جنگل جیغ مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

جنگل جیغ مشهد درست همانجایی است که می توان ترس و هیجان را به صورت همزمان تجربه کرد. همانطور که از نامش پیداست به عنوان یکی از جاهای گردشگری ترسناک مشهد شناخته می شود و گردشگران ترغیب می شوند که برای دیدن آن روانه شوند. برخی از افراد هستند که علاقه مند به تجربه احساس ترس و ترشح آدرنالین دارند و با خواندن این مطلب دلشان می خواهد هرچه سریع تر به سراغ این جاذبه گردشگری وهم آلود بروند و خودشان از نزدیک مشاهده کنند که چه چیزی باعث شده این جنگل بسیار ترسناک باشد و چنین نامی برای آن انتخاب گردد؟ این جنگل از جاذبه های گردشگری روستای سربرج در شهر مشهد است که در این مقاله می خواهیم با تمام رمز و رازهای آن آشنا شویم. پس پیشنهاد می شود اگر شما هم به گشت و گذار در جاهای کمتر شناخته شده و تجربه حس و حال جدید علاقه مند هستید، تا انتهای این مطلب همراه لوکس ویلا باشید.

جنگل جیغ مشهد

آشنایی با جنگل جیغ مشهد

جنگل ها همیشه یکی از گزینه های گردش و تفریح و حتی کمپینگ به شمار می روند و بسیاری از افراد در میان جاذبه های گردشگری در دل طبیعت، جنگل ها را برای گشت و گذار و استراحت خود انتخاب می کنند. چرا که در این منطقه آب و هوای بسیار دلنشین و دلپذیری حاکم است و دلیل اصلی آن، وجود درختان بلند قامت، انبوه و سر به فلک کشیده می باشند که هوایی بسیار مطلوب را در جنگل ها ایجاد می کنند. اغلب ما تصور می کنیم تنها جای که می توانیم جنگل ها را پیدا کنیم و به دل آن ها بزنیم، شهرهای شمالی کشور می باشند. اما این تصور درست نیست.

جنگلی انبوه و سرسبز به نام جنگل جیغ در دل شهر مشهد جای گرفته که می خواهیم با تمام رمز و رازهای آن آشنا شویم. این جنگل در روستایی به نام سربرج که از توابع منطقه طرقبه شهرستان مشهد می باشد، قرار گرفته و در تمام طول سال گردشگران زیادی برای بازدید از آن راهی روستای سربرج می شوند. اما جالب است بدانید برخی از افرادی که تحمل احساس ترس و وحشت را ندارند، هنگامی که به این جنگل نزدیک می شوند، ترجیح می دهند از همان مسیری که آمده اند، برگردند. اما برخی دیگر از افراد که شجاعت بیشتری دارند، مسیر رسیدن به جنگل را پیش می گیرند تا به ماجراجویی خود ادامه دهند و از نزدیک با این جنگل ترسناک و رعب آور آشنا شوند و دریابند که چرا این نام را برای جنگل انتخاب کرده اند.

جنگل جیغ مشهد

دلیل نامگذاری جنگل جیغ مشهد

هنگامی که هوا رو به تاریکی می رود، یعنی درست از شب تا هنگام سپیده دم صداهایی عجیب و غریبی که به صدای سوت هایی جیغ مانند شباهت دارند به گوش می رسند. این صداها را تمام افرادی که به جنگل جیغ مشهد رفته اند، شنیده اند و آن را به صدایی گوش خراش شباهت می دهند. این صدای عجیب که منبع آن مشخص نیست، از زمانی که هوا تاریک می شود به گوش می رسد و به محض آن که هوا روشن می شود، صدا هم قطع می شود و هیچ حس ترسناکی در جنگل احساس نمی شود. افرادی که به این جنگل سر زده اند و صدای جیغ را شنیده اند، می گویند که این صدا به صدای جیغ یک زنی که در آتش درحال سوختن است شباهت دارد.

همانقدر دردناک و همانقدر وحشتناک. تصور کنید در جنگلی در حال قدم زدن هستید که صدای جیغ وحشتناکی را خواهید شنید. هرکسی هرچقدر هم که شجاع باشد، شنیدن صدای جیغ را در چنین فضایی آن را هم قطعا می ترساند. شنیده شده است بسیاری از گردشگرانی که برای گشت و گذار و ماجراجویی به سراغ این جنگل رفته اند، از ادامه دادن مسیر پشیمان می شوند. از درختانی که در این جنگل روییده اند، می توان به درختان بلند قامت چنار، گردو، گیلاس، سیب و… اشاره نمود.

همچنین حیواناتی که در این جنگل زندگی می کنند از جمله روباه و گرگ و پرندگانی همانند عقاب و قرقی می باشد. جالب است بدانید این جنگل علاوه بر جیغ با نام های دیگری همچون سربرج و مج نیز شناخته می شوند. اگر در میان طبیعت به دنبال جاذبه های پر رمز و راز هستید، می توانید دره اجنه اخلمد را که در اطراف مشهد قرار دارد و جزء جاذبه های دیدنی چناران به حساب می آید، در لیست گردشگری خود قرار دهید.

رمز و رازهای پنهان در جنگل جیغ

الان وقت آن است که ببینیم چه رمز و رازهای پنهانی در این جنگل وجود دارد که این صداهای عجیب و غریب در آن شنیده می شود و آن را به یکی از ترسناک ترین و وهم آلودترین جنگل های دنیا تبدیل کرده است؟ خوب است ابتدا بدانیم که این جنگل که به جنگل جیغ معروف است در یک دره و در کنار رودخانه ای به نام رودخانه سربرج قرار گرفته است. رودخانه سربرج یکی از رودخانه های پرآب بوده و پس از مدتی کاملا خشک شد و در برخی از فصل های سال که بارندگی وجود داشت، پرآب می شد.

اما در سال 1390 بود که پس از چندین سال رودخانه بازهم پرآب شد و از آن زمان به بعد بود که به گوش رسیدن صداهای عجیب و غریب و ترسناک هم شروع شد. از این زمان به بعد نیز رودخانه همیشه پرآب بوده و در هیچ فصلی از سال حتی در گرم ترین فصل ها، کسی آن را خشک و بی آب ندیده است.

در همان زمان ها بود که بر اثر شنیدن صداهای عجیب و غریب جیغ مانند، داستان های مختلف گفته می شدند. در این میان برخی از افراد در پی شنیدن این صداها چنین تصور می کنند این صداها به دلیل آن است که اجنه و شیاطین در این جنگل سکونت دارند و با تاریک شدن هوا روح های سرگردان و شیاطین این صداها را به گوش مردم می رسانند.

داستان دیگری که در رابطه با صداهای جیغ وجود دارد این است که در زمان های گذشته یک زن را در میان شعله های آتش سوزانده اند و کشته اند و صداهای جیغی که امروزه به گوش می رسند، صدای همان زنی است که سال ها پیش به قتل رسیده و با تاریک شدن هوا در جنگل پرسه می زند و با صدای جیغ و فریاد به دنبال قاتل خود می گردد.

جنگل جیغ مشهد

آیا صدای جیغ در جنگل جیغ مشهد شنیده می شود؟

بله! درست است که صدای جیغ را در جنگل ترسناک جیغ خواهید شنید. هرکس که در زمان شب در این جنگل باشد، صداهای گوش خراش و ترسناک جیغ را می شنود و تمام کسانی که شب ها به این جنگل رفته اند، صدای جیغ را تایید می کنند.

دلیل اصلی شنیدن صداهای جیغ در جنگل جیغ مشهد چیست؟

در بخش قبلی با داستان ها و انواع روایاتی که در رابطه با صداهای جیغی که در این جنگل به گوش می رسند آشنا شدیم. اما خوب است بدانیم که چنین داستان هایی به لحاظ علمی صحت ندارند و همین داستان های عجیب و غریب باعث شدند که محققانی در این جنگل به تحقیقات علمی بپردازند و دریابند که منشا اصلی صداهای جیغ در اصل از کجاست؟ به همین منظور تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفت که می خواهیم در این بخش با آن ها آشنا شویم. بر اثر تحقیقاتی که انجام پذیرفت، نخستین نظریه ای که ارائه گردید این بود که در سال 1390 همزمان با پرآب شدن رودخانه سربرج جمع زیادی از ملخ ها به این جنگل حمله کردند و همزمان با تاریک شدن هوا و شب ها صداهای عجیب و غریبی را از خود در می آوردند.

نظریه دیگری نیز وجود دارد که محققان بر اثر تحقیقات خود به آن رسیدند این است که یک سری تحقیقات آب و هوایی در این جنگل به وجود می آیند و باد در میان شاخ و برگ های درختان بلند قامت و انبوه این جنگل می پیچد و باعث شنیده شدن چنین صداهای جیغ مانندی می شود. اما بسیاری از شب ها بوده که هیچگونه باد و حتی نسیمی نمی وزیده و صداهای جیغ به گوش می رسید. اما این نظریه ها نتوانستند پاسخ درست و قانع کننده ای برای به گوش رسیدن چنین صداهایی باشند.

هنگامی که به تازگی این صداها به گوش می رسیدند، اهالی این روستا به آن توجهی نداشتند، اما هرچه زمان گذشت و این صداها همچنان ادامه داشتند، بر اثر پیگیری های مردم روستا، دهیار روستا که ابراهیم عرب نام داشت نیز بر آن شد که منبع اصلی این صداهای عجیب را پیدا کنید. وی در این باره چنین اظهار می دارد که:

با ادامه دار شدن این صداها، رعب و وحشت در میان اهالی روستای سربرج بالا گرفت و همین موضوع باعث شد بخشداری منطقه تیم تحقیقاتی خود را اعزام کند تا دریابند که منبع اصلی این صداها از کجاست. علاوه بر دو گزینه قبل، یک دلیل دیگری نیز وجود دارد که می گوید شاید این صداها به علت وجود نوع خاصی از جیرجیرک ها می باشند که با نام کز یا چز شناخته می شوند. این جیرجیرک ها که تعدادشان به بیش از 2 هزارتا می رسد، روی درختانی در 2 کیلومتری رودخانه می نشینند و این صداها از آن ها شنیده می شوند که به صدای جیغ شباهت دارند.

با وجود چنین دلایلی بازهم سوال پیش می آید که چه چیزی باعث شده از سال 1390 که رودخانه سربرج پرآب شده به همان حالت بماند و در فصل های کم آبی خشک نشود؟ چرا تا به امروز هیچ فردی حتی یکی از جیرجیرک ها را به چشم ندیده است؟ اما متاسفانه با وجود تمام این تحقیقات دلیل محکمی برای شنیده شدن صداهای جیغ به دست نیامد. متاسفانه بر اثر به وجود آمدن چنین شایعاتی، مشکلاتی برای اهالی روستا به وجود آمده که می توان به ارزان شدن زمین و ملک در منطقه شده است.

جنگل جیغ مشهد

امکان گردش در جنگل وحشتناک جیغ مشهد

جنگل جیغ مشهد امکان گشت و گذار به گردشگران را می دهد، اما پیشنهاد می شود هرگز تنهایی به این کار اقدام نکنید و در صورت امکان به همراه تورهای طبیعت گردی و همراه با گروه های گردشگری به سراغ این جنگل بروید. شاید تصور کنید که چنین صداهایی وجود ندارد و بر اساس تلقین، افراد این صداها را با گوش خود می شنوند و اما خوب است بدانید تمام افرادی که تا به امروز به این جنگل رفته اند، این صداها را شنیده اند و دروغ نیست و واقعیت دارند.

پیشنهاد می شود اگر جزء افرادی هستید که به شدن می ترسید و یا مبتلا به بیماری هایی هستید که احساس ترس می تواند روی شما تاثیرهای منفی می گذارد، هرگز به سراغ این جنگل نروید. همچنین بهتر است اگر خیلی احساس ترس می کنید، برای گشت و گذار در جنگل وهم آلود جیغ مشهد زمان تاریکی را انتخاب نکنید و زمانی که هوا روشن است به سراغ این جنگل بروید.

مناطق دیدنی اطراف جنگل جیغ

جنگل جیغ که خود از زیباترین دیدنی های مشهد به شمار می رود و در منطقه ای واقع شده که جاذبه های دیدنی متعددی اطراف آن وجود دارد و گردشگران می توانند علاوه بر بازدید از این جنگل به سراغ دیگر جاذبه های گردشگری اطراف آن بروند و ساعاتی را به گردش در طبیعت بپردازند. در ادامه می خواهیم با چند مورد از مناطق دیدنی اطراف جنگل جیغ آشنا شویم.

روستای سربرج

روستای سربرج روستایی زیبا در شهر مشهد است که در فاصله 32 کیلومتری از مشهد واقع شده و جزء توابع طرقبه محسوب می شود. رودخانه ای زیبا در این روستا جریان داشته و طول آن به 13 کیلومتر می رسد و طبیعتی زیبا و دل انگیز را پدید آورده است. بسیاری از گردشگران که روز را برای گردش در جنگل جیغ انتخاب می کنند و برای ساعاتی در کنار این رودخانه بساط پیک نیک را به راه می اندازند و از طبیعت لذت می برند. این روستا از آب و هوایی معتدل و دلنشین بهره می برد و فصل های بهار و تابستان از بهترین فصل های بازدید از آن به شمار می روند.

روستای سربرج

غار مغان

از دیگر دیدنی های اطراف جنگل جیغ می توان به غار مغان اشاره نمود که در نزدیکی روستای مغان واقع شده است. غارها جزء زیباترین دیدنی هایی هستند که در میان طبیعت وجود دارند و طرفداران زیادی دارند. با توجه به فسیل های حلزونی که از داخل این غار کشف شده اند، نشان داده اند که قدمت این غار به دوره دوم زمین شناسی باز می گردد. دوره دوم زمین شناسی حدود 100 میلیون سال گذشته است. غار زیبای مغان دارای 2910 متر ارتفاع از سطح دریا می باشد. به دلیل وجود مسیرهای پیچ در پیچ و پرتگاه های متعدد در غار مغان، هیچکس نمی تواند بدون راهنما به داخل آن برود.

امکان اقامت در جنگل جیغ مشهد

برخی از گردشگرانی که به سراغ جنگل جیغ مشهد می روند و اگر احساس ترس بر آن ها غلبه نکند، ترجیح می دهند در روستای سربرج طرقبه اقامت داشته باشند. حتی برخی از گردشگرانی که به اصطلاح دل شیر دارند و از شنیدن صداها احساس ترس نمی کنند، به سراغ اقامت و کمپ زدن در دل این جنگل رعب آور می روند.

اما تعداد کسانی که در این جنگل اقامت کرده اند و کمپ زده اند بسیار کم بوده و شب تا زمان سپیده دم این صداها شنیده می شوند بسیار رعب آور و ترسناک خواهند بود. اما اگر شما هم جزء آن دسته از گردشگرانی هستید که می خواهید در این جنگل اقامت داشته باشید و کمپ بزنید، خوب است بدانید که هوای این منطقه به خصوص در شب ها رو به سرما می رود و می بایست لباس مناسب و گرم و تمام وسایل لازم را همراه خود ببرید.

اما اگر از اقامت در جنگل صرف نظر کرده اید، می توانید از اقامتگاه های دیگری همانند اقامتگاه های بومگردی و خانه های روستایی که در روستای سربرج وجود دارند استفاده کنید. در مقابل نیز اگر قصدتان گشت و گذار و اقامت در مشهد می باشد و می خواهید هزینه های زیادی را برای اقامت پرداخت نکنید، می توانید به سراغ اجاره خانه مبله در مشهد بروید. این خانه ها در تمام نقاط مشهد وجود دارند و از امکانات مناسبی برخودارند. همچنین با اقامت در آن ها می توانید در هزینه های اقامتی خود صرفه جویی کنید.

جنگل جیغ مشهد

بهترین زمان بازدید از جنگل جیغ مشهد

اگر تصمیم گرفته اید به بازدید از جنگل جیغ در روستای سربرج بروید، خوب است بدانید که این روستا در منطقه ییلاقی طرقبه در شهرستان مشهد قرار داشته و از آب و هوایی خنک بهره می برد. حتی در فصل های بهار و تابستان نیز هوای منطقه خنک بوده و یکی از بهترین گزینه ها برای گردش در تابستان به شمار می رود. همچنین در این دو فصل از سال این جنگل چهره ای بسیار زیبا و سرسبز به خود می گیرد. اما فصل های نیمه دوم سال هوای جنگل و روستا بسیار سرد بوده و گردش  در آن چندان دلنشین نمی باشد.

جالب است بدانید صدای جیغ ها در ماه خرداد هر سال به اوج خود می رسند و بیشتر از تمام زمان های سال به گوش می رسند. این جنگل زمانی که هوا روشن می باشد در زیباترین حالت ممکن خود قرار دارد و گشت و گذار در آن بسیار لذت بخش است. اما به محض آن که هوا رو به تاریکی می رود، این جنگل چهره ای ترسناک و خشن به خود می گیرد و در پی گشت و گذار در آن هنگام شب، تنها احساسی که به گردشگران دست می دهد، احساس ترس و وحشت است. لازم به ذکر است که برای هزینه ورودی این جنگل رایگان می باشد.

توصیه های لوکس ویلا به همراهان عزیز

✔️ آن دسته از افرادی که به بیماری های قلبی مبتلا هستند، از رفتن به جنگل جیغ خودداری کنند.

✔️ برای گردش، تفریح و حتی ماجراجویی پیشنهاد می شود ساعات روز را برای رفتن به جنگل جیغ انتخاب نمایید.

✔️ به دلیل رعب و وحشتی که در فضای جنگل وجود دارد، بهتر است از به همراه داشتن کودکان و سالمندان خودداری نمایید.

✔️ توجه داشته باشید که صداهای جیغ مانند داخل جنگل جیغ کاملا واقعی می باشند و شایعه و دروغی درباره آن وجود ندارد.

✔️ در هر کجای مسیر که قرار داشتید و برای رفتن به این جنگل اقدام کرده بودید، اما احساس ترس به شما غلبه کرد، بهتر است از ادامه مسیر خودداری کرده و بیشتر از آن پیش نروید.

✔️ از آنجایی که طبیعت این جنگل از آب و هوای متعدل بهره می برد، بهتر است فصل های بهار و تابستان را برای رفتن به آن انتخاب نمایید.

جنگل جیغ کجاست و مسیر دسترسی به آن

جنگل جیغ به عنوان یکی از جاهای تفریحی مشهد، در بخش طرقبه و در روستایی به نام سربرج که در بخش جنوبی شهر مشهد است قرار دارد. فاصله این جنگل تا مرکز شهر حدود 32 کیلومتر بوده و به راحتی و تنها در حدود 50 دقیقه رانندگی می توانید از مرکز شهر خود را به آن برسانید. چنان چه بخواهید از تهران به سمت این جاذبه گردشگری بروید، حدود 924 کیلومتر فاصله وجود دارد که می توانید در مدت زمان تقریبی 11 ساعت به آن دسترسی پیدا کنید.

در این صورت می بایست از تهران خود را به اتوبان آزادگان برسانید و سپس وارد اتوبان امام رضا شده و حدود 870 کیلومتر که در این مسیر پیش رفتید و شهرهایی همچون سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار، نیشابور، ملک آباد و باغچه را پشت سر گذاشتید، به پلیس راه باغچه خواهید رسید که باید از طریق اتوبان نیشابور – مشهد به سمت آزادراه مشهد – باغچه حرکت کنید.

بزرگراه هایی به نام سلسله الذهب و کلانتری در مقابل شما وجود دارد که می بایست در ادامه مسیر وارد آن ها شوید و چند کیلومتری که در این مسیر پیش رفتید، باغ گیاه شناسی مشهد را پشت سر گذاشته و در سمت چپ جاده یک خروجی وجود دارد که از طریق آن می بایست وارد خیابان حافظ شوید. این خیابان را تا انتها پیش بروید و سپس جاده ای به نام خلج در سمت راست جاده وجود دارد که باید وارد آن شوید.

این جاده با مسافت 23 کیلومتر، پر پیچ و خم بوده و طی کردن آن حدود نیم ساعت زمان می برد. در این مسیر به یک دو راهی خواهید رسید که تابلوی راهنمای روستا را مشاهده خواهید کرد که بر اساس آن سمت راست را انتخاب کنید. حدود 7 کیلومتر باید در این مسیر حرکت کنید تا به جنگل جیغ که در سمت چپ جاده قرار گفته برسید. ماجراجویی در این جنگل درست از همینجا شروع می شود و پس از پیاده شدن از خودرو وارد جنگل شوید و به گشت و گذار در آن بپردازید.

آدرس جنگل جیغ مشهد: استان خراسان رضوی، شهر مشهد، منطقه طرقبه، روستای سربرج

جنگل جیغ مشهد

سوالات متداول

جنگل جیغ مشهد کجاست؟

جنگل جیغ مشهد که جزء جاهای دیدنی مشهد به شمار می رود، در روستای سربرج واقع شده است.

اسم های دیگر جنگل جیغ مشهد چیست؟

جنگل جیغ مشهد با نام های جنگل سربرج و جنگل مج نیز شناخته می شود.

ماجرای جنگل جیغ مشهد چیست؟

از زمان تاریکی تا سپیده دم، صدای جیغ عجیبی در جنگل به گوش می رسد و هنوز منبع اصلی صدا پیدا نشده است.

آیا در جنگل جیغ مشهد واقعا صدای جیغ شنیده می شود؟

بله، در فضای جنگل در زمان تاریکی هوا تا سپیده دم صدای جیغ شنیده می شود.

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، شهر مشهد، منطقه طرقبه، روستای سربرج

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه