چشمه تیزاب و آبشار تیزآب در دماوند

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهرستان دماوند در نزدیکی پایتخت و با فاصله دو ساعته از آن، همواره یکی از گردشگرپذیرترین نقاط ایران بوده. از مهم ترین شاخصه ها و ویژگی های این شهر این است که دماوند در کوهپایه رشته کوه های البرز و قله معروف دماوند واقع شده. با این حال دماوند جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار دیگری را نیز در خود جای داده. پیشنهاد می کنیم در سفر به این شهر حتما لیستی از جاهای دیدنی آن و بهترین رستوران های دماوند تهیه نمایید تا بتوانید برنامه ریزی بهتری داشته باشید. در این مقاله می خواهیم سفری به آبشار و چشمه تیزاب در نزدیکی این شهر داشته باشیم.

چشمه تیز آب

در 5 کیلومتری شمال دماوند منطقه و محله ای به نام دشت مزار قرار دارد که در آن چشمه و آبشاری به نام تیزاب وجود دارد. چشمه تیزاب آبی تند و گس داشته و علت معروفیت آن، خواص درمانی هست که به آب آن نسبت داده می شود. اغلب افراد بومی منطقه برای درمان بیماری های گوارشی و پوستی خود آب این چشمه را استفاده می کنند. البته دسترسی به این چشمه آسان و راحت نیست و برای رسیدن به آن، شما نیازمند وسایل ویژه کوهنوردی بوده و حتما باید تجهیزات لازم را با خود همراه ببرید. علت نامگذاری این چشمه به چشمه تیزآب آن است که آب آن مزه ای ترش و تند دارد.

آبشار تیزاب

آبشار تیزآب نیز در کناره چشمه تیزاب واقع شده و آب آن همان خواص درمانی را دارد که آب این چشمه دارد. این آبشار ارتفاع زیادی ندارد، با این حال به علت اثر درمانی و زیبایی منطقه و اب و هوای مناسب، گردشگران زیادی را به سوی خود می کشد. بلندای این آبشار ده متر بوده و در ارتفاع2430 متری از سطح آب های آزاد واقع شده. یکی از مهم ترین ویژگی های این آبشار که توریست ها را به سمت خود جذب می کند، یخ زدن آب آن در زمستان است که چشم انداز زیبایی را به وجود می آورد. آبشار تیزاب در بین تنگه ای با پهنای اندک و در میان کوهستان های بلند، قرار گرفته.چشمه تیزاب کجاست

 

دیدنی های نزدیک آبشار و چشمه تیزآب

در سفر به دماوند و بازدید از دیدنی های آن همچون آبشار و چشمه تیزاب، جاذبه های بسیاری انتظار شما را می کشند. یکی از این جاذبه ها غار رودافشان در روستای دلیچایی در حاشیه جاده فیروزکوه می باشد. این غار 1502 متر طول داشته و بلندای آن به 91 متر می رسد. غار رودافشان سه تالار داشته و از جمله غارهای آهکی محسوب می شود. این غار در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شده. علاوه بر این غار حتما سری هم به دژ گل خندان بزنید و از آبشار جنگلک دماوند نیز بازدید نمایید. اگر هم علاقمند به تاریخ می باشد، حتما بازدیدی از برج شیخ شبلی دماوند داشته باشید.

بهترین زمان بازدید از آبشار و چشمه تیزاب

با توجه به کوهستانی و سرد بودن آب و هوای منطقه، برای اینکه کمتر دچار سرما شده و سفری بی دردسرتر داشته باشید، پیشنهاد ما به شما برای سفر به این منطقه دو فصل اول سال می باشد. در این دو فصل، منطقه و دشت مزار نیز در اوج سرسبزی و آب و هوای معتدل قرار دارد. برای استفاده از خواص درمانی آب این دو جاذبه طبیعی این زمان بهترین موقعیت را در اختیار می گذارد. با این حال اگر دنبال ماجراجویی هستید و اگر دوست دارید آبشار تیزاب را در اوج زیبایی خود ببینید، بهتر است سختی ها را به جان خریده و در زمستان به منطقه بروید تا آبشار یخ زده پیش روی شما قرار بگیرد.

آبشار و چشمه تیزاب کجاست

آبشار و چشمه تیزآب به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری دماوند در 5 کیلومتری شمال این شهر و در منطقه دشت مزار واقع شده اند. دسترسی به این منطقه و این چشمه و آبشار همان گونه که گفتیم نیازمند آن است که تجهیزات مناسب کوهنوردی همراه داشته و از مسیر کوه ها و صخره های مرتفع منطقه عبور نمایید. به منطقه دشت مزار که رسیدید باید چندین کیلومتر پیاده روی و کوهنوردی کرده تا به چشمه برسید. پس از آن برای رسیدن به آبشار نیز مسیری 500 متری را پیش رو خواهید داشت.

آبشار تیزاب

اجاره و رزرو خانه های ویلایی در دماوند

دماوند آن قدر جاذبه های دیدنی دارد که در سفر به آن باید حتما چند روزی را به سفر و اقامت خود در دماوند اختصاص دهید. البته شما برای یافتن اقامتگاه در این شهر توریستی دچار مشکل زیادی نخواهید شد. چرا که در خود شهر می توانید انواع سوئیت ها و آپارتمان های مبله و مجهز را اجاره نمایید. اما پیشنهاد ویژه ما به شما اجاره ویلا در مناطق ییلاقی و ویلانشین اطراف دماوند است که اولاً آب و هوای بسیار خوب دارند و ثانیا این که از شلوغی و سر و صدای شهر به دورند. برای این منظور اجاره ویلا گیلاوند یکی از بهترین موارد است. در کنار آن اجاره ویلا دماوند آبسرد را هم می توانید امتحان کنید.

راهنما سایت

آدرس

شهرستان دماوند،جاده دماوند،خیابان نارنجستان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه