تالاب بامدژ اهواز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

تالاب بامدژ اهواز جایی است که گذشته جذابی داشته و جزء بزرگترین و مهم ترین تالاب های اهواز به شمار میرفته ولی امروزه، بخش زیادی از این تالاب به لطف دخالت های انسانی از بین رفته و دیگر آن ابهتی که قبلاً داشت را ندارد. اگر می خواهید با تالاب بامدژ اهواز بیشتر آشنا شوید پس تا انتها با ما همراه باشید.

تالاب بامدژ اهواز کجاست؟

تالاب بامدژ اهواز در فاصله 40 کیلومتری شمال اهواز قرار دارد. گردشگران برای دسترسی به این تالاب می بایست در شهر اهواز ابتدا به شمال غربی شهر مراجعه کنند و سپس از طریق کمربندی شمال غربی، بزرگراه مدرس، بلوار قدس یا میدان انقلاب وارد جاده اهواز به شوش شوند. در این مسیر بعد از مسافتی 40 کیلومتری، در سمت راست جاده خروجی را مشاهده می کنید که شما را وارد مسیر الهایی- رودخانه دز می کند. در اواسط مسیر قبل از اینکه به روستای سید سلمان برسید، در سمت راست خود تالاب بامدژ را مشاهده خواهید کرد. همانطور که گفته شد، تالاب بامدژ فاصله ای 40 کیلومتری تا شهر اهواز دارد و از سوی دیگر، فاصله این تالاب تا شهر شوش هم به 80 کیلومتر می رسد.

تالاب بامدژ اهواز

معرفی تالاب بامدژ اهواز

تالاب بامدژ اهواز روزی روزگاری اکوسیستم فوق العاده ای داشت و میلیون ها گونه جانوری و گیاهی در تالاب و در اطرافش زندگی می کردند ولی امروزه به لطف عوامل طبیعی که بخش کوچکی را بر عهده دارند و عوامل انسانی مانند ساخت و ساز های بی رویه، عدم نگهداری صحیح از تالاب و ده ها دلیل دیگر، تالاب بامدژ مقادیر زیادی از حجم آب خود را از دست داده که آسیبی به اکوسیستم منطقه وارد کرده است.

با این حال، تالاب بامدژ جزء مهم ترین تالاب های ایران است. برمیگردیم به چندین سال پیش یعنی بین سال های 1330 تا 1340. در آن سال ها گزارش هایی از نقشه های سازمان آب و برق خوزستان منتشر شد، نقشه هایی که به صورت دوره ای از زمین های منطقه و جاهای مهم خوزستان گرفته و ارائه میشد. طبق گزارشاتی که از این نقشه ها در آن سال ها وجود دارد، تالاب بامدژ در دوران اوج خودش نزدیک به 10 میلیون متر مکعب یا 10 هزار هکتار مساحت داشت از این رو، تالاب بامدژ اهواز جزء مهم ترین و بزرگ ترین تالاب های ایران به شمار می رفت.

در گذشته به لطف هوای خوب و حجم آب زیاد، اکوسیستم بزرگی در این منطقه مشاهده می شد. حیواناتی همچون گرگ، لاک پشت، مار، قورباغه، کفتار، هارپشت ایرانی و صد ها گونه گیاهی دیگر در منطقه بودند اما با این حال، درست است که امروزه به طرز قابل توجهی از حجم آب تالاب بامدژ کاسته شده و به کمتر از 4 میلیون متر مکعب رسیده اما همچنان یکی از مهم ترین تالاب های منطقه به شمار میرود و بیش از 134 گونه گیاهی و 40 گونه جانوری در این منطقه زندگی می کنند.

آب تالاب بامدژ اهواز از دو طریق تامین می شود. مهم ترین منبع تامین آب تالاب بامدژ رودخانه شاوور است که در شهرستان شوش قرار دارد و دلیل دیگر هم باران های فصلی می باشد. به لطف باران های فصلی، حجم آب تالاب بامدژ اهواز در فصل تابستان به کمترین حد خود و در فصل پاییز و زمستان به بیشترین حد خود می رسد.آب تالاب بامدژ اهواز شیرین است برای همین، بهترین منبع برای تامین آب زمین های کشاروزی اطراف و حتی روستا های اطراف به شمار میرود. در این اب شیرین و زلال آبزیان و ماهی هایی همچون شربت، بیاح، کپور، بنی، حمری و غیره زندگی می کنند و خزندگانی همچون وزغ، لاکپشت و غورباقه هم در اطراف تالاب مشاهده می شود.

تالاب بامدژ

بهترین زمان سفر به تالاب بامدژ اهواز

تالاب بامدژ اهواز در جنوب ایران قرار دارد و می دانیم که هرچقدر به خط استوای زمین نزدیک تر بشویم، هوا گرم تر خواهد شد. حال تصور کنید تالاب بامدژ در جایی قرار دارد که نزدیک به دریا است و در کنار گرمای طاقت فرسا، تبخیر شدید آب در روز های تابستان منطقه را شرجی هم می کند. بهترین زمان برای سفر به تالاب بامدژ در روز هایی است که هوای منطقه به مراتب معتدل تر از تابستان می باشد و به گفته گردشگران، از اواسط فصل پاییز تا اواسط بهار بهترین زمان برای بازدید از این تالاب خواهد بود. همچنین این موضوع را هم در نظر داشته باشید در فصل بارندگی یعنی از اواسط پاییز تا اوایل بهار، با اینکه هوا به مراتب مساعد تر و خنک تر می باشد اما بارندگی های متعدد در این منطقه، شرایط بازدید از تالاب بامدژ اهواز را کمی دشوار می کند.

جاهای دیدنی اطراف تالاب بامدژ اهواز

تالاب بامدژ اهواز جاذبه ای است که بین 20 دقیقه تا 2 ساعت طول میکشد تا از همه جای آن بازدید کرده و بخواهید زمانی را در اطراف تالاب سپری کنید و از آرامش طبیعت، نیزار های دوست داشتنی و صدای دلنشین پرندگان هم لذت ببرید. اما تالاب بامدژ اهواز جایی نیست که بخواهید زمان طولانی را سپری کنید و یا حتی شب را در اطراف تالاب سپری کنید چون در اینجا پستانداران و حیوانات خطرناکی همچون مار، روباه، شغال، خفاش، خارپشت ایرانی و گرگ زندگی می کنند و منطقه را بسیار خطرناک کرده اند. از این رو، بعد از تالاب بامدژ اهواز بدنیست از فرصت استفاده کنید و نگاهی به نزدیک ترین جاهای دیدنی اهواز و منطقه به این تالاب بازدید کنید و نزدیک ترین جاذبه دیدنی، رودخانه دز است که اطرافش پر از تفریحگاه می باشد.

بامدژ

[html_block id=”72642″]

راهنما سایت

آدرس

استان خوزستان، در ۷۰ کیلومتری شوش و ۴۰ کیلومتری اهواز

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه