کلیسای شمعون غیور

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

کلیسای شمعون غیور از قدیمی ترین کلیساهای ایران می باشد که در شهر شیراز جای گرفته و از زمان پهلوی اول به یادگار مانده است. کلیساها به بناهای مذهبی اطلاق می شوند که محل مناسبی برای گردهمایی ها و تجمع های انسانی با عقاید و مذهب مشترک می باشند و مسیحیان برای عبادت نیز به آن ها مراجعه می کنند. از آنجایی که مسیحیان زیادی در زمان های مختلفی از تاریخ به ایران مهاجرت کردند، کلیساهای متعددی در شهرهای مختلفی از کشور برای عبادت و تجمع مسیحیان ساخته شده اند که کلیسای شمعون غیور یکی از آن ها می باشد و در شهر شیراز جای گرفته است. بسیاری از کلیساهایی که در کشور مشاهده می کنیم، در زمان های گذشته ساخته شده اند و جزء بناهای تاریخی ایران محسوب می شوند و برخی از آن ها به دلیل بهره مندی از معماری و طراحی زیبا، نسبت به دیگر کلیسا از شهرت بیشتری برخوردارند. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با کلیسای شمعون غیور که از کلیساهای تاریخی ایران شناخته می شود، بیشتر آشنا شویم.

کلیسای شمعون غیور کجاست و مسیر دسترسی

کلیسای شمعون غیور جزء بناهای تاریخی و دیدنی های شیراز است که در میان شهر شعر و ادب جای گرفته است. شهری مملو از آثار باستانی و بناهای تاریخی که به خوبی می تواند گویای تاریخ و سرگذشت پرمفهوم ایران باشند. شیراز علاوه بر انواع بناهای تاریخی، از طبیعتی زیبا و دل انگیز بهره می برد. کلیسای شمعون شیراز در خیابان زند واقع شده و برای رسیدن به آن می توانید از خودروی شخصی و وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. اگر تصمیم داشته باشید با خودروی شخصی خود به سراغ این کلیسا بروید، ابتدا بایستی خود را به خیابان مثنوی رسانده و سپس وارد مسیر کنارگذر ساحلی شوید و خود را به خیابان ساحلی برسانید. به سمت خیابان فردوسی حرکت کرده و وارد خیابان 18 شوید.

بلوار کریم خان زند می تواند به راحتی شما را به کوچه نوبهار که این کلیسا در آن قرار دارد، برساند. علاوه بر خودروی شخصی، می توانید با استفاده از مترو نیز خود را به این کلیسای تاریخی برسانید. نزدیکترین ایستگاه مترو به کلیسای شمعون غیور، ایستگاه زندیه می باشد که می توانید در این ایستگاه از مترو پیاده شده و با چند دقیقه پیاده روی کوتاه، به این کلیسا برسید.

آدرس کلیسای شمعون غیور: استان فارس، شیراز، خیابان زند، کوجه نوبهار

کلیسای شمعون غیور

آشنایی با کلیسای شمعون غیور

کلیسای شمعون غیور نیز همانند دیگر کلیساها محلی برای عبادت و تجمعات مسیحیان و ارامنه بوده و امروزه جزء بناهای تاریخی و جاذبه های دیدنی شیراز شناخته می شود. این کلیسا از دوران پهلوی اول در شیراز به یادگار مانده است و افراد زیادی به بازدید از آن اقدام می کنند. مسلمانان نیز می توانند در روزهای به خصوصی به بازدید از کلیساها بروند و با دین مسیحیت نیز آشنا شوند. با توجه به آن که زمان زیادی از ساخت بنای کلیسای شمعون غیور می گذرد، بنای این کلیسا جلوه ای قدیمی به خود گرفته است؛ اما با وجود آن که برای ساخت آن تمام ویژگی های معماری و طراحی زیبا رعایت گردیده، همچنان توانسته زیبایی و شکوه خود را حفظ نماید.

فضای داخلی ساختمان کلیسای شمعون از بخش هایی نظیر سالن اصلی کلیسا، سالن اجتماعات، آبدارخانه، محل استراحت پرستان در بخش شمال شرقی ورودی و کتابخانه ای در ضلع جنوبی آن تشکیل شده است. هنگامی که وارد فضای داخلی این کلیسا می شوید، سالنی را مقابل خود خواهید دید که مملو از نیمکت های چوبی برای نشستن می باشد که افراد برای عبادت و تجمعات بر روی آن ها می نشینند و صلیب اصلی و مجسمه حضرت عیسی مسیح در مقابل آن ها قرار دارد. در سمت راست این سالن نیز، حوض آب کوچکی دیده می شود که برای غسل تعمید مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین در سمت چپ سالن نیز لوح یادبودی را مشاهده خواهید کرد که بر روی دیوار قرار دارد.

سقف گنبدی شکل سالن نیز مزین به کاشی و آجرهای زیبا بوده و جلوه ای بسیار زیبا و تماشایی را برای سالن کلیسا پدید آورده است. با توجه به آن که معمار این بنا فرنگی بوده، اما هنگامی که وارد کلیسا خواهید شد، حس و حال بناهای قدیمی ایرانی را برایتان تداعی خواهد نمود. پنجره هایی با ابعاد کوچک و بزرگ بر روی دیوارهای سالن در نظر گرفته شده اند که دارای شیشه های رنگارنگ بوده و نور را به خوبی از خود منعکس می کنند و سبب روشنایی فضای داخلی کلیسای شمعون می شوند و فضایی بسیار زیبا و دل انگیز را برای این کلیسا به وجود می آورند.

وجود شیشه های رنگی در کلیسا توانسته به خوبی این بنا را با دیگر بناها و ساختمان های قدیمی شیراز هماهنگ سازد. برای روشنایی بیشتر فضای سالن کلیسا، لوسترهای ساده و در عین حال زیبایی در نظر گرفته شده اند که با معماری ساده و قدیمی بنا، تناسب دارند. در طرف راست محراب کلیسای شمعون غیور، راهروهایی دیده می شوند که به اتاق اعتراف و اتاق رختکن راه دارند. این کلیسا به دلیل معماری منحصر به فردی که دارد، به خوبی توانسته با دیگر بناهای تاریخی شیراز در تجانس باشد.

تاریخچه کلیسای شمعون غیور

رالف نارمن شارپ دانشمند و خاورشناس معروف انگلیسی در سال 1924 میلادی از لندن به ایران مهاجرت کرد و ابتدا برای زندگی در یزد سکونت گزید. سپس در سال 1936 از یزد به شیراز رفت و کلیسایی را در این شهر ساخت. در سال 1317 و همزمان با دوران حکومت پهلوی اول، کار ساخت این کلیسا توسط کلیسای انگلیکان انگلستان تمام شد و قدمت آن نیز مربوط به زمان پهلوی اول می باشد. در حال حاضر، کلیسای شمعون شیراز محلی برای عبادت و تجمع مسیحیان و ارامنه می باشد و در سال های اخیر محدودیت هایی برای ورود به این کلیسا توسط مأموران حکومتی ایجاد شده است. کلیسای شمعون غیور در تاریخ 26 اسفند ماه سال 1386 هجری شمسی با شماره ثبت 21835 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کلیسای شمعون غیور

اجاره روزانه آپارتمان در شیراز

شیراز از گردشگری ترین و پرجاذبه ترین شهرهای تاریخی ایران است که انواع آثار باستانی و بناهای تاریخی را در خود جای داده و سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به سمت خود دعوت می کند. بناها و آثار تاریخی متعددی که در این شهر وجود دارند، به خوبی می توانند ما را با سرگذشت و تاریخچه کشور خود آشنا سازند. به هر گوشه ای از این شهر زیبا و تاریخی که قدم بگذارید، آثاری را مشاهده خواهید کرد که هر کدام از دوران های مختلفی از تاریخ ایران به جای مانده اند و تماشای آن ها خالی از لطف نیست.

لذا گردشگرانی که به شیراز سفر می کنند، قصد دارند چند روزی را در این شهر سپری کنند تا بتوانند به بازدید از انواع دیدنی های شیراز اقدام نمایند. از همین رو بایستی مدت زمان سفر خود را در اقامتگاهی مناسب بگذرانند. انواع اقامتگاه های مختلف در شهر شیراز وجود دارند تا گردشگران با هر بودجه و سلیقه ای بتوانند برای خود اقامتگاه مناسبی را رزرو نمایند. یکی از مناسب ترین اقامتگاه ها به لحاظ قیمت و امکانات، آپارتمان ها و خانه هایی می باشند که به صورت روزانه اجاره داده می شوند. لذا شما نیز با اجاره آپارتمان مبله در شیراز می توانید در هزینه های خود صرفه جویی نمایید و مبلغ بیشتری را برای گردش و تفریح خود، صرف نمایید.

[html_block id=”71171″]

راهنما سایت

آدرس

استان فارس، شیراز، خیابان زند، کوجه نوبهار

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

7 الی 22

یک‌شنبه

7 الی 22

دو‌شنبه

7 الی 22

سه‌شنبه

7 الی 22

چهار‌شنبه

7 الی 22

پنج‌شنبه

7 الی 22

جمعه

7 الی 22
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه