قلعه اسجیل چناران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

قلعه اسجیل چناران از جاذبه های تاریخی شهر چناران در استان خراسان رضوی به شمار می آید که قدمت آن به دوره قاجار می رسد و از آن زمان تا کنون در میان این شهر به جا مانده و امروزه به یکی از دیدنی های چناران تبدیل شده است. استان خراسان رضوی که از بزرگترین استان های ایران بوده و شهرهای متعدد و زیادی در آن جای گرفته اند، شهرهای این استان همیشه یکی از گزینه های گردشگری محسوب می شوند و جاذبه های متنوعی را در اختیار بازدید مسافران قرار می دهند. معمولا بناهای تاریخی و آثار باستانی از پرطرفدارترین جاذبه هایی هستند که علاقه مندان به تاریخ را به سمت خود جذب می کنند. اگر شما نیز به بازدید از جاذبه های تاریخی و آشنایی با سرگذشت آن ها علاقه مند هستید، در ادامه این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا با برج قلعه اسجیل چناران که از دوره قاجاریان در روستای اسجیل به یادگار مانده است، بیشتر آشنا شویم.

قلعه اسجیل چناران کجاست و مسیر دسترسی

برج قلعه اسجیل چناران از تاریخی ترین جاذبه های دیدنی چناران بوده که در روستای اسجیل واقع شده و اگر بخواهید به سراغ بازدید از این قلعه تاریخی بروید، بهتر است ابتدا خود را به شهرستان چناران برسانید و سپس مسیر رسیدن به این قلعه را پیش بگیرید برای این منظور وارد جاده قوچان شده و در این جاده به مسیر خود ادامه دهید تا به جاده روستای دولت آباد برسید، وارد این جاده شده و در آن پیش بروید. این جاده به راحتی شما را به برج قلعه اسجیل در روستای اسجیل می رساند.

آدرس قلعه اسجیل چناران: استان خراسان رضوی، شهرستان چناران، بخش گلبهار، دهستان گلمکان، شرق روستای اسجیل

قلعه اسجیل چناران

آشنایی با قلعه اسجیل چناران

معمولا هر یک از شهرها و روستاهای ایران در نقاط مختلفی از خود، جاذبه ای تاریخی و بنایی باستانی را جای داده اند که می توانند اطلاعات زیادی از سرگذشت آن منطقه را در اختیار ما قرار دهند. استان خراسان رضوی بعد از تهران به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین استان های ایران به شمار آمده و شهرهای مختلفی در این استان وجود دارند که از جاذبه های گردشگری متنوعی برخوردارند. چناران از جمله شهرهای تاریخی و پر جاذبه در میان استان خراسان رضوی بوده که یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی این شهر به شمار می آید را در خود جای داده و با نام برج قلعه اسجیل چناران شناخته می شود.

این قلعه تاریخی که در یکی از روستاهای شهر چناران قرار گرفته و با نام روستای اسجیل شناخته می شود، جای گرفته و علاقه مندان به تاریخ به بازدید از آن اقدام می کنند. برج های تاریخی که در میان بسیاری از شهرهای ایران وجود دارند و امروزه برخی از آن ها به صورت کامل مورد تخریب قرار گرفته اند، برخی از برج ها بخش هایی از آن ها به جا مانده و برخی دیگر نیز تقریبا سالم هستند و این مورد نیز به ندرت پیش می آید. قلعه اسجیل چناران که امروزه از جاهای دیدنی چناران محسوب می شود و در شرق روستای اسجیل قرار گرفته، از یک حصار بسیار بلند و برج های مختلفی بوده که از اهالی ساکن در برج محافظت می کردند.

منطقه ای که این برج در آن قرار گرفته به عنوان مرتفع ترین منطقه روستا شناخته می شود و به همین جهت از داخل قلعه به اطراف خود اشراف داشته و به صورتی که از سه سمت این برج می توانستند به دشمن تسلط کافی داشته باشند. تنها یک مسیر به سمت قلعه وجود داشت که دشمن می توانست به سمت قلعه حمله کند. کاربری برج قلعه اسجیل چناران در زمان های گذشته یک دژ نظامی مسکونی بود و همانند بسیاری دیگر از بناهای تاریخی، کاربری خود را از دست داد. همچنین روستای اسجیل نیز جزء مناطق مسکونی به حساب می آمد و قدمت سکونت در آن به حدود هزاره اول پیش از میلاد می رسد.

بر اساس شواهدی که از گذشته این روستا وجود دارند، تاریخ شناسان دریافته اند که سکونت اولیه در این روستا مربوط به تپه نخودک بوده و به مرور زمان که هر چه رو به جلو پیش رفت، منطقه مسکونی این روستا به سمت تپه پیش گنبد رسید و این مورد مربوط به دوره ساسانیان می باشد و مردمان آن زمان محل سکونت خود را به این نقطه تغییر دادند و در نهایت سکونت جدید این روستا به قلعه کهنه رسید. همچنین بر اساس تحقیقاتی که در این منطقه صورت پذیرفته، نشان می دهند که سکونت در قلعه کهنه به اوایل دوره اسلامی می رسد. هر چه زمان رو به جلو پیش رفت، تغییراتی نیز در سکونت اهالی این روستا دیده شد و اهالی ساکن روستا که در این منطقه سکونت داشتند، به سراغ اطراف قلعه کهنه رفتند و در اطراف قلعه سکونت گزیدند.

سکونت اهالی این منطقه در قرن 7 هجری قمری که هم زمان به دوره حکومت تیموریان بود، با جا به جایی مواجه شد و به اطراف اراضی شیخ بهشتی منتقل گردید و مردم به آن سمت روی بردند. جریان تغییر مکان سکونت اهالی ساکن در این روستا باز هم ادامه داشته و در قرن های 8، 10 و 11 هجری قمری که مصادف با دوره سلطنت صفویان و نادر شاه می شد، اهالی روستا به نقطه ای دیگر از روستا مهاجرت کردند. در دوره قاجاریان که امنیت منطقه کاهش یافته بود و اهالی ساکن در این روستا احساس نا امنی می کردند، توسط حکومت قاجاریان برج قلعه احداث گردید و اهالی روستا به قلعه مهاجرت کردند و در آن ساکن شدند.

بعد از این ماجرا، امنیت کشور افزایش یافت و اهالی ساکن در قلعه که امنیت را احساس کردند، از قلعه خارج شدند و در اطراف قلعه و حاشیه رودخانه ای که نزدیک به قلعه وجود داشت، بناهایی را به عنوان خانه برای خود ساختند و در آن ها ساکن شدند. از آنجایی که رودخانه ای زیبا و پر آب از کنار روستای اسجیل عبور کرده، سبب زیبایی و طبیعت چشمنوازی در این روستا شده که یکی از زیباترین روستاهای چناران را پدید آورده است. همچنین این روستا در میان حاشیه شمالی رشته کوه های بینالود واقع شده و به همین جهت از موقعیت جغرافیایی مناسب با آب و هوایی دلپذیر برخوردار می باشد.

بسیاری از نقاط این روستا سرسبز و زیبا بوده و در سفر به این روستا می توانید از طبیعت زیبا و آب و هوای فرح بخش آن بهره مند شوید و علاوه بر این ها، با یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی استان خراسان رضوی آشنا شوید. با تمام این تفاسیر دریافتیم که قلعه اسجیل چناران متعلق به دوره قاجار بوده و در شهرستان چناران، بخش گلبهار، دهستان گلمکان و شرق روستی اسجیل قرار گرفته و با شماره 19741 در تاریخ 28 شهریور ماه سال 1386 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

قلعه اسجیل چناران

بهترین زمان بازدید از قلعه اسجیل چناران

قلعه اسجیل چناران در یکی از زیباترین روستاهای چناران که روستای اسجیل نام دارد، قرار گرفته و به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسبی که در میان دامنه رشته کوه های بینالود واقع شده و سرسبزی و طراوت خاصی را برای این روستا پدید آورده است. اگر قصد دارید از برج قلعه اسجیل چناران که از بناهای تاریخی به جا مانده از دوره قاجار در این روستا می باشد دیدن کنید، بهتر است فصل هایی همچون بهار و پاییز را که هوا مطلوب تر است را برای سفر خود انتخاب نمایید، چرا که در این دو فصل سرما و گرما آنقدر شدید نیست که از گردش خود کلافه شوید. چناران از گردشگری ترین شهرهای استان خراسان رضوی بوده که انواع دیدنی های متفاوت در آن وجود دارند. دره اجنه اخلمد از گردشگری ترین و هیجان انگیزترین جاذبه های گردشگری چناران بوده که گردشگران و طبیعت گردان زیادی را به سمت خود جذب می کند.

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، شهرستان چناران، بخش گلبهار، دهستان گلمکان، شرق روستای اسجیل

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه