قلعه شیخ نصوری

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

قلعه شیخ نصوری جاذبه ای تاریخی در شهر بندر طاهری استان بوشهر می باشد که بر اساس یافته های تاریخی، دریافته ایم که از دوران قاجار در این منطقه به یادگار مانده و امروزه به یکی از جاذبه های دیدنی بوشهر تبدیل شده و علاقه مندان به تاریخ و آثار باستانی را به سمت خود جذب می کند. بوشهر یکی از شهرهای جنوبی ایران است که انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری را در خود جای داده و به یکی از مقاصد گردشگری جنوبی کشور تبدیل شده است. انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری که در این شهر جای گرفته اند، جاذبه های طبیعی و تاریخی هستند که گردشگران زیادی به بازدید از آن ها اقدام می کنند. قلعه شیخ نصوری که با نام قلعه شیخ نیز شناخته می شود، در فاصله 250 کیلومتری از شرق استان بوشهر واقع شده و در این مطلب قصد داریم به آشنایی با آن بپردازیم؛ پس تا انتهای مطلب با لوکس ویلا همراه باشید.

قلعه شیخ نصورى کجاست و مسیر دسترسى

قلعه شیخ نصورى که یکى از جاذبه های دیدنى و تاریخى بوشهر محسوب مى شود، در فاصله 250 کیلومترى از استان بوشهر و در شهر بندر طاهرى که از توابع بخش مرکزى شهرستان کنگان به حساب مى آید واقع شده است و از بناهاى تاریخى به جا مانده از دوران قاجار در ناحیه جنوبى ایران مى باشد. اگر قصد دارید از میان جاهاى دیدنى بوشهر به سراغ این قلعه تاریخى بروید و به دنبال مسیر دسترسى آن هستید، مى بایست خود را به بوشهر برسانید. سپس مسیرتان را به سمت جنوب این شهر ادامه دهید و مسیر خود را از سمت چغادک آغاز مى کنید. سبس از مناطقى نظیر گادوى، خورموج، منقل، جاشک، بندر کنگان، برکه چوپان، تنبک و اختر عبور خواهید کرد تا بتوانید به این قلعه تاریخى تماشایى برسید و از آن دیدن کنید.

آدرس قلعه شیخ نصوری: استان بوشهر، بندر سیراف، کنگان، کوچه نصوری

قلعه شیخ نصوری

آشنایی با قلعه شیخ نصوری

قلعه شیخ نصوری بنایی تاریخی در فاصله 250 کیلومتری از استان بوشهر در شهر بندر طاهری که از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان محسوب می شود، واقع شده و به عنوان یکی از معروف ترین آثار تاریخی به جا مانده در خطه جنوب ایران شناخته می شود. بر اساس یافته هایی که از این قلعه تاریخی توسط مورخان کشف شده، قدمت آن به دوران قاجار می رسد و از آن دوران تا کنون در این شهر به یادگار مانده است. قلعه نصوری با نام قلعه شیخ نیز شناخته شده و دستور ساخت آن را شیخ جبار نصوری حدود 180 سال گذشته صادر نموده است. معماری بنای این قلعه توسط علی اصغر شیرازی بوده و توسط مصالحی نظیر ملاط گل، گچ و سنگ های بزرگ ساخته شده است.

این قلعه در زمان های گذشته، از شکوه و عظمت برخوردار بوده و به مرور زمان آسیب ها و فرسودگی هایی به بخش های مختلفی از آن وارد گردید و به شکل امروزی درآمد. محل قرار گیری عمارت شیخ بر روی تپه ای مرتفع بوده که اشراف کامل به دریای خلیج فارس را دارد. بر اساس بسیاری از اسناد و مدارکی که از گذشته این خانه در دسترس می باشند، گفته می شود که قلعه شیخ نصوری تا سال 1356 محل زندگی خاندان نصوری بوده است. بنای قلعه شیخ نصوری که با نام عمارت شیخ جبار نصوری نیز شناخته می شود، در تاریخ 25 اسفند ماه سال 1379 با شماره 3513 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری بنای قلعه شیخ نصوری

عمارت شیخ جبار نصوری که از بناهای تاریخی و دیدنی بوشهر به حساب می آید و قدمت آن به دوران قاجار می رسد، از معماری باشکوهی بهره برده که بر اثر گذر زمان تا به امروز، از شکوه و جلال آن کاسته شده، اما همچنان با استقامت در این شهر باقی مانده است. این بنای تاریخی از بخش هایی همچون حیاط اندرونی، حیاط بیرونی و یک شاه نشین تشکیل شده است. هنگامی که به بازدید از این بنا می روید، ابتدا بایستی از ورودی آن که به صورت هشتی می باشد عبور کرده تا وارد حیاط بیرونی آن شوید. برای ورودی این قلعه دربی بزرگ و چوبی در نظر گرفته شده که وسط گل میخ و کنده کاری مزین گردیده است. این ورودی دارای تعداد 8 طاقچه می باشد که سبب گردیده به صورت ورودی هشتی دیده شود. پس از آن که وارد حیاط قلعه شیخ شدید، یک ردیف پلکان را در بخش شمالی حیاط خواهید دید که به سمت دومین طبقه بنا راه دارد. همچنین یک درب چوبی ساده ای را مشاهده می کنید که توسط آن به اندرونی متصل می شود.

یک مسیر پلکانی در بخش غربی حیاط قرار دارد که به دومین طبقه عمارت می رسد. طبقه دوم قلعه شیخ نصوری دارای یک ایوان است که با ستون های سنگی و گچبری های ظریف و هنرمندانه مزین گردیده است. یکی از جالب توجه ترین بخش های قلعه شیخ همین ایوانی است که در طبقه دوم عمارت ساخته شده و پنج در چوبی دارد که به یک اتاق ارتباط پیدا کرده است. ستون های زیبایی که در ایوان طبقه دوم قلعه شیخ وجود دارند، از تراش کاری هایی نظیر ستون های بازار وکیل شیراز بهره برده اند. اتاقی که در این بخش از خانه در نظر گرفته شده، از گچبری بسیار زیبایی برخوردار بوده که به صورت گل و بوته می باشند.

ناگفته نماند که 18 تابلوی زیبا و چشمگیر در ایوان غربی عمارت شیخ جبار نصوری وجود دارند که تصاویری از مجالس و محفل های شاهنامه فردوسی را به تصویر کشیده اند. در زمان قاجاریان، بناهایی که در ناحیه جنوبی ایران ساخته می شدند، دارای بادگیرهایی بودند که قلعه شیخ نصوری نیز از آن مستثنی نبوده و بادگیرهایی برای آن قرار داده شده اند و از بارزترین ویژگی طراحی و معماری دوران قاجار می باشد. در طول مدت زمانی که از قدمت ساخت این قلعه سپری می شود، مرمت ها و بازسازی هایی در این بنا صورت پذیرفته اند که سنگ ها و گچ های متعددی که در حیاط قلعه دیده می شوند، نشان از بازسازی های قلعه می باشند.

قلعه شیخ نصوری

شرایط بازدید از عمارت شیخ جبار نصوری

قلعه شیخ نصوری که از دیدنی های بوشهر به حساب می آید و از روزگارهای گذشته و دوران قاجار به یادگار مانده، امروزه مورد بازدید بسیاری از گردشگران علاقه مند به تاریخ قرار گرفته و لازم به ذکر است که بازدید از این قلعه برای عموم آزاد بوده و گردشگران می توانند هر روزی که بخواهند به بازدید از این بنای تاریخی و دیدنی اقدام نمایند.

راهنما سایت

آدرس

استان بوشهر، بندر سیراف، کنگان، کوچه نصوری

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه