ییلاقات و روستاهای شگفت انگیز گیلان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

ییلاقات و روستاهای شگفت انگیز گیلانییلاقات گیلان، در روزهای گرم تابستان بهترین انتخاب برای مقصد سفر هستند. ما در این مقاله لوکس ویلا قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی در مورد روستاها و ییلاقات شمال ایران و به طور اختصاصی استان گیلان بپردازیم. روستاهایی زیبا و شگفت انگیز با طبیعتی چشم نواز و آرامش دهنده که اسراری در دل خود جای داده‌اند. راز و رمزهایی از جنس سرسبزی طبیعت، اسرار ناگفته‌ای از خلقت خدا! با ایرانگردی همراه باشید.

 

استان گیلان

استان گیلان با طبیعت متنوع و چشم انداز های وسیع جنگل های انبوه و بکر، رودخانه های بی شمار،  آثار تاریخی، هوای مطبوع و همچینین به دلیل مسیر قابل دسترس از مهمترین جاذبه های گردشگری ایران است. سفر به شهرهای شمال کشور همیشه مهمترین مقصد سفر ایرانیان بوده است و در اکثر مواقع گردشگران به نیت دریا و تفریحات ساحلی به سمت شمال حرکت می کنند. ولی این استان خوش منظره و زیبا به دلیل رطوبت بالا شاید در گرمای تابستان گزینه مناسبی برای سفر به نظر نرسد. اما این فکر کاملا اشتباه است زیرا کوه های این استان و مناطق بکر کوهستانی آن بهترین مقصد گردشگری برای کسانی است که می خواهند به جایی خوش آب و هوا و ییلاقی سفر کنند.

گیلان بیست و هشتمین استان ایران

گیلان به عنوان بیست و هشتمین استان وسیع ایران دارای شهر ها  و روستاهای بسیار زیادی است. از شهرهای مهم این استان می توان به رشت، بندر انزلی، لاهیجان، تالش، لنگرود رودسر، بندر آستارا اشاره کرد که البته هر یک از این شهرها دارای روستاهای زیادی هستند. مثلا تالش منطقه ای در این استان است که در کنار سپید رود و جلگه ارس- کوره قرار دارد و از طبیعتی بی نظیر برخوردار است. ارتفاعات تالش، ایران را از آذرباییجان جدا کرده و دارای ارتفاعی به طور متوسط ۲۰۰۰ متر است و در قسمت هایی تا ۳۰۰۰ متر هم می رسد.

جالب است که بدانید گیلان در انتهای رشته کوه البرز و در کنار دریای خزر است. این همنشینی کوه و دریا باعث طبیعت سرسبز این منطقه شده است ولی آب و هوای هیرکانی علت اصلی رطوبت زیاد در ارتفاعات کم این استان است. ولی کمی مسیر حرکت را تغییر دهید و به سمت کوهپایه های البرز حرکت کنید تا از هوایی دلپذیر لذت ببرید. در ادامه همراه باشید تا مهمترین ییلاقات این منطقه را بشناسید.

 

اسالم، بهترین منطقه ییلاقی گیلان

جاده اسالم به خلخال در تابستان آب و هوای سرد و خنکی دارد که بهترین موقعیت را برای یکی سفر تابستانه دلچسب فراهم می کند. این جاده چشم انداز متنوع مثل جنگل، دشت، آبشار و دریاچه دارد و همه این ویژگی ها آن را به یک جاده دوست داشتنی در تابستان تبدیل کرده است. سفر به این جاده کوهستانی یکی از بهترین مقاصد گردشگری در طول تابستان خواهد بود. صنایع دستی، فراورده های دامی، ساحل گیسوم، جاده اسالم خلخال از جاذبه های گردشگری این روستا است. فاصله تهران تا اسالم از مسیر تهران-قزوین-رشت تقریبا ۴۰۰ کیلومتر است که حدود ۶ ساعت رانندگی با ماشین است. برای رسیدن به اسالم باید از رشت حرکت کنید و از کلاشم، صومعه سرا و پره سر بگذرید. اگر به دنبال ارتفاعات چشم نواز و هوای سالم می گردید اسالم یک مکان عالی است.

 

سوباتان در شهر لیسار، دشتی از گل های شقایق

گیلان استان بارانی که همیشه در طول تابستان رطوبت زیادی دارد، بر خلاف تصور ما ییلاقات زیادی هم در اطرافش وجود دارد. روستای سوباتان از توابع تالش است و کمی مسیر پیچیده  و سختی دارد ولی ییلاق زیبای سوباتان بهترین فرصت برای فرار از گرمای شدید تابستان و پناه بردن به دل طبیعت است. این روستا با هوای کوهستانی و خنک و طبیعت بکر حس آرامش فوق العاده ای برای مسافران به همراه دارد. دشت، جنگل و رودخانه هایی که از کوهسار جاری اند جلوه های گردشگری این منطقه را نمایان می کنند. نیمه اول سال از اواخر بهار تا پایان تابستان بهترین زمان سفر به این دهکده کوهستانی است. اگر اهل کوهنوردی هستید این روستای جذاب و سرسبز را از دست ندهید.

ماسوله، روستایی که شهرت جهانی دارد

ماسوله روستای زیبای ایران در استان گیلان که اکنون شهرت جهانی دارد. این روستا به راستی یکی از مناطق دوست داشتنی ایران است. این روستای منحصر به فرد علاوه بر آب و هوای کوهستانی و خنک و طبیعت سرسبز از ویژگی دیگری برخوردار است که آن را خاص و دیدنی کرده است. سبک خانه های این محل بسیار زیبا و دلنشین است. بر دیوار خانه های ساده از جنس کاه گلی و آجری، گلدان های شمعدانی آویزان است که نشان از صفای دل ساکنینش دارد. پنجره های چوبی و سقف های کوتاه احتمالا برای گرم تر ماندن در سرمای زمستان است و صنایع دستی که در جلوی خانه ها آویزان شده اند تا هنر دست اهالی این روستا را نشان دهند. اما به غیر از همه این اوصاف، ویژگی دیگر که متعلق به ای روستا است معماری خاص این روستای پلکانی است.

معماری خانه‌های ماسوله

خانه های ماسوله که بر شیب کوه ساخته شده اند بصورت پلکانی روی هم قرار گرفته اند. یعنی وقتی بر حیاط خانه ای قدم می زنید، درحقیقت روی پشت بام خانه پایین قرار دارید. اینها همگی از جذابیت های ماسوله است که هر ساله گردشگران ایرانی و خارجی را به سمت خود می کشاند. این نوع معماری در ایران و جهان کم نیست اما بدون شک یکی از بهترین مناطق کوهستانی و خوش آب و هوا با معماری پلکانی ماسوله است. تجربه دیدن منظره ی فوق العاده کوهستان و تنفس هوای دلپذیر در یکی از خانه های ماسوله با مردمی مهمان نواز و دلسوز تجربه ای غیر قابل وصف است.

 

ماسال، روستای ییلاقی بهترین هدیه در روزهای گرم

ماسال از دیگر ییلاقات گیلان سرسبز را ببینید. ماسال هم یکی دیگر از روستاهای ییلاقی استان گیلان است که از زیبایی و طراوت چیزی کم ندارد. طبیعت چشم نواز و هوای سالم منطقه برای هر کسی که می خواهد چند روز از آلودگی های کلان شهرها رها شود و به آرامش وسلامتی جسم و روان خود توجه کند بهترین موقعیت است. آسمان آبی و با ابرهایی که بین درختان و کوه در حرکت هستند، غذاهای محلی و روستاییان مهمان نواز خطه شمال بهترین هدیه زندگی به خودتان است. این روستا بر فراز کوه البرز برای پیاده روی، عکاسی، کوهپیمایی بهترین تجربه ها خواهد داشت.

شاید دوست داشته باشید  در خانه های کوچک ییلاقی به سبک روستایی اقامت کنید و شاید بخواهید در محلی بزرگتر و با امکانات بیشتر بمانید ، به هر حال  در ماسال هر نوع اقامتگاهی برای مسافران در نظر گرفته شده است. برای تهیه غذا هم نگران نباشید رستوران و غذاخوری در این منطقه گردشگری برای راحتی مسافران در نظر گرفته شده است که می توانید بهترین و خوشمزه ترین غذاهای گیلانی را سفارش دهید.

 

معرفی ییلاق خورگام، شهری که جای پای خورشید است

یکی دیگر از منطقه های ییلاقی گیلان که در ارتفاعی بالاتر از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته، خورگام است. خورگام یک منطقه ییلاقی زیبا و دلنشین است و در اکثر روزهای بهار و تابستان ابرهای سفیدرنگ در حال گذر از آسمان آبی آن هستند. دشت، زمین های کشاورزی، چمنزار، جنگل و دریاچه از جاذبه های طبیعی این روستای خوش آب وهوا است. خورگام به معنی جای پای خورشید و یا مانند خورشید است.

 

ییلاق دیلمان گیلان، روستایی با اماکن تاریخی بر بلندای کوه

ییلاق دیگری که می خواهم به شما معرفی کنم ییلاقی در مرتفع ترین بخش لاهیجان است. با گذر از یک جاده جنگلی جذاب و تماشایی و با گذر از مناظر طبیعی جنگل، دشت و آبشار لونک وارد این روستای زیبا در شرق گیلان می شوید. دیلمان برای هر کسی زیبا و خاطره انگیز است. هم کسانی که از دیدن اماکن تاریخی لذت می برند و هم آنهایی که عاشق ارتباط با طبیعت هستند و آن الهام می گیرند. حتی کسانی که دوست دارند در سفر در بهترین ویلاها بمانند و به قول معروف ریلکس کنند، این روستا برای اغلب گردشگران جذاب است. از ییلاقات گیلان ، دیلمان یکی از زیباترین‌های آن‌هاست.

شب را در این ییلاق زیبا بگذرانید

شب را در ویلای ییلاقی گذراندن و خوردن یک صبحانه مقوی در دامن طبیعت و سپس گشت و گذار ماجراجویانه در روستا، چیزهایی است که دیلمان برای مهمانان خود تدارک دیده است. یادتان باشد این روستا مکان های تاریخی مثل حمام، امام زاده، قلعه، برج و آرامگاه هم دارد. بعد از چند ساعت طبیعت گردی و گرفتن چند عکس زیبا، نوشیدن چای ذغالی در طبیعت زیبای دیلمان به یادماندنی ترین خاطره خواهد بود.  اقامت در دیلمان هم مثل همه روستاهای شمال کشور در هتل ها و ویلاها امکان پذیر است.

منطقه توریستی داماش

در نزدیکی روستای دیلمان، دشت وسیعی قرار دارد که در ماه خرداد از گل های سوسن پر می شود. روستای داماش بین کوه های البرز در استان گیلان واقع شده که از آب و هوای خنک کوهستانی حتی در تابستان برخوردار است. مسیر رفتن به داماش کمی پر پیچ و خم است ولی مانعی برای رفتن به این روستای یلاقی زیبا نمی شود. البته توصیه می کنم کمی آهسته و با احتیاط مسیر را طی کنید. برای اقامت در داماش نگران نباشید. خانه های ییلاقی باصفایی در این روستا هست که روستاییان اجاره می دهند و مطمئنا از هزینه های اجاره هتل در شهر خیلی مناسب تر خواهد بود.

ویژگی منحصر به فرد روستای داماش دشت هایی پر از گل های سوسن است. بهترین زمان رفتن به روستای داماش خرداد ماه است که این دشت پر از گل های سوسن می شود. این گل زیبا که نمونه اش در جهان کم نظیر است به عنوان اثر زیست محیطی ملی به ثبت رسیده است.

و اما این ییلاقات دوست داشتنی گیلان

گاهی وقت ها که خسته از کار و زندگی می شویم دلمان می خواهد به یک جای خوش آب و هوا برویم و نفسی تازه کنیم. آنوقت به فکر سفر های حارج از کشور می افتیم و چون سفر های خارجی هزینه ی زیادی دارند در بسیاری از موارد با حساب کتاب کردن هزینه ها منصرف می شویم. اما یادمان نرود که ایران پر از مناطق زیبا و چشم انداز های منحصر به فرد است. هر جای ایران طبیعتی متفاوت دارد که در هر فصل سال می توانیم برای قسمتی از آن برنامه ریزی کنیم. پیشنهاد امروز ما برای گرمای تابستان این چند روستای دیدنی در استان گیلان بود. در روزهای داغ تابستان تنها با نصف روز رانندگی به یکی از بهترین مکان های خوش آب و هوای دنیا یعنی کوه های اطراف گیلان برسانید.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]