جاهای دیدنی گنبد کاووس

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

13 تیر

بازارچه مرزی اینچه برون

بازارچه مرزی اینچه برون یکی از پرطرفدارترین بازارهای گنبد کاووس بوده که بسیاری از گردشگران در سفر به شهر گنبد کاووس، برای خرید و گردش به سراغ آن می روند. گنبد کاووس از قدیمی ترین و معروف ترین […]

قبرستان خالد نبی

قبرستان خالد نبی یکی از عجیب ترین گورستان های ایران در گنبد کاووس می باشد که حتی جزء جاذبه های دیدنی این شهر نیز به حساب می آید. گورستان و زیارتگاه خالد نبی در 90 کیلومتری شمال شرقی […]

4 خرداد

سد گلستان

یکی از مهم ترین شهر های ایران که می توانید برای مراجعه به آن اقدام نمایید، گنبد کاووس می باشد. این شهر توانسته با دارا بودن دیدنی های طبیعی و تاریخی خود عده زیادی را جذب نماید و […]

3 خرداد

تالاب آلاگل

یکی از بهترین مناطق کشور که می توانید برای مراجعه به آن اقدام نمایید، گنبد کاووس می باشد. این شهر دارای جاذبه های مختلفی است که تماشای آن ها در سفر به این منطقه می تواند تجربه ای […]

30 اردیبهشت

دریاچه مصنوعی گنبد کاووس

یکی از بهترین شهر های استان گلستان که توانسته عده زیادی را در طول سال به خود جذب نماید، گنبد کاووس می باشد. این منطقه به دلیل دارا بودن جاذبه های تاریخی و طبیعی خود بین مردم کشور […]

23 اردیبهشت

برج گنبد قابوس

برج گنبد قابوس که بیشتر با نام برج گنبد کاووس شناخته می شود، مهم ترین و خاص ترین جاذبه دیدنی است که در شهر گنبد کاووس و حتی استان زیبا و سرسبز گلستان می توانید بازدید کنید. افراد […]

19 اردیبهشت

بهترین رستوران های گنبد کاووس

بهترین رستوران های گنبد کاووس تنها جاهایی هستند که در این شهر می توان تجربه طعم فوق العاده غذا های ایرانی و محلی بخصوص غذا های همچون هلی آش، بولارمه، بوروک، ترشی پلا، چکدرمه، باسترمه و غیره را […]

9 اردیبهشت

شهر باستانی جرجان

یکی از بهترین شهر های استان گلستان که توانسته عده زیادی را در طول سال به خود جذب نماید، گنبد کاووس می باشد. این شهر به دلیل وجود انواع جاذبه های طبیعی و تاریخی توانسته به عنوان یک […]

یکی از بهترین شهر های استان گلستان که توانسته در طول سال عده زیادی را به سمت خود جذب نماید، گنبد کاووس می باشد. این شهر به دلیل دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی خود تبدیل به یکی از مناطق گردشگری شده است. در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی گنبد کاووس رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برج گنبد کاووس

از دیگر دیدنی هایی که در این شهر واقع شده و می توانید برای تماشای آن اقدام نمایید، برج گنبد قابوس می باشد. این برج در سده چهارم هجری و در سال 375 ساخته شده و سبک معماری به کار رفته در آن به شیوه رازی می باشد. از ویژگی های مربوط به معماری رازی می توان استفاده از آجر های با کیفیت را عنوان نمود. یکی از مواردی که درباره این برج می توان به آن اشاره کرد ارتفاع 55 متری برج می باشد که در دنیا به عنوان بلند ترین برج آجری شناخته می شود.

برج گنبد کاووس بر روی یک تپه با بلندی 15 متر قرار گرفته و در قسمت شمالی گنبد کاووس واقع شده است. از بخش های مختلف این برج می توان به پای بست، بدنه، گنبد مخروطی، نورگیر، فضای منکعس شدن صدا و قسمت داخلی برج اشاره نمود. در احداث گنبد قابوس به مواردی مثل زیبایی و آراستگی کمتر از استحکام پرداخته شده و به همین دلیل شما با تماشای این برج بیشتر سادگی را خواهید دید و حتی داخل آن نیز تزیینات وجود ندارد.

هم چنین بر روی این سازه می توانید دو سری کتیبه را ببینید که با خط کوفی قرار داده شده اند. جالب است بدانید که یک احتمال وجود دارد که در گذشته از این بنا به عنوان یک رصدخانه استفاده می شده است. البته عنوان می شود که دلیل ساخت این سازه نمایش قدرت پادشاه وقت بوده و نه کاربری دیگری. اگر تمایل داشتید برای تماشای این برج تاریخی اقدام کنید بهتر است قبل از مراجعه اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید تا بازدید بهتری را تجربه نمایید.

آدرس برج گنبد کاووس: گلستان، گنبد کاووس، خیابان امام، بین خیابان قابوس و جمهوری، باغ ملی

ساعت بازدید برج گنبد کاووس: در نیمه اول سال از ساعت 8:30 تا 20 و در نیمه دوم سال از ساعت 8:30 تا 19

شماره تماس برج گنبد کاووس: 33225891-017

برج گنبد کاووستالاب آلاگل

از دیگر دیدنی هایی که کمی با مرکز گنبد کاووس فاصله دارد ولی عده زیادی را به سمت خود جذب کرده، تالاب آلاگل می باشد که یک تالاب بین المللی به حساب می آید. آب تالاب شور بوده و اگر بخواهید برای رفتن به آن اقدام کنید باید به نزدیکی اینچه برون برسید چون درست در کنار این شهر واقع شده است. مساحت این تالاب 25 کیلومتر مربع می باشد و عمق آن نیز به 2.5 متر می رسد. مجموعه تالاب های آلاگل، آلماگل و آجی گل مساحتی معادل 1400 هکتار هستند و تحت نظارت محیط زیست می باشند.

آب تالاب آلاگل از رود هایی به نام های سامان و شورجه تامین می شود که هر دو شور هستند. اگر در فصل مهاجرت پرندگان به این منطقه بروید می توانید انواع فو، فلامینگو، اردک، چنگر، بالکان، غاز و… را تماشا نمایید. منظره ی این تالاب ها به خصوص در زمان طلوع و غروب خورشید بسیار زیبا بوده و بهتر است تصویر برداری از آن را از دست ندهید. اگر عکاس هستید بهتر است در فصل مهاجرت به این ناحیه بروید تا بتوانید از پرندگن زیبا در کنار این تالاب ها عکس های خود را با قاب هایی زیبا ثبت نمایید.

یکی از مواردی که می توان به آن اشاره کرد، نزدیکی تالاب به مرز ترکمنستان می باشد. اگر به این منطقه بروید می توانید با فاصله ای کم برای خرید اجناس مورد نظرتان به بازار اینچه برون نیز مراجعه نمایید. در این تالاب پرورش ماهی هایی مثل ماهی سفید و ماهی کپور رونق بالایی دارد چرا که این ماهی ها شورآبزی هستند.

آدرس تالاب آلاگل: گلستان، 60 کیلومتری گنبد کاووس، شرق جاده آق قلا به اینچه برون

دریاچه مصنوعی گنبد کاووس

یکی از بهترین و زیبا ترین مناطقی که در این شهر می توانید برای تماشای آن اقدام کنید، دریاچه مصنوعی گنبد کاووس می باشد که به عنوان اولین دریاچه استان گلستان معرفی می شود. این دریاچه مساحتی معادل 5 هکتار دارد و 120 هزار متر مکعب گنجایش آب دارد. این دریچه در سال 1384 در ورودی شهر احداث شد و با هدف بهتر کردن هوا به وجود آمد. در حال حاضر ولی به دلیل ورود پساب ها به آن دریاچه مصنوعی تبدیل به یکی از مشکلات زیست محیطی شده است.

اسکله این دریاچه با وجود این موارد هنوز هم یکی از بهترین مکان های شهر برای گذراندن لحظه ها بوده و 85 متر مربع است. به دلیل قرار گرفتن این دریاچه در نزدیکی پارک شادی، تبدیل به یکی از بهترین تفرجگاه ها در این شهر شده است. شاید ایراداتی به این دریاچه در حال حاضر وارد باشد ولی می توانید با مراجعه به آن یکی از دیدنی های گنبد کاووس را تماشا نمایید. لازم به ذکر است در اطراف دریاچه می توان به ورزش کردن، پیاده روی و تصویر برداری پرداخت و در صورت تمایل از قایق ها نیز استفاده کرد.

مسیر دسترسی دریاچه مصنوعی

برای رسیدن به این دریاچه می توانید ابتدا خود را به میدان امام علی برسانید و سپس در جهت جنوب شرقی به سمت پارک شادی حرکت کنید. کمی بعد با رسیدن به صافکاری شمس از دور برگردان برای رفتن به سمت دیگر خیابان بروید و کمی بعد از آن به طرف راست بپیچید. در این مسیر می توانید دریاچه را تماشا کنید که در جلوی شما قرار دارد و برای رسیدن به آن باید به سمت چپ بپیچید. مسافت مسیر گفته شده 1.6 کیلومتر بوده و در حدود 3 دقیقه بدون ترافیک در راه خواهید بود.

دریاچه مصنوعی گنبد کاووسبازار روس ها

از دیگر گزینه های پیش رویتان برای مراجعه در گنبد کاووس می توان به بازار روس ها اشاره کرد که هم یک جای دیدنی بوده و هم برای یک خرید خوب کاربرد دارد. این بازار دارای اجناس ارزان قیمتی می باشد و به همین دلیل می توانید هر چه نیاز داشتید را از آن خریداری کنید ولی نباید انتظار کالا های با کیفیت یا لوکس را داشته باشید چرا که این بازار مناسب خریدی ارزان است.

در این بازار می توانید به خرید موارد مختلفی هم چون پوشاک، کیف و کفش، تنقلات، صنایع دستی، انواع روسری و شال، کالا های تزیینی، محصولات آرایشی و بهداشتی، اکسسوری و… مشغول شوید. اکثر مسافرانی که به این ناحیه سفر می کنند این بازار را برای خرید سوغات انتخاب می کنند تا بتوانند با هزینه ای مناسب اقدام به خرید سوغات نمایند. بهتر است در صورت سفر به این شهر حتما از بازار روس ها گنبد کاووس دیدن کرده و اگر مایل به خرید بودید نیز از آن استفاده نمایید.

آدرس بازار روس ها: گلستان، گنبد کاووس، بلوار شهید صمد اسودی

زیارتگاه خالد نبی

از دیگر جاذبه هایی که در اطراف گنبد کاووس می باشد و می توانید هم برای دیدن طبیعت اطراف آن و هم زیارت قبر وی اقدام کنید، بارگاه خالد بن سنان می باشد که با نام قبرستان خالد نبی نیز شناخته می شود و 82 سال قبل از بعثت رسول فوت شد. البته باید عنوان کرد که زیارتگاه وی در بالای یک کوه به نام گوگجه داغ قرار دارد و رسیدن به آن برای هر کسی مقدور نیست. در رسیدن به قله این کوه که زیارتگاه بر آن واقع شده می توانید منظره ای به یاد ماندنی را تماشا کنید که در اطرافتان قرار دارد و بسیار زیباست.

راه ارتباطی به این زیارتگاه از طریق روستای تمرقره قوزی بوده که در یک راه کوهستانی با ویویی جذاب به آن خواهید رسید. البته این کوه دارای تپه های مختلفی است که اگر از آن بالا بروید می توانید بخش های دیگر آن را نیز تماشا کنید که از بین آن ها می توان به چشمه خضر دندان و گورستان مرموز و تاریخی اشاره نمود. لازم به ذکر است که محوطه این زیارتگاه در سال 1395 به عنوان یک منطقه باستانی به ثبت ملی رسید. اگر به گنبد کاووس سفر کردید بهتر است مراجعه به این منطقه زیبا را نیز از دست ندهید تا بتوانید سفری خاطره انگیز را تجربه نمایید.

آدرس زیارتگاه خالد نبی: گلستان، گنبد کاووس، روستای تمرقره قوزی

زیارتگاه خالد نبیبارگاه امامزاده یحیی بن زید

از دیگر بنا های گنبد کاووس که می توانید برای تماشای آن اقدام کنید، بارگاه امامزاده یحی بن زید می باشد که ساخت آن به زمان صفویه بر می گردد. بسیاری از نویسنگان تاریخ معتقدند که قبر وی در جرجان قدیم بوده و نام آن در زمان حاضر به نام گنبد کاووس خوانده می شود. در اطراف این امامزاده 134 زائرسرا موجود است و صحن این بارگاه بالغ بر 22400 متر مربع می باشد. این امامزاده در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده و در نزدیکی شهر باستانی جرجان قرار گرفته است.

شما می توانید با مراجعه به این منطقه از چندین آثار تاریخی دیدن نمایید و تجربه منحصر به فردی داشته باشید. اگر تمایل داشتید به این امامزاده بروید بهتر است فصول بهار و تابستان را انتخاب کنید تا بتوانید یک بازدید خوب داشته باشید. فراموش نکنید امامزاده یحیی بن زید در اعیاد و محرم و صفر در شلوغ ترین حالت خود می باشد و بهتر است قبل از سفر به این نکته توجه کافی داشته باشید.

مسیر دسترسی بارگاه امامزاده یحیی بن زید

اگر تمایل داشتید برای رفتن به این امامزاده اقدام کنید بهتر است ابتدا خود را به بلوار یحیی بن زید برسانید و سپس در جهت جنوب غربی آن ادامه دهید. در امتداد این بلوار ابتدا به شهر باستانی جرجان خواهید رسید که باید از آن بگذرید و بعد در میدان به سمت خروجی دوم بروید تا در نهایت به مقصدتان که در طرف راست شما واقع شده برسید. مسافت این مسیر با توجه به اینکه در کجای بلوار باشید متفاوت خواهد بود ولی از نزدیکی شهر جرجان تقریبا 300 متر مسیرتان خواهد بود.

شهر تاریخی جرجان

یکی از مناطق تاریخی که در جنوب غربی گنبد کاووس واقع شده، شهر باستانی جرجان می باشد و قدمتی 7000 ساله دارد. درواقع زمان ساخت این شهر به دوران ساسانیان و قبل از ورود اسلام به ایران بر می گردد و به در همان موقع نیز یکی از بهترین و مهم ترین شهر های ایران به شمار می رفت. در گذشته در وسط شهر یک برج با ارتفاع 3 متر بنا شده بود تا کاروانسرا ها بتوانند مسیر را به راحتی بیابند.

این شهر باستانی در طول تاریخ شکوه و اهمیت بالایی داشت ولی در حال حاضر اگر به این منطقه مراجعه کنید تنها یک خرابه خواهید یافت و از ان 1200 هکتار تنها 250 هکتار باقی مانده است. اگر بخواهید از این ناحیه دیدن کنید به زمانی یک روزه نیاز دارید تا بتوانید تمامی نقاط ان را ببینید. اکثر کسانی که به این منطقه مراجعه می کنند برای بازدید از سایر نقاط دیدنی گلستان که در نزدیکی شهر جرجان هستند اقدام می کنند.

قدمت برخی از ظروف و آثار کشف شده در این شهر به دوران سامانی، سلجوقی، خوارزمشاهی و… می رسد و همه این موارد می تواند نشان از اهمیت این شهر در ادوار مختلف تاریخ باشد. این شهر تاریخی سرانجام در سال 1317 با شماره 40 در فهرست آثار ملی ثبت شد تا نامش برای همیشه در تاریخ ایران باقی بماند. بهتر است اگر علاقه مند به آثار باستانی و تاریخی هستید حتما سری به شهر جرجان در گنبد کاووس بزنید تا تجربه ای متفاوت داشته باشید.

آدرس شهر جرجان: گلستان، سه کیلومتری گنبد کاووس

شهر تاریخی جرجاندیوار بزرگ گرگان

یکی دیگر از مهم ترین آثار تاریخی گنبد کاووس، دیوار بزرگ گرگان می باشد که در واقع مربوط به سیستم دفاعی ایران در قدیم می باشد. بعد از دیوار چین این دیوار به عنوان دومین دیوار دنیا در کاربری دفاعی محسوب می شود. حتی باید عنوان کرد که چندین هزار سال قدیمی تر از بیشتر قسمت های دیوار چین می باشد. هم چنین دیوار گرگان سومین دیوار طویل جهان با 200 کیلومتر طول بعد از دیوار چین با 6000 کیلومتر طول و دیوار سمیز آلمان با 548 کیلومتر طول شناخته می شود.

علاوه بر فهرست آثار ملی که در سال 1378 نام این دیوار را در خود جای داده، میراث جهانی یونسکو نیز دیوار بزرگ گرگان را در خود ثبت کرده است. یکی از موارد منفی که می توان راجع به این دیوار عنوان کرد مربوط به دفن شدن بخش زیادی از دیوار به دلیل تغییرات آب و هوایی در زیر خاک می باشد که این موضوع مورد توجه باستان شناسان و نگرانی آن ها نیز شده است.

اولین کاوش برای کشف این دیوار به سال 1275 بر می گردد که توسط فردی به نام دمرگان انجام گرفت. بعد ها در سال 1312 نیز یک باستان شناس فرانسوی بخشی دیگر از دیوار را مورد پژوهش قرار داد و به همگان معرفی نمود. از دیگر نام هایی که برای این دیوار یاد شده می توان به دیوار بزرگ اسکندر، دیوار سرخ و دیوار مار سرخ نیز اشاره نمود. ارتفاع این دیوار بین 6 تا 10 متر است ولی بیشتر قسمت های این دیوار همان شش متر می باشد.

از بخش های مختلف این دیوار می توان به سیستم آبرسانی پیشرفته، خندق، قلعه ها و کوره های آجر پزی آن اشاره نمود که همگی به قدری جالب و پیشرفته هستند که برای کاوشگران همیشه سوال بوده که در آن زمان و در دانش و تکنولوژی کم آن دوران چگونه این سیستم ها تعبیه شده بودند. بهتر است در سفرتان به گنبد کاووس تماشای دیوار گرگان را که در نزدیکی شهر جرجان می باشد از دست ندهید و از این آثار باستانی دیدن کنید چرا که شاید در حال حاضر شکوه دوران گذشته را ندارند ولی تاریخ این سرزمین را تشکیل می دهند.

آدرس دیوار گرگان: گلستان، گنبد کاووس، شمال شهر به طرف کلاله و مراوه تپه

سد گلستان

از دیگر مناطقی که می توانید در سفر به گنبد کاووس از آن دیدن نمایید، سد گلستان می باشد. این سد توانسته منظره ای زیبا خلق کند به گونه ای که به عنوان یک جاذبه شناخته می شود. سد گلستان در 12 کیلومتری از مرکز گنبد کاووس قرار گرفته و بر روی رود گرگان ساخته شده است. این سازه در فهرست آثار ملی به ثبت رسمی رسیده و شاخه اصلی آب آن از ارتفاعات کوه های شرق گلستان سرچشمه می گیرد.

تاریخ دقیق ساخت این سد به طور دقیق معلوم نیست ولی گفته شده که در دوره اشکانیان احداث شده بود. در زمان ساسانیان سد گلستان مورد بازسازی قرار گرفت و در حال حاضر یکی از گزینه های پرورش ماهی نیز به شمار می رود. اطراف این سد مناظر زیبایی وجود دارد که می تواند تجربه ای به یاد ماندنی برایتان به ارمغان آورد. بهتر است در سفر به گنبد کاووس برای تماشای سد گلستان اقدام کنید. لازم به ذکر است که سازه اصلی این سد از نوع خاکی می باشد.

آدرس سد گلستان: گلستان، 12 کیلومتری شمال شرق گنبد کاووس، روستای صوفیان

سد گلستان گنبد کاووسبازارچه مرزی اینچه برون

از دیگر دیدنی های گنبد کاووس که افراد می توانند برای مراجعه به آن اقدام نمایند، بازارچه مرزی اینچه برون می باشد. این بازار به دلیل نزدیکی به شهر اینچه برون در گلستان به عنوان یکی از بازار های مهم این منطقه نیز به حساب می آید. این بازارچه بهتر است اگر خرید دارید حتما انتخاب کنید و برای رفتن به آن اقدام نمایید. یکی از مواردی که سبب می شود تعداد افراد بیشتری به این بازارچه مراجعه نمایند، قیمت پایین اجناس می باشد. اکثر کالا های اینچه برون از ترکمنستان وارد می شود و هزینه آن ها معمولا بین 20 تا 70 درصد از شهر هایی هم چون تهران، مشهد، شیراز و… ارزان تر می باشد.

این بازارچه را حتی کسانی که به قصد خرید به گنبد کاووس سفر نکرده اند نیز برای مراجعه انتخاب می کنند چرا که قیمت بسیار خود اجناس درون این بازار می تواند برای خرید سوغاتی نیز به کار آید. در این بازار می توانید برای خرید پارچه های ترکمن، انواع پوشاک، کیف و کفش، وسایل برقی، کالا های منزل، محصولات آرایشی و بهداشتی، زیورآلات و… اقدام کنید و آن ها را به نازل ترین قیمت تهیه نمایید. بهتر است اگر به گنبد کاووس سفر کردید برای رفتن به این بازارچه مرزی اینچه برون نیز اقدام نمایید.

آدرس بازارچه مرزی اینچه برون: گلستان، گنبد کاووس، 20 کیلومتری اینچه برون