار آهنگران

یکی دیگر از مناطقی که می توان برای رفتن به آن در بازار نقش جهان اقدام نمود، بازار آهنگران می باشد. در یک طرف خیابان حافظ می توانید به بازار آهنگران و در طرف دیگر خیابان به بازار لواف ها برسید. یکی از امکان تاریخی به نام مدرسه خواجه ملک در قسمت شرقی بازار آهنگر ها و لوافان واقع شده است و می توانید برای دیدن آن نیز اقدام نمایید. آهنگران حرفه ای در این بخش از بازار به درست کردن کارهای مختلف مشغول هستند و اگر به این قسمت علاقه دارید یا چیزی نیاز داشتید حتما به آن مراجعه نمایید.

بازار قیصریه

یکی از مهم ترین بازار های میدان نقش جهان که می توانید برای خرید به آن مراجعه نمایید، بازار قیصریه می باشد. این بازار توانسته بین گردشگران به شهرت رسیده و مسافران و توریست های زیادی حتی اگر به دنبال خرید نباشند برای تماشای این اثر تاریخی اقدام می کنند. این بازار به عنوان یکی از زیبا ترین بازار های ایران شناخته می شود چرا که به مانند یک اثر هنری زیبا با معماری خاص خود توانسته چشمان زیادی را به سمت خود خیره کند. این بازار به عنوان یکی از چهار اثر تاریخی جذاب در میدان نقش جهان شناخته می شود و معماری آن ستودنی است. این بازار از سردر قیصریه شروع شده و تا بازار دارالشفاء ادامه می یابد. این بازار در سال های 1011 تا 1029 و به دستور شاه عباس تاسیس شد.

در بازار قیصریه می توانید انواع کالاهای با وزن سبک و لوکس را بیابید. راسته این بازار از دو طبقه ساخته شده که طبقه بالای آن مختص به موارد اداری و دفتری می باشد. این بازار شامل چارسوی بازار، کارواسرای شاهی و ضرابخانه می شود. بازار قیصریه جای خوبیست برای شما اگر به دنبال سوغات، صنایع دستی و وسایل قدیمی هستید چرا که در این بخش از بازار نقش جهان می توانید این موارد را بیابید. بازار قیصریه دارای ورودی های مختلفی است که از بین آن ها می توان به ورودی های هارونیه، عریان، گلشن و مخلص اشاره نمود.

بازار قیصریه

بازار تفنگ سازها

این بازار نیز یکی از بهترین بازار های قدیمی در بازار نقش جهان می باشد که در زمان شاه عباس کبیر احداث گشت. یکی بازار اسعبانی نیز در این بخش وجود دارد که با نام بازار چخماق ساز ها شناخته می شود. بازار تفنگ سازان در سرایی به نام سرای مخلص با بازار سماور ساز ها ادغام می شود. لازم به ذکر است که بازار قفنگ ساز ها و بازار چخماق ساز ها در زمان های قدیم به نام شمشیرگر ها مشهور بودند و عده زیادی آن را می شناختند. اگر به بازار نقش جهان مراجعه کردی بهتر است این بخش را نیز از دست ندهید.

بازار زرگرها

از دیگر بازار های نقش جهان بازار زرگر ها بوده که توانسته عده زیادی را به سمت خود جذب نماید. این بازار از چهارسوق کرباس فروش ها تا بازار قهوه کاشی ادامه داشته و در مرکز بازار زرگرها یک چهارسوق وجود دارد که به دارالشفاء می رسد. بر اساس یک سری از گفته ها مجسد دارالشفاء در این بازار قرار گرفته بود. یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد این نکته است که بازار طلا میدان نقش جهان به عنوان یکی از قدیمی ترین بازار های طلافروشی در اصفهان به شمار می رود که به عنوان یکی جای دیدنی نیز کاربرد دارد. شما می توانید انواع مختلفی از طلا، دستبند، انگشتر، سرویس و… را در این بازار بیابید و برای خرید آن نیز اقدام نمایید. علاوه بر حجره های مربوط به فروش، می توانید برای تعمیرات کالای خود نیز به یک سری مغازه که کارشان تعمیرات می باشد نیز مراجعه نمایید.

بازار شاهی

ار دیگر بازار هایی که در چند قدمی میان نقشجهان قرار گرفته، بازار شاهی یا همان بازارچه بلند می باشد. این بازار در سال 1118 هجری ساخته شد و همزمان با ساخت این بازار بناهای دیگری همانند سرای فتحیه و مدرسه فتحیه نیز احداث شدند. در زمان صفویه این بازار به کویشاهزادگان وصل می شده و حتی آن را با نام شاهزادگان نیز می شناختند. از بقایای این بازار انبار دخانیات می باشد که در سال های اخیر مورد بازسازی قرار گرفته و در آن صنایع دستی این شهر به فروش می رسند.

بازار نقش جهان

چهارسو های بازار اصفهان

چهارسو یا چهارسوق به محلی می گویند که چهار بازار به هم می رسند و نقطه تلاقی بازار ها می باشد. در بازار نقش جهان از این چهارسو ها می توانید ببینید چرا که تعداد بازار های قار گرفته در اطراف میدان نقش جهان زیاد بوده و بازار بزرگ اصفهان را تبدیل به یک نقطه مهم اقتصادی کرده اند. این چهارسو ها تبدیل به محل هایی دیدنی در بازار نقش جهان شده اند و به همین دلیل می توان گفت در سفر به اصفهان و مراجعه به این بازار نباید تماشای آن ها را از دست بدهید. جایی که بازار های مختلف و مهم به هم رسیده و نمایی زیبا را به شما نشان می دهند. ما در اینجا به چند مورد از مهم ترین چهارسو های بازار بزرگ اصفهان اشاره خواهید کرد تا بتوانید بیشتر از قبل با آن ها آشنا شوید:

چهارسوق نقاشی

این چهارسو یکی از معروف ترین چهارسو ها از زمان قدیم تا به امروز می باشد. در زمان های گذشته چهارسوق نقاشی محلی برای نشان دادن هنر دست هنرمندان بود که نقاشی های خود را بر روی کاشی های مختلف نشان می دادند. چهارسو نقاشی قدمتی بالا دارد گفته شده به دوران صفویه بر می گردد. متاسفانه این چهارسو در حال حاضر این چهارسوق وجود ندارد و در همان محل تنها یکی چهارراه نقاشی یافت می شود. اگر تمایل داشتید به این سمت از بازار نقش جهان بروید می توانید خود را به جنوب خیابان شاه عباس برسانید.

چهارسوق علی قلی آقا

از دیگر چهارسو هایی که در بازار نقش جهان می توانید برای دیدن آن اقدام کنید، چهارسو علی قلی آقا می باشد. این چهارسو یکی از بهترین چهارسو هایی می باشد که در اصفهان می توانید رای دیدن آن اقدام نمایید. چهارسوی علی قلی آقا از یک سمت به زورخانه و از طرف دیگر به مسجد تاریخی علی قلی آقا می رسد. طاق های این چهارسو بسیار شبیه به بازار قیصریه می باشد. این چهارسو به یکی از بهترین مکان ها به عنوان یکی جاذبه گردشگری نیز تبدیل شده است.

بهترین زمان مراجعه به بازار نقش جهان

اگر قصد داشتید به این بازار مراجعه کنید و از مردم ساکن در اصفهان هستید بهتر است مواقعی از روز را برگزینید که افراد کمتری برای رفتن به این بازار اقدام می کنند. این مواقع شامل ساعات ظهر و ساعات ابتدایی روز می باشد. هم چنین بهتر است آخر هفته ها یا در تعطیلات روانه این بازار نشوید چرا که مسافران زیادی در این ایام به سراغ بازار نقش جهان می روند. اگر مسافر هستید و قصد دارید به اصفهان سفر کنید نیز بهتر است تابستان و زمستان را برای این منظور انتخاب نکنید چرا که دمای هوا در شرایط نرمالی نبوده و اذیت خواهید شد. بهترین زمان سفر به اصفهان برای خرید از اواخر فروردین تا اوایل خرداد و از اوایل مهر تا اواخر آذر می باشد. در این مواقع از سال هم دمای هوا در شرایط خوبی بوده و هم از جمعیت ماسفران کاسته شده است.

رزرو سوئیت در اصفهان

اگر تمایل داشتید برای تماشای جاذبه های اصفهان یا خرید از پاساژ های آن برای رفتن به این شهر اقدام کنید، بهتر است قبل از رسیدن به مقصد ابتدا یک اقامتگاه برای خودتان رزو نمایید. این شهر دارای ویلاها و سوئیت های مختلفی است که برای رزرو آن ها می توانید به سایت لوکس ویلا رفته و از پنل اجاره ویلا و سوئیت وارد صفحه مربوط به اقامتگاه های اصفهان شوید. حال می توانید برای اجاره سوئیت در اصفهان و یا ویلاهای دیگری که در این شهر موجود می باشد اقدم نمایید. بهتر است قبل از رزرو اقامتگاه مورد نظرتان ابتدا هزینه ها و توضیحات مربوط به آن را مطالعه نمایید تا بعدا دچار مشکل نشوید. در روز های شلوغ سال و هم چنین در تعطیلات این شهر شلوغ می شود و مسافران زیادی به سمت آن می روند. بنابراین بهتر است یک الی دو هفته قبل از زمان موعد برای اجاره با مشاورین لوکس ویلا تماس بگیرید تا گزینه انتخابی شما توسط افراد دیگر رزرو نشود.

سوالات متداول

بازار نقش جهان کجاست؟

این بازار در نزدیکی میدان نقش جهان اصفهان قرار گرفته است.

بازار نقش جهان شامل چه بازار هایی می شود؟

این بازار شامل بازر مسگرها، بازر زرگرها، بازار تفنگ سازها، بازار آهنگران و... می شود.

بازار قناد های نقش جهان شامل چه کالاهایی می باشد؟

در اینب ازار می توانید انواع ادویه های خوش بو و عرقیجات را بیابید.

بازار نقش جهان اصفهان در چه ساعاتی از روز باز می باشد؟

حجره های این بازار در تمامی روز های هفته از 9 صبح تا 8 شب باز می باشد.

[html_block id=”67635″]

راهنما سایت

آدرس

اصفهان، حکیم، سپاه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 تا 20

یک‌شنبه

9 تا 20

دو‌شنبه

9 تا 20

سه‌شنبه

9 تا 20

چهار‌شنبه

9 تا 20

پنج‌شنبه

9 تا 20

جمعه

9 تا 20
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه