خانه مارتا پیترز اصفهان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

خانه مارتا پیترز اصفهان از قدیمی ترین خانه های تاریخی اصفهان به شمار می رود که در محله جلفای اصفهان جای گرفته و قدمت آن به دوران صفویان می رسد و از آن دوره تا کنون در این شهر باقی مانده است. این خانه تاریخی که امروزه به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان یاد می شود، در دوره شاه عباس صفوی ساخته شده و تا امروز پا برجا مانده و توجه بسیاری از تاریخ دوستان را به خود جلب نموده است. اصفهان که با لقب نصف جهان شناخته می شود و انواع دیدنی های مختلفی را در نقاط مختلف شهر خود جای داده است، از جمله تاریخی ترین شهرهای ایران محسوب می شود که بیشترین تعداد بناهای تاریخی در آن وجود دارند و اصلی ترین دلیل شهرت این شهر شده اند. هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی برای بازدید از انواع دیدنی های تاریخی اصفهان، راهی این شهر می شوند و به همین جهت به یکی از توریستی ترین شهرهای ایران تبدیل شده است. در ادامه مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با خانه مارتا پیترز اصفهان که از خانه های تاریخی اصفهان محسوب می شود، آشنا شویم.

خانه مارتا پیترز اصفهان کجاست و مسیر دسترسی

خانه مارتا پیترز اصفهان از قدیمی ترین خانه های تاریخی اصفهان است که در محله جلفای اصفهان واقع شده و توجه بسیاری از گردشگران و تاریخ دوستان را به خود جلب نموده است. برای بازدید از این خانه تاریخی، بایستی مسیر رسیدن به محله جلفا را پیش گرفته و خود را به این منطقه برسانید تا بتوانید از این خانه دیدن کنید. برای این منظور اگر بخواهید با استفاده از خودروی شخصی اقدام نمایید، می توانید خود را به خیابان مطهری رسانده و از طریق پل آذر وارد خیابان توحید شوید. در این خیابان تا رسیدن به خیابان مهرداد ادامه داده و سپس وارد خیابان مهرداد شوید و به مسیر خود ادامه دهید تا به انتهای خیابان برسید و در نهایت به سمت راست خود بپیچید و از طریق خیابان حکیم نظامی که این خانه در آن واقع شده، به سمت خانه مارتا پیترز حرکت نمایید.

آدرس خانه مارتا پیترز اصفهان: اصفهان، خیابان حکیم نظامی، کوچه کلیسای وانک

خانه مارتا پیترز اصفهان

آشنایی با خانه مارتا پیترز اصفهان

خانه مارتا پیترز اصفهان از خانه های تاریخی اصفهان به شمار می رود که در یکی از معروف ترین و تاریخی ترین محله های اصفهان به نام محله جلفا واقع شده است. این خانه تاریخی در زمان صفویان و در دوره سلطنت شاه عباس صفوی بنا گردیده و تا به امروز در جای خود باقی مانده و شکوه و عظمت خود را حفظ کرده تا به یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان تبدیل گردد. در دوره حکومت صفویان، بناهای تاریخی زیادی در اصفهان ساخته شده اند که بسیاری از آن ها در این شهر باقی مانده اند و به جاذبه های دیدنی و گردشگری تبدیل شده اند و افراد زیادی را به سمت خود دعوت می کنند تا از آن ها بازدید کنند و با تاریخچه و سرگذشت ایران در اصفهان آشنا شوند.

جلفا که از قدیمی ترین و معروف ترین محله های شهر اصفهان می باشد و انواع جاذبه های تاریخی زیبا و متنوعی را در خود جای داده است، از بافت بسیار زیبا و چشمنوازی برخوردار بوده و با قدم گذاشتن در آن، گویا به کشور دیگری سفر کرده اید. تمام خیابان های محله جلفای اصفهان سنگفرش شده و بسیار تمیز می باشند. خانه مارتاپیترز در تاریخی 29 شهریور سال 1353 توسط سازمان حفاظت آثار باستانی با شماره 990 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مارتاپیترز که بود؟

خانه ای که در میان شهر اصفهان قرار گرفته و با نام خانه مارتا پیترز شناخته می شود، در واقع متعلق به شخصی به نام مارتا پیترز بوده که به همراه خانواده در آن زندگی می کردند؛ اما متأسفانه اطلاعات دقیقی از آن ها در دسترسی نیست و احتمال می رود آن نیز از خانواده های اروپایی بوده اند که در زمان های گذشته به اصفهان مهاجرت کرده بودند.

خانه مارتا پیترز اصفهان

معماری خانه مارتا پیترز اصفهان

خانه تاریخی که امروزه به نام خانه مارتاپیترز اصفهان شناخته می شود نیز یکی از دیدنی های محله جلفا اصفهان می باشد که در این محله زیبا جای گرفته و خود نیز یکی از دیدنی ترین جاذبه های اصفهان به شمار می رود. از آنجایی که مارتا پیترز به عنوان آخرین مالک این خانه تاریخی معرفی شده است، این خانه نیز همواره با همین نام شناخته می شود و با توجه به اسناد و مدارکی که از گذشته از این خانه به دست رسیده، مساحت و ساختمان های آن نسبت به اکنون بیشتر بوده و به مرور زمان از مساحت آن کاسته شده است.

این خانه که از بخش های مختلفی تشکیل شده، هر یک از این بخش ها دارای معماری و سبک ساختاری متفاوتی بوده اند که بر تنوع آن افزوده اند. همچنین از هنرهای معماری خاصی در سبک معماری این خانه استفاده شده که سبب گردیده اند، خانه ای زیبا و متفاوت در میان این شهر محسوب شود و بر قدمت و ارزش آن بی افزایند. به صورت کلی می توان گفت که سبک های هنری زیبایی که در معماری خانه مارتا پیترز اصفهان به کار برده شده اند، تأثیر به سزایی در شهرت این خانه داشته اند و توجه بسیاری از افراد و تاریخ دوستان را به خود جلب کرده اند.

خانه تاریخی مارتاپیترز اصفهان دارای مساحتی حدود 2.500 متر مربع می باشد که بخش های مختلفی در آن جای گرفته اند که شامل حیاط شمالی، کوشک و حیاط جنوبی می باشند. سقف بعضی از بخش های این خانه مزین به تزئیناتی نظیر مقرنس کاری بوده و همچنین دیوارهای خانه نیز از تزئیناتی همچون آینه کاری، طلاکاری و گچ بری بهره برده اند و علاوه بر این ها، نقاشی های زیبایی از فرشتگان نیز بر روی دیوارها خودنمایی جلوه گری می کنند. چندین ساختمان مختلف در این خانه وجود دارند که جدا از یکدیگر بوده و ساختمان اصلی آن به عنوان ساختمان تابستانی جنوبی محسوب می شد و در تابستان ها که آفتاب به آن نمی تابید، مورد استفاده قرار می گرفت.

همچنین یک ساختمان دیگر در این خانه وجود دارد که به عنوان ساختمان زمستانی شمالی مورد استفاده قرار می گرفت و متأسفانه در راستای عملیات تعریض سازی کوچه کلیسا، بخش های زیادی از آن مورد تخریب قرار گرفت و از بین رفت و در حال حاضر بخش های کمی از آن به جا مانده اند. یک حوض آب نسبتا بزرگ در میان حیاط این خانه وجود دارد که طراوت و سرزندگی را میهمان این خانه کرده و بر زیبایی فضای خانه افزوده است. در محله پاقلعه اصفهان یکی دیگر از خانه های قدیمی اصفهان خانه استاد جلال الدین همایی بوده که از دوره قاجار به یادگار مانده است.

ساختمان های خانه مارتا پیترز اصفهان

جاذبه های تاریخی زیادی در شهرهای مختلفی از ایران وجود دارند که بخش های مختلفی از آن ها در پی رویدادهای مختلفی از بین رفته اند و تنها بخش های کمی از آن ها به یادگار مانده اند و خانه مارتاپیترز اصفهان نیز از آن دسته خانه های تاریخی به حساب می آید. اما این خانه تاریخی با توجه به آن که بخش هایی از آن مورد تخریب قرار گرفته و از بین رفته اند، اما همچنان یکی از بهترین و معروف ترین خانه های تاریخی اصفهان در جلفا به شمار می آید. امروزه 3 ساختمان در این خانه وجود دارند که شامل ساختمان شمالی، ساختمان شرقی و ساختمان قدیمی می شوند که در ادامه با این ساختمان ها آشنا خواهیم شد.

خانه مارتا پیترز اصفهان

ساختمان شمالی

ساختمان شمالی که از ساختمان های به جا مانده از این خانه می باشد، از یک اتاق بزرگ در میان ساختمان، دو راهرو در شرق و ی راهرو در غرب ساختمان تشکیل شده است. ساختمان شمالی از ساده ترین بخش های این خانه به حساب می آید و تزئیناتی برای آن در نظر گرفته نشده اند.

ساختمان شرقی

ساختمان شرقی یکی دیگر از ساختمان های باقی مانده از خانه تاریخی مارتاپیترز اصفهان است که هیچ گونه تزئیناتی بر روی آن اعمال نشده و بخش هایی نظیر آشپزخانه، حمام و سایر سرویس های خدماتی در آن وجود دارند.

ساختمان قدیمی

ساختمان قدیمی به عنوان بخش اصلی خانه مارتاپیترز اصفهان شناخته می شود که در حال حاضر در خانه پا بر جا باقی مانده و بخش هایی همچون یک سالن بزرگ در آن قرار داشته که بیشترین تزئینات در این ساختمان اعمال شده اند و از زیباترین بخش های خانه تاریخی مارتاپیترز محسوب می شود. دیوارهای ساختمان قدیمی این خانه مزین به نقاشی های متنوع و گچ بری های زیبا می باشد و همچنین پنجره های مشبک چوبی در این ساختمان تعبیه شده اند که بر زیبایی ساختمان تأثیر به سزایی دارند. پنجره هایی که در این ساختمان وجود دارند، پنجره های مشبک بوده و به سبک معماری های دوره صفویان ساخته شده اند.

بخش اصلی خانه تاریخی مارتاپیترز اصفهان از پلان مکعبی شکل بهره برده و یک تالار چهار صفه ای در میان آن وجود دارد و ایوان هایی در دو سمت شرق و غرب آن دیده می شوند.ویژگی های زیادی در این خانه وجود دارند که از سبک معماری دوره صفوی پیروی می کنند و که شامل آجری نمای رو به شمال و نقوش هندسی آن می شوند. به صورت کلی می توان زیباترین بخش خانه مارتاپیترز اصفهان را کوشک قدیمی آن تلقی کرد که تزئینات متنوعی در آن به کار رفته اند.

خانه تاریخی مارتاپیترز نیز همانند دیگر خانه های تاریخی و آثار باستانی که از گذشته های دور در بخش های مختلف کشور به جا مانده اند، تغییراتی را به خود دیده و حتی کاربری های بسیاری از آن ها نیز با تغییر مواجه شده اند. این خانه تاریخی نیز در طول تاریخ که تغییرات مختلفی بر روی آن صورت پذیرفته و باغی که در اطراف این بنا قرار داشت، به چندین حیاط و فضای باز تغییر شکل دهد. حیاط ها و فضاهای بازی که در این خانه به وجود آمده اند بدین صورت هستند که یکی از حیاط ها در شمالی ساختمان اصلی وجود داشته و در شمال و شرق این حیاط هم فضاهای باز دیگری وجود دارند که این حیاط ها و فضاهای باز بر زیبایی و چشمنوازی فضای بیرونی خانه تاریخی مارتا پیترز تأثیر به سزایی داشته اند.

خانه مارتا پیترز اصفهان

کاربری خانه مارتا پیترز اصفهان

بناها و خانه های تاریخی زیادی در ایران وجود دارند که از سال های دور و دوره های مختلف ساخته شده اند در ابتدا دارای کاربری های خاصی بوده اند و هر چه زمان رو به جلو پیش رفت، کاربری های برخی از آن ها با تغییر مواجه شدند. خانه مارتاپیترز اصفهان از جمله بناهای تاریخی اصفهان است که در طول تاریخ با تغییر کاربری مواجه شده است. این خانه که در زمان صفویان ساخته شد، خانه ای مسکونی به حساب می آمد و به عنوان محل سکونت یکی از روحانیون کلیساهای اصفهان، به نام جانی کشیش مورد استفاده قرار می گرفت.

اما بعد از مدت ها نیز کاربری آن تغییر کرد و در سال 1357 در اختیار دانشگاه فارابی اصفهان (دانشگاه هنر) قرار گرفت و تا کنون نیز همین کاربری آن ادامه داشته و ساختمان مرکزی دانشگاه در آن قرار گرفته است. اما از آنجایی که این خانه تاریخی در محله جلفای اصفهان واقع شده و کلیسای وانک اصفهان که از معروف ترین کلیساهای اصفهان به شمار می رود در این محله و در نزیکی این خانه قرار گرفته است، بسیاری از گردشگران از خانه مارتا پیترز اصفهان بازدید می کنند.

[html_block id=”74113″]

راهنما سایت

آدرس

اصفهان، خیابان حکیم نظامی، کوچه کلیسای وانک

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه