قبرستان خالد نبی

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

قبرستان خالد نبی یکی از عجیب ترین گورستان های ایران در گنبد کاووس می باشد که حتی جزء جاذبه های دیدنی این شهر نیز به حساب می آید. گورستان و زیارتگاه خالد نبی در 90 کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس قرار داشته و بسیاری از گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، این گورستان را نیز در فهرست گردشگری خود قرار داده و از آن نیز دیدن می کنند. گنبد کاووس شهری خوش آب و هوا و مملو از جاذبه های دیدنی و تاریخی در استان گلستان می باشد که گردشگران زیادی آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کره و به آن سفر می کنند تا بتوانند گشت و گذاری در میان دیدنی های این شهر داشته باشند. جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم به معرفی آن بپردازیم، گورستان عجیب غریب به نام قبرستان خالد نبی می باشد که در میان طبیعتی سرسبز و زیبا قرار گرفته که آرامشی به نظیر در آن حکم فرا بوده و به همین جهت، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. این گورستان به همراه زیارتگاه خالد نبی در کنار یکدیگر در طبیعتی سرسبز قرار گرفته اند و طبیعت زیبای بی نظیری اطراف آن ها وجود دارد. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با گورستان خالد نبی که از عجیب ترین گورستان های ایران شناخته می شود، بیشتر آشنا شویم.

قبرستان خالد نبی کجاست و مسیر دسترسی

قبرستان خالد نبی که جزء مجموعه گورستان و امامزاده خالد نبی می باشد، از عجیب ترین دیدنی های کلاله به حساب می آید که در ارتفاعات گنبد کاووس جای گرفته اند و به دلیل قدمت زیاد و طبیعت زیبا، مورد توجه طبیعت گردان قرار گرفته است. منطقه ای که این مجموعه دیدنی را در خود جای داده، به نام تانگری داغ شناخته می شود که حدود 700 متر ارتفاع از سطح دریا داشته و به همین جهت، چشم انداز زیبایی از مناطق اطراف را در اختیار گردشگران قرار می دهد. اگر قصد دارید از این منطقه دیدن کنید، پیش از هر چه بهتر است بدانید که این منطقه دارای مسیر دسترسی دشواری بوده و به عنوان منطقه ای دور افتاده شناخته می شود و همین موضوع دلیلی بر زیبایی و بکر بودن منطقه می باشد.

اگر قصد دارید از این مجموعه دیدن کنید و به دنبال مسیر دسترسی به آن هستید، بایستی ابتدا خود را به گرگان برسانید و سپس مسیر خود را به سمت جاده گرگان – بجنورد ادامه دهید و در طول این مسیر، آزادشهر و مینو دشت را پشت سر بگذارید تا به گالیکش برسید. بعد از آن که به گالیکش رسیدید، مسیری کوتاه را پیش بروید تا یک دو راهی را مقابل خود مشاهده کنید و مسیر سمت چپ را انتخاب کنید تا از جاده گرگان – بجنورد خارج شده و به سمت کلاله مسیر خود را ادامه دهید. بعد از رسیدن به کلاله، مسیر خود را به سمت رسیدن به مراوه تپه ادامه دهید تا یک تابلوی راهنما را در ابتدای جاده فرعی مشاهده نمایید. وارد جاده فرعی شده و به مسیر خود ادامه دهید تا به قبرستان خالد نبی دسترسی پیدا کنید.

آدرس قبرستان خالد نبی: استان گلستان، شهر کلاله، 60 کیلومتری شمال کلاله

قبرستان خالد نبی

آشنایی با قبرستان خالد نبی

شهرهای شمالی ایران از طبیعتی سرسبز و بی نظیر برخوردارند که هر یک از آن ها به دلیل برخورداری از طبیعت زیبا و آب و هوای دل انگیز، هر ساله به عنوان مقصد گردشگری هزاران گردشگر قرار می گیرد و به آن سفر می کنند. گنبد کاووس که یکی از معروف ترین شهرهای استان گلستان به شمار می رود، از طبیعتی سرسبز و زیبا برخوردار بوده که جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوعی را در خود جای داده و از همین رو گردشگران زیادی به آن سفر می کنند.

این شهر نیز به نوبه خود توانسته توجه بسیاری از طبیعت دوستان را به خود جلب نماید و انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری را در طبیعت خود جای دهد. جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم به آشنایی با آن بپردازیم، قبرستانی عجیب و غریب به نام قبرستان خالد نبی می باشد که در میان طبیعتی سرسبز و آرامش بخش جای گرفته و گردشگران زیادی به بازدید از آن اقدام می کنند. شاید تصور کنید که گورستان چه جاذبه تماشایی و گردشگری می تواند داشته باشد و تنها تصوری که از گورستان داشته باشید، یک محل دلگیر و خوفناک باشد.

اما گورستان خالد نبی با بسیاری از گورستان هایی که تا کنون دیده ایم فرق داشته و فضای آن بر خلاف بسیاری دیگر از قبرستان ها، آرامش بخش و زیباست. این گورستان به همراه یک زیارتگاه به نام زیارتگاه خالد نبی در میان طبیعتی سرسبز و باصفا جای گرفته اند که آرامشی عجیب در آن حکم فرما بوده و زیارتگاه بر فراز کوهی به نام کوه گوگجه داغ واقع شده و چشم اندازی بی نظیر و تماشایی را برای این منطقه پدید آورده است. یکی از مهمترین ویژگی های این گورستان، قرار گیری آن در ارتفاعات می باشد که منظره و چشم انداز زیبا و چشمنوازی را برای این منطقه پدید آورده و زمانی که در ارتفاعات آن قرار داشته باشید می توانید مناظر زیبایی از اطراف خود را نظاره گر باشید.

خالد نبی را می توان به عنوان مجموعه ای قلمداد کرد که شامل قبرستان خالد نبی، زیارتگاه خالد نبی و آرامگاه چوپان آتای می باشد. جالب ترین نکته ای که در رابطه با گورستان خالد نبی وجود دارد، اشکال مختلف سنگ قبرهای آن است که دارای اشکال عجیب و غریب هستند. بسیاری از گردشگرانی که به بازدید از جاذبه های عجیب و غریب علاقه مند هستند، بازدید از قبرستان خالد نبی را در لیست گردشگری خود قرار داده و به سراغ آن می روند. حتی اگر جزء آن دسته از افرادی باشید که از رفتن به قبرستان ها احساس ناراحتی می کنید، می توانید به مراجعه به قبرستان خالد نبی، از طبیعتی زیبای اطراف آن لذت برده و تمام تصورات بدی که در ذهن راجع به آن داشته اید را حذف کنید.

موقعیت جغرافیایی قبرستان خالد نبی

همانطور که گفته شد، قبرستان خالد نبی در منطقه ای زیبا از طبیعت استان گلستان در فاصله 90 کیلومتری از شمال شرق گنبد کاووس، 55 کیلومتری از شمال شرق کلاله و 6 کیلومتری روستای گچی سو بر فراز قله ای سرسبز و زیبا به نام کوه گوگجه داغ قرار گرفته است. این منطقه در ارتفاع 700 متری از سطح دریا قرار داشته و به همین جهت دارای چشم اندازی زیبا و حیرت انگیز به ماطق اطراف می باشد و آب و هوایی دل انگیز در منطقه حکم فرماست. مردمان محلی، این قله را با نام قله قدرت یا تانگری داغ می شناسند. قبرستان خالد نبی که جزء مجموعه خالد نبی بر روی قله کوه گوگجه داغ قرار گرفته، از شمال و غرب خود به هزار دره، از شرق به کوه های بابا شملک مراوه تپه و از جنوب نیز به دره پنج شیر محدود می گردد. منطقه ای که گورستان خالد نبی را در خود جای داده، منطقه ای دور از شهرستان گنبد کاووس بوده و دسترسی به آن دشوار می باشد.

قبرستان خالد نبی

تاریخچه قبرستان خالد نبی

قبرستان خالد نبی علاوه بر آن که جزء جاذبه های دیدنی گنبد کاووس به شمار بیاید، به دلیل برخورداری از قدمت زیاد از جاذبه های تاریخی این شهر نیز به حساب می آید؛ چرا که این گورستان دارای قدمتی متعلق به دوران پارینه سنگی بوده و به همین جهت دارای اهمیت زیادی می باشد. این قبرستان علاوه بر آن که تنها یک گورستان باشد، تعدادی بقعه در آن قرار دارند که شامل بقعه خالد نبی، عالم بابا و چوپان عطا می شوند و یک مجموعه تاریخی به نام مجموعه خالد نبی را در این شهر تشکیل داده اند. از آنجایی که این قبرستان در ارتفاعات منطقه کوهستانی قرار گرفته، دارای مسیر دسترسی دشواری می باشد. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، احتمال می رود برای اولین بار نام این منطقه در کتاب یک مسافرت زمستانی از استانبول به تهران، نوشته جیمز بیلی فریزر که در سال 1813 میلادی به چاپ رسیده، دیده می شود.

خالد نبی کیست؟

خالد نبی که نام آن را بر این منطقه گذاشته اند، مبلغ دین مسیح بوده که مردمان ترکمنان نام او را به صورت حالت نبی می نامیدند. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده اند، برخی از محققین به این نتیجه رسیده اند که 84 سال قبل از میلاد پیامبر و آخرین پیامبر پیش از نبی اکرم (ص) چشم به جهان گشوده است. برخی دیگر از منابع نیز فاصله زمانی میان ظهور خالد نبی و تولد پیامبر اکرم (ص) را حدود 40 سال ذکر کرده اند.

بر اساس روایت هایی که در کتاب ناسخ التواریخ وجود دارد، پس از 6.123 سال بعد از به دنیا آمدن حضرت آدم، خالد بن سنان در سال 530 میلادی به نبوت رسید. خالد بن سنان از قبیله بنی عبس بغیض بود و محل زندگی وی در سرزمین عدن در یمن بود و رسالتش تبلغ دین بود و به همین جهت به نقاط مختلفی سفر می کرد و مردم را به روی آوردن به دین مسیحیت دعوت می کرد. آن دوره، مردم ایران پیرو دین زرتشت بودند و خسرو انوشیروان دادگر در ایران حکومت می کرد.

رمز و راز قبرستان خالد نبی

آرامگاه خالد نبی در منطقه ای بر فراز قله کوه گوگجه قرار داشته که اطراف آن را طبیعتی سرسبز فرا گرفته که همین امر سبب گردیده به منطقه ای گردشگری تبدیل شود و گردشگران زیادی برای زیارت و سیاحت به آن مراجعه کنند. کمی آن طرف تر از محل آرامگاه، طبیعتی سرسبز و تپه ای وجود دارد که تندیس های سنگی متعددی با اشکال گوناگون در آن وجود دارند که به عنوان قبرستان خالد نبی شناخته می شوند. وجود این تندیس ها که از اشکال گوناگون و مختلفی برخوردار بوده، اصلی ترین موضوع شهرت و شناخته شدن این منطقه شده اند.

طبق تحقیقات بسیاری که در این منطقه انجام شد، قدمت قبرستان خالد نبی را متعلق به هزاران سال پیش دانسته و قدیمی ترین قبرستان هایی است که می توان در ایران پیدا کرد. در پی تحقیقاتی که در این گورستان صورت پذیرفت نیز تعداد سنگ قبرهای آن را 600 سنگ گزارش کردند. بر اساس تحقیقات مختلف و گسترده ای که در این منطقه در بازه های زمانی مختلفی صورت پذیرفتند، اطلاعات گوناگونی به دست آمدند. در پی این تحقیقات و مطالعات، محققان به نتایج مختلفی رسیده اند که برخی بر این عقیده هستند تندیس های بزرگی که بر روی سنگ قبرها وجود دارند، نماد مردانی بوده که کلاه بر سر می گذاشتند و شال به کمر می بستند و همچنین تندیس های کوچکتری که بر روی دیگر سنگ قبرهای گورستان خالد نبی گنبد کاووس وجود داشتند نیز شکل بانوان بودند.

محققان دیگری هم بر این عقیده اند که برخی از سنگ قبرهای این گورستان به صلیب شباهت دارند. عده دیگری هم از نظریه پردازان تندیس های بزرگ را به اندام جنسی مردانه و تندیس های کوچک را به اندام جنسی زنانه و سینه و سینه بند آن ها شباهت داده اند که تندیس های بزرگ نشان دهنده سنگ قبری است که مرد زیر آن دفن بوده و تندیس های کوچک نیز نشان دهنده سنگ قبری است که زیر آن زن دفن شده است. نکته ای که در این تندیس ها وجود دارد این است که هر چه ارتفاع آن ها بیشتر باشد، نشان از جایگاه اجتماعی شخص دفن شده زیر آن می باشد. همچنین ارتفاع این تندیس ها حدود 1 تا 4 متر می باشد.

برخی از محققان نظریه های قبلی را رد کرده و تندیس های کوتاه را به شاخ و سر قوچ شبیه می دانند که نشان دهنده قدرت بوده اند. همانطور که گفته شد، هر نظریه پرداز، عقیده و نظر خود را ارائه داده و هیچ یک از آن ها با هم توافق نداشته و تنها موضوعی که در میان آن ها یکی بوده و بر سر آن اتفاق نظر داشته اند این بوده که این تندیس ها به عنوان سنگ مزار برای هر قبر در این قبرستان محسوب می شده اند. متأسفانه قدمت هیج یک از سنگ قبرها به صورت دقیق مشخص نشده و مشخص نیست که از چه دوره ای از تاریخ به جا مانده اند. یکی از مهمترین ویژگی های این منطقه، دسترسی دشوار آن می باشد که سبب شده تقریبا همه این سنگ قبرها تا کنون سالم باقی بمانند.

اما در پی تحقیقات زیادی که در این منطقه انجام شدند، احتمال می رود قدمت این گورستان تاریخی به دوران قاجاریان تعلق داشته باشد. در مقابل نیز برخی دیگر قدمت این قبرستان را به دوره سلجوقیان نسبت داده اند؛ چرا که در زمان سلجوقیان این مدل قبرها رایج بوده و به همین جهت می توان قدمت آن را به دوران سلجوقیان نسبت داد. امروزه با گذشت سال های زیاد از قدمت این قبرستان، تنها موضوعی که توانسته توجه گردشگران را به خود جلب نماید، طبیعت و آب و هوای مطلوب آن است که سبب شده گردشگران زیادی به سراغ آن بروند و علاوه بر گردش در میان طبیعت سرسبز این منطقه، به سراغ امامزاده خالد نبی و قبرستان نزدیک آن نیز بروند و از آن نیز دیدن کنند.

قبرستان خالد نبی

آسیب های وارد شده به گورستان خالد نبی

قبرستان خالد نبی نیز همانند بسیاری دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری که از زمان های گذشته در ایران به جا مانده اند، آسیب های مختلفی به آن وارد آمده اند. این گورستان که در طبیعتی زیبا و چشمنواز قرار گرفته، دور از دسترس بوده و مسیر دسترسی به آن نسبتا دشوار می باشد و دور بودن و دسترسی سخت و دشوار آن سبب شده آسیب های کمتری نسبت به دیگر جاذبه های طبیعی و تاریخی به آن وارد شوند. اما این قبرستان نیز همانند بسیاری دیگر از جاذبه ها از گزند و آسیب های طبیعی و انسانی در اما نبوده و ویرانی هایی همچون شکسته شدن سنگ قبرها را در پی داشته است. آخرین آسیبی که به طبیعت این جاذبه تاریخی وارد شده، آتشسوزی در محوطه گورستان می باشد که مربوط به تاریخ 16 شهریور سال 1396 بوده و مساحتی حدود 3 هکتار از این قبرستان مورد آتشسوزی قرار گرفت.

این آتشسوزی باعث آسیب رسیدن به بسیاری از تندیس های قبرستان شد و بخش هایی از طبیعت سرسبز این منطقه جایش را به سیاهی داد. بر اساس گزارش های زیادی که از این اتفاق به دست رسیده، دریافتیم که این آتش توسط بسیاری از اهالی و ساکنان این منطقه خاموش شد. اما همچنان دلیل این آتشسوزی مشخص نشده است. در پی حوادث و اتفاقات آسیب زایی که به این منطقه وارد شدند، موضوع مهم این است که این جاذبه به عنوان سرمایه ملی کشور تلقی شده و بایستی به بهترین شکل از آن ها مراقبت شود تا برای آیندگان نیز باقی بمانند.

این قبرستان به دلیل قرار داشتن در میان طبیعتی سرسبز و زیبا، توجه بسیاری از طبیعت دوستان را به خود جلب نموده و اغلب گردشگرانی که به دنبال جاذبه های طبیعی کمتر شناخته شده و بکر هستند، به سمت این مجموعه تاریخی و طبیعی می روند. پس اگر روزی به سراغ این طبیعت زیبا در شهر گنبد کاووس رفتید، مراقب طبیعت این منطقه باشید؛ چرا که این جاذبه های تاریخی و طبیعی به عنوان سرمایه های ملی ایران به شمار می آیند.

جاهای دیدنی خالد نبی

شهرهای شمالی مملو از جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوع و زیبایی بوده که هر کدام از آن ها به نوبه خود دارای جذابیت های مخصوص به خود می باشند و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کنند. قبرستان خالد نبی که از دیدنی های گنبد کاووس در شمال کشور قرار دارد، به عنوان یک مجموعه گردشگری که شامل زیارتگاه و گورستان بوده، شناخته می شود و به دلیل قدمت زیادی که از آن می گذرد، جزء جاذبه های تاریخی بوده و قدمت آن به 1500 سال گذشته می رسد. در ادامه به آشنایی با جاهای دیدنی خالد نبی می پردازیم.

قبرستان خالد نبی

زیارتگاه خالد نبی

همانطور که اشاره شد، این مجموعه دارای زیارتگاه و قبرستانی است که اصلی ترین دلیل شهرت آن قدمت زیاد و طبیعت زیبای آن می باشد. این زیارتگاه بر روی قله کوه قرار داشته و با مراجعه به آن می توانید از چشم انداز زیبای آن لذت ببرید و اطراف خود را نظاره گر باشید. زیارتگاه خالد نبی بنای کوچکی است که یک درب ورودی هلالی شکل برای آن قرار داده شده و در دو طرف بنا نیز دو پنجره وجود دارند که از جنس فلز بوده و فاقد هر گونه تزئیناتی می باشد. بر اساس تحقیقات تاریخی که در این جاذبه انجام شده، احتمال می رود که پنجره های فلزی که در حال حاضر در این بنا وجود دارند، به جای پنجره های قدیمی آن قرار داده شده اند. گنبد سبز رنگ کوچکی بر روی سقف بنا قرار داده شده و این آرامگاه تقریبا فاقد تزئینات بوده و بسیار ساده می باشد.

مقبره ای که داخل این امامزاده وجود دارد، بسیار ساده بوده و به صورت قبرهای پشته ای می باشد که ارتفاع آن به حدود 1.5 متر می رسد. دو ستون فلزی نیز برای نگهداری سقف آرامگاه در نظر گرفته شده اند. سنگ های کوچک و طبیعی زیبایی که از جنس سنگ های رودخانه ای هستند، بر روی یکی از طاقچه های پنجره بقعه قرار داشته و توسط هیئت امنای امامزاده و زائرین جمع آوری شده اند. حتی هیچ کتیبه ای در این آرامگاه وجود نداشته و معماری آن نیز به سبک معماری دوران ساسانیان می باشد. چندین سنگ گرد و کروی شکل بر روی طاقچه یکی از پنجره های امامزاده وجود دارند که بر اساس روایات، آن ها را از پای سنگ مزارها جمع آوری نموده اند.

ترکمن ها نیز معتقدند که در زمان های گذشته این منطقه جالیز هندوانه بوده که در پی نفرین خالد نبی، تمام آن ها به سنگ تبدیل شده اند و این سنگ ها که امروزه می بینیم، باقی مانده ای از همان هندوانه های نفرین شده هستند. علاوه بر امامزاده خالد نبی، دو بقعه دیگر در محوطه اطراف گورستان وجود دارند. همچنین وجود این قبرستان با تندیس های مختلف در طبیعت سرسبز، سبب حیرت انگیزتر شدن این منطقه گردیده است. هنگامی که به سراغ امامزاده خالد بر روی قله کوه بروید، چشم انداز بسیار زیبایی در اطرافتان وجود خواهد داشت و می توانید طبیعت سرسبز اطراف خود را نظاره گر باشید.

قبرستان خالد نبی

بقعه چوپان آتا

زیارتگاه دیگری به نام بقعه چوپان آتا در این منطقه و با فاصله کمی از زیارتگاه خالد نبی قرار دارد که بنایی بسیار ساده و چهار ضلعی می باشد که گنبدی نوک تیز، 6 ضلعی و فلزی بر روی سقف بنای آن قرار داشته و یکی دیگر از دیدنی های خالد نبی به شمار می رود. این بقعه علاوه بر داشتن نمای بیرونی ساده، از فضای داخلی ساده نیز برخوردار بوده و هیچ گونه تزئیناتی برای آن انجام نشده است. قبری که در فضای داخلی بقعه قرار داشته، حتی فاقد سنگ قبر می باشد.

بقعه عالم بابا

بقعه های مختلفی در طبیعت منطقه خالد نبی وجود دارند که امامزاده خالد نبی از معروف ترین آن ها می باشد. اما بقعه های دیگری نیز در اطراف آن با فاصله کمی وجود دارند و بقعه عالم بابا نیز یکی دیگر از آن ها محسوب می شود. بقعه عالم بابا در ساختمانی چهار ضلعی همانند بقعه چوپان آتا قرار داشته و همانند دیگر بقعه ها از سادگی برخوردار می باشد.

در هر ضلع این بنا یک پنجره قرار داشته که پنجره ضلع جنوبی را به درب ورودی تبدیل کرده اند. گنبدی هم شبیه به گنبد بقعه چوپان آتا بر روی این بقعه قرار داشته و همچنین قبری ساده و بدون هیچ آلایشی در میان فضای داخلی بقعه قرار دارد و حتی کتیبه ای هم بر روی آن دیده نمی شود. یک درخت کوچک در مقابل ورودی بقعه عالم بابا قرار دارد که اهالی این منطقه به آن اعتقاد داشته و برای حاجت روایی به آن دخیل می بندند.

چشمه خضر دندان

چشمه آب زیبایی در نزدیکی امامزاده خالد نبی وجود دارد که از دیدنی های این منطقه به شمار رفته و در فصل بهار پرآب می شود و چهره ای زیبا و تماشایی را پدید می آورد. زائرین ترکمن بر این باورند که آب چشمه خضر دندان شفا بخش می باشد.

طبیعت اطراف قبرستان خالد نبی

پیش تر ذکر شد که امامزاده خالد نبی بر فراز قله کوه قرار داشته و اطراف آن نیز تپه های سرسبز و متعددی وجود دارند که منظره بسیار زیبا و خارق العاده را پدید آورده اند. دشت های سرسبز و لاله زارهای نیز طبیعتی چشمنواز را ایجاد کرده که بسیاری طبیعت دوستان و گردشگران را به سمت خود جذب می کنند و اصلی ترین دلیل محبوبیت این منطقه، قرار گرفتن جاذبه تاریخی در میان طبیعتی سرسبز و زیبا می باشد.

قبرستان خالد نبی

باورهای مردم درباره سنگ مزارهای انسان وار

بسیاری از اطلاعاتی که درباره طبیعت و تاریخ این منطقه زیبا در حال حاضر در دست می باشد، از اعتقادات و روایاتی است که از اهالی این منطقه شنیده شده اند. در ادامه این بخش از مطلب می خواهیم با برخی از اعتقادت و باورهای اهالی این منطقه درباره بخش های مختلفی از قبرستان خالد نبی آشنا شویم.

سنگ مزارهای انسان وار

بیشترین موردی که در طبیعت خالد نبی توجه گردشگران را به خود جلب کرده، تندیس هایی هستند که با اشکال گوناگون بر روی سنگ مزارها قرار گرفته اند. در رابطه با این سنگ ها روایت های مختلفی وجود دارند. برخی از اهالی این منطقه سنگ های مختلف روی مزارها را به عنوان پیکره های سنگ شده ای از دشمنان خالد نبی تلقی می کنند که خشم خداوند را در پی داشته و به سنگ هایی تبدیل شده اند.

در مقابل عده ای دیگر از نیز بر این باورند که آن ها از پیروان خالد نبی بوده اند که خداوند برای حفظ جانشان، آن ها را به سنگ تبدیل کرده تا دشمنان به آن ها حمله نکنند. روایت هایی در این باره وجود دارند که خالد بن سنان که از انبیاء الهی شناخته می شد، زمانی که در حال فرار از قوم خورشید و پناه بردن به قله کوه گوگجه داغ بود، به اذن خداوند تبدیل به سنگ شد تا جانش در برابر حمله دشمنان حفظ شود.

درخت نظر کرده

درختچه ای کوچک در مقابل درب ورودی بقعه عالم بابا وجود دارد که اهالی این منطقه آن را درخت نظر کرده می شناسند و زائرین ترکمن بر این باورند که این درخت حاجت می دهد و برای مواردی نظیر زایش زنان سترون و عقیم، فراوانی غلات، افزایش گله و بهبودی زراعت به آن دخیل می بندند. همچنین نخ هایی را به شاخه های آن رو به قبله گره می زنند. در مناطق نزدیک امامزاده ها، درختانی که مردم به آن ها اعتقاد دارند و برای حاجت روایی به آن ها دخیل می بندند شهرهای دیگری از کشور نیز وجود دارند.

سنگ مزارهای شبیه به کله قوچ

در میان قبرستان خالد نبی، سنگ مزارهایی وجود دارند که به کله قوچ شباهت داشته و ترکمن ها قوچ و شاخ قوچ ها را به عنوان نماد قدرت می شناسند. بسیاری از افراد، قوچ ها را به عنوان یک حیوان قدرتمند و اسطوره ای تلقی می کنند و آن ها را نماد باروری دانسته و سبب زایش در گله می شوند. از همین رو بسیاری از سنگ مزارهای این قبرستان را به شکل کله قوچ درآورده اند.

قبرستان خالد نبی

تیرک

یک تیرک چوبی در محوطه اطراف زیارتگاه خالد نبی وجود دارد که آن را به عنوان چوب درمان یا چوب سردرگمی می دانند. این تیرک چوبی از جوب درخت سوور تهیه شده و چشمه خضر دندان نیز در کنار آن قرار دارد. از دیگر اعتقادات و باورهای ترکمن ها می توان به این تیرک اشاره نمود که اگر کسی به دندان درد مبتلا شده و یا می خواهد از دندان درد خود پیشگیری کند، می تواند به سراغ این تیرک چوبی رفته و از آن بالا برود نوک آن را باید گاز بگیرد.

بهترین زمان بازدید از قبرستان خالد نبی

قبرستان خالد نبی که متشکل از مکان مذهبی، جاذبه طبیعی و تاریخی می باشد، از زیباترین و پرآوازه ترین جاذبه های دیدنی گنبد کاووس می باشد که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب نموده است. اگر جزء آن دسته از طبیعت گردانی هستید که فارق از مسیرهای دسترسی دشوار، جاذبه های دیدنی و گردشگری کمتر شناخته شده شما را به سمت خود جذب می کنند و مسیر دشوار آن ها را به جان می خرید تا بتوانید به طبیعت دلخواه خود برسید، می توانید این بار به سمت قبرستان خالد نبی بروید. این جاذبه در منطقه ای دور از دسترس قرار داشته و برای دسترسی به آن بایستی مسیری دور را طی نمایید.

این جاذبه در محلی با ارتفاع بیشتر از مناطق اطراف خود قرار داشته که سبب گردیده تابستان هایی بسیار گرم و زمستان هایی سرد داشته باشد. از همین رو بهتر است فصل هایی نظیر بهار و اوایل پاییز را که هوای منطقه چندان سرد و گرم نیست برای بازدید از این منطقه انتخاب کرده و از گردش در آن لذت ببرید. اما اگر به دنبال بهترین زمان بازدید از قبرستان خالد نبی هستید، می توانید ماه های فروردین و اردیبهشت را انتخاب نمایید. اردیبهشت ماه طبیعت این منطقه پوشیده از مخمل سبز رنگ می شود و تازگی و طراوت را می توان با تمام وجود احساس کرد. اما هر چه به فصل تابستان نزدیک تر می شود، هوا رو به گرما رفته و تا تابستان به گونه ای می شود که حتی غیر قابل تحمل خواهد شد.

جاده خالد نبی

مسیری که برای رسیدن به این جاذبه باید طی کنید با نام جاده خالد نبی شناخته شده و مسافت آن به حدود 6 کیلومتر می رسد و دارای شیب تند می باشد. این جاده به عنوان یکی از صعب العبورترین جاده های شمالی ایران بوده که رانندگی در این جاده در فصل هایی همچون زمستان که بارندگی به صورت برف وجود دارد، دشوار می باشد. اما از حق نگذریم، یکی از زیباترین جاده های ایران بوده و هنگامی که در جاده خالد نبی هستید، محو زیبایی های مناظر اطراف خود خواهید شد.

قبرستان خالد نبی

اقامت در منطقه خالد نبی

منطقه خالد نبی به دلیل برخورداری از طبیعت زیبا و جاذبه های دیدنی و تاریخی، به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی گلستان شناخته شده که طبیعت دوستان زیادی به سمت آن می روند. از همین رو امکانات محدودی نظیر چندین اتاق یا زائرسرا برای استراحت زائرین به همراه چندین آب انبار و سرویس بهداشتی وجود دارند که اقامت را برای گردشگران آسان نموده اند.

شرایط بازدید از قبرستان خالد نبی

از آنجایی که این گورستان با بسیاری از قبرستان های دیگر متفاوت بوده و به عنوان جاذبه ای دیدنی و گردشگری شناخته می شود، شرایط خاصی برای بازدید از آن وجود دارد. برای بازدید از این قبرستان بایستی بلیطی به عنوان ورودی تهیه نمایید. قیمت بلیط ورودی گورستان خالد نبی حدود 3 هزار تومان بوده که به دلیل افزایش قیمت ها ممکن است مبلغ ورودی این جاذبه نیز افزایش یافته باشد. همچنین برای بازدید از این جاذبه می توانید تا ساعت 19 اقدام نمایید. جاذبه تاریخی دیگری به نام برج گنبد کاووس در این شهر وجود دارد که می توانید از آن هم دیدن کنید.

[html_block id=”73523″]

راهنما سایت

آدرس

استان گلستان، شهر کلاله، 60 کیلومتری شمال کلاله

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه