پل سیاه اهواز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

پل سیاه اهواز یا پل پیروزی یکی از قدیمی ترین پل های ساخته شده بر روی رود کارون می باشد که امروزه با توجه به قدمت زیادی که از ساخت آن می گذرد، امروزه به یکی از دیدنی های اهواز تبدیل شده و تاریخچه ای مهم و طولانی را پشت سر گذاشته است. شهر اهواز یکی از شهرهای جنوبی ایران است که می توان گفت تقریبا بیشترین تعداد پل را در خود جای داده و حدود 9 پل تاریخی و قدیمی بر روی روی کارون، در زمان های مختلفی از تاریخ ساخته شده اند و امروزه هر یک از آن ها به عنوان جاذبه های دیدنی اهواز شناخته می شوند. رود کارون که خود به عنوان معروف ترین و جذاب ترین جاذبه دیدنی اهواز محسوب می شود، انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری مختلف را در اطراف خود جای داده و گردشگران زیادی را هر ساله به سمت خود جذب می کنند. شهر اهواز که از شهرهای جنوبی ایران محسوب می شود و روزگاران خوش و ناخوش با کلی خاطرات تلخ و شیرین را پشت سر گذاشته، امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری در جنوب کشور تبدیل شده و سالانه هزاران گردشگر به بازدید از این شهر راهی می شوند. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با پل سیاه اهواز که از معروف ترین پل های این شهر به حساب می آید، آشنا شویم.

پل سیاه اهواز کجاست و مسیر دسترسی

پل سیاه اهواز همان گونه که نامش پیداست پلی در میان شهر اهواز است که از دیدنی های این شهر به شمار می آید و گردشگران زیادی به بازدید از آن اقدام می کنند. این پل بر روی رودخانه کارون و در امتداد بلوار ساحلی این رود واقع شده است. برای بازدید از این پل زیبا بایستی خود را به بلوار ساحلی رود کارون برسانید. برای این منظور، وسایل نقلیه مختلفی وجود دارند که در صورت نداشتن خودروی شخصی، می توانید برای دسترسی به این پل استفاده نمایید.

آدرس پل سیاه اهواز: استان خوزستان، شهر اهواز، جنوب مرقه علی بن مهزیار، امتداد بلوار ساحلی رود کارون

پل سیاه اهواز

آشنایی با پل سیاه اهواز

اهواز از جمله شهرهای تاریخی و جنوبی ایران است که با آب و هوایی گرم در استان خوزستان جای گرفته و انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری در آن وجود دارند و بسیاری از این دیدنی ها، جزء جاذبه های تاریخی محسوب می شوند و تماشای آن ها ما را به صدها سال گذشته می برند. اهواز شهری تاریخی با آب و هوای گرم می باشد که در طول تاریخی که پشت سر گذاشته، زمان هایی بوده که روزگار با آن بد تا کرده و شاهد جنگ ها و خونریزی هایی در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق بوده که اثرات آن تا به امروز باقی مانده اند.

زمانی که به این شهر سفر کنید و به گردش در میان دیدنی های اهواز بپردازید، آثاری از جنگ را مشاهده خواهید کرد و شما را به سال های دور خواهند برد. سالیانی که حتی بسیاری از ما شاهد جنگ ها نبوده ایم، اما بر اثر خاطرات شنیده شده و تصاویری که از آن زمان باقی مانده اند، می توانیم به خوبی بد خلقی های روزگار با شهر اهواز را احساس کنیم. همانطور که بسیاری از ما می دانیم، رود کارون که از معروف ترین رودهای طولانی ایران می باشد، بخش مهمی از آن از میان شهر اهواز عبور کرده و به واسطه چهره زیبایی که برای این شهر پدید آورده، به یکی از جاذبه های دیدنی اهواز تبدیل شده است.

زیبایی این رودخانه به قدری زبان زد خاص و عام شده که اگر گردشگری به این شهر سفر کند، بدون دیدن رود کارون شهر اهواز را ترک نمی کند. پیش تر اشاره کردیم که شهر اهواز یکی از پر پل ترین شهرهای ایران بوده و بیشترین تعداد پل را در خود جای داده که تعداد 9 پل آن بر روی این رودخانه ساخته شده اند. دیدنی های اهواز تنها به نخلستان ها و نخل های بلند قامت آن محدود نشده و انواع جاذبه های دیدنی مختلف را در خود جای داده است. پل های متعددی که روی رودخانه احداث گردیده اند، علاوه بر کاربری های متفاوت، جلوه و زیبایی خاصی را برای چشم انداز این شهر پدید آورده اند. یکی از این پل ها که در این مطلب قصد داریم به آشنایی با آن بپردازیم، پل سیاه اهواز است که بر روی رودخانه کارون ساخته شده و قدمت آن ها به سال های گذشته می رسد.

یکی از مهمترین عواملی که سبب شهرت این پل در میان شهر اهواز شده این است که پل سیاه در زمان پیروزی جنگ جهانی دوم برای موقعیت مناسب سربازان متفقین ساخته شد. کاربری این پل تاریخی تنها مربوط به سربازان متفقین نبوده و زمانی که دولت پهلوی روی کار آمد، پل سیاه اهواز در آن زمان نیز کاربری هایی داشت. پل سیاه اهواز که با نام پل پیروزی نیز شناخته می شود، یک پل با یک خط آهن برای قطار بوده و دو مسیر عابر پیاده نیز داشته که در سال 1380 هجری شمسی احداث گردیده است. پل سیاه به عنوان اثری تاریخی با شماره 2599 و در تاریخ 27 بهمن ماه سال 1378 به ثبت رسید.

از آنجایی که این پل تاریخی به عنوان پل خط آهنی محسوب می شود، استان خوزستان و ساحل خلیج فارس را با راه آهن بندر امام خمینی به راه آهن سراسری خرمشهر – تهران – شمال متصل کرده است. پل سیاه در محدوده پل تاریخی شادووان اهواز که یکی دیگر از پل های تاریخی این شهر بوده و قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی گردد، قرار گرفته است. پل سیاه که در طول عمر خود سختی ها و آسانی های زیادی را تجربه کرده تا امروز بتواند به خوبی در میان این شهر قد علم کند و یکی از افتخارات ایران در شهر اهواز به شمار رود.

پل سیاه اهواز

تاریخچه پل سیاه اهواز

ببعد از دوران جنگ جهانی اول، تمام کشورهای جهان با مشکلات زیادی اعم از مشکلات اقتصادی مواجه شدند که ایران نیز یکی از آن کشورها محسوب می شد. درست بعد از آن که سلسله قاجاریان از بین رفت و حکومت پهلوی اول جایگزین آن گردید. در آن زمان و در سال 1308 هجری شمسی، راه آهن سراسری ایران احداث گردید و آن را می توان تقریبا هم زمان با دوران ساخت پل سیاه یکی دانست که تنها حدود چند ماه با یکدیگر متفاوت هستند. رود کارون که بخش مهم و زیبایی از آن در میان شهر اهواز جریان داشته و دستور ساخت یک پل بر روی آن صادر می شود. در پی این دستور، قطعات فلزی برای ساخت این پل را از شرکت آمریکایی پولن تهیه کرده و وارد بندر شاپور یا بندر امام خمینی می کنند تا یکی از مهمترین پل های ایران در این شهر ساخته شود.

این پلی که امروزه به نام پل سیاه اهواز می شناسیم، نام پلی قدیمی به نام پل شادووان می باشد که پایه های آن در زمان ساسانیان ساخته شده بود. اما برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که این دو پل یکی نبوده و در نزدیکی یکدیگر قرار دارند. جنگ دیگری در جهان آغاز شده و به جنگ جهانی دوم معروف می شود و نیروهای متفقین وارد ایران می شوند. هم زمان با جنگ جهانی دوم، این پل به مسیری تبدیل می شود تا آذوقه، مهمات و نیروهای نظامی متفقین از آن برای رفت و آمدهای خود استفاده کنند.

در واقع بیشترین استفاده مفید را نیروی های اشغال گر و متفقین از این پل برده اند. این پل به راه آهن سراسری ایران از خرمشهر – تهران – شمال متصل است. بعد از گذشت 36 سال که هنوز آب خوش از گلوی پل سیاه پایین نرفته بود و حتی استراحتی بعد از جنگ جهانی دوم نداشت، دچار آتش سوزی شد و خاطراه تلخ و بد دیگری را نیز تجربه کرد. این آتش سوزی در تاریخ 11 مرداد ماه سال 1388 رخ داد که آسیب هایی وارد این پل شد. روزگار با این پل تاریخی بسیار بد تا کرد و بعد از آن آتشسوزی، اتفاق تلخ و ناگوار دیگری برای آن رخ می دهد. بله؛ جنگ تحمیلی میان ایران و عراق آغاز می شود و جنگ دیگری را تجربه می کند.

در میان جنگ و گیر و دار میان دو کشور، یک بمب را در زیر یکی از پایه های آن قرار داده بودند و موجب وارد شدن خسارت هایی به آن گردید. بعد از تمام سختی هایی که روزگار به آن وارد کرده بود و آسیب هایی را متحمل گردیده بود، مرمت هایی را بر روی آن انجام دادند. اما همانطور که همه ما می دانیم، بسیاری از مورادی که مرمت و بازسازی می کنیم، همانند روز اول خود نمی شوند و این می تواند غمگین ترین بخش ماجرا باشد. با توجه به آن که مدت زمان زیادی از ساخت پل سیاه اهواز می گذرد و نامهربانی های زیادی را تجربه کرده، اما همچنان ابهت خود را حفظ کرده و به عنوان یکی از جاهای دیدنی اهواز شناخته می شود.

نام های پل سیاه

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که چرا این پل تاریخی را با نام پل سیاه اهواز می شناسند؟ از آنجایی که برای ساخت این پل از سازه های فلزی سیاه رنگ استفاده کرده بودند، برای آن نام پل سیاه را انتخاب کردند و تا به امروز با همین نام شناخته می شود. اما نام های دیگری را برای آن به کار می بردند که یکی از آن پل پیروزی بوده و هنوز هم برخی این پل را با نام پل پیروزی می شناسند. ریشه این نام به علت تاریخی آن بازمی گردد. زمانی که متفقین از این پل برای انجام امورات و عملیات خود استفاده می کردند، به موفقیت های زیادی دست یافتند. از همین رو این پل را به نام پل ویکتوری یا پل پیروزی نام گذاری کردند. در محدوده اطراف این پل، جاذبه دیگری به نام کاروانسرای معین التجار قرار گرفته که از دوران قاجار به یادگار مانده و می توانید از آن هم دیدن کنید.

پل سیاه اهواز

معماری پل سیاه اهواز

پل سیاه اهواز از آن دسته جاذبه های دیدنی اهواز است که برای ساخت آن از مصالحی همچون فلز استفاده شده و بدنه آن را در تصاویر هم اگر مشاهده کنید، فلزی می باشد. برای بخش بستر و کف رودخانه نیز از فوندانسیون بتنی استفاده شده تا پایه های فلزی با قرار گیری بر روی آن ها بتوانند استحکام قابل قبولی را برای نگهداشتن پل ایجاد کنند. پل سیاه که از معروف ترین پل های اهواز می باشد که روی رودخانه کارون احداث شده، دارای طولی حدود 1.100 متر و عرض 6 متر می باشد که دو خط رفت و برگشت ریلی برای قطار بر روی آن قرار گرفته است.

این پل دارای 52 پایه بوده که هر یک از آن ها بر روی پایه های بتنی قرار گرفته اند. در زمان های گذشته، ماشین ها و کامیون ها نیز این پل را برای رفت و آمد خود استفاده می کردند. حتی امروزه به توجه به آن که گردشگران زیادی این پل را به عنوان جاذبه گردشگری انتخاب کرده تا از آن دیدن کنند، دو طرف آن مسیرهای پیاده روی در نظر گرفته شده تا عابرین پیاده نیز بتوانند از آن برای تردد خود استفاده نمایند. حتی می توان از این مسیر پیاده روی برای تماشای رودخانه استفاده کرد. عرض هر یک از این پیاده روها به حدود 1 متر می رسد.

تفریحات پل سیاه اهواز

پل هایی که بر روی یک جاذبه دیدنی در هر شهری ساخته می شوند، دارای امکاناتی هستند تا گردشگران بتوانند از آن ها برای خوش گذرانی و سپری کردن اوقات فراغت خود استفاده نمایند. پل سیاه اهواز نیز که از دیدنی های شهر اهواز به شمار می رود، امکاناتی را برای سرگرم شدن گردشگران در اطراف خود دارد که در این بخش به آشنایی با آن ها خواهیم پرداخت. اگر هم به بازدید از دیگر جاذبه های تاریخی اهواز را دارید، می توانید بازدید از خانه ماپار اهواز را در اولویت قرار داده و از آن هم دیدن کنید. دانشگاهی تاریخی و قدیمی به نام دانشگاه سه گوش اهواز در نزدیکی رود کارون وجود دارد که از آن هم می توانید دیدن کنید.

پیاده روی

پیاده روی یکی از ورزش ها و تفریحات سالم می باشد که بسیاری از افراد به آن علاقه داشته و از جمله تفریحاتی است که خوشبختانه امکان انجام آن را داریم. پیاده روهایی به عرض حدود 1 متر در اطراف این پل ساخته شده اند که گردشگران می توانند برای رفت و آمد و تماشایی مناظر اطراف خود از آن استفاده کنند. علاوه بر خود پل، اطراف پل نیز که جزء جاذبه های گردشگری به حساب می آید، مکان هایی مناسب برای پیاده روی وجود دارند که می توانید از مناظر اطراف پل و رودخانه لذت ببرید. آبشار اهواز نیز که بر روی پل هفتم اهواز جریان دارد، از زیباترین جاذبه های این شهر بر روی رود کارون به حساب می آید و می توانید از آن هم دیدن کنید.

پل سیاه اهواز

عکاسی

عکاسی یکی از بهترین تفریحاتی است که می توانیم در مسافرت و گردش با آن خاطرات خوش خود را به ثبت برسانیم. همچنین پل سیاه اهواز که در منطقه ای زیبا و بر روی رود زیبای کارون جای گرفته، تصویر زیبایی را پدید آورده که می توان با قدم زدن بر روی آن، از تماشای طلوع و یا غروب خورشید لذت برد و لحظات زیبا و طلایی را ثبت نمود. بعدها که به تماشای آلبوم عکس های خود می نشینید، تصاویر زیبایی که از پل سیاه را ثبت کرده اید، خاطره ساز خواهند بود.

تماشای پل سیاه در شب ها

شب ها یکی از بهترین زمان ها برای گردش در میان دیدنی های اهواز است، چرا که در طول روز به دلیل گرمای زیاد کمتر کسی تصمیم به گردش به خصوص در اطراف رودخانه می گیرد. لذا شب های اهواز بسیار شلوغ و پر هیاهو بوده و اغلب مردم به شب گردی تصمیم می گیرند. نورپردازی های زیبایی بر روی پل های روی رودخانه صورت گرفته اند و پل سیاه اهواز نیز یکی از آن ها می باشد که مزین به نورپردازی زیبایی شده است. همچنین می توانید به همراه دوستان و یا خانواده خود به کنار این پل آمده و از هوای دلپذیر و شور شعف مردم لذت ببرید.

بهترین زمان بازدید از پل سیاه

پل سیاه اهواز که در میان شهری گرم و آفتابی قرار گرفته و گردشگران زیادی به بازدید از آن اقدام می کنند، بهترین زمان برای بازدید از این پل شب ها و در فصل های بهار و به خصوص پاییز و زمستان می باشند. در فصل های پاییز و زمستان از دمای هوا و آفتاب سوزان این شهر کاسته شده و علاوه بر بازدید از پل سیاه اهواز می توان از دیگر جاذبه های دیدنی اهواز دیدن کرد. همچنین کمی پیش تر ذکر شد که اگر شب ها را برای بازدید از این پل انتخاب کنید، می توانید بیشترین زیبایی را از این پل مشاهده کنید. چرا که چراغ ها و نورپردازی هایی زیبایی برای آن در نظر گرفته شده اند و جلوه خاصی را برای آن ایجاد نموده اند.

پل سیاه اهواز

[html_block id=”72723″]

راهنما سایت

آدرس

استان خوزستان، شهر اهواز، جنوب مرقه علی بن مهزیار، امتداد بلوار ساحلی رود کارون

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه