دانشگاه سه گوش اهواز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

دانشگاه سه گوش اهواز یکی از قدیمی ترین بناهای این شهر بوده که بسیاری از استادان و دانشجویان، روزگاران خوشی را در آن سپری کرده اند و اکنون تنها خاطرات خوش آن برایشان باقی مانده است. شهر اهواز که از معروف ترین شهرهای جنوبی ایران در استان خوزستان محسوب می شود، بناهای تاریخی متعددی را در خود جای داده که امروزه جزء معروف ترین جاذبه های دیدنی این شهر به حساب آمده و گردشگران زیادی برای بازدید از آن ها راهی شهر اهواز شده تا از آن ها دیدن کنند. دانشگاه سه گوش اهواز که از معروف ترین و قدیمی ترین جاذبه های تاریخی این شهر بوده و در طول عمر خود، شاهد ماجراهای مختلفی می باشد و ناملایمتی های زیادی که به این شهر وارد شده اند را به چشم دیده و از مهمترین ویژگی های آن به شمار می روند. در ادامه این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا با دانشگاه سه گوش که از معروف ترین دانشگاه های ایران می باشد و به لحاظ تاریخچه غنی که پشت سر گذاشته است، بسیار مشهور تر از دیگر دانشگاه های این شهر می باشد، آشنا شویم.

دانشگاه سه گوش اهواز کجاست و مسیر دسترسی

دانشگاه سه گوش، از مهمترین و معروف ترین جاذبه های تاریخی اهواز است که بسیاری از گردشگران، علاقه مند به بازدید از این جاذبه هستند. برای دسترسی به این ساختمان بایستی ابتدا خود را به شهر اهواز برسانید. از آنجایی که این دانشگاه از مشهورترین بناها و دانشگاه های اهواز به شمار می آید و آدرس آن را از محلی ها و اهالی اهواز بپرسید، به راحتی می توانید خود را به آن برسانید. برای رسیدن به ساختمان دانشگاه، وارد خیابان امام موسی صدر شده و پس از چند قدم می توانید این ساختمان سه گوش و با شکوه را مشاهده نمایید.

آدرس دانشگاه سه گوش اهواز: استان خوزستان، شهر اهواز، خیابان موسی صدر، فلکه سه گوش

دانشگاه سه گوش اهواز

آشنایی با دانشگاه سه گوش اهواز

دانشگاه ها یکی از مهمترین و با ارزش ترین مکان ها برای کسب علم، دانش و تجربه می باشد که در تمام شهرهای ایران در انواع مختلفی وجود دارند. دانشگاهی قدیمی و پر تجربه در میان شهر اهواز وجود دارد که به لحاظ قدیمی بودن، ماجراهای تاریخی مختلفی را به خود دیده و قدمت طولانی را پشت سر گذاشته است. یکی از مهمترین ویژگی های دانشگاه سه گوش، سبک معماری آن می باشد که در میان معروف ترین دانشگاه های ایران جای گرفته است. شهر اهواز شهری تاریخی و زیبا در میان استان خوزستان است که به واسطه تاریخچه و سرگذشتی که در آن سپری شده، بسیار شهرت پیدا کرده و انواع جاذبه های تاریخی و بناهای باستانی در آن وجود دارند.

یکی از معروف ترین جاذبه هایی که در این شهر وجود دارد و گردشگران زیادی برای بازدید از آن راهی شهر اهواز می شوند، رود کارون بوده که از مهمترین رودخانه های ایران به شمار می رود. هر کدام از جاذبه هایی که در این شهر قرار گرفته اند، دارای جذابیت های مخصوص به خود بوده اند. ساختمان سه گوش این دانشگاه، از جمله ساختمان هایی است که قدمت آن به حدود 1 قرن گذشته می رسد که در حاشیه رود کارون قرار گرفته است. این بنای جذاب و تاریخی، علاوه بر آن که در طول عمر خود شاهد سرگذشت های مختلفی بوده، همچنین کاربری های مختلفی را در طول زمان به خود دیده است. در طول جنگ تاریخی که در شهر اهواز رخ داده بود نیز این ساختمان همچنان ایستادگی و مقاومت خود را در برابر ناملایمتی های روزگار حفظ کرده و ترکش هایی از دشمنان نیز به آن اصابت کرده اند که آثار برخی از آن ها را می توان در پشت بام ساختمان دانشگاه سه گوش اهواز مشاهده کرد.

تاریخچه دانشگاه سه گوش اهواز

ساختمانی که امروزه به عنوان دانشگاه سه گوش اهواز می شناسیم، برای نخستین با در سال 1308 هجری شمسی افتتاح گردید و ابتدا دارای کاربری بانک بوده و به عنوان ساختمان بانک مرکزی اهواز شناخته می شود. همانطور که پیش تر ذکر شد، این ساختمان از کاربری های مختلفی در طول مدت زمان برخوردار بوده و همین موضوع سبب شهرت بیشتر در تاریخ شده است. از دیگر کاربری های ساختمان دانشگاه سه گوش می توان به اداره حکومتی ولایت یا استانداری اشاره کرد. در سال 1321 هجری شمسی و هم زمان با جنگ جهانی دوم، شهر اهواز به اشغال دشمنان در آمده بود و این عمارت به عنوان پایگاه ارتش متفقین تبدیل شده بود و محل استراحتی برای آن ها محسوب می شد.

به صورت کلی، دوران جوانی این بنا چندان خوب سپری نشد و روزگارهای تلخی را پشت سر گذاشته است. در سال 1330 هجری شمسی، این ساختمان به مرکز اصل چهار ترومن آمریکا یا استانداری، فرمانداری و اداره کل دارایی بیگانگان اختصاص یافته بود. در نهایت در سال 1336 این ساختمان به مبلغ 2 میلیون و 200 هزار تومان از بانک مرکزی اهواز خریداری گردید و به محل کسب علم و دانش، دانشکده پزشکی جندی شاپور تبدیل گردید و مشتاقان به کسب علم به آن مراجعه نمودند. اما این پایان داستان کاربری های این ساختمان نبوده و در طول سال های 1345 تا 1350 چندین کاربری مختلف دیگر برای آن در نظر گرفته شد و هر یک از این کاربری ها که شامل سرای تربیت دبیر، مرکز تربیت عالی، مرکز علمی و سمعی بصری، دانشکده علوم و سازمان مرکزی دانشگاه جندی شاپور می شد، مدت زمان کوتاهی به طول می انجامیدند.

به لحاظ علمی هم این ساختمان در عرصه های مختلفی کاربری داشته و در مدت زمان های مختلفی در زمینه های علمی متنوعی کاربری داشته است. در سال 1350 نیز دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه جندی شاپور در این ساختمان سه گوش راه اندازی شد. بعد از دوران انقلاب، واگذاری این ساختمان به دانشگاه چمران اهواز اهدا گردید و بر اساس تصمیم مسولان دانشگاه چمران، این ساختمان به دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبدیل شد که به همین جهت بسیاری از علاقه مندان به رشته هایی نظیر ادبیات فارسی، انگلیسی، فرانسوی، جامعه شناسی، فلسفه، منطق و بسیاری دیگر از رشته های علوم انسانی در این دانشکده مشغول به تحصیل شدند و دانشجویانی سخت کوش و با پشتکار بار آمدند.

دانشگاه سه گوش اهواز

بازسازی و مرمت دانشگاه سه گوش

در بخش گذشته با تاریخچه و سرگذشتی که ساختمان این دانشگاه پشت سر گذاشته، آشنا شدیم و دریافتیم که در دوره های از تاریخ، نامهربانی هایی را تجربه کرده است. همچنین بر اثر مدت زمان طولانی که از ساخت این بنا سپری شده، آسیب هایی را متحمل گردیده بود و از صلابت و استواری آن کاسته شده بود. همانطور که اشاره شد، در سال 1350 هجری شمسی، این ساختمان در اختیار دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه جندی شاپور قرار گرفته بود و در سال 1389 دانشجویان و استاید، کوله بار خود را جمع کرده و این ساختمان را با تمام خاطرات تلخ و شیرینی که در آن تجربه کرده بودند، ترک نمودند.

علاوه بر آسیب هایی که توسط کاربری های مختلف به ساختمان این بنا وارد گردیده بودند، عوامل طبیعی نظیر رطوبت و شرجی بودن دمای هوا، موریانه زدگی به درها و پنجره های چوبی ساختمان، فاصله نزدیک رود کارون به بنا، ریشه های درشت هیکل درختانی همچون اکالیپتوس و کنار و غیره از جمله دلایلی بودند که سبب رساندن آسیب های طبیعی به این بنای تاریخی شده بودند و در آن سال ها نیاز به مرمت و بازسازی بسیاری از بخش های ساختمان احساس می شد. از مهمترین آسیب هایی که به بنای دانشگاه سه گوش اهواز وارد شده بود، می توان به آسیب های وارد آمده در دوران جنگ تحمیلی اشاره نمود. در نهایت در سال 1393 دانشگاه شهید چمران اهواز به همراه اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان با مبلغی حدود 100 میلیون تومان به مرمت و بازسازی بنای دانشگاه سه گوش اهواز اقدام نمودند.

باز هم کاربری های مختلف این بنا به اینجا محدود نشده و پس از پایان عملیات مرمت نیز کاربری دیگری برای این ساختمان در نظر گرفته شده تا به عنوان بانک اطلاعاتی فرهنگی و پژوهشی استان خوزستان و موزه علم و فناوری و خوزستان شناسی به کار گرفته شود. بر اساس اهمیت ویژه ای که ساختمان دانشگاه سه گوش اهواز در میان دیگر آثار تاریخی شهر اهواز دارد، زحمات زیادی برای مرمت و بازسازی آن صورت پذیرفته اند تا این بنا به عنوان اثری جاودان در تاریخ ایران باقی بماند.

معماری دانشگاه سه گوش اهواز

در تمام شهرهای مختلف کشور عزیز ما ایران، ساختمان های تاریخی متعددی وجود دارند که هر کدام از آن ها به واسطه کاربری های مختلفی که داشته اند، در طول تاریخ به شهرت رسیده اند. در طول تاریخ، هر دوره ای که روی کار می آمد و حکومت کشور را در دست می گرفت، سبک های معماری متنوعی را در ساخت و سازها به کار می بردند. امروزه هم که به بازدید از هر یک از آن ها اقدام نمایید، سبک های مخصوص به هر دوره ای را می توانید مشاهده کنید. ساختمان دانشگاه سه گوش اهواز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای ساخت آن، تلفیقی از سبک های معماری قدیمی و مدرن استفاده شده که شامل سبک معماری ساسانی اسلامی و سبک مدرن تر دوران پهلوی می شوند که به خوبی با یکدیگر تلفیق شده اند و بنایی با شکوه و زیبایی همچون ساختمان دانشگاه 3 گوش اهواز را پدید آورده اند و امروزه به یکی از شاهکارهای معماری ایرانی تبدیل شده و از جاذبه های دیدنی اهواز به شمار می آید.

از تزئیناتی که برای ساختمان این دانشگاه به کار برده شده اند، می توان به کاشی کاری های دوران اسلامی، قوس های دایره ای شکل و آجری دوران پهلوی اشاره کرد. بیشترین موردی که در این ساختمان توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می کند، پلان سه گوش آن می باشد که در کرانه رود کارون همچون نگینی درخشان می درخشد. مساحت این بنای ارزنده به حدود 3 هزار متر مربع می رسد که در یکی از معروف ترین پرتردد ترین مناطق شهر اهواز، در ساحل غربی رودخانه کارون، در میدان مولوی و مقابل پل نادری اهواز واقع شده است. طراحی مثلثی شکل و سه گوش این بنا سبب شهرت هر چه بیشتر آن گردیده و از سبک معماری های با شکوه دوران ساسانی برای آن استفاده شده اند. برای این ساختمان دو ورودی در شمال و جنوب آن در نظر گرفته شده و حیاطی زیبا و با صفا در بخش مرکزی آن جای گرفته است. سه گوش بودن این بنا را از فضای داخلی و خارجی آن می توان به خوبی مشاهده نمود که از اصلی ترین ویژگی های آن محسوب می شود.

دانشگاه سه گوش اهواز

معمار ساختمان دانشگاه 3 گوش

این بنا مربوط به دوران پهلوی اول بوده و از قدیمی ترین دانشگاه های مشهور ایران به حساب می آید. معمار این بنای تاریخی معمار معروف فرانسوی به نام آندره گدار، از فارغ التحصیلان دانشکده هنرهای زیبای پاریس بوده که علاقه زیادی به طراحی ساختمان های تاریخی و هنری ایران داشته و همین سبب گردیده طراحی ساختمان این دانشگاه را به عهده بگیرد.

ساختمان ها و بناهای تاریخی و مشهوری در ایران وجود دارند که از شاهکارهای این معمار معروف هستند که شامل بناهایی نظیر ساختمان کتابخانه ملی ایران، آرامگاه حافظ، عمارت کلاه فرنگی و غیره می شوند که هر کدام از آن ها در شهرهای مختلفی از ایران قرار گرفته اند و گردشگران زیادی به بازدید از آن ها اقدام می کنند. علاقه بیش از حد آندره گدار به بناهای تاریخی سبب شده بود به جایگاه ریاست اداره باستان شناسی ایران برسد و همچنین به عنوان موسس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شناخته می شد. این معمار مشهور و چیره دست، توانسته بود خدمات زیادی به کشور ایران در عرصه معماری برساند.

وضعیت فعلی دانشگاه سه گوش اهواز

ساختمان سه گوش دانشگاه اهواز، در بازه های مختلفی از طول عمر خود از کاربری های مختلفی برخوردار بوده و بر اساس هر یک از کاربری هایی که در آن وجود داشته، خاطرات و تجاربی را کسب کرده است. امروزه آن را موزه ای مملو از خاطرات قدیمی گذشته می دانیم و در حال حاضر به عنوان موزه علم و فناوری اهواز شناخته می شود و در حال پیشرفت بوده و قرار بر آن است که در آینده، بخش های دیگری ساخته و به آن افزوده شوند.

شرایط بازدید از دانشگاه سه گوش اهواز

ساختمان دانشگاه سه گوش اهواز در حال حاضر در حال بازسازی و مرمت بوده که همین باعث شده بازدید از فضای داخلی آن متوقف گردد و گردشگران موفق به بازدید از فضای داخلی دانشگاه نشوند. پس از به پایان رسیدن مرمت این بنا، هزینه ورودی و شرایط بازدید از آن مشخص می شود. در حال حاضر تنها می توانید از نمای بیرونی این بنای سه گوش دیدن کنید.

دانشگاه سه گوش اهواز

راهنما سایت

آدرس

استان خوزستان، شهر اهواز، خیابان موسی صدر، فلکه سه گوش

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه