جاهای دیدنی چناران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

16 مرداد

قلعه اسجیل چناران

قلعه اسجیل چناران از جاذبه های تاریخی شهر چناران در استان خراسان رضوی به شمار می آید که قدمت آن به دوره قاجار می رسد و از آن زمان تا کنون در میان این شهر به جا مانده […]

9 مرداد

دره اجنه اخلمد

دره اجنه اخلمد همانطور که از نامش پیداست، از مخوف ترین و هیجان انگیزترین جاذبه های دیدنی مشهد در روستای اخلمد است که از بهترین جاذبه ها برای افراد ماجراجو به شمار می آید. جاذبه های راز آلود […]

8 مرداد

پیست اسکی شیرباد

پیست اسکی شیرباد از هیجان انگیزترین جاذبه های تفریحی مشهد است که بهترین فرصت را برای اهالی این شهر فراهم ساخته تا علاقه مندان به ورزش و تفریح اسکی، بتوانند به سراغ آن بروند و روز هیجان انگیز […]

یکی از بهترین مناطقی که در خراسان رضوی می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید، چناران می باشد که مرکز شهرسان چناران است. این منطقه تقریبا 50 کیلومتر با مشهد فاصله دارد و به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری مختلف درون خود توانسته عده زیادی از افراد را جذب نماید. علاوه بر جاذبه های طبیعی جاهای تاریخی متعددی نیز در این ناحیه موجود بوده که بهتر است در مراجعه به آن از آن ها دیدن نمایید. در این مقاله به سراغ معرفی جاهای دیدنی چناران رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن ها به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آبشار اخلمد

یکی از زیبا ترین جاذبه های چناران که در منطقه اخلمد واقع شده، آبشار آن می باشد. این آبشار که در 2 کیلومتری روستایی به همین نام قرار گرفته، عده زیادی را به خصوص از میان مسافران به خود جذب می کند. روستای اخلمد به عنوان یکی از بهترین مناطق اطراف مشهد از نظر آب و هوا شناخته می شود و به همین دلیل به خصوص در تابستان میزبان مسافران و هم چنین اهالی مشهد قرار می گیرد.

شما در این روستا می توانید علاوه بر ابشار اخلمد به سراغ قله های بلند برای کوه نوردی یا دره های سر سبز آن بروید و تجربه جالبی داشته باشید. جالب است بدانید که قدمت این روستا به زمان قاجاریه بر می گردد و یکی از قدیمی ترین مناطق خراسان رضوی به شمار می آید. آبشار اخلمد یکی از چند آبشار روستا می باشد که از باقی موارد شهرت بیشتری دارد و بهتر است تماشای آن را از دست ندهید.

این آبشار از به هم پیوستن چندین آبشار تشکیل شده و ارتفاع آن ها تقریبا 80 متر می باشد. در دره اخلمد 7 آبشار قرار دارد که بهترین نقطه دیدنی در این منطقه به حساب می آید. در طول فصل زمستان چهار آبشار از این تعداد یخ زده ولی سه آبشار دیگر هم چنان جریان دارند. اگر بخواهید برای تماشای آبشار اخلمد اقدام کنید باید در حدود دو کیلومتر تا رسیدن به آن پیاده  روی داشته باشید.

بنابراین بهتر است زمانی را برای رفتن به این جاذبه انتخاب کنید که هوا روشن باشد و کفش مناسب نیز داشته باشید. یکی از مواردی که درباره تمامی این آبشار ها می توان به آن اشاره کرد این است که دمای آب آن ها پایین بوده و به همین دلیل آب و هوای اطراف آن ها نیز دلپذیر و معتدل می باشد. اگر به روستای اخلمد رفتید از تماشای این آبشار ها غافل نشوید تا تجربه ای خوب داشته باشید.

آدرس آبشار اخلمد: خراسان رضوی، شمال غربی مشهد، شهرستان چناران، روستای اخلمد

آبشار اخلمد

پیست اسکی شیرباد

یکی از بهترین مناطقی که شما می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید و تجربه ای متفاوت داشته باشید پیست اسکی شیرباد می باشد. برای دسترسی به این پیست می توانید با ورود به جاده مشهد-چناران به آسانی به آن دست یابید. پیست اسکی شیرباد در 37 کیلومتری مشهد واقع شده و وسعت آن به 500 هکتار می رسد. این پیست در سال 1388 به بهره برداری رسید و بودجه ای که برای تاسیس آن اختصاص یافت بالغ بر 4 میلیارد تومان بود که به مدت دو سال نیز تا اتمام پروژه به طول انجامید. مسیر پیست 1200 متر بوده و دارای سه بخش متفاوت برای اسکی بازان می شود:

مسیر اسکی بازان مبتدی

مسیر اسکی بازان حرفه ای

مسیر اسکی بازان متوسط

شما با توجه به میزان مهارت خود می توانید در یکی از این مسیر ها برای اسکی اقدام نمایید. یکی از امکانات خوب در پیست اسکی شیرباد، وجود تله اسکی به طول 900 متر می باشد که با استفاده از ان می توانید تا ارتفاعات بسیار بالا بروید. هم چنین امکانات دیگری مثل رستوران، کافی شاپ، سوئیت های مختلف برای اقامت، تجهیزات اسکی، کلاس های آموزشی و… نیز در منطقه پیست وجود دارد که از هر کدام که تمایل داشته باشید می توانید استفاده کنید.

اگر تمایل دارید برای استفاده از این پیست اقدام کنید بهتر است زمانی را انتخاب نمایید که بتوانید تجربه بهتری داشته باشید. از بهترین اوقات سال که بهتر است به این پیست مراجعه کنید، از آذر تا اوایل فروردین می باشد. هم چنین بهتر است قبل از مراجعه به پیست حتما اقدام به خرید بلیط از سایت های معتبر داشته باشید و لازم به ذکر است که برای استفاده از هر کدام از امکانات گفته شده می بایست هزینه جدا پرداخت نمایید بنابراین این مورد را قبل از مراجعه به این جاذبه در نظر بگیرید.

آدرس پیست اسکی شیرباد: خراسان رضوی، جاده چناران-مشهد، دور برگردان گلمکان، انتهای دره دولت آباد

شماره تماس پیست اسکی شیرباد: 36656330-051

پیست اسکی شیرباد

مسجد جامع چناران

یکی از جاذبه های تاریخی در منطقه چناران که می توانید در مراجعه به این ناحیه از آن دیدن کنید، مسجد جامع می باشد. این مسجد را که با نام مسجد جامع رادکان نیز می شناسند قدمتی بالا داشته و به زمان تیموریان بر می گردد. برای رسیدن به این مسجد که در شمال غربی منطقه چناران قرار گرفته باید خود را به حاشیه خیابان اصلی در روستای رادکان برسانید. مسجد جامع چناران دارای یک شبستان ستون دار بوده که در یک محوطه مستطیل شکل قرار گرفته است.

وسعت این مسجد به 3300 متر مربع می رسد و دارای 12 ستون در کنار 12 نیمه ستون نیز می باشد. در قسمت جنوب غربی می توانید یک محراب ساده را ببینید که در ردیف میانی فضای آن واقع شده است. این اثر تاریخی سرانجام در سال 1381 با شماره 6658 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسمی رسید. اگر به چناران سفر کردید بهتر است از این جاذبه نیز دیدن نمایید.

آدرس مسجد جامع چناران: خراسان رضوی، چناران، حاشیه خیابان اصلی روستای رادکان

آبشار آبقد

یکی دیگر از جاذبه هایی که در منطقه چناران می توانید برای مشاهده آن و لذت بردن از لحظات خود اقدام کنید، آبشار آبقد می باشد. این آبشار که در روستایی ییلاقی با همین نام قرار گرفته، توانسته افراد مختلفی را به سمت خود بکشاند. اگر به این جاذبه سری بزنید شاهد صحنه ای زیبا از این آبشار خواهید بود که البته باید عنوان کرد تمامی آبشار های ایران و جهان زیبایی مخصوص به خود را داشته و هر کدام می توانند تجربه ای دلپذیر باشند.

این آبشار از دو بخش “آب” و “قد” تشکیل شده که به دلیل زیاد بودن آب در این آبشار بوده است و بخش قد نیز اشاره به قد انسان به معنای فراوانی نعمت دارد. لازم به ذکر است که دره های موجود در این منطقه بسیار مناسب برای صخره نوردی می باشد که به همین دلیل افراد ماهر در این زمینه معمولا از مشهد راهی می شوند. فاصله آبشار آبقد تا مشهد نیز تقریبا 70 کیلومتر بوده و اهالی مشهد می توانند برای آخر هفته خود را به آسانی به این منطقه برسانند.

شما نیز در سفر به چناران بهتر است حتما سری به آبشار آبقد بزنید و از مناظر اطراف آن نیز لذت ببرید. یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که شما نمی توانید تا پای آبشار با خودرو بروید و باید تقریبا یک مسافت 25 دقیقه ای را پیاده روی داشته باشید. بنابراین بهتر است قبل از مراجعه به آبشار این مورد را در نظر داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

آدرس آبشار آبقد: خراسان رضوی، چناران، 70 کیلومتری مشهد، روستای آبقد

آبشار آبقد

دره اجنه

یکی از مناطقی که در سفر به چناران می توانید به آن مراجعه کنید، دره اجنه اخلمد می باشد. این دره نیازمند یک سری تجهیزات نیز می باشد و شما بدون داشتن این تجهیزات بهتر است فکر مراجعه به آن را از سر بیرون کنید چون ممکن است اتفاقات بدی رخ دهد. این دره در روستای جن ها واقع شده که یکی از نقاط ترسناک در ایران به حساب می آید. البته شاید نباید ین منطقه را به عنوان یک جاذبه در نظر گرفت اما امروزه عده زیادی از افراد به دنبال جایی هستند که بتوانند هیجان را تجربه نمایند.

یکی از مواردی که درباره این دره می توان به آن اشاره کرد این است که ارتفاع آن از سطح دریا 1440 کیلومتر بوده و همین موضوع نیز سبب شده تا آب و هوایی متفاوت از باقی جاذبه ها را تجربه نمایید. البته باید عنوان کرد که ترسناک بودن این منطقه تنها از جانب مردم ساکن در روستا روایت شده و هیچ مستندی دال بر حوادث غیر مترقبه در این منطقه نبوده است. یکی از مواردی که در سفر به این منطقه باید به آن اشاره کرد این است که بهتر است ماه های گرم سال را برای مراجعه به دره اجنه انتخاب نکنید چرا که از میزان آب آبشار ها و رودها کم شده و نمی توانید زیبایی آن را به طور کامل مشاهده نمایید.

شما بهترین بخشی که در این جاذبه می توانید مشاهده نمایید، صخره های سر به فلک کشیده و البته عجیب در کنار کوه های با صلابت می باشد. بهتر است تصویر برداری را فراموش نکنید چرا که می توانید قاب های زیبایی را ثبت نمایید.

آدرس دره اجنه: خراسان رضوی، شهرستان چناران، روستای اخلمد، 70 کیلومتری مشهد

دره اجنه

قلعه اسجیل

یکی دیگر از جاهای دیدنی چناران به نام قلعه اسجیل شناخته می شود که قدمت آن به دوران قاجاریه بر می گردد. این قلعه که در سال 1386 در فهرست آثار ملی ثبت شد، در قسمت شرقی روستای اسجیل قرار گرفته است. این روستا خود نیز به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری چناران به حساب می آید چرا که هم آب و هوای خوبی داشته و هم جاهای زیبایی برای تماشا دارد. سابقه سکونت افرد برای اولین بار در این روستا به هزاره اول پیش از میلاد مسیح بر می گردد اما هم اکنون مسئولین توجه خاصی به عنوان یک نقطه گردشگری به آن نداشته و به همین دلیل کمتر شناخته شده می باشد.

روستای اسجیل فاصله کمی با مشهد داشته و به همین دلیل یکی از بهترین مناطق چناران از نظر تفریح در نظر گرفته می شود. اگر به چناران سفر کردید و تمایل داشتید به جاذبه های گردشگری آن مراجعه کنید بهتر است تماشای برج قلعه اسجیل چناران را نیز فراموش نکنید. این جاذبه می تواند یکی از بهترین مناطق از نظر تاریخی باشد چرا که قلعه گفته شده در کشور اهمیت بالایی داشته و نباید تماشای آن را از دست بدهید.

آدرس قلعه اسجیل: خراسان رضوی، شهرستان چناران، جاده قوچان، جاده روستای دولت آباد، روستای اسجیل

روستای بقمچ

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرستان چناران در استان خراسان رضوی، روستای بقمچ می باشد. این روستا نیز به دلیل آب و هوای خوب و دلپذیر خود و هم چنین دارا بودن مناظر و طبیعت زیبا توانسته عده زیادی از مسافران و هم چنین اهالی ساکن در مشهد را جذب نماید. این روستا در قلب هزارمسجد استان قرار گرفته و محصول اصلی آن نیز تنباکو است. این محصول مرغوبیت بالایی دارد و تمامی افراد در خراسان رضوی این تنباکو از روستای بقمچ را می شناسند.

نام روستا در واقع مخففی از واژه باغ میش بوده که دلیل آن نیز به شغل مردم ساکن در روستا بر می گردد. شغل اصلی افراد ساکن در روستا باغداری و دامداری بوده و تنباکو به عنوان محصول اصلی قلمداد می گردد. این روستای ییلاقی به دلیل ظاهر مشابه با روستای ماسوله به روستای ماسوله چناران نیز معروف است. شما در سفر به چناران برای قامت خود می توانید به این روستا رفته و جهت کمپ کردن نیز اقدام نمایید.

مسیر دسترسی به این روستا نیز بدین گونه است که از قسمت شرقی می توانید به مشهد برسید. اگر تمایل داشتید به این روستا سفر کنید بهتر است حداقل یک روز را میهمان مردم خونگرم ساکن در آن باشید و از محصولات آن ها نیز خرید نمایید تا به اقتصادشان کمکی کرده باشید.

آدرس روستای بقمچ: خراسان رضوی، چناران، 35 کیلومتری مرکز چناران

روستای بقمچ