موزه هنرهای تزئینی اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

موزه هنرهای تزئینی اصفهان که در یکی از معروف ترین خیابان های اصفهان به نام خیابان استانداری واقع شده، از جمله جاذبه های تماشایی و گردشگری اصفهان محسوب می شود که علاقه مندان به تاریخ و هنر را به سمت خود جذب می کند. شهر اصفهان شهری سرشار از جاذبه های تاریخی و آثار باستانی می باشد که در تنوع زیادی وجود دارند و همین سبب گردیده شهر اصفهان از تاریخی ترین شهرهای ایران محسوب شود. جاذبه های اصفهان توانسته اند گنجینه ای عظیم و با شکوه از ایران قدیم باشند که به هر گوشه ای از آن قدم بگذارید، با تاریخ های مختلفی از ایران آشنا شوید. موزه هنرهای تزئینی اصفهان در عمارت رکیب خانه جای گرفته و بازدیدکنندگان زیادی برای تماشای آثار هنری و تاریخی به آن مراجعه می کنند. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با موزه هنرهای تزئینی که از زیباترین و پرطرفدارترین موزه های اصفهان به شمار می رود، آشنا شویم.

موزه هنرهای تزئینی اصفهان

موزه هنرهای تزئینی اصفهان کجاست و مسیر دسترسی

موزه هنرهای تزئینی اصفهان که از دیدنی ترین موزه های اصفهان به شمار می رود، در مرکز شهر واقع شده و بسیاری دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری اصفهان در حوالی آن قرار گرفته اند و این موضوع یکی از بهترین ویژگی ها برای موزه هنرهای تزئینی محسوب می شود. چرا که می توان علاوه بر بازدید از این موزه تاریخی و تماشایی، از دیگر جاذبه های اطراف آن نیز دیدن کرد. برای دسترسی به این موزه می توان علاوه بر خودروی شخصی از انواع وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد. در ادامه با انواع مسیرهای دسترسی به این مجموعه تاریخی آشنا می شویم.

مسیر دسترسی به موزه هنرهای تزئینی اصفهان با خودروی شخصی

اگر قصد دارید با استفاده از خودروی شخصی خود را به موزه هنرهای تزئینی اصفهان برسانید، ابتدا بایستی در شهر اصفهان قرار داشته باشید. سپس وارد خیابان شمس آبادی شده و خود را از طریق خیابان طالقانی به خیابان باغ گلدسته برسانید. سپس وارد خیابان بهشتی نژاد شده و به خیابان استانداری بروید. این موزه تاریخی و تماشایی در خیابان استانداری واقع شده و به راحتی می توانید به بازدید از آن اقدام نمایید.

مسیر دسترسی به موزه هنرهای تزئینی اصفهان با وسایل نقلیه عمومی

همانطور که گفته شد، موزه هنرهای تزئینی اصفهان در خیابان استانداری و در مرکز شهر اصفهان واقع شده و از پرتردد ترین خیابان های اصفهان می باشد و به همین جهت دارای انواع مسیر دسترسی می باشد. یکی از بهترین ویژگی های این موزه، دسترسی آسان با وسایل نقلیه عمومی می باشد. برای این منظور می توانید با استفاده از اتوبوس و یا مترو برای رسیدن به این موزه اقدام نمایید و در ایستگاه میدان امام حسین پیاده شوید و مابقی مسیر را که باقی مانده به صورت پیاده و یا با استفاده از تاکسی طی نمایید.

شماره تماس موزه هنرهای تزئینی اصفهان: 03132218606

آدرس موزه هنرهای تزئینی اصفهان: اصفهان، خیابان استانداری، مقابل دانشگاه پردیس

موزه هنرهای تزئینی اصفهان

آشنایی با موزه هنرهای تزئینی اصفهان

عمارت رکیب خانه که جزء جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر اصفهان می باشد، موزه ای تماشایی که تلفیقی از آثار هنری و تاریخی می باشد که گردشگران زیادی برای تماشای این آثار به سراغ آن می روند. موزه هنرهای تزئینی اصفهان را به عنوان گنجینه ای با شکوه از آثار هنری متنوع می شناسیم. این مجموعه تاریخی علاوه بر آن که از موزه های اصفهان به شمار رود، انواع نمایشگاه های مختلف در زمان های متنوع برگزار خواهند شد. اغلب آثار تماشایی این موزه جزء هنرهای اسلامی نظیر خوشنویسی و نقاشی های قهوه خانه ای و غیره می باشند. آثار این موزه تنها به موارد ذکر شده ختم نمی شود و همانطور که گفته شد، تنوع بالایی در آثار موجود در این مجموعه وجود دارند.

در واقع می توان گفت که آثار و اشیاء تاریخی این موزه به بیش از 3 هزار شی می رسند که اغلب آن ها از دوران صفوی و قاجار به جا مانده اند و امروزه از با ارزش ترین آثار تاریخی این موزه به حساب می آیند. تمام آثاری که در این موزه وجود دارند، در غرفه ها و محفظه هایی بسیار زیبا و امن نگهداری می شوند و بازدیدکنندگان می توانند از آن ها دیدن کنند و با گوشه هایی از تاریخ ایران آشنا شوند. همانطور که گفته شد، موزه هنرهای تزئینی اصفهان در عمارت رکیب خانه که از آثار تاریخی اصفهان به شمار می رود، جای گرفته است.

خوب است کمی هم با این عمارت تاریخی آشنا شویم. در زمان حکومت صفوی از عمارت رکیب خانه به عنوان محلی برای نگهداری اشیاء اصطبل سلطنتی استفاده می شد. عمارت رکیب خانه از بافت قدیمی برخوردار بوده و زمان ساخت آن به دوران صفوی و همزمان با حکومت شاه عباس اول می رسد. اکنون خوب است کمی هم با فضای این جاذبه تاریخی آشنا شویم؛ عمارت رکیب خانه در میان حیاطی بسیار با صفا و زیبا جای گرفته که با درختانی کهنسال و انبوه محاصره گردیده و اطراف آن نیز تالارها و اتاق های متعددی وجود دارند.

هنگامی که در حیاط این جاذبه تاریخی در حال گردش هستید، از تماشای درختان سرسبز و انبوه لذت خواهید برد و سرشار از انرژی خواهید شد. عمارت رکیب خانه اصفهان دارای دو طبقه بوده و جالب ترین نکته این است که برجی تماشایی به عنوان کلاه فرنگی در بخش شرقی و سمت راست آن دیده می شود که کاربردهای مختلفی دارد. این مجموعه تاریخی دارای بخش شاه نشین بوده که از تزئینات چشمگیر و بسیار زیبایی نظیر گچبری ها و آیینه های کاری های مختلف بهره می برد و چشم ها را به خود خیره می کنند.

در حال حاضر از بخش شاه نشین عمارت رکیب خانه به عنوان محل دفتر موزه مورد استفاده قرار گرفته است. عمارت زیبای رکیب خانه از 6 سالن تشکیل شده که شامل بخش کتابخانه، نمایشگاه، امور اداری و سالن اجتماعات می شود. همچنین بخش اداری مجموعه نیز در طبقات فوقانی عمارت قرار دارند. پیشنهاد می شود، زمانی که به سراغ بازدید از موزه هنرهای تزئینی اصفهان راهی این مجموعه شدید، کمی در حیاط این مجموعه گشت و گذاری داشته باشید و از حال و هوای دل انگیز آن بهره مند گردید.

تاریخچه موزه هنرهای تزئینی اصفهان

پس از آن که حکومت صفویه به پایان خود رسید، عمارت رکیب خانه نیز همانند بسیاری دیگر از بناها بلااستفاده ماند و به شکل متروک درآمد. اما زمانی که حکومت قاجار روی کار آمد، صدر اعظم نیک اندیش فتحعلی شاه قاجار که حاج محمدحسین خان صدر اصفهانی نام داشت، دستور بازسازی و مرمت این عمارت را صادر نمود. مرمت ها و بازسازی های این بنای تاریخی در دوران حکومت مسعود میرزا ظل السلطان به پایان رسید و در همین دوران بود که وی تصمیم گرفت این محل را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کند و در آن زندگی کرد.

این بنا نیز همانند بسیاری دیگر از بناهای تاریخی که در گوشه و کنار ایران وجود دارند، در طول عمر خود روایت های مختلفی را به خود دیده و از آن به عنوان کاربری های مختلفی استفاده می شد. یکی دیگر از کاربری های متفاوت این بنا مربوط به دوران حکومت پهلوی می باشد که بازسازی هایی در آن صورت پذیرفت و تغییراتی را در بخش های مختلفی نظیر جبهه غربی روی داد و از آن به عنوان محل اداره آمار و ثبت احوال اصفهان مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت بعد از دوران انقلاب اسلامی باز هم شاهد مرمت ها و بازسازی های مختلفی در عمارت رکیب خانه اصفهان بودیم و این عمارت از اساسی ترین تغییرات دوره تاریخ را به خود دید.

سپس تصمیم بر آن شد که تمام اشیاء و وسایل ارزشمند و تاریخی که در موزه های مختلفی از کشور وجود داشتند و شامل موزه هنرهای تزئینی تهران و غیره می شدند، به موزه هنرهای تزئینی اصفهان انتقال یافتند و برای نمایش عموم مردم قرار داده شدند. جالب است بدانید که در تابستان سال 1357 هجری شمسی گنجینه های تزئینی به صورت رسمی افتتاح گردیدند. در حال حاضر نمایشگاه های متنوعی به مناسبت های مختلف در این موزه برگزار می شوند و عموم مردم می توانند به بازدید از آن ها به موزه هنرهای تزئینی اصفهان مراجعه نمایند. مساحت این عمارت به 2.600 متر مربع می رسد و حدود 1.200 متر مربع نیز در اختیار بخش نمایشگاهی این مجموعه قرار گرفته و 7 نمایشگاه دائمی در آن وجود دارند.

اغلب اشیاء و وسایل قدیمی و تاریخی که در این موزه نگهداری می شوند، شامل مواردی نظیر نقاشی های قهوه خانه ای و آثار خوشنویسی می باشند. این موزه در تاریخ 29 مرداد ماه سال 1375 افتتاح گردید و فعالیت خود را آغاز نمود و از همان زمان تا کنون بازدیدکنندگان می توانند از آثار زیبا و ارزنده ای که در بخش های مختلف آن وجود دارند، دیدن کنند.

موزه هنرهای تزئینی اصفهان

معماری موزه هنرهای تزئینی اصفهان

عمارت رکیب خانه که موزه هنرهای تزئینی اصفهان که جزء ارزشمندترین موزه های اصفهان به شمار می رود را در خود جای داده و در تمام طول سال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی زیادی به بازدید از آن اقدام می کنند و خود نیز یکی از بهترین جاذبه های دیدنی اصفهان به شمار می رود. این عمارت نیز همانند بسیاری از عمارت های تاریخی دیگری که از گذشته های دور در شهرهای مختلفی از ایران به جای مانده اند، از معماری و طراحی چشمنوازی بهره می برند و تا به امروز از ارزنده ترین سبک های معماری به حساب می آیند.

عمارت رکیب خانه به همراه موزه هنرهای تزئینی اصفهان که داخل آن قرار دارد، در میان حیاطی با صفا و بسیار زیبا قرار گرفته است. این حیاط مملو از درختان کهنسال و انبوه می باشد که عمارت رکیب خانه را به محاصره خود درآورده اند و تالارها و اتاق های دیگری نیز در کنار آن ها دیده می شوند. اگر به سمت راست بخش شرقی این عمارت دو طبقه نگاهی بی اندازید، برجی زیبا و چشمنواز را خواهید دید که دارای کاربری کلاه فرنگی بود. شاه نشین این عمارت به عنوان چشم گیر ترین بخش عمارت شناخته شده و از تزئینات بسیار زیبا و چشمنوازی بهره می برد و اکنون به عنوان دفتر مجموعه از آن استفاده می شود.

دلیل نام گذاری عمارت رکیب خانه

واژه رکیب به معنای رکاب و یراق آلات اسب می باشد و از آنجایی که از این محل در زمان صفویان به عنوان محلی جهت نگهداری ابزار و اشیاء اصطبل سلطنتی استفاده می شد، نام رکیب خانه را برای آن انتخاب کردند و تا به امروز نیز با همان نام شناخته می شود.

بخش های مختلف موزه هنرهای تزئینی اصفهان

موزه هنرهای تزئینی که از بهترین جاذبه های دیدنی و تاریخی اصفهان محسوب می شود، انواع بخش های مختلف را در خود جای داده که بازدید از هر کدام از آن ها می توانند جذابیت های مخصوص به خود را داشته باشند. در ادامه این بخش به آشنایی با قسمت های مختلف این موزه تاریخی و تماشایی می پردازیم.

بخش خط و کتابت در موزه هنرهای تزئینی اصفهان

نخستین بخشی که می خواهیم با آن شویم و در موزه تاریخی هنرهای تزئینی اصفهان وجود دارد، بخش خط و کتابت می باشد. از جمله اشیاء با ارزشی که در بخش خط و کتابت این موزه وجود دارند، می توان به مواردی نظیر اوراق و مجلدات قرآن کریم، مجموعه از قطعات، کتب ادعیه و اشعار و غیره اشاره نمود. این آثار ارزشمند و تماشایی اثر هنرمندانی نظیر گوهرشاد، شفیع تبریزی، میرعماد و غیره می باشند.

از دیگر آثار این بخش که جزء کتب خطی می باشند می توان به کتاب زادالعماد از محمد هاشم لولوی اصفهانی، کلیات سعدی مصور و مذهب و مرصع و دیوان مصور امیرعلی شیرنوایی اشاره کرد. همچنین آثار خطی نفیسی نظیر قطعات خوشنویسی مختلف از قرن 8 هجری قمری و آثار خوشنویسی دیگری همچون هاشم اصفهانی، میرعلی و محیی هروی، یاقوت مستعصمی، عبدالرشید دیلمی، منشی گنابادی، محمدرضا مجلسی، درویش عبدالمجید طالقانی، سلطان علی مشهدی، عبدالجبار اصفهانی و میرزا کوچک در این موزه به نمایش گذاشته شده اند و علاقه مندان می توانند به بازدید از آن ها اقدام نمایند.

بخش آثار لاکی و روغنی

از دیگر بخش های جذاب و تماشایی موزه هنرهای تزئینی اصفهان می توان به بخش آثار لاکی و روغنی اشاره نمود که در آن آثار ارزنده و دیدنی متنوعی وجود دارند که بازدید از آن ها می تواند لذت بخش باشد. انواع اشیاء لاکی و روغنی همچون قاب آیینه، جلد آلبوم، جای طومار، ترازو، قلمدان، سرچسبدان، جعبه و غیره در این بخش وجود دارند که همگی آثار زیبا و تماشایی از هنرمندان و استادانی همچون میرزا بابای شیرازی سیمرمی، آقا نجفعلی اصفهانی، آقا صادق، فتح الله شیرازی و غیره می باشند.

موزه هنرهای تزئینی اصفهان

بخش دست بافته ها و رو دوزی های سنتی

در این بخش از موزه می توان آثاری به جا مانده از دوران قاجار را مشاهده نمود که شامل منسوجات و انواع بافته های زیبا می شوند که تماشای آن ها می تواند بسیار شوق آور باشد. این منسوجات نظیر کیسه پول، جای تربت، قلمدان، تابلو، چارقد، انواع لباس، سجاده، سوزنی، رومیزی، پرده، سفره قند، جای شانه و غیره می باشند که از مخمل، شال، ترمه، اطلس و غیره می باشند و در مراکز مهمی از ایران نظیر یزد، اصفهان، کاشان و کرمان طراحی و بافته شده اند.

برای طراحی و مزین نمودن مواردی که ذکر شد از روش هایی همچون مشبک دوزی، پولک دوزی، نقده دوزی، گلابتون دوزی، زغره دوزی، گل خامه دوزی و استفاده شده است و زیبایی بی نظیری به آن ها بخشیده اند. جالب است بدانید از ارزنده ترین و مشهورترین آثار هنرمندی به نام مرحوم استاد عیسی بهادری که قالیچه بشریت و شکار چرخ می باشند، در این بخش از موزه قابل مشاهده در بخش بافته ها و رو دوزی های می باشند.

بخش نگارگری

نگارگری از جمله بهترین و زیباترین هنرهای ایرانیان است که انواع آثار هنری مختلف از آن تهیه می شوند. از دیگر بخش هایی که در موزه هنرهای تزئینی اصفهان وجود دارند، بخش نگارگری می باشد که انواع آثارهای هنرمندانه نگارگری در آن دیده می شوند که آثار زیبایی از مینیاتورهای مکاتب مختلفی نظیر تبریز، هرات و اصفهان می باشند که نگاره های تک چهره قاجار و تصاویر آبرنگ و رنگ روغن نیز بیان گر موضوعات مختلفی همچون مجالس حماسی و ادبی، فرهنگ عامه، تصویرگری کتاب و می باشند و می توانید با مراجعه به بخش نگارگری موزه هنرهای تزئینی از این آثار دیدن کنید.

از ارزنده ترین آثاری که در این بخش از موزه وجود دارد، تابلوی چوگان می باشد که اثری نفیس از استاد حاج میرزا آقا امامی اصفهانی بوده و بر روی چرم با استفاده از روش های سوخت، معرق و مینیاتور پیاده سازی شده است. اثر هنری و نفیس دیگری در بخش نگارگری قابل مشاهده می باشد که قدمت آن به سال 1008 هجری قمری بازمی گردد و توسط دستان هنرمند زین العابدین مذهب تبریزی خلق شده و به شاه عباس اول اهدا شده است.

آثار متعددی در بخش نگارگری وجود دارند که توسط هنرمندان نامداری همچون صنیع الملک، معین مصور بهزاد، آقا رضا عباسی، حبیب الله ساروی، مصورالملک، نادرالزمان، محمد مسیح، ملک الشعرا، ابراهیم اصفهانی و غیره خلق شده اند.

بخش آثار فلزی

آثاری همچون قاب دعا، قاب آیینه، قلاب کمربند، انواع زیورآلات نظیر طلا و نقره، قفل و قلمدان، عودسوز، انواع قوطی، سر قلیان، آفتابه و لگن، جام های چهل کلید، انفیه دان و غیره در بخش آثار فلزی این مجموعه جای گرفته اند و برای تزئین هر کدام از آن ها از روش های مختلفی همچون ملیله و قلمزنی، ریخته گری، مشبک کاری، ترصیع، چکش کاری و غیره استفاده شده است. همچنین سنگ های گران بها و ارزشمندی برای تزئین آن ها به کار رفته اند. هنگامی که در حال تماشای آثار هنری این بخش از موزه هنرهای تزئینی اصفهان هستید، یکی از آثار این بخش نگاه شما را به خود جلب می کند که سینی ملیله طلا و نقره اثری هنری از استاد عباس زنجانی می باشد و قدمت آن به قرن 12 هجری قمری می رسد.

موزه هنرهای تزئینی اصفهان

بخش آثار چوبی

همانطور که در حال گردش در میان دیدنی ها و بخش های مختلف موزه هنرهای تزئینی اصفهان هستید، به بخش آثار چوبی خواهید رسید که انواع آثار هنری و چوبی نفیس و ارزشمند نظیر منبت کاری، خاتم سازی، مسبک و معرق می باشند. این آثار شامل مواردی همچون گلچه کفش عروس، انواع قاب آیینه، قاشق و ملاقه های دوغ خوری، شربت خوری، رحل و جعبه قرآن، قلمدان، زیر عمامه، جعبه آرایش و غیره می شوند. از ارزنده ترین آثار این بخش اثری از زین العابدین خوانساری می باشد که قدمت آن به قرن 13 هجری قمری می رسد.

بخش آبگینه

شاید از چشمنواز ترین بخش های موزه هنرهای تزئینی اصفهان، بخش آبگینه را معرفی نمود. در بخش آبگینه می توان آثار متنوع و زیبایی نظیر انواع شیشه ها، کریستالهای تراش خورده و غیره که شامل لیوان های شربت خوری و غیره می شوند را مشاهده نمود که قدمت آن ها به قرن ها بین 3 تا 6 هجری قمری بازمی گردند و در محفظه هایی نگهداری می شوند و برای نمایش عموم قرار داده شده اند. جالب است بدانید اگر قصد عضویت در این موزه را داشته باشید، بایستی سابقه هنری دانشگاهی و تحصیلات هنری داشته باشید. عمده فعالیت این موزه در زمینه های هنری می باشد و هر نمایشگاهی که در این موزه برگزار گردند، بایستی شرایط و ویژگی های خاصی را دارا باشند.

موزه هنرهای تزئینی اصفهان

ساعت بازدید و قیمت بلیط موزه هنرهای تزئینی اصفهان

موزه هنرهای تزئینی اصفهان که از معروف ترین موزه های ایران بوده و در شهر اصفهان جای گرفته و جزء جاذبه های دیدنی اصفهان به شمار می آید و گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار ارزشمند تاریخی به سراغ این موزه می روند. اگر شما هم می خواهید برای گردش در اصفهان به این موزه مراجعه نمایید، خوب است بدانید ساعت کاری موزه هنرهای تزئینی اصفهان روزه های شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 صبح تا 13:30 بعد از ظهر و روزهای پنجشنبه از ساعت 8:30 صبح تا 12 ظهر می باشد.

توجه داشته باشید که این موزه در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی نظیر روزهای شهادت امام علی، رحلت پیامبر، روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، شهادت امام جعفر صادق و 14 خرداد تعطیل می باشد. برای بازدید از این مجموعه نیز بایستی بلیط تهیه نمایید. قیمت بلیط موزه هنرهای تزئینی اصفهان برای گردشگران داخلی 4 هزار تومان و گردشگران خارجی 30 هزار تومان می باشد.

سایر برنامه های موزه هنرهای تزئینی اصفهان

با توجه به آن که اصلی ترین فعالیت های این موزه در زمینه نمایشگاه های هنری می باشد. اما موزه هنرهای تزئینی انواع برنامه های مختلف دارد که می توان از برنامه های آن به مواردی همچون برگزاری نمایشگاه ها، سخنرانی ها، همایش ها، برگزاری مراسم ها و یادبودها و دیگر برنامه ها اشاره کرد.

[html_block id=”69422″]

راهنما سایت

آدرس

اصفهان، خیابان استانداری، مقابل دانشگاه پردیس

شماره تماس
هزینه بازدید

۴/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8:30 الی 1:30

یک‌شنبه

8:30 الی 1:30

دو‌شنبه

8:30 الی 1:30

سه‌شنبه

8:30 الی 1:30

چهار‌شنبه

8:30 الی 1:30

پنج‌شنبه

8:30 الی 12

جمعه

تعطیل
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه