غار رودافشان دماوند

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

این روزها باتوجه به این که مسافرت ها تقریبا رو کاهش رفته، اما هستند جاذبه هایی که گردشگران را به سمت خود جذب کنند. غار رود افشان دماوند یکی از این جاذبه هایی است که در اطراف استان تهران قرار داشته و جای مناسبی برای گردش یک روزه و فرار از شلوغی و آلودگی های شهر می باشد. در این مقاله می خواهیم با یکی از غارهای طبیعی اطراف تهران آشنا شویم و اگر قصد بازدید از آن به سرتان زد می توانید تنها با یکی دو ساعت رانندگی به آن دسترسی پیدا کنید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید و همچنین با راز و رمزهای این غار آشنا شوید، با لوکس ویلا همراه باشید.

آشنایی با غار رودافشان

غار رودافشان یکی از غارهای مرموز در نزدیکی های تهران است که می توانید برای دوری از آلودگی و شلوغی شهر آن را برای گردش یک روزه انتخاب کنید و به همراه گروهی از عزیزانتان به سمت آن روانه شوید. غار رودافشان در نزدیکی روستایی به نام رودافشان واقع شده است. این غار دارای دهانه ای با ارتفاع 20 متر به همراه طول 29 متر می باشد. با این وجود توانسته جزو غارهای دهانه بزرگ در دنیا قرار بگیرد.

داشتن دهانه بزرگ برای این غار، باعث شده یکی از ویژگی های منصر به فرد آن به شمار رود. علاوه بر این ویژگی، غار رود افشان دارای ویژگی های دیگری نیز می باشد که در زمره غارهای منحصر به فرد ایران قرار گرفته است. از دیگر خصوصیات این غار می توان به محل زندگی خفاش ها اشاره کرد. هنگامی که وارد این غار می شوید و آن را تا بخش انتهایی غار پیش بروید می توانید خفاش ها را مشاهده کنید.

اگر می خواهید به دهانه غار دسترسی پیدا کنید، می بایست حدود 20 دقیقه پیاده روی کنید. همچنین این غار در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار دارد. غار رود افشان دماوند دومین غار ثبت شده کشور ایران است که در تاریخ 30 تیر سال 1384 با شماره 12213 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

غار رودافشان جزو غارهای آهکی می باشد که صخره های آهکی آن بر اثر رسوبات آب و در میلیون ها سال به وجود آمده اند. هنگامی که وارد غار شوید از دیدن استلاگتیت، استلاگمیت و قندیل های عظیم حیرت زده خواهید شد. مسیری که باید غار پیمایی کنید حدود 800 متر می باشد.

غار رود افشان سومین غار با دهانه بزرگ در ایران می باشد و یکی از جاذبه های دیدنی دماوند محسوب می شود. این غار دارای مسیرهای متعددی می باشد و طبق شواهد نشان می دهند که به علت رسوب لایه های آهکی و یا ریزش قندیل های غار از بین رفته و مسدود شده اند. در کتابی تاریخی به نام کتاب آثار تاریخی دماوند آمده استکه در حوالی دهانه غار و همچنین در دیگر نقاط ورودی، حفاری هایی به صورت غیرعلمی صورت گرفته است که در اثر این حفاری ها، ظروف سفالی قرمز رنگ و سفال هایی که به دوران سلجوقی بازمی گردند پیدا شده اند.

غار رودافشان دماوند

تاریخچه پیدایش غار رود افشان

جالب است بدانید که توده های سنگ آهک باعث به وجود آمدن پدیده ای به نام کارست می شوند. حدود 27 درصد از پوسته زمین را می توان که کارست تشکیل داده است. سرانجام در اثر این پدیده، حفره هایی روی زمین یا زیر زمین به وجود می آیند. غار رودافشان نیز در اثر همین پدیده به وجود آمده است.

مشخصات غار رود افشان دماوند

غار رود اشان دارای طولی برابر با 1502 متر بوده و ارتفاع آن نیز به 90.6 متر می رسد. این غار دارای یک تالار ورودی می باشد که طول آن 168 متر، عرض آن 94 متر، ارتفاع آن 40 متر و همچنین مساحت آن حدود 11.400 متر مربع می باشد. به علت چکیدن قطره های آب از سقف غار به روی زمین، باعث شده طاقدیس و نودیس های بسیار زیبایی در این غار به وجود بیایند.

این غار دارای سه تالار می باشد و در بخش ابتدایی مسیر غار دهلیزی قرار دارد که بازدیدکنندگان آن را به منظور حوض آب و ستون آن، معبد آناهیتا یا الهه آب می نامند. تالار اول در جایی قرار دارد که پس از دهانه غار یک سراشیبی تند وجود دارد و پس از آن تالار اول را مشاهده می کنید. تالار اولی دارای ابعادی برابر با 100 متر در 80 متر بوده و ارتفاع آن نیز 25 متر می باشد.

تالار اولی تنها جایی از غار محسوب می شود که نور خورشید به آن می رسد. دیگر نقاط غار تاریک بوده و هیچ نوری به آن ها نمی رسد. دیواری سنگ چین که طول آن به 8 متر و عرض آن به 1.5 متر می رسد مرز میان تالار اول و تالار دوم می باشد. تالار دوم از تالار اول کوچک تر بوده و دارای ابعادی برابر با 60 متر در 50 متر و ارتفاع 20 متر می باشد. حتی ارتفاع آن از ارتفاع تالار اولی کم تر می باشد.

تالار سوم نیز بعد از تالار دوم قرار داشته و همچنین ابعاد آن نسبت به تالار اول و تالار دوم کوچک تر است. ابعاد آن برابر با 50 متر در 40 متر و ارتفاع آن 15 متر می باشد. تمام بخش های تالار سوم را استلاگمیت، استلاگتیت و آبشار سنگ های زیبایی پوشانده است.

غار رودافشان دماوند

غارنوردی در غار زیبای رودافشان

در این غار زیبا تنها صدایی که به گوش می رسد صدای سکوت و آرامش است. استلاگمیت ها و استالاگتیت هایی که در این غار وجود دارند به شکل های خاصی همانند نیزه ای، گل کلمی و نخودی هستند. اگر به کف غار نگاهی بیاندازید، سنگ هایی بسیار زیبا که به شکل بلور و یا خوشه های انگور می باشند را می بینید.

همین طور که در حال رفتن به سمت انتهای غار هستید، خفاش هایی را مشاهده خواهید کرد. جالب است بدانید خفاش ها در فصل زمستان به خواب زمستانی می روند و اگر در زمستان به بازدید از غار رودافشان رفتید، بهتر است تا انتهای غار نروید که خفاش ها از خواب بیدار شوند. روی دیوارهای غار فلش هایی به منظور مسیریابی وجود دارند.

رستوران گردی در دماوند

اگر به شهرستان دماوند سفر کردید و در میان گشت و گذار در زیبایی های این شهر احساس گرسنگی کردید و قصد داشتید غذای خوشمزه ای را در کنار عزیزان و همراهانتان میل کنید، می توانید در یکی از بهترین رستوران های دماوند غذای مورد علاقه خود را پیدا کنید.

نکات لازم برای غارنوردی در غار رودافشان

اگر قصد بازدید و غارنوردی در غار رودافشان را دارید، بهتر است از آنجایی که این غار بسیار تاریک بوده برای دیدن مسیر خود از چراغ پیشانی یا همان هدلایت استفاده کنید. حتما همراه بردن چند باطری اضافی را فراموش نکنید. کفش مناسب، لباس مناسب و گرم و کلاه ایمنی را نیز حتما همراه داشته باشید. برخی از افرادی که به بازدید از این غار رفته اند، پیشنهاد می کنند حتما از طنابی بلند برای پیدا کردن مسیر برگشت استفاده کنید.

همچنین برای بازدید از این غار هرگز تنها نروید و سعی کنید با گروهی همراه باشید تا از وقوع مشکلات احتمالی پیشگیری شود. به دلیل وجود چاله های عمیق آب بهتر است از امکاناتی همچون موتور برق به همراه کابل بلند استفاده کنید. در برخی از نقاط این غار نردبان های آهنی را مشاهده می کنید که به منظور سهولت در رفت و آمد قرار داده شده اند. مسیر راهپیمایی این غار حدود 800 متر می باشد.

غار رودافشان دماوند

غار رودافشان کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر می خواهید از تهران به سمت غار رودافشان بروید، می بایست وارد مسیر تهران به سمت فیروزکوه بشوید. دو راهی دماوند بر سر مسیر شما وجود دارد 25 کیلومتر پیش از آن که به فیروزکوه برسید، منطقه سیدآباد را خواهید دید. وارد منطقه سیدآباد که بشوید، تابلوی راهنمایی، مسیر غار زیبای رودافشان را به شما نشان می دهد که باید مسیر سمت راست را انتخاب کنید. حدود 10 کیلومتر که پیش بروید و روستای کلاک را رد کردید، به یک دو راهی می رسید.

مسیر سمت راست روستای مشهد و مسیر سمت چپ روستای رودافشان را نشان می دهد. مسلما مسیر روستای رودافشان را باید انتخاب کنید. روستا را که رد کنید به پارکینگ غار رود افشان می رسید و از آنجا باید به سمت غار رود افشان راهی شوید. یک کسیر دیگر برای دسترسی وجود دارد که کمی مسیر دشوار تری نسبت به مسیر قبلی دارد. اما زیبایی هایی که در این مسیر وجود دارد از دشواری آن می کاهد.

این مسیر از روستای دلیچایی که در حاشیه جاده فیروزکوه قرار دارد می گذرد. برای دسترسی به غار باید از پل چوبی رودخانه دلیچایی عبور کنید. پارکینگی برای ماشین های در اینجا وجود دارد که می توانید ماشین خود را با خیالی آسوده در آن پارک کنید و مبلغ 5 هزار تومان بپردازید.

رزرو اقامتگاه در نزدیک غار رودافشان

دماوند یکی از شهرهای خوش آب و هوای اطراف تهران می باشد که بسیاری از افراد این منطقه را برای گردش یک روزه یا چند روزه انتخاب می کنند. همچنین بسیاری از طبیعت دوستان برای بازدید از غار رود افشان راهی این منطقه می شوند. از همین رو به دنبال رزرو اقامتگاه در نزدیک غار رودافشان هستند. یکی از بهترین اقامتگاه ها می تواند اجاره اقامتگاه بومگردی کوچه غار می باشد. اقامتگاه های بومگردی که در دماوند وجود دارند دارای تمام امکانات مناسب جهت رفاه حال گردشگران می باشند.

غار رودافشان دماوند

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، شهرستان دماوند، روستای رودافشان، غار رودافشان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه