حمام نفت سفید

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

حمام نفت سفید جاذبه ای تاریخی در شهر اهواز است که قدمت آن به دوران قاجار می رسد و تا به امروز در این شهر به یادگار مانده است. جاذبه های تاریخی یکی از بهترین گزینه های گردشگری در هر شهری به شمار می آیند که گردشگران و به خصوص تاریخ دوستان زیادی به سمت آن جذب می شوند. اغلب ما تصور می کنیم تنها شهرهایی نظیر اصفهان و شیراز دارای جاذبه های تاریخی مختلفی می باشند که جزء دیدنی های آن ها به حساب می آیند؛ اما اگر اهل بازدید از جاذبه های تاریخی و آشنایی با گذشته کشور خود باشیم، می دانیم که جاذبه های تاریخی متعددی در شهرهای مختلفی از ایران وجود دارند که هر یک از آن ها مربوط به دوره های مختلفی از تاریخ کشور می باشند که به عنوان جاذبه های تاریخی هر شهری محسوب می شوند و گردشگران زیادی به سراغ بازدید از آن ها می روند. در این مطلب می خواهیم به آشنایی با یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی اهواز بپردازیم که با نام حمام نفت سفید اهواز شناخته می شود. پیشنهاد می شود برای آشنایی با این جاذبه تاریخی در ادامه با لوکس ویلا همراه باشید.

حمام نفت سفید کجاست و مسیر دسترسی

حمام نفت سفید اهواز که از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی استان خوزستان در شهر اهواز می باشد، در 55 کیلومتری اهواز و 36 کیلومتری شهرستان هفتکل واقع شده است. برای دسترسی به این جاذبه می توانید ابتدا خود را به شهر اهواز برسانید و از طریق آزادراه پاسداران به سمت جاده مسجد سلیمان حرکت کنید. برای رسیدن به این حمام تاریخی، تنها کافی است در این مسیر به حرکت خود ادامه دهید.

آدرس حمام نفت سفید: استان خوزستان، 55 کیلومتری اهواز، 36 کیلومتری شهرستان هفتکل، منطقه نفت سفید

حمام نفت سفید

آشنایی با حمام نفت سفید

حمام نفت سفید بنایی تاریخی و قدیمی در شهر اهواز است که از دوران قاجار به یادگار مانده است و می تواند یکی از مهمترین بناهای تاریخی به جا مانده از دوره قاجاریان در اهواز به شما رود. استان خوزستان که از کهن ترین استان های جنوبی ایران محسوب می شود، بناهای تاریخی و قدیمی زیادی را در شهرهای مختلف خود جای داده که هر کدام از آن ها گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کنند. حمام تاریخی نفت سفید در شهر اهواز دارای قدمت زیادی بوده و به همین جهت دارای جایگاه ویژه ای می باشد. این حمام تاریخی توسط مرحوم معتمدی در دوره قاجار ساخته شده و امروزه به یکی از تاریخی ترین جاذبه های اهواز تبدیل شده است.

با توجه به آن که قدمت زیادی از این بنای تاریخی می گذرد، بسیاری از بخش های بنا مورد پوسیدگی قرار گرفته اند و شکل اولیه خود را از دست داده اند. این حمام که در روستای نفت سفید قرار گرفته، ساکنین این روستا از آن استفاده می کردند که متأسفانه با گذشت زمان زیادی از قدمت آن، کاربری خود را از دست داده است. حمام نفت سفید اهواز با شماره 32907 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

کاربری حمام نفت سفید

هر بنای تاریخی که امروزه در نقاط مختلف کشور کشف شده اند، در زمان های گذشته دارای کاربری های متفاوتی بوده اند که برخی از آن ها کاربری خود را در طول زمان حفظ کرده اند و برخی دیگر نیز در برهه ای تاریخ به صورت متروک باقی مانده اند و امروزه به موزه تبدیل شده اند. بنای قدیمی و تاریخی که امروزه به این شکل درآمده و از جاذبه های تاریخی ایران به شمار می رود، در زمان های گذشته دارای کاربری حمام عمومی بوده و از دو بخش مجزا تشکیل شده بود که آقایان و بانوان می توانستند هم زمان و در دو بخش جدا از هم استحمام کنند.

در زمان های گذشته خانه ها دارای امکانات محدودی بودند و تمام خانه ها همه بخش های مهم نظیر حمام را نداشتند و به همین جهت مجبور به استفاده از حمام های عمومی بودند که معمولا در هر محله ای وجود داشتند. همچنین بخش های مختلفی از این حمام تاریخی مورد تخریب قرار گرفته اند. در صورتی که به شهر اهواز سفر کرده اید و به بازدید از جاذبه های تاریخی علاقه دارید، این شهر مملو از جاذبه های تاریخی متعددی بوده که هر کدام از آن ها متعلق به دوره های مختلفی از تاریخ می باشند که می توانید از آن ها دیدن کنید؛ دانشگاه سه گوش اهواز نیز یکی دیگر از بناهای تاریخی این شهر است که می توانید به بازدید از آن هم اقدام نمایید.

دلیل نامگذاری حمام نفت سفید

این حمام تاریخی با نام حمام تاریخی نفت سفید شناخته می شود و بسیاری از تاریخ شناسان بر سر دلیل نامگذاری این حمام دارای یک نظر می باشند. در سال 1317 هجری شمسی در روستای نفت اهواز میدان نفتی بزرگ و مهمی کشف شد که پس از مدتی این حمام را در نزدیکی محل مذکور بنا نمودند و به همین جهت، نام نفت را برای این حمام تاریخی انتخاب کردند و امروزه به یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی اهواز تبدیل شده است.

حمام نفت سفید

[html_block id=”73535″]

راهنما سایت

آدرس

استان خوزستان، 55 کیلومتری اهواز، 36 کیلومتری شهرستان هفتکل، منطقه نفت سفید

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه