گنبد نمکی جاشک

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

گنبد نمکی جاشک یکی از خارق العاده ترین جاذبه های طبیعی در میان شهر بوشهر است که طبیعتی بی نظیر و تماشایی را در این نقطه از جنوب ایران پدید آورده است. استان بوشهر یکی از زیباترین و پر جاذبه ترین استان های جنوبی ایران است که شهرهای مختلفی در آن جای گرفته و انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری را شامل می شود. سفر به شهرهای جنوبی کشور می تواند از خاطره انگیزترین گردش و سفرها را می سازد. جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم به آشنایی با آن بپردازیم، طبیعتی شگفت انگیز به نام گنبد نمکی جاشک بوده که متشکل از بخش های مختلفی نظیر آبشارهای نمکی، غارهای نمکی، چشمه های نمکی و دودکش های جن می باشد که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده اند. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا این جاذبه هیجان انگیز بیشتر آشنا شویم.

گنبد نمکی جاشک کجاست و مسیر دسترسی

گنبد نمکی جاشک که جزء زیباترین جاذبه های دیدنی بوشهر محسوب می شود، در میان رشته کوه زاگرس در جنوب ایران واقع شده و توجه بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان را به خود جلب کرده است. این گنبد نمکی از بخش های مختلفی تشکیل شده و از زیباترین گنبدهای نمکی ایران به شمار می آید. گنبد نمکی جاشک دارای فاصله ای 64 کیلومتری از جنوب شهر خورموج و 144 کیلومتری از جنوب شرقی بوشهر واقع شده است. اگر به شهر بوشهر سفر کرده اید و می خواهید با استفاده از خودروی شخصی به بازدید از این جاذبه دیدنی اقدام کنید، بهتر است وارد جاده بوشهر – برازجان شده و پس از رسیدن به محل چغادک، به سمت بزرگراه اهرم – چغادک حرکت نمایید.

در این مسیر به حرکت خود ادامه دهید تا به خورموج برسید و آن را پشت سر بگذارید. بعد از آن که حدود 50 کیلومتر در این مسیر پیش رفتید، به روستای گنخک می رسید و باز هم حدود 3 کیلومتر دیگر پیش بروید تا به جاده ای خاکی در حد فاصل روستای گنخک و جاشک برسید و وارد آن شوید. به ابتدای این مسیر که برسید، محیط بانی را مشاهده خواهید کرد که باید مسیر خود را دامه دهید و به سمت غرب بپیچید و به سمت این جاذبه زیبا و تماشایی حرکت کنید. در صورتی هم که خودروی شخصی در اختیار نداشتید، می توانید با استفاده از تاکسی های دربست به سمت این جاذبه بروید و روز گردشگری دلپذیری را سپری کنید.

آدرس گنبد نمکی جاشک: استان بوشهر، 144 کیلومتری شهر بوشهر، بخش کاکی و بخش بردخون، حد فاصل شهرهای دیر و خورموج

گنبد نمکی جاشک

آشنایی با گنبد نمکی جاشک

بوشهر شهری در جنوب ایران است که به واسطه انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری می باشد که گردشگران زیادی در تمام طول سال و به خصوص فصل های نیمه دوم سال به این شهر جنوبی سفر می کنند تا بتوانند به بازدید از جاذبه های دیدنی و گردشگری آن بپردازند. اغلب شهرهای جنوبی پر از جاذبه های گردشگری هستند که در صورت سفر به این شهرها بایستی اغلب زمان خود را به گشت و گذار در میان دیدنی ها سپری کرد و به جرأت می توان گفت که سفر به بوشهر می تواند یکی از خاطره انگیزترین و لذت بخش ترین سفرها را برای شما رقم بزند. با توجه به آن که بوشهر شهری بسیار گرم با آب و هوای نیمه بیابانی می باشد، اما جاذبه های دیدنی آن به قدری متنوع و جذاب هستند که گردش را برای شما لذت بخش خواهند کرد.

جاذبه ای که می خواهیم به معرفی آن بپردازیم، پدیده ای خارق العاده و طبیعی است که با نام گنبد نمکی جاشک شناخته شده و به عنوان یک سرمایه ملی شناخته می شود. در واقع گنبد نمکی جاشک به عنوان بزرگترین گنبد نمکی ایران به شمار می آید و حتی در سطح خاورمیانه نیز به شهرت رسیده است. این جاذبه دیدنی با نام های کوه نمک جاشک و گنبد نمکی دشتی نیز شناخته شده و بخش وسیعی از کوه جاشک را به خود اختصاص داده است. گنبد نمکی از حرکت لایه های بزرگ نمک از زیر زمین به سطح زمین پدید می آیند و هر گنبد نمکی دارای ابعاد و مساحت های مختلفی می باشند که برخی از آن ها به اندازه یک تپه کوچک بوده و ابعاد برخی دیگر نیز به اندازه یک جزیره بزرگ می رسد و نمونه های مختلفی از آن در کشورهای مختلف جهان وجود دارند.

گنبدهای نمکی متعددی در شهرهای مختلفی از ایران وجود دارند که گنبد جاشک از معروف ترین و بزرگ ترین آن ها به شمار می رود. یکی دیگر از معروف ترین گنبدهای نمکی ایران در جزیره هرمز جای گرفته که با نام گنبد نمکی هرمز شناخته می شود. هسته مرکزی گنبدهای نمکی تشکیل شده از سنگ بوده و در اشکال گوناگونی پدید آمده اند. اشکال و رنگ های خارق العاده ای که از این گنبدهای نمکی تشکیل می شود، بسیار شگفت انگیز و زیبا بوده که گویا غیر واقعی می باشند و حضور خارجی در طبیعت ندارند. بلورهای نمکی، استالاکتیت ها و استالاگمیت هایی که در بخش های مختلفی از این گنبدها وجود داشته که در طی میلیون ها سال تشکیل شده اند و امروزه به جاذبه های طبیعی بی نظیری تبدیل شده اند.

از مهمترین دلایل شوری منابع آب و خاک می توان به گنبدهای نمکی اشاره نمود که سبب شده هیچ گیاهی در اطراف آن ها نباشد و یا اگر گیاهی رشد کند، تنها گیاهانی هستند که مقاوم به آب و خاک شور می باشند. کوه های نمکی به دلیل پدید آوردن مناظر جذاب و حیرت انگیز توانسته اند به جاذبه های دیدنی تبدیل شوند که بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان به سمت آن ها بروند و از آن ها دیدن کنند. گنبد زیبای نمکی جاشک که طبیعتی بسیار تماشایی و شگفت انگیز را در بوشهر به وجود آورده، انواع سنگ های مختلف، غارهای طبیعی، آبشار کوه ها و آویزه های نمکی طبیعتی بکر و دست نخورده را تشکیل داده که هر گردشگری را ترغیب می کند به بازدید از آن اقدام نماید. علاوه بر گردشگران و طبیعت دوستان، محققانی که در حوزه زمین شناسی به تحقیق می پردازند، به سراغ گنبد نمکی جاشک می روند.

علاوه بر رنگ سفید نمک طعام، رنگ های دیگری نیز در این کوه های نمک مشاهده می شوند که جلوه خاصی را برای این منطقه پدید آورده اند. بیشترین رنگی که در کوه نمکی جاشک خودنمایی می کند، رنگ سفید نمک بوده که حتی از دو دست ها نیز دیده می شود و به گونه ای است که در میان آب و هوای گرم بوشهر، کوهی پوشیده از برف را خواهید دید. بسیاری از گردشگران در طبیعت به دنبال جاذبه هایی هستند که کمتر شناخته شده و به لحاظ طبیعی نسبت به دیگر جاذبه ها، خاص تر و زیباتر هستند که خوشبختانه در ایران از این دسته جاذبه های طبیعی کم نبوده و در بسیاری از شهرهای کشور جاذبه های طبیعی و گردشگری زیبایی را خواهیم دید که مورد توجه قرار گرفته اند.

انواع اما نزدیک تر که می شوید، خواهید دید که برفی در کار نبوده و تمام سفیدی هایی که بر روی این کوه مشاهده می کنید، نمک های سفید رنگ می باشند. گنبد نمکی جاشک به عنوان اثر طبیعی ملی در بهمن ماه سال 1386 توسط سازمان حفاظت از محیط زیست به ثبت رسید. همچنین این گنبد که از زیباترین گنبدهای نمکی ایران به شمار می رود، در فهرست آزمایشی میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

گنبد نمکی جاشک

ویژگی های گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک که از معروف ترین زیباترین جاذبه های دیدنی بوشهر بوده که وسعت آن به حدود 3.666 هکتار می رسد و ارتفاع آن نیز حدود 1.350 متر از سطح دریا می باشد. همچنین دارای طول 12 کیلومتر و عرض 4.5 کیلومتر بوده و بخش زیادی از مساحت اطراف بوشهر را از آن خود کرده است. رودخانه مند در محدوده نزدیک این گنبد نمکی قرار داشته و به همین جهت آب رودخانه شور شده و این مورد را می توان تنها عامل زیان رسان به این منطقه از بوشهر به شمار آورد. رودخانه مند دارای مسافتی طولانی بوده که از مناطق مختلفی عبور می کند؛ به صورتی که قبل از رسیدن به روستای باغان، قابل شرب و شیرین بوده و از آن برای کشاورزی نیز استفاده می کنند و پس بعد از آن که به محدوده کوه نمکی جاشک می رسد، میزان زیادی نمک با آن ترکیب شده و آب روخانه تبدیل به آب شور می شود.

فصل های پر بارشی همچون بهار که میزان بارندگی آن نسبت به دیگر فصل ها بیشتر بوده سبب می شود میزان آب رودخانه بیشتر شود و دشت هایی همچون دشت چغاپور را فرا گیرد. اما از آنجایی که دمای هوا در این منطقه بالا بوده، آب به سرعت تبخیر گردیده و نمکی که در آب وجود داشته بر روی سطح خاک به جا می ماند و باعث می شود زمین های این منطقه شور شوند. از مهمترین ویژگی های گنبدهای نمکی، اشکال گوناگون آن ها می باشند که مناظر شگفت انگیزی را پدید می آورند. عواملی نظیر شوری منابع آب و خاک از اصلی ترین دلایل پدید آمدن گنبدهای نمکی می باشند. بناهای تاریخی زیادی همانند عمارت گلشن بوشهر در شهر بوشهر وجود دارند که بازدید از آن ها خالی از لطف نبوده و در بازدید از آن ها می توانید با گوشه های کوچک و مهمی از تاریخ کشور آشنا شوید.

پوشش گیاهی منطقه جاشک

منطقه ای که گنبد نمکی جاشک در آن قرار داشته، با نام منطقه جاشک شناخته می شود و منطقه ای کوهستانی می باشد. این منطقه از شرایط اقلیمی خاصی برخوردار بوده و هیچ چشمه آب شیرین، آبشخور و چاهی در این منطقه وجود ندارد. اما در مقابل نیز چشمه های نمکی و غارهای نمکی به وفور دیده می شوند و قسمت هایی از این ناحیه نمکی بوده و هیچ نوع گیاهی در آن رشد نمی کند. اما در این میان، از آنجایی که لایه های زیادی از این کوه لایه های آهکی بوده، پوشش گیاهی متنوعی را می توان در بخش های مختلفی از این کوه مشاهده نمود.

به عنوان مثال می توان گفت گیاهان مقاوم در برابر شوری زیادی در بخش دامنه های کوه به وفور دیده می شود. پوشش گیاهی منطقه جاشک را به صورت کلی می توان شامل قیچ، گون و گیشدار دانست. اگر در فصل بهار به این منطقه مراجعه نمایید، می توانید منطقه زیبای جاشک را پوشیده از انواع گیاهان مختلف مشاهده کنید که زیبایی بی نظیری را برای منطقه پدید می آورند. برخی از نقاط این منطقه فاقد نمک زارها بوده که این موضوع سبب گردیده درختچه های کنار و اشک به تعداد زیاد در آن ها رشد کنند و بسیار زیبا و چمشنواز گردد.

گنبد نمکی جاشک

پوشش جانوری منطقه گنبدهای نمکی جاشک

هر جاذبه طبیعی دارای ویژگی های خاصی می باشد که پوشش گیاهی و جانوری نیز جزء آن ها محسوب می شوند. منطقه ای که گنبد نمکی در آن واقع شده دارای پوشش جانوری متنوعی همچون روباه، کل، بز، کفتار، شغال و پرندگانی همچون کبک، باقرقره و تیهو می شوند که ممکن است در صورت بازدید از این جاذبه، آن ها را نیز مشاهده کنید.

دیدنی های گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک که خود یکی از دیدنی های بوشهر به شمار می رود، مساحت زیادی از مناطق اطراف این شهر را به خود اختصاص داده و بخش های زیادی در آن وجود دارند که جزء جاذبه های دیدنی این منطقه به حساب می آیند و توجه گردشگران را به خود جلب می کنند. اگر شما هم به بازدید از جاذبه های طبیعی و شگفت انگیز علاقه مند هستید و به سراغ این گنبد نمکی زیبا رفتید، حتما از بخش های مختلف آن که به عنوان جاهای دیدنی گنبد نمکی جاشک شناخته می شوند، دیدن کنید و از سفر خود به شهر زیبای بوشهر لذت ببرید.

یخچال های نمکی

زمانی که نام یخچال های طبیعی به گوشمان می خورد، ناخودآگاه ذهنمان به سمت یخچال های طبیعی در میان کوهستان ها و نقاط سرد زمین می رود. اما یخچال های نمکی از پدیده های کمیاب در جهان هستند که از زیباترین نمونه های آن ها در میان جنوب ایران قرار داشته و با نام یخچال های نمکی گنبد جاشک شناخته می شوند. پدیده های کمیاب و شگفت انگیز مختلفی بر روی زمین وجود دارند که بسیاری از آن ها را می توان در شهرهای مختلفی از ایران پیدا کرد.

کوه نمکی جاشک که خود یکی از پدیده های خارق العاده در بوشهر می باشد، انواع جاذبه های دیدنی شگفت انگیزی در آن جای گرفته اند که بخش های متنوعی را تشکیل داده اند. یخچال های نمکی که یکی دیگر از جاهای دیدنی گنبد نمکی جاشک به شمار می رود، در ناحیه شمال غربی گنبد قرار داشته و از حرکت ثقلی توده های نمکی از سمت شیب زمین در حاشیه های کناره گنبد پدید می آیند. همچنین گرمای هوا نیز داخل این یخچال های نمکی باقی می ماند. از آنجایی که این پدیده شباهت زیادی به یخچال های یخی دارند، با نام یخچال های نمکی نیز شناخته می شوند.

گنبد نمکی جاشک

دره گل کلم

دره گل کلم یکی دیگر از پدیده های شگفت انگیز در میان دیدنی های گنبد نمکی جاشک می باشد که سطح دره پوشیده از نمک هایی به صورت گل کلم بوده و دارای ابعاد و اندازه های مختلفی هستند. از آنجایی که این بلورهای نمکی تشکیل شده به گل گلم شباهت دارند، نام دره گل کلم را برای آن انتخاب کرده اند.

سازه های رنگین کمانی

گنبد نمکی جاشک محوطه وسیعی از منطقه را از آن خود کرده و جاذبه های طبیعی متعدد و متنوعی در بخش های مختلف آن وجود دارند که توجه شما را به خود جلب می کنند. کانی ها و بلورهای زیبا و فراوانی در محوطه این گنبد پراکنده شده اند. نمک های گنبد از رنگ های متنوعی برخوردار بوده که پدیده ای شگفت انگیز و زیبایی را به وجود آورده اند که تماشای هر یک از آن ها می تواند برای هر گردشگری جالب باشد. بلورهای نمکی این منطقه از رنگ های مختلفی همچون سفید، قرمز، زرد، نارنجی، قهوه ای و سیاه تشکیل شده اند که سبب زیبایی منطقه و جذب گردشگران شده اند. بلورهای نمکی بسیار زیبا و کانی های غیر سیلیکاته همچون فلورین و پیریت از تنوع رنگی و اشکال گوناگون بهره برده که سبب زیباتر شدن منطقه گردیده اند و نظر شما را به خود جلب می کنند.

دودکش های جن یا تخت دیو

یکی دیگر از پدیده های زیبایی که در گنبد نمکی جاشک دیده می شود، دودکش های جن یا تخت دیو نام داشته و از پدیده های فرسایشی گنبد جاشک پدید آوده اند. دودکش های جن بر اثر اختلاف در میزان فرسایش پذیری سنگ ها به مانند ستون هایی بین نمک های گنبد شکل گرفته اند و هنگامی که به بازدید از این جاذبه اقدام می کنید، می توانید از آن ها نیز دیدن نمایید. اهالی این منطقه، ستون های زیبایی که بر اثر فرسایش باد شکل گرفته اند را با نام تخت دیو می شناسند.

گنبد نمکی جاشک

آبشارهای نمکی

شاید برایتان عیجب باشد که در دل یکی از گرم ترین نقاط ایران، در میان طبیعت آبشاری را پیدا کنید. معمولا زمانی که می خواهیم آبشار یا چشمه ای را در میان طبیعت پیدا کنیم، اغلب به سراغ جنگل ها و جاذبه های سرسبز می رویم. همانطور که گنبد نمکی جاشک خودش یکی از عجایب خلقت خداوند در میان طبیعت استان بوشهر می باشد، آبشارهای نمکی نیز از دیگر عجایب این جاذبه به شمار می روند. از دیگر دیدنی های این گنبد نمکی می توان به آبشارهای نمکی اشاره نمود که پدیده ای زیبا و تماشایی را تشکیل داده اند.

در واقع آبشارهای نمکی در مسیر جریان آب گنبد قرار گرفته اند که در فصول گرم سال همچون بهار و تابستان که آب تبخیر می شود، بلورهای نمکی زیبا و ضخمینی در جهت جریان آب تشکیل می شوند و پدیده ای بسیار تماشایی و زیبایی را به وجود می آورند. اگر در بازه زمانی اواسط فصل بهار تا اوایل فصل پاییز به سراغ این منطقه بروید، پدید آبشارهای نمکی را می توانید مشاهده کنید که چهره ای بسیار زیبا را پدید آورده اند.

چشمه های نمکی

چشمه های متعددی در گنبد نمکی جاشک وجود دارند که از دل آن ها آب شور از اعماق زمین جوشیده و به سطح می رسند. چشمه های زیادی در نقاط مختلفی از این منطقه وجود دارند که منظره بسیار زیبا و چشمنوازی را تشکیل داده اند و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند.

گنبد نمکی جاشک

پلایا یا دریاچه خشک

بر اثر گذر زمان و عوامل طبیعی همچون باد و سیل و طوفان، پدیده های مختلفی طبیعت تشکیل می شوند که به عنوان جاذبه های دیدنی شناخته می شوند و انواع مختلفی از آن ها را در می توان در سرتاسر ایران مشاهده نمود. بر اثر فرسایش در طول مدت زمانی زیادی، پدیده ای به نام پلایا در گنبدهای نمکی بوشهر به وجود آمده اند که آب های فصلی در دشت های پایین دست گنبدها وجود داشته و همچون پهنه های نمکی در این منطقه پدید می آیند.

غارهای نمکی

غارهای نمکی متعددی با ابعاد مختلف در کوه نمکی جاشک وجود دارند که به واسطه انحلال رسوبات نمکی در این منطقه شکل گرفته اند و به تعداد زیادی در این گنبد دیده می شوند. این غارها نیز همانند بسیاری دیگر از غارهای طبیعی، دارای بلورهای نمکی زیبایی همچون استلاگمیت و استلاگتیت می باشند که جلوه ای خاص و تماشایی را برای فضای داخلی غارها پدید آورده اند و از زیباترین دیدنی های گنبد نمکی جاشک به شمار می روند.

بهترین زمان بازدید از گنبد نمکی جاشک

شهرهای جنوبی ایران از گرم ترین نقاط کشور بوده که در تمام طول سال دارای دمای بالایی می باشند. اما در فصل های بهار و تابستان میزان دمای این شهرها بسیار بالا رفته و اغلب گردشگران فصل های پاییز و زمستان را که از دمای هوای آن ها کاسته می شود، برای سفر به شهرهای جنوبی انتخاب می کنند. بوشهر نیز همانند بسیاری دیگر از جاذبه های گردشگری جنوبی ایران دارای آب و هوایی گرم بوده که بسیاری از گردشگران فصل های پاییز و زمستان را برای سفر به بوشهر و بازدید از جاذبه های دیدنی بوشهر انتخاب می کنند. همچنین اگر می خواهید بهترین زمان را برای بازدید از گنبد نمکی جاشک انتخاب کنید، بهتر است در فصل های نیمه دوم سال که دمای هوا پایین تر است به سراغ این منطقه بروید. اما دیدنی هایی همچون آبشارهای نمکی که از تبخیر آب در هوای گرم پدید می آیند را تنها می توانید در فصل های گرم سال مشاهده کنید.

گنبد نمکی جاشک

اقامت در منطقه گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک که از معروف ترین جاهای دیدنی بوشهر به حساب می آید و گردشگران زیادی در سفر خود به این شهر به سراغ آن می روند، امکاناتی همچون امکانات اقامتی در نزدیکی آن وجود دارند. یک اقامتگاه بومگردی در نزدیکی این جاذبه وجود دارد که از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار می باشد.

نکات بازدید از گنبد نمکی جاشک

  • برای بازدید از هر جاذبه ای، چه طبیعی و چه غیر طبیعی، بهتر است یک سری نکاتی را رعایت کنیم تا بتوانیم از گردش خود لذت ببریم و خاطرات خوش و ماندگاری را برای خود رقم بزنیم.
  • از آنجایی که این منطقه کمی دور از شهر بوده، بهتر است وسایل ضروری همچون آب آشامیدنی، خوراکی، کفش مناسب پیاده روی، کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی و غیره را همراه خود داشته باشید.
  • هنگام بازدید از این جاذبه از آسیب رساندن به بلورهای نمکی خودداری کرده و اجازه دهیم این زیبایی ها برای نسل های بعدی نیز باقی بمانند.
  • خوب است بدانیم که جاذبه های طبیعی تنها در طبیعت زیبا هستند و اگر آن ها را از طبیعت جدا کنیم، زیبایی خود را از دست می دهند.
  • در آخر نیز مهمترین نکته ای وجود دارد این است که از رها کردن زباله های خود در طبیعت خودداری کنیم.

شرایط بازدید از گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک که از جاذبه های طبیعی بوشهر به حساب می آید، امکان بازدید از آن به صورت 24 ساعته وجود داشته و همچنین برای بازدید از این جاذبه، نیازی به تهیه بلیط و پرداخت هیچ مبلغی وجود ندارد و می توانید به صورت کاملا رایگان در هر ساعتی از شبانه روز از آن دیدن کنید. در میان شهر بوشهر انواع جاذبه های تاریخی و بناهای قدیمی نظیر مدرسه سعادت وجود دارند که اغلب داخل شهر قرار گرفته اند و اگر می خواهید از آن ها دیدن کنید، بهتر است برای اقامت خود به سراغ اقامتگاه های داخل شهری بروید.

افسانه های گنبد نمکی جاشک

جاذبه های دیدنی و طبیعی زیادی در نقاط مختلفی از جهان وجود دارند که از زمان های گذشته، خرافات و افسانه هایی راجع به آن ها گفته شده و تا به امروز ادامه دارند. گنبد نمکی جاشک نیز همانند بسیاری دیگر از این جاذبه های طبیعی، خرافات و افسانه هایی را پشت سر گذاشته است. بسیاری از قدیمی های این منطقه بر این باور هستند که اجنه در این محدوده خانه داشته و نباید به آن نزدیک شد. حفره هایی بر روی بخش های مختلفی از این گنبد نمکی وجود دارند که برخی از اهالی قدیمی معتقدند که این گنبد از زمان های قدیم خانه یک دیو بوده است.

گنبد نمکی جاشک

[html_block id=”73553″]

راهنما سایت

آدرس

استان بوشهر، 144 کیلومتری شهر بوشهر، بخش کاکی و بخش بردخون، حد فاصل شهرهای دیر و خورموج

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه