شهر باستانی جرجان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین شهر های استان گلستان که توانسته عده زیادی را در طول سال به خود جذب نماید، گنبد کاووس می باشد. این شهر به دلیل وجود انواع جاذبه های طبیعی و تاریخی توانسته به عنوان یک منطقه گردشگری به حساب بیاید. در این مقاله به سراغ یکی از جاذبه های تاریخی شهر به نام شهر باستانی جرجان رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

شهر باستانی جرجان کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به شهر تاریخی جرجان می توانید ابتدا خود را به بلوار یحیی ابن زید برسانید و سپس در جهت جنوب غربی آن ادامه دهید. بعد از بلوار با رسیدن به میدان خروجی دوم را انتخاب کنید و از سمت راست حرکت نمایید. با رسیدن به فروشگاه اسباب بازی مومنی به طرف راست بپیچید و تا مقصد مسیرتان را ترک نکنید. مسافت مسیر گفته شده از بلوار تا شهر جرجان تقریبا 3 کیلومتر بوده و در حدود 6 دقیقه نیز در راه هستید. اگر تمایل به استفاده از نقشه برای رسیدن به مقصد را داشتید می توانید از لوکیشن زیر برای این منظور از لوکیشن زیر بهره ببرید. کافیست ابتدا اینترنت همراه و لوکیشن خود را روشن نمایید و سپس بر روی مسیر دسترسی زیر کلیک کنید.

آدرس شهر باستانی جرجان: گلستان، 3 کیلومتری غرب گنبد کاووس

درباره شهر تاریخی جرجان

یکی از تاریخی ترین دیدنی های گنبد کاووس که در نزدیکی این شهر قرار دارد، شهر باستانی جرجان می باشد. این شهر به دلیل قدمت بالای خود در بین باستان شناسان شناخته شده بوده و مورد هدف افراد علاقه مند بسیاری قرار می گیرد. اگر به سه کیلومتری غرب گنبد کاووس بروید می توانید به این منطقه باستانی برسید که در طول قرن های زیادی به عنوان یک مرکز برای ولایات جرجان و طبرستان به شمار می رفته است.

در تاریخ از این شهر به عنوان یکی از بزرگ ترین مناطق جهان اسلام نام برده شده و آن را همانند ری یا جندی شاپور بزرگ دانسته اند. یکی از مواردی که در کاوش های باستان شناسان جالب توجه می باشد، معماری باشکوه و شهر سازی پیشرفته ای می باشد که در آن زمان کم سابقه بوده است. درواقع ساخت این شهر آن هم هزاران سال پیش با این معماری بسیار باشکوه بوده و توجه افراد زیادی را به خود معطوف ساخته است.

از گزینه هایی که می توان در جلب نظر باستان شناسان به آن اشاره نمود امکاناتی هم چون فاضلاب و خیابان های سنگ فرش با نقوش خاص می باشد که در کنار سیستم آبرسانی استفاده شده در خانه ها می باشد. شهر باستانی جرجان سرانجام در سال 1317 با شماره 40 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

شهر باستانی جرجانکاوش های انجام شده در شهر باستانی جرجان

در برخی از کاوش های انجام شده در این شهر یک سازه یافت شده که متعلق به دوران سامانی و سلجوقی بوده و در خود اتاق ها و چاه های زیادی دارد. هم چنین وجود آبراهه و حوض های آجری نیز در کنار این گزینه ها که در جوار یک مسجد هستند همگی متعلق به دوره سلجوقی می باشند. از آثار دیگری که از شهر تاریخی جرجان به دست آمده می توان به ظروف سفالی، آبگینه، سکه، مکشوفات فلزی، اشیای استخوانی و… را نام برد که قدمت آن ها به دو تا سه هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد.

جالب است بدانید که سفال های کشف شده به دوران های ساسانیان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، ایلخانان و تیموریان تا صفویه بوده و تنوع رنگ ها و نقوش حک شده بر روی آن ها متفاوت می باشد. از این قدمت های مختلف در آثار کشف شده هم چنین می توان نتیجه گرفت که این شهر قدمت بالایی دارد و در زمان های مختلف رونق زیادی در بین مردم داشته است.

وضعیت شهر جرجان امروزی

همان طور که به آن اشاره کردیم شهر باشتانی جرجان در تاریخ خود و به خصوص در اوایل احداث شهر رونق بالایی داشته و وسعت آن در ابتدای امر 1200 هکتار بوده است. در حال حاضر اگر به این منطقه بروید تنها یک ویرانه را مشاهده خواهید کرد. در آن زمان حتی مسیر های تردد مردم در تمامی معابر سنگ فرش بود و با معماری هندسی ساخته شده بودند. هم چنین برای دفاع و حفاظت از درون شهر در برابر عوامل بیگانه و دشمنان دور تا دور شهر دیوار هایی بلند ساخته و یک خندق عمیق نیز ساخته بودند.

در حال حاضر از ان دیوار خبری نیست و متاسفانه حتی ویرانه های شهر نیز از بین رفته اند. البته باید عنوان کرد که با وجود ویرانی های این شهر هنوز هم کاوش های مختلفی در آن انجام می شود که نتایج آن نیز چشمگیر هستند.

شهر تاریخی جرجانامکانات رفاهی و اقامت در این منطقه

اگر تمایل داشتید به این ناحیه مراجعه کنید و از بودن در آن لذت ببرید بهتر است چند روزی را در این حوالی اقامت داشته باشید. البته باید قبل از مراجعه بدانید که هیچ امکانات خاصی در این منطقه باستانی وجود ندارد و باید برنامه سفرتان را به گونه ای ترتیب دهید که اقامتتان در شهر گنبد کاووس و در یکی از اقامتگاه های آن باشد تا بتوانید از امکانات مختلف در آن استفاده کنید و سپس برای تماشای این اثر تاریخی در کنار دیگر دیدنی های گنبد کاووس اقدام نمایید.

بهترین زمان بازدید از شهر جرجان

این محل به دلیل این که در حفاظت محیط زیس قرار دارد بهتر است قبل از رسیدن به آن ابتدا یک زمان مناسب انتخاب کنید و سپس اقدام نماید. بدین منظور می توانید فصل بهار تا پاییز را انتخاب کنید و بهترین زمان شاید همان تابستان باشد که حتی با گرمای هوا باز هم بهتر است در همین موقع به این شهر باستانی گنبد کاووس بروید. البته بهتر است ابتدای تابستان یا اواخر بهار را برای بازدید انتخاب کنید که دمای هوا بالا نیست و می توان بودن در یک منطفه نیمه بیابانی را تحمل کرد. سعی کنید در ایام سرد سال به این منطقه مراجعه نکنید چرا که این ناحیه آب و هوای سرد و خشکی داشته و سفر به آن در زمستان می تواند یک تجربه ناخشنود برایتان باشد.

راهنما سایت

آدرس

گلستان، 3 کیلومتری غرب گنبد کاووس

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه