موزه آبگینه و سفالینه

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

اگر شما نیز در دسته علاقمندان به موزه و موزه گردی هستید، حتما باید نام موزه آبگینه و سفالینه تهران را شنیده باشید و تهران را به عنوان مقصدی بسیار مناسب برای موزه گردی انتخاب نمایید.
موزه آبگینه و سفالینه تهران اولین و تنها موزه تخصصی شیشه و سفال کشور عزیزمان ایران می باشد و همچنین، این موزه ارزشمند و غنی، یکی از پر طرفدار ترین و پر بازدید ترین موزه های تهران به شمار می رود.
در ادامه این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این موزه زیبا و ارزشمند بدانید و با آن بیشتر آشنا شوید.

معرفی موزه آبگینه و سفالینه های ایران

موزه آبگینه و سفالینه های ایران یکی از موزه های شهر تهران می باشد. این موزه ارزشمند، در خیابان سی تیر یا همان خیابا قوام السلطنه واقع شده است، حتما نام این خیابان را بارها شنیده اید.
خیابان قوام السلطنه خیابانی است که در تاریخ کشور نقش مهمی را ایفا کرده است و در جای جای این خیابان زیبا، بناهای قدیمی و جاذبه های دیدنی بسیاری قابل مشاهده هستند.
امروزه نام این خیبان از قوام السلطنه به سی تیر تغییر پیدا کرده و خیابانی پر از خوراکی های خوشمزه و رستوران ها و کافه های دنج و زیباست که می توان غذاها و نوشیدنی های بی نظیر و خوشمزه ای در آنها میل نمایید.
موزه آبگینه و سفالینه های ایران در خانه قوام السلطنه که نخست وزیر احمدشاه قاجار و حکومت پهلوی بوده است، واقع شده و این خانه، جزو خانه های تاریخی و باستانی و دیدنی تهران و همچنین جزو آثار ملی و ثبت شده در فهرست آثار ملی می باشد.
این موزه بسیار زیبا و باشکوه، مکانی برای نمایش دادن شیشه ها و سفالینه های با ارزش و بی همتاست که از زمان های قدیم تا به امروز کشف شده اند و مورد استفاده قرار می گرفته اند.
موزه آبگینه و سفالینه های ایران در باغی با مساحت 7000 متر مربع واع شده است که همانطور که گفته شد، در خیابان سی تیر واقع شده است.
خانه قوام السلطنه که موزه در آن واقع شده است، درواقع خانه ای بسیار با شکوه و هشت ضلعی است که به دستور احمد قوام ساخته شده و از این خانه چند سالی به عنوان سفارت کشورهای مصر و افغانستان، بهره گیری شده است.

موزه آبگینه

تاریخچه موزه آبگینه

همانطور که گفتیم، در سال 1291 هجری شمسی، به دستور فردی به نام احمد قوام ملقب به قوام السلطنه، در میان یک باغ 7000 متری قاجاری، عمارتی بسیار زیبا و شکوهمندانه بنا گردید که این عمارت سال ها بعد به موزه امروزی تبدیل شد و گنجینه ای از آثار شیشه ای و سفالینه های مربوط به ادوار مختلف فرهنگی ایران شد.
معماری این عمارت زیبا و بی نظیر به دست فردی به نام استاد علی محمد معمار باشی بوده است که این عمارت را تحت عنوان دفتر کار و محل زندگی قوام ساخت.
احمد قوام به مدت 30 سال و تا سال 1330 در این مکان زندگی کرده است. امروزه موزه آبگینه و سفالینه تهران در خانه تاریخی قوام السلطنه برپاست. پس از آنکه احمد قوام فوت کرد، پسرش عمارت و خانه را به سفارت مصر واگذار کرد و آن را به مصری ها فروخت و دقیقا در همان زمان که جمال عبدالناصر که رئیس جمهور وقت مصر بود، روابط سیاسی مصر و ایران بهم خورد و رابطه ی خوبی نداشتند.
در پی همین اختلافات و ماجرا ها، عمارت زیبای قوام، تا 7 سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت و حتی پس از آن نیز این خانه، محل سفارت افغانستان و بانک بازرگانی بود.
پس از چندین سال اشغال شدن این عمارت توسط نیروهای خارجی و اشغالگر مصر و افغانستان، سر انجام عمارت قوام السلطنه در دهه 50 توسط دفتر فرح پهلوی با کاربری موزه خریداری شد و به منظور تاسیس موزه ای تحت عنوان موزه سفال و شیشه به وزارت فرهنگ و هنر سابق واگذار گردید.
این موزه تحت همان عنوان تا سال 1355 مشغول به کار بود و سپس در همان سال، تغییر کاربری داد و ساختمان و عمارت قوام تبدیل به موزه آبگینه و سفالینه های ایران شد.
جالب است بدانید که طراحی موزه آبگینه و سفالینه های ایران، به دست مهندسان و طراحان ایرانی سپرده شد. همچنین لازم به ذکر است که طراحی ویترین ها و معماری داخلی موزه، به دست معمار و مهندس مشهور اتریشی با نام هانس هولاین بوده است.
هانس هولاین در طراحی موزه آبگینه و سفالینه های ایران، از آثار برجسته تاریخی ایران همانند کاخ تچر و ستون های تخت جمشید و قوس های صفوی و کعبه زرتشت الهام گرفته و با وجود اینکه ویترین های موزه و فضای کلی آن به صورت مدرن طراحی شده اند، اما این طراحی های زیبا و مدرن، باعث نشده که به فضای کلی ساختمان و بنای سنتی و سبک سنتی که دارد، آسیبی وارد شود و شکل آن تغییر کند.
موزه آبگینه و سفالینه های ایران در هماهنگی کامل با معماری های داخلی و خارجی اش قرار دارد و به صورت بی نظیری این معماری نظم دهی شده و با شکوه است و همین امر و زیبایی معماری این بنا باعث شده است که این مجموعه ارزشمند، به یکی از زیبا ترین و جالب ترین موزه های پایتخت تبدیل شود و از آن با عنوان جالب ترین موزه پایتخت یاد شود. دیدن این همه زیبایی در یک موزه شما را شگفت زده کرده و به حس و حال آن دوران خواهد برد.
پس از تلاش های فراوان گروه های معماران و طراحان فرانسوی و ایرانی و اتریشی، سرانجام در های موزه آبگینه و سفالینه ایران در سال 1358 به روی علاقمندان و دوست داران موزه باز شد و اجازه ورود و بازدید به عموم داده شد.

[widgetkit id=”178″ name=”abgine”]

قوام السلطنه چه کسی بوده است؟

قوام السلطنه یا همان احمد قوام را می توان به عنوان یکی از با نفوذ‌ترین افراد سیاستمدار در تمام تاریخ ایران دانست. او پس از اتمام سلطنت دوره قاجار توانست قدرت خود را حفظ کند و در دوره پهلوی نیز فردی سیاستمدار قلمداد شود و همه این ها بر گرفته از زیرکی او بود. جالب است بدانید که سه بار در دوران قاجار و دوبار در دوره سلطنت پهلوی توانست به مقام نخست وزیری برسد. همچنین جالب است بدانید که برخی از مردم، از احمد قوام با عنوان چرچیل ایران یاد می کنند.
احمد قوام در مدت زمانی که عمر کرد، 14 بار به عنوان وزیر امور داخلی ایران و 4 بار به عنوان وزیر امور خارجه ایران برگزیده شد و علاوه بر همه این ها، او برای 4 بار وزیر امور مالیه، دو بار وزیر جنگ و یک بار وزیر عدلیه یا همان قویه قضایه بوده است.
از همه این ها می توان نتیجه گرفت که احمد قوام، شخصیتی بسیار با نفوذ و سیاست مدار بوده است که نظر افراد دولت را به خوبی جلب خود کرده است. حتی در زمان وزارت او، قیام 30 تیر سال 1331 اتفاق افتاد، نیرو‌های شوروی از ایران خارج شدند و فرمان مشروطیت نگارش شد.
احمد قوام در اواخر دوران سلطنت حکومت قاجار، که در آن زمان احمد شاه قاجار در راس امور قرار داشت، دستور داد تا در یکی از بهترین نقاط تهران برای او خانه ای بسازند تا در آن زندگی کند و به امور کشوری بپردازد که این خانه همان عمارت قوام السلطنه است که محل واقع شدن موزه آبگینه می باشد.
در نتیجه تاریخ دقیق ساخت موزه آبگینه را می‌ توان به اواخر دوره قاجار نسبت داد. اساسا در سال 1299 شمسی و در اوایل روی کار آمدن دولت پهلوی اول، این ساختمان نیز ساخته شده است.

قوام السلطنه

معماری موزه آبگینه و سفالینه

لازم به ذکر است که معماری این موزه، تلفیقی از هنر ایرانی و اروپایی است. ابتدای ورود به موزه، محیط دلنشین باغ به شما آرامشی عجیب می‌دهد. زمانی که وارد ساختمان می‌ شوید و به گچ ‌بری‌های سقف، ستون‌ها، آینه‌کاری‌ها و در کل معماری داخلی موزه نگاه می‌کنید، متوجه معماری منحصر به فرد این موزه خواهید شد.
ساختمان موزه آبگینه و سفالینه به صورت هشت ضلعی می باشد و معماری آن ترکیبی از معماری ایرانی- باروک می باشد و معماری داخلی این موزه، معماری غربی است و نمای بیرونی آن معماری ایرانی می باشد.
همانطور که گفته شد در باغی با مساحت 7000 متر مربع و زیر بنای 1040 متر مربع واقع شده است. طرح های در و پنجره های این موزه که به سبک نفیس هستند، بسیار خوب نگهداری شده اند و یاد آور آثار دوره سلجوقی هستند.
ساختمان موزه، در دو طبقه و 5 تالار ساخته شده است که تالار شماره یک و دو در طبقه اول موزه واقع شده اند و تالار های دیگر در طبقات فوقانی قرار دارند.
در تالار شماره دو که نام آن بلور می باشد، قدیمی ترین شیشه ها و لوله های شیشه ای و سفال ها قرار داده شده است. همچنین تزیینات این بنا شامل منبت کاری چهارچوب درها و پله‌ها است و آجرکاری نما 50 نوع می باشد.
در ساخت خانه زیبا و باشکوه قوام، مصالحی چون آجر، گچ، ملات گل و آهک با نمای آجری به کار رفته است. این خانه شامل سه طبقه است که این سه طبقه شامل زیرزمین یا حوض ‌خانه، همکف، طبقه اول و سرسرا می باشد.
همچنین در طبقه همکف این بنا پلکان‌هایی از جنس چوب و دو طرفه‌ای به شکل دو نعل اسب تودرتو وجود دارد که با الهام از سبک معماری روسی ساخته شده اند و به طبقه دوم این بنای باشکوه و چشم نواز راه دارند.
ایوان ها و ستون هایی که در کنار ورودی عمارت قوام السلطنه وجود دارند، از مهم ترین شاخصه های معماری دوران اواخر قاجاریه و پهلوی می باشند.
همچنین بخش سرسرای این موزه زیبا، قبل از استقرار سفارت مصر در این مکان، گنبدی شکل ساخته شده بود و اکنون این سرسرا به شکل مسطح قابل مشاهده می باشد.
همچنین در بخش ظاهری عمارت قوام السلطنه نیز تزئینات زیبا و متنوعی برای معماری به کار رفته است. به طور مثال در راه پله ها، پله و درها منبت کاری انجام شده است و همچنین همانطور که گفته شد در نمای این عمارت و ساختمان حدود 50 مدل آجرکاری با الهام گرفتن از دوره سلجوقی وجود دارند.
همچنین آیینه کاری های طبقه دوم این ساختمان دارای مضمون های مذهبی و انقلابی هستند واین خانه بر پایه آمیزه‌ای از معماری ایرانی و معماری اروپایی ساخته شده‌است.

معماری موزه آبگینه

تالار های موزه آبگینه و سفالینه

همانطور که می دانید، موزه آبگینه دارای بخش های مختلفی از جمله راهروها و تالار ها می باشد. در این موزه زیبا و ارزشمند و محبوب، بیش از 2000 قطعه ی سفالی و شیشه محافظت می شوند که از این 2000 تا، 899 تای آن آبگینه و شیشه هستند و 680 قطعه از جنس سفال و 242 قطعه از جنس بلور و 243 شی دیگر، اشیای نفیس و ارزشمند هستند.
اگر بخواهیم از با ارزش ترین شیشه های موزه آبگینه و سفالینه های تهران یاد کنیم، بدون شک لوله های شیشه ای معروف به سیلندر شیشه را نام خواهیم برد که به هزاره دوم قبل از میلاد بر می گردند و همگی آنها از معبد چغازنبیل که در استان خوزستان واقع شده است به دست آمده اند.
همچنین قدیمی ترین آثار شیشه ای زیوآلات این موزه مربوط به هزاره سوم می باشند واز دیگر آثاری که مربوط به دوره های پیش از تاریخ هستند، می توان شیشه ها و سفالینه هایی که در طبقه اول قرار دارند را نام برد. در این بخش کهن ترین و قدیمی ترین سفالینه های پیکره که مربوط به هزاره ششم هجری قمری هستند برای نمایش به بازدید کنندگان قرار داده شده اند.
سفال‌هایی از دوره ‌های مختلف فرهنگی ایران نیز در تالارهای موزه آبگینه وجود دارند و می ‌توانید از سفالی دست ساز متعلق به دوران اشکانی در طبقه اول،‌ ظروف زرین‌ فام دوران سلجوقی در تالار زرین و لعاب‌های یک‌ رنگ فیروزه تالار لاجورد دیدن فرمایید.
لازم به ذکر است که تمامی اشیای موزه آبگینه و سفالینه های تهران در دو طبقه و پنج تالار به نمایش گذاشته شده اند. در طبقه اول موزه شاهد تالارهای صدف، زرین‌ فام و لاجورد هستیم که در همه این تالار ها اشیا مربوط به دوران اسلامی تا معاصر به نمایش گذاشته شده اند. مابقی تالارها نیز در طبقه دوم قرار دارند. در ادامه قصد آشنایی بیشتر با تالار های موزه آبگینه و سفالینه را داریم.

موزه آبگینه

بخش ورودی

در بخش ورودی موزه و راهرویی که در طبقه اول واقع شده است، می توانید تمامی اشیای شیشه ای که کاربرد تزئینی دارند، ظروف اروپایی و ظروف سفالی که از جنس خاک رس هستند، کوزه های سفالی مجلل و شیک، سرامیک، پیکره های سفالی و همچنین ظروف سفالی که به شکل جانداران مختلف هستند را می توانید مشاهده بفرمایید.
همچنین جالب است بدانید که علاوه بر تمامی اشیای نامبرده، در قسمت ورودی این موزه ابزار و ادوات و انواع مواد و رنگ هایی که از آنها در ساخت شیشه استفاده می شود را می توانید ببینید و اطلاعات کاملی درباره آنها کسب نمایید.

تالار سمعی و بصری

تالار سمعی بصری یکی از تالار های طبقه اول می باشد که در آن حفاری های باستان شناسی را به طور کل متوجه خواهید شد و برایتان توضیح خواهند داد. یکی از داستان هایی که راهنمای این موزه برایتان تعریف خواهد کرد این است که در زمان های قدیم زیور آلات و وسایل افراد را به همراه جسد آنها دفن می کردند، چراکه افراد در گذشته بر این باور بوده اند که در دنیای دیگر، انسان ها دوباره در کالبد انسانی شان قرار خواهند گرفت.
علاوه بر آن در تالار سمعی بصری نمایی از یک قبر پیش از تاریخ وجود دارد که داخل این قبر اسکلتی از یک انسان پیش از تاریخ به نمایش گذاشته شده است و وسایل و زیور آلات این اسکلت به همراهش دفن شده اند و به صورت نمادین قابل مشاهده هستند.

آبگینه

تالار مینا

یکی دیگر از تالار های طبقه اول موزه آبگینه و سفالینه های تهران، تالار مینا می باشد. در لحظه ورود به تالار مینا، آثار های بسیار کهن و باستانی که مربوط به دوره هزاره اول و دوم پیش از میلاد هستند شما را مات و مبهوت خود خواهند کرد.
در تالار مینا می توانید قدیمی ترین اشیای موزه را مشاهده کنید و کاسه های سرامیکی، ظرف سفالی گران قیمت و باشکوه و گلدان های ظروفی که با نقش و نگار حیوانات هستند، همچنین دستبند های زیبا و شیشه ای ومیله های شیشه ای به دست آمده از چغازنبیل هستند در این تالار وجود دارند و شما را مجذوب خود خواهند کرد و ساعت ها شما را به خود خیره می کنند.

تالار بلور

پیشنهاد می شود در گردش و بازدید از تالار های طبقه اول، بازدید از تالار بلور را از دست ندهید. در تالار بلور، می توانید ویترین هایی شیشه ای با طراحی هولاین اتریشی را ببینید و ستون های تخت جمشید و کعبه زرتشت را در ذهن خود تداعی کنید.
در این تالار می توانید انواع ویترین های شیشه ای و تزئینی، کوزه‌های شیشه‌ای، مکعب بزرگ، لوستر شیشه‌ای، کاسه شیشه‌ای و هر آنچه که مربوط به بلور است را تماشا کنید. این بلور های شیشه ای و جذاب، چشمان هر بیننده ای را به تماشای خود فرا می خوانند و با برق زدنشان چشم نوازی می کنند.
به طور کلی می توان گفت که این تالار زیبا و خیره کننده، دربرگیرنده اشیای شیشه‌ای است که در داخل ویترین‌هایی برگرفته از معماری دوره هخامنشیان و نقش رستم در شیراز به نمایش در آمده‌اند.

طبقه دوم موزه آبگینه و سفالینه

پس از بازدید کامل از تالار های طبقه اول، از طریق پله های چوبی که طبقه اول را به طبقه دوم وصل می کنند، وارد طبقه دوم شوید. در هنگام بالا رفتن از پله ها و رسیدن به طبقه دوم، اشیای شیشه ای، سفالینه های کار شده، لعاب های مختلف و جذاب، جام سفالین و گلاب پاش های شیشه ای توجه شما را به سمت خودشان جلب می کنند.

موزه آبگینه و سفالینه

تالار صدف

تالار صدف اولین تالاری است که در طبقه دوم به آن وارد می شوید و این تالار زیبا، شما را از دیدنش شگفت زده خواهد کرد. در تالار صدف، سفال‌هایی با تزئینات و خط‌های کوفی قرار دارند.
دیدنی‌های تالار صدف شامل اشیای سفالین و شیشه‌ای دوران اسلامی است که در دکوراسیون صدفی شکل به نمایش گذاشته شده‌اند.
همچنین در این تالار زیبا و باشکوه، شیشه هایی مربوط به دوره مندایی، بشقاب‌های سرامیکی با طرح‌های حیرت‌آور، لیوان‌های شیشه‌ای، کاسه‌های سفالی و بادکش‌های شیشه‌ای بسیار شفافی قرار دارند که می توانید از تماشای آنها لذت ببرید.

تالار لاجورد

نام تالار لاجورد برگفته از اشیا و ظروف سفالی این تالار است که اکثر آن ها به رنگ لاجوردی هستند. در وسط تالار زیبای لاجوردی میزی به نام هفت رنگ با ظاهری زیبا و لاجوردی قراار دارد که پیشنهاد می شود بازدید از آن را به هیچ عنوان از دست ندهید.
تالار لاجورد شامل دو بخش لاجورد یک و دو است که در آن ها ویترین هایی از فرم خیمه های مغولی و برج مقبره هایی که از همان دوران الهام گرفته شده اند به چشم می خورند. به طور کلی اشیای قابل مشاهده در این تالار تالار شامل آثار سفالین و شیشه ‌ای مربوط به دوران تیموری و ایلخانی تا دوران صفوی و قاجار است . در ادامه به قسمت اول و دوم تالار لاجورد آن ها نگاه عمیق تری می کنیم.

تالار لاجورد قسمت اول

همانطور که گفتیم به علت تعداد بالای اشیا و ظروف سفالی قدیمی، تالار لاجورد به دو قسمت تقسیم شده است که در قسمت اولی این تالار زیبا، مجسمه های حیوانات، قلم مشکی، ظروف‌های تزئینی با لعاب‌های فیروزه‌ای و لاجوردی قابل مشاهده هستند.

تالار لاجورد قسمت دوم

در قسمت دوم تالار لاجورد نیز هم لوح‌های سفالی، آثارهای شیشه‌ای قدیمی مربوط به دوره صفوی و قاجار و کاشی‌های لعاب‌دار لاجوردی به چشم می‌خوردند که رنگ لاجوردی آنها بسیار زیبا و چشم نواز می باشد.

تالار زرین فام

آخرین تالار طبقه دوم که می توانید از آن دیدن فرمایید، تالار زرین فام می باشد. در تالار زرین فام ظروف دوره سلجوقی با تزئین های زیبا و منحصر به فردشان و سفیدی مطلقی که دارند، چشم را می نوازند.
همچنین ظروف و کاسه های سفالین این تالار بسیار زیبا هستند و بازدید از سفال های زیبای زرین فام بسیار دل انگیز است.

سایر بخش های موزه آبگینه و سفالینه

از دیگر قسمت‌های موزه سفالینه، می‌توان به فروشگاه صنایع دستی موزه، زیرزمین، دفتر اداری، کتابخانه و حوض‌خانه اشاره کرد.
• حوض خانه: بخش حوض خانه دارای کاشی کاری های بسیار خاص و منحصر به فرد در اواخر دوره قاجار و سقفی می باشد که با گچ بری های برجسته ای که دارد، انسان را به وجد می آورد. حوض خانه دار طبقه زیر همکف عمارت قوام واقع شده است و در آن گالری موزه قرار دارد.
• کتابخانه‌: کتابخانه موزه آبگینه در طبقه بالایی قرار دارد و این کتابخانه دارای بیش از 4000 جلد کتاب فارسی و انگلیسی ارزشمند در زمینه های باستان‌شناسی، تاریخ، هنر، معماری، صنایع‌دستی و… می باشد.
• ساختمان آموزش: این ساختمان در ضلع شمالی حیاط موزه واقع شده است و طبقه همکف آن به برگزاری کلاس‌های آموزشی اختصاص داده شده است.

موزه آبگینه تهران

گنجینه های موزه آبگینه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در موزه آبگینه و سفالینه، حدود 3000 اثر تاریخی منحصر به فرد وجود دارد که فقط تعداد 730 تای آن ها در معرض دید عموم مردم قرار دارند. پیکره بسیار قدیمی مربوط به دوران قبل میلاد از گنیجنه‌های موزه سفالینه است که جزو آن آثار منحصر به فرد به شمار می رود. همچنین مهره‌های تزئینی شیشه ای هم از قدیمی‌ترین آثارهای این موزه به شمار می‌روند.
برخی دیگر از آثار و گنجینه‌های موزه آبگینه و سفالینه های ایران عبارتند از:
• سیلندر چغازنبیل
• ابزارهای پزشکی بسیار قدیمی
• کوزه با نقش و نگار صلیب
• ظروف و کاسه‌های دو جداره هفت سین
• گردنبندهای نظر قربانی
• سفالینه‌های قدیمی با طرح گیلگمش
• نقاره ‌زن و کاسه‌های دعا
• صفحه‌های گرامافون و تجهیزات صوتی بسیار قدیمی

موزه آبگینه و سفالینه های تهران

چرا به موزه آبگینه برویم؟

دلایل بسیاری وجود دارند که باعث می شوند علاقمند به بازدید از موزه آبگینه شوید، یکی از آن ها این است که موزه آبگینه، یکی از 10 موزه برتر ایران می باشد و هرساله حدود 2 میلیون گردشگر از آن دیدن می کنند.
یکی دیگر از دلایلی که ممکن است شما را مجذوب این موزه کند این است که موزه آبگینه در خیابان سی تیر واقع شده است و ممکن است هنگام رفتن به این خیابان خوشمزه برای صرف غذا، چشمتان به معماری بی نظیر عمارت بیفتد و دلتان بخواهد که از آن دیدن کنید.
همچنین عمارتی که موزه آبگینه در آن واقع شده است، یکی از دیدنی ترین خانه ها یا بهتر است بگوییم عمارت های تهران می باشد و آجر کاری های آن از نمونه های عالی آجر کاری خانه های تاریخی به شمار می رود.
مورد بعدی که به جذابیت های این موزه می افزاید، این است که در موزه آبگینه شما شاهد آثار با ارزشی خواهید بود که همگی آن ها از معبد چغازنبیل کشف شده اند و دارای پیشینه ای بلند و تاریخی هستند که به دوران هزاره دوم و سوم پیش از میلاد باز می گردد.

ساعت بازدید و قیمت بلیط موزه آبگینه

ساعات بازدید از موزه آبگینه و سفالینه، در دو فصل بهار و تابستان از ساعت 9 صبح الی 19 بعد از ظهر می باشد و در فصول پاییز و زمستان ساعت کاری موزه از 8 صبح الی 17 می باشد.
همچنین لازم به ذکر است که این موزه در ایام سوگواری و تعطیلات شهادت ها و همچنین در روزهای دوشنبه تعطیل می باشد.
قیمت بلیط موزه آبگینه و سفالینه برای اتباع ایرانی و خارجی متفاوت می باشد و این هزینه برای اتباع ایرانی مبلغ 2500 تومان و برای بازدید کنندگان خارجی مبلغ 15000 تومان می باشد.
لازم به ذکر است که هزینه ورود به موزه آبگینه برای اعضای انجمن دوست دارای میراث فرهنگی ( فقط در صورت داشتن کارت این انجمن) به صورت کاملا رایگان می باشد.

بهترین زمان برای بازدید از موزه آبگینه

موزه آبگینه و سفالینه های ایران دارای ساختمانی دو طبقه در میان باغی بسیار سرسبز و زیبا می باشد. در واقع می توان گفت وقتی چشم‌ نوازی این بنا تکمیل می ‌شود که در کنار درختان تنومند سرسبز و باغ‌های پر از گل خود باشد.
بنابراین اگر می‌خواهید موزه آبگینه تهران را در بهترین حالت و بهترین زمان ممکن خودش ببینید، بهتر است در فصل بهار به دیدن این شاهکارهنر و معماری ایران بروید.
مانند تمام جاهای دیدنی تهران، این موزه نیز در ایام نوروز بسیار شلوغ است و توریست‌ها و مسافران زیادی از سراسر ایران و جهان برای آشنایی با تاریخ شیشه و سفال دوران قبل از مسیح به تهران سفر می‌کنند.
اگر زیاد اهل شلوغی نیستید و ترجیح می دهید در زمان های خلوت به بازدید از موزه بپردازید و با آن عکس های زیبا و یادگاری بگیرید، پیشنهاد می شود این ایام را برای بازدید از موزه انتخاب نکنید و پس از تعطیلات نوروز و در ماه اردیبهشت یا خرداد برای بازدید موزه آبگینه تهران اقدام کنید.

موزه آبگینه و سفالینه

جاذبه های دیدنی و گدشگری اطراف موزه آبگینه

  • موزه ملی ایران باستان در فاصله 700 متری از موزه ( آدرس موزه ملی ایران باستان: ابتدای خیابان سی‌تیر، خیابان پروفسور رولن)
  • سردر باغ ملی در فاصله حدود یک کیلومتری: سردر باغ ملی تهران یکی از جاذبه های مهم گردشگری تهران به شمار می رود. (آدرس سردر باغ ملی: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، بین کوچه اطلاعات و کشاورزی)
  • آتشکده آدریان در فاصله حدود 300 متری (آدرس آتشکده آدریان: خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، جنب مدرسه فیروز بهرام)
  • کافه نادری در فاصله حدود 400 متری (آدرس کافه نادری تهران: خیابان جمهوری ، بین سی تیر و چهارراه استامبول ، پلاک 524 و 520)

موزه آبگینه تهران کجاست و مسیر دسترسی به آن

موزه آبگینه یکی از جاهای دیدنی تهران است که در منطقه 12 تهران واقع شده است. این موزه زیبا نرسیده به خیابان جمهوری در خیابان معروف سی تیر (قوام السلطنه سابق) و در میان یک باغ قاجاری قرار دارد.
از آنجا که این موزه در خیابان سی تیر واقع شده است، در طول روز دسترسی به این خیابان با خودروی شخصی کمی دشوار است. زیرا خیابان‌های اطراف یعنی خیابان امام خمینی و خیابان جمهوری هر دو در محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد قرار دارند.
همچنین لازم به ذکر است که جای پارک نیز در اطراف موزه به سختی یافت می‌شود. از این رو، پیشنهاد می شود برای دسترسی راحت تر و سریع‌ تر به موزه آبگینه تهران از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و مترو استفاده فرمایید.
در ادامه این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا نحوه دسترسی به موزه را با هرکدام از وسایل نقلیه عمومی برایتان شرح دهیم.

آدرس موزه آبگینه و سفالینه های ایران: خیابان امام خمینی، خ سی تیر، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک 59

شماره تلفن موزه آبگینه و سفالینه: 4و66708153-021

 

دسترسی به موزه آبگینه با مترو

اگر قصد رفتن به موزه آبگینه با مترو را دارید، می بایست خط دو متروی شهری تهران را انتخاب نمایید. در خط دو، سوار خط صادقیه – فرهنگسرا شوید و در ایستگاه مترو حسن آباد پیاده شوید.
پس از پیاده شدن از ایستگاه و ورود به خیابان امام خمینی، برعکس جهت خودروها خیابان را ادامه دهید. پس از طی حدود 200 متر، به خیابان سی تیر خواهید رسید. موزه آبگینه در میان همین خیابان واقع شده است.

دسترسی به موزه آبگینه با اتوبوس

با استفاده از اتوبوس می‌ توان از هر دو مسیر خیابان جمهوری و امام خمینی به این موزه دسترسی پیدا کرد. راحت‌ ترین انتخاب نیز خط ویژه جمهوری – بهارستان است. در این خط باید در ایستگاه حافظ پیاده شوید. پس از کمی پیاده‌روی به خیابان سی تیر خواهید رسید.
از طریق خیابان امام خمینی نیز می‌توانید سوار اتوبوس‌هایی که به مقصد آن‌ها به سمت امام خمینی و یا مبدأ آن‌ها به سمت پارک شهر است استفاده کنید.

راهنما سایت

آدرس

خیابان امام خمینی، خ سی تیر، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک 59

شماره تماس
هزینه بازدید

۲/۵۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 19

یک‌شنبه

9 الی 19

دو‌شنبه

تعطیل

سه‌شنبه

9 الی 19

چهار‌شنبه

9 الی 19

پنج‌شنبه

9 الی 19

جمعه

9 الی 19
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه